Gavá, zajęcia 12 października

Klub Maