Gavá, zajęcia 26 października
„Kto Ty jesteś? Polak mały. Jaki znak Twój? Orzeł Biały”……….
W minioną sobotę w Klubie Maluszka w Gavà wszyscy z okazji zbliżającego
się Narodowego Święta Niepodległości 11 Listopada, powtórzyliśmy kilka
ważnych faktów, wspominając o 3 symbolach narodowych, Hymn Polski,
Flaga, Godło.
Wykonaliśmy kontur Polski wypełniając go barwami flagi. W czasie pracy
towarzyszył nam radosny utwór dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=EkvHMS8w8xw
Po patriotycznej części zajęć, którą jak zawsze poprzedzało radośnie
wygrane instrumentami powitanie, przeszliśmy do tematu pory roku.
Obserwując październikową stronę przedstawiającą las jesienią skupiliśmy
się na odczuciach sensorycznych.
Mieliśmy prawdziwe suche liście , igły leśne, korę. Obserwując
ilustrację, dzieci dostrzegły, że każdy jesienny dar natury jest
wykorzystany przez przemykające zwierzęta. Pożywienie, otulina,
wypełnienie norek, jam, tuneli. W lesie wszystko jest potrzebne jego
mieszkańcom.
W czasie muzycznych utworów przeszliśmy ścieżkę sensoryczną, dodając do każdego okrążenia dodatkowy element. Dzieci bardzo chętnie próbowały poczuć stópkami podłoże z grochu, muszli, makaronu, mięciutkiej wiskozy, skakały dodatkowo przez kałuże. https://www.youtube.com/watch?v=PBgN4DsohI8&t=14s, https://www.youtube.com/watch?v=fg9fgbGQ8QA&t=41s, https://www.youtube.com/watch?v=EfYUcT1P2AQ&t=5s
Wymieniliśmy mieszkańców lasu, uśpiliśmy niedźwiedzia i doszliśmy do bajkowych bohaterów lasu jakimi są krasnoludki. Odpoczywając po zabawach wysłuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy „Krasnoludki”
Krasnoludki z wszystkich miast
Urządziły w lesie zjazd.
Program zjazdu był taki:
Po pierwsze -
Gdzie zimują raki?
Po drugie -
Czy brody są dosyć długie?
Po trzecie -
Czy zima może być w lecie?
Po czwarte -
Co robić, żeby dzieci nie były uparte?
Po piąte -
Skąd wiadomo, że zawsze po czwartku jest piątek?
Po szóste -
Dlaczego niektóre orzechy są puste?
Pierwszy mówić miał najstarszy,
Ale tylko czoło zmarszczył;
Drugi mówić miał najmłodszy,
Więc powiedział coś trzy-po-trzy;
Potem głuchy streścił szeptem
Wszystko to, co słyszał przedtem;
Ślepy mówił o kolorach,
Lecz przeoczył coś, nieborak;
Zaś niemowa opowiedział
O tym, czego sam nie wiedział.
Mańkut milcząc spojrzał wokół
I napisał tak protokół:
„Krasnoludki z wszystkich miast
Urządziły w lesie zjazd.
O czym tam się mówiło przez dwanaście godzin,
To pana, proszę pana, zupełnie, ale to zupełnie nie obchodzi!”
Wykonaliśmy proste składające się z 2 figur geometrycznych filcowe leśne skrzaty.
Gotowi do kolejnych zabaw, dzięki kolorowym chustkom zamieniliśmy się w krasnale tworząc grupę maszerujących ludków https://www.youtube.com/watch?v=3-eNzX7xmFs
Już na zakończenie korzystając z wieloetapowej gry „Nos w Nos” w 6
intensywnych zapachach szukaliśmy zapachu, który dopasowalibyśmy do
jesieni. Wybierając ilustrację przedstawiającą jesienne kolory, jesienny
dom, jesienne warzywa.
