Gavá, zajęcia 26 października

Klub Maluszka

„Kto Ty jesteś? Polak mały. Jaki znak Twój? Orzeł Biały”……….
W minioną sobotę w Klubie Maluszka w Gavà wszyscy z okazji zbliżającego się Narodowego Święta Niepodległości 11 Listopada, powtórzyliśmy kilka ważnych faktów, wspominając o 3 symbolach narodowych, Hymn Polski, Flaga, Godło.
Wykonaliśmy kontur Polski wypełniając go barwami flagi. W czasie pracy towarzyszył nam radosny utwór dla dzieci  https://www.youtube.com/watch?v=EkvHMS8w8xw
Po patriotycznej części zajęć, którą jak zawsze poprzedzało radośnie wygrane instrumentami powitanie, przeszliśmy do tematu pory roku. Obserwując październikową stronę przedstawiającą las jesienią skupiliśmy się na odczuciach sensorycznych.
Mieliśmy prawdziwe suche liście , igły leśne, korę. Obserwując ilustrację, dzieci dostrzegły, że każdy jesienny dar natury jest wykorzystany przez przemykające zwierzęta. Pożywienie, otulina, wypełnienie norek, jam, tuneli. W lesie wszystko jest potrzebne jego mieszkańcom.



W czasie muzycznych utworów przeszliśmy ścieżkę sensoryczną, dodając do każdego okrążenia dodatkowy element. Dzieci bardzo chętnie próbowały poczuć stópkami podłoże z grochu, muszli, makaronu, mięciutkiej wiskozy, skakały dodatkowo przez kałuże. https://www.youtube.com/watch?v=PBgN4DsohI8&t=14s,  https://www.youtube.com/watch?v=fg9fgbGQ8QA&t=41s, https://www.youtube.com/watch?v=EfYUcT1P2AQ&t=5s
Wymieniliśmy mieszkańców lasu, uśpiliśmy niedźwiedzia i doszliśmy do bajkowych bohaterów lasu jakimi są krasnoludki. Odpoczywając po zabawach wysłuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy „Krasnoludki”

Krasnoludki z wszystkich miast
Urządziły w lesie zjazd.
Program zjazdu był taki:
Po pierwsze -
Gdzie zimują raki?
Po drugie -
Czy brody są dosyć długie?
Po trzecie -
Czy zima może być w lecie?
Po czwarte -
Co robić, żeby dzieci nie były uparte?
Po piąte -
Skąd wiadomo, że zawsze po czwartku jest piątek?
Po szóste -
Dlaczego niektóre orzechy są puste?
Pierwszy mówić miał najstarszy,
Ale tylko czoło zmarszczył;
Drugi mówić miał najmłodszy,
Więc powiedział coś trzy-po-trzy;

Potem głuchy streścił szeptem
Wszystko to, co słyszał przedtem;
Ślepy mówił o kolorach,
Lecz przeoczył coś, nieborak;
Zaś niemowa opowiedział
O tym, czego sam nie wiedział.
Mańkut milcząc spojrzał wokół
I napisał tak protokół:
„Krasnoludki z wszystkich miast
Urządziły w lesie zjazd.
O czym tam się mówiło przez dwanaście godzin,
To pana, proszę pana, zupełnie, ale to zupełnie nie obchodzi!”




Wykonaliśmy proste składające się z 2 figur geometrycznych filcowe leśne skrzaty.
Gotowi do kolejnych zabaw, dzięki kolorowym chustkom zamieniliśmy się w krasnale tworząc grupę maszerujących ludków  https://www.youtube.com/watch?v=3-eNzX7xmFs

Już na zakończenie korzystając z wieloetapowej gry „Nos w Nos” w 6 intensywnych zapachach szukaliśmy zapachu, który dopasowalibyśmy do jesieni. Wybierając ilustrację przedstawiającą jesienne kolory, jesienny dom, jesienne warzywa.
Okazuje się, że zmysł węchu naszych Maluszków jest tak dobrze rozwinięty, że potrafią odróżnić cytrusową letnią nutę od korzennej cynamonowo-imbirowej. Dzieci bardzo dobrze kojarzą zapach z daniem, które znają, z zapachem ubranka wypranego w kwiatowym proszku….. skojarzeń mieliśmy bardzo dużo.
Dotyk, węch, słuch, smak będziemy budzić w czasie zajęć jeszcze na pewno nie raz. Sensorycznie pobudzimy dzieci do wypowiadania się, kojarzenia, wyrażania tego co czują. Cieszymy się, że Maluszki doskonale wszystko to potrafią wyrazić mimiką twarzy, a my to odpowiednio nazywając uczymy je jak o tym poprawnie mówić😊
Dziękuję za zaangażowanie się we wszystkie aktywności, w zabawę, w umiejętność wejścia z dziećmi w świat wyobraźni, wcielając się to w niedźwiedzia, to w krasnala, a przede wszystkim towarzysząc Pociechom na zajęciach w Szkole Polskiej dawania im poczucia wartości z powodu bycia w części lub w pełni Polakiem!
Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia na kolejnych zajęciach
Joanna Tylek

 

Żabki 1


Na ostatnich zajęciach Żabek 1 kontynuowaliśmy temat jesieni oraz o towarzyszącej jej pogodzie. Nasze spotkanie jak zawsze rozpoczęliśmy od piosenki powitalnej. Śpiewając i tańcząc witaliśmy kolejne Żabki. Przechodząc do tematu zajęć porozmawialiśmy o pogodzie za oknem i o dostosowanym do niej ubiorze. Wykorzystaliśmy do tego karty pracy, dzięki którym poćwiczyliśmy koordynacje wzrokowo-ruchową, rozpoznawanie symboli, oraz percepcje wzrokową. Następnie dzieci wsłuchały się w wiersz H. Bechlerowej „Parasole” i wspólnie porozmawialiśmy o charakterystycznych cechach pogodowych jesieni. Posłuchaliśmy również dźwięków burzy, wiatru i deszczu naśladując je razem w grupie. Naszym kolejnym zadaniem było zadanie plastyczne. Wspólnie
wycinaliśmy papierowe parasole, następnie je kolorując i przyklejając chmurki z
kroplami deszczu. 

Po przerwie śniadaniowej poruszyliśmy temat związany z dniem 11 listopada. Obejrzeliśmy krótką bajkę https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A która pomogła nam przybliżyć i zrozumieć Dzień Niepodległości, a następnie wspólnie powtarzaliśmy wierszyk W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Okazało się, że niektóre Żabki znają go bardzo dobrze. Po nauce wierszyka przeszliśmy do ostatniego zadania, którym było stworzenie białego orzełka.


Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina i Karolina

Żabki 2


Miniona sobota upłynęła nam w barwach biało-czerwonych i… pomarańczowych…
Po kilku zabawach ruchowych na Żabki 2 czekała ogromna kolorowanka, przedstawiająca mapę Polski z jej ważnymi symbolami. Mądre Żabki od razu rozpoznały kształt mapy, orła w koronie czy pałac kultury; odpowiedziały na kilka bardzo ważnych pytań: czym jest Polska? W jakim języku mówimy na zajęciach w szkole polskiej? Czy jesteśmy Polakami, skoro mieszkamy w innym kraju? Co to znaczy być Polakiem?  Dzieci z dumą wymieniały polskich członków rodziny, polskie miasta, pamiątki, jakie przywiozły z wakacji. Następnie dzieci uzbrojone w kredki rozpoczęły kolorowanie konturów Polski i jej symboli narodowych.  


Wielkimi krokami zbliża się ważne dla wszystkich Polaków (jak zauważyły dzieci: tych w Polsce, Hiszpanii, na końcu świata, a nawet dla tych Polaków, którzy przebywają na stacji badawczej w kosmosie): Narodowe Święto Niepodległości. Z tej okazji poruszony został trudny temat niepodległości i jej utraty przez Polskę w drugiej połowie XVIII wieku. Na początku wyjaśnione zostało słowo „niepodległość”. Polskę porównaliśmy do pięknego ptaka, schwytanego do klatki, z której nie mógł uciec – nie mógł też śpiewać, rozprostować skrzydeł. Był uwięziony i nieszczęśliwy. Dopiero zerwanie sznura i połamanie klatki umożliwiło ptakowi uwolnienie się, latanie i śpiewanie. Bycie wolnym i swobodnym.

W ten sposób nasi Historycy przeszli do tematu rozbiorów Polski. Porównali mapę Polski przed, w trakcie i po zaborach, oraz w ogromnym skupieniu wsłuchiwali się w opowieść o wielkiej, istniejącej już ponad 800 lat Polsce, której trzej bardzo silni sąsiedzi, tj. Rosja, Austria i Prusy, zmówiły się i trzykrotnie zabrały polskie ziemie - kawałek po kawałku, niczym puzzle (przedstawiające rozbiory Polski),  które chwilę wcześniej rozłożyliśmy na podłodze. Z Polski nic nie zostało, zniknęła z map świata, utraciła niepodległość. Co gorsza, Polacy nie mogli mówić w języku polskim, dzieci nie mogły chodzić do polskich szkół, czytać polskich książek, bo groziła za to straszna kara. Ale pomimo konsekwencji dzielni Polacy wielokrotnie starali się odzyskać wolność. Udało się to dopiero po 123 latach, kiedy Rosja, Austria i Prusy strasznie się pokłóciły i zaczęły ze sobą walczyć. Tak wybuchła I wojna światowa, a dzięki działaniom wielu odważnych i mądrych Polaków, takich jak Józef Piłsudski, Ignacy Daszyński, Roman Dmowski, Ignacy Paderewski 11 listopada 1918 roku Polska odzyskała swoją niepodległość.
Po śniadaniu kontynuowany był temat Narodowego Święta Niepodległości. Żabki wykonały piękne biało-czerwone kotyliony, rozłożyły polską flagę. Poznały również intrygującą Baśkę Murmańską, niedźwiedzicę polarną, która zasiliła szeregi wojska polskiego i zachowywała się zupełnie jak żołnierz. Baśka w krótkim filmie  (https://www.youtube.com/watch?v=zpTVZHEaCeo) opowiedziała historię odzyskania niepodległości przez Polskę.

Po przerwie, siedząc w kręgu dzieci podawały sobie torbę z tajemniczą zawartością. Okazało się, że w środku była nie bomba, nie kamień, nie piłka, a królowa jesieni, czyli dynia. A raczej 2 dynie, każda o innym kształcie i kolorze. Żabki poznały przeróżne ciekawostki o tej roślinie, jak to, że przywędrowała do Europy z Ameryki dzięki wyprawom geograficznym, że pierwszymi hodowcami dyni byli Indianie, że z botanicznego punktu widzenia jest owocem, że jest uznawana za super zdrowy produkt, że dawniej na dynię mówiono „bania”, że największa wyhodowana dynia ważyła tyle, co samochód osobowy, że w Kasterlee w Belgii są organizowane regaty w wydrążonych dyniach! Skoro dynie służą nawet celom sportowym, w klasie Żabek zorganizowano zawody dyniowe! Były wyścigi z dynią, turlanie dyni slalomem, podawanie dyni górą i między nogami. Bo tak aktywnych zajęciach nadszedł czas na degustację z zamkniętymi oczami prażonych pestek dyni oraz owoców i warzyw w kolorze pomarańczowym: marchewki, pomarańczy, mango, persymony. Największą popularnością cieszyły się pestki dyni, mango i marchewka. Po tak smakowitej części zajęć Żabki 2 mogły zasiąść do stołów i „wyhodować”/wykonać własne mini dynie – paczuszki ze słodką, symboliczną niespodzianką w środku.