Okazuje się, że zmysł węchu naszych Maluszków jest tak dobrze
rozwinięty, że potrafią odróżnić cytrusową letnią nutę od korzennej
cynamonowo-imbirowej. Dzieci bardzo dobrze kojarzą zapach z daniem,
które znają, z zapachem ubranka wypranego w kwiatowym proszku…..
skojarzeń mieliśmy bardzo dużo.
Dotyk, węch, słuch, smak będziemy budzić w czasie zajęć jeszcze na pewno
nie raz. Sensorycznie pobudzimy dzieci do wypowiadania się, kojarzenia,
wyrażania tego co czują. Cieszymy się, że Maluszki doskonale wszystko
to potrafią wyrazić mimiką twarzy, a my to odpowiednio nazywając uczymy
je jak o tym poprawnie mówić😊
Dziękuję za zaangażowanie się we wszystkie aktywności, w zabawę, w
umiejętność wejścia z dziećmi w świat wyobraźni, wcielając się to w
niedźwiedzia, to w krasnala, a przede wszystkim towarzysząc Pociechom na
zajęciach w Szkole Polskiej dawania im poczucia wartości z powodu bycia
w części lub w pełni Polakiem!
Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia na kolejnych zajęciach
Joanna Tylek
Żabki 1
Na ostatnich zajęciach Żabek 1 kontynuowaliśmy temat jesieni oraz o towarzyszącej jej pogodzie. Nasze spotkanie jak zawsze rozpoczęliśmy od piosenki powitalnej. Śpiewając i tańcząc witaliśmy kolejne Żabki. Przechodząc do tematu zajęć porozmawialiśmy o pogodzie za oknem i o dostosowanym do niej ubiorze. Wykorzystaliśmy do tego karty pracy, dzięki którym poćwiczyliśmy koordynacje wzrokowo-ruchową, rozpoznawanie symboli, oraz percepcje wzrokową. Następnie dzieci wsłuchały się w wiersz H. Bechlerowej „Parasole” i wspólnie porozmawialiśmy o charakterystycznych cechach pogodowych jesieni. Posłuchaliśmy również dźwięków burzy, wiatru i deszczu naśladując je razem w grupie. Naszym kolejnym zadaniem było zadanie plastyczne. Wspólnie
wycinaliśmy papierowe parasole, następnie je kolorując i przyklejając chmurki z
kroplami deszczu.
Po przerwie śniadaniowej poruszyliśmy temat związany z dniem 11 listopada. Obejrzeliśmy krótką bajkę https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A która pomogła nam przybliżyć i zrozumieć Dzień Niepodległości, a następnie wspólnie powtarzaliśmy wierszyk W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Okazało się, że niektóre Żabki znają go bardzo dobrze. Po nauce wierszyka przeszliśmy do ostatniego zadania, którym było stworzenie białego orzełka.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina i Karolina
Żabki 2
Miniona sobota upłynęła nam w barwach biało-czerwonych i… pomarańczowych…
Po kilku zabawach ruchowych na Żabki 2 czekała ogromna kolorowanka,
przedstawiająca mapę Polski z jej ważnymi symbolami. Mądre Żabki od razu
rozpoznały kształt mapy, orła w koronie czy pałac kultury;
odpowiedziały na kilka bardzo ważnych pytań: czym jest Polska? W jakim
języku mówimy na zajęciach w szkole polskiej? Czy jesteśmy Polakami,
skoro mieszkamy w innym kraju? Co to znaczy być Polakiem? Dzieci z dumą
wymieniały polskich członków rodziny, polskie miasta, pamiątki, jakie
przywiozły z wakacji. Następnie dzieci uzbrojone w kredki rozpoczęły
kolorowanie konturów Polski i jej symboli narodowych.
Dziękuję za Wasze uśmiechy, radosne okrzyki i Waszą niezawodną aktywność na zajęciach. Pamiętajcie o śpiewaniu Mazurka Dąbrowskiego, naszego hymnu (2 zwrotki) i piosenki „Przybyli ułani” (3 zwrotki https://www.youtube.com/watch?v=h6Es6Q2hMs4 )
Do zobaczenia w listopadzie!
Żaneta Pomorska
Bociany
Już za dwa tygodnie będziemy świętować odzyskanie niepodległości.
Polska, po wielu latach opresji stał się znowu samodzielna i
niepodległa, działająca na własnych zasadach. Do sfery publicznej
wróciły symbole narodowe – nasze godło – Orzeł Biały i biało-czerwona
flaga.
Część dzieci z grupy Bocianów znała te symbole – owe dzieci wcieliły
się w edukatorów tłumacząc pozostałym czym są te symbole i jak
wyglądają. Porozmawialiśmy też o tym, że symbole narodowe trzeba
szanować, ponieważ są częścią naszej polskiej tożsamości. Pokazałam
dzieciom zdjęcie osób, którym zawdzięczamy niepodległość – mężczyźni ci,
pomimo różnych przekonań politycznych mieli jeden cel – odzyskać
Polskę. Dokonali tego!
Na kolejnych zajęciach opowiem dzieciom dokładniej, czym zasłużył
się każdy z tych mężczyzn. Chcę dzieciom pokazać, że można mieć wspólny
cel pomimo różnicy przekonań politycznych. Oprócz wspólnego celu –
panowie ci mieli jeszcze jedną wspólną cechę – dzieci od razu ją
znalazły – piękne wąsy!
Po teorii przeszliśmy do zabawy. Nie jest to trudne - grupa Bocianów
jest bardzo zżyta – na pytanie, czy mają przyjaciół – zaczęli wymieniać
siebie nawzajem! A nowe dzieci są bardzo miło przyjmowane. Dzieci
chciały biegać, ale pogoda była dość kiepska – musieliśmy wykorzystać
przestrzeń, którą mamy i materiały, które przygotowałam. Do zabawy
posłużyły nam pomysły naszych pradziadków, które znalazłam na stronie
niepodlegla.pl – Karty retro zabawy – wybraliśmy dwie. Pierwsza – w
rzeźbiarza – mistrzem zabawy została Laura, która niedawno miała urodziny
– i tak chcieliśmy te urodziny uczcić – dziewczynka zakręcała każdym z
dzieci, ale gdy tylko je puściła – miało stać nieruchomo. Nie było to
łatwe - Laura ma sokole oko! Drugą zabawą był głuchy telefon – w
materiałach gra ta została nazwana „plotką”. Ani jednego zdania nie
powtórzyliśmy prawidłowo! Było bardzo zabawnie! A przy okazji tej
niewinnej zabawy dzieci zobaczyły, jak szkodliwa i kłamliwa jest plotka.
Wróciliśmy do pracy – czytaliśmy Felka i Tolę, tytuł, który już
wcześniej wykorzystałam na lekcji i tytuł okazał się strzałem w
dziesiątkę! Felek i Tola mają przezabawne przygody, więc nie trzeba
długo zachęcać dzieci do czytania. A dobrze zachęcone – czytają naprawdę
dobrze! Czytanie podzieliliśmy na tury – część dzieci czytała,
pozostała bawiła się w chowanego. Przy kolejnych rundach dzieci
zamieniały się. Myślę, że i w chowanego bawili się nasi pradziadkowie.
Czekam z niecierpliwością na kolejne zajęcia i spotkanie z Bocianami.
Temat będzie trudniejszy, ale bardzo ważny – dzięki ciężkiej pracy
naszych przodków– spotykamy się i mówimy po Polsku!
Materiały:
1. Godło, flaga i tekst hymnu.
2. Gry i zabawy wydrukowane ze strony niepodlegla.pl
3. Materiały z gry Niepodległa (serdecznie polecam!)
4. Książka „Tola i Felek – Dzik jest dziki” Sylvia Vanden Heede.
Aleksandra Becmer
Komentarze
Prześlij komentarz