Dziękuję za Wasze uśmiechy, radosne okrzyki i Waszą niezawodną aktywność na zajęciach. Pamiętajcie o śpiewaniu Mazurka Dąbrowskiego, naszego hymnu (2 zwrotki) i piosenki „Przybyli ułani” (3 zwrotki https://www.youtube.com/watch?v=h6Es6Q2hMs4  )
Do zobaczenia w listopadzie!
Żaneta Pomorska

Bociany


Już za dwa tygodnie będziemy świętować odzyskanie niepodległości. Polska, po wielu latach opresji stał się znowu samodzielna i niepodległa, działająca na własnych zasadach. Do sfery publicznej wróciły symbole narodowe – nasze godło – Orzeł Biały i biało-czerwona flaga.
Część dzieci z grupy Bocianów znała te symbole – owe dzieci wcieliły się w edukatorów tłumacząc pozostałym czym są te symbole i jak wyglądają. Porozmawialiśmy też o tym, że symbole narodowe trzeba szanować, ponieważ są częścią naszej polskiej tożsamości. Pokazałam dzieciom zdjęcie osób, którym zawdzięczamy niepodległość – mężczyźni ci, pomimo różnych przekonań politycznych mieli jeden cel – odzyskać Polskę. Dokonali tego!

Na kolejnych zajęciach opowiem dzieciom dokładniej, czym zasłużył się każdy z tych mężczyzn. Chcę dzieciom pokazać, że można mieć wspólny cel pomimo różnicy przekonań politycznych. Oprócz wspólnego celu – panowie ci mieli jeszcze jedną wspólną cechę – dzieci od razu ją znalazły – piękne wąsy!
Po teorii przeszliśmy do zabawy. Nie jest to trudne - grupa Bocianów jest bardzo zżyta – na pytanie, czy mają przyjaciół – zaczęli wymieniać siebie nawzajem!  A nowe dzieci są bardzo miło przyjmowane. Dzieci chciały biegać, ale pogoda była dość kiepska – musieliśmy wykorzystać przestrzeń, którą mamy i materiały, które przygotowałam. Do zabawy posłużyły nam pomysły naszych pradziadków, które znalazłam na stronie niepodlegla.pl – Karty retro zabawy – wybraliśmy dwie. Pierwsza – w rzeźbiarza – mistrzem zabawy została Laura, która niedawno miała urodziny – i tak chcieliśmy te urodziny uczcić – dziewczynka zakręcała każdym z dzieci, ale gdy tylko je puściła – miało stać nieruchomo. Nie było to łatwe - Laura ma sokole oko! Drugą zabawą był głuchy telefon – w materiałach gra ta została nazwana „plotką”. Ani jednego zdania nie powtórzyliśmy prawidłowo! Było bardzo zabawnie! A przy okazji tej niewinnej zabawy dzieci zobaczyły, jak szkodliwa i kłamliwa jest plotka.

Wróciliśmy do pracy – czytaliśmy Felka i Tolę, tytuł, który już wcześniej wykorzystałam na lekcji i tytuł okazał się strzałem w dziesiątkę!  Felek i Tola mają przezabawne przygody, więc nie trzeba długo zachęcać dzieci do czytania. A dobrze zachęcone – czytają naprawdę dobrze! Czytanie podzieliliśmy na tury – część dzieci czytała, pozostała bawiła się w chowanego. Przy kolejnych rundach dzieci zamieniały się. Myślę, że i w chowanego bawili się nasi pradziadkowie.
Czekam z niecierpliwością na kolejne zajęcia i spotkanie z Bocianami. Temat będzie trudniejszy, ale bardzo ważny – dzięki ciężkiej pracy naszych przodków– spotykamy się i mówimy po Polsku!


Materiały:
    1. Godło, flaga i tekst hymnu.
    2. Gry i zabawy wydrukowane ze strony niepodlegla.pl
    3. Materiały z gry Niepodległa (serdecznie polecam!)
    4. Książka „Tola i Felek – Dzik jest dziki” Sylvia Vanden Heede.


Aleksandra Becmer

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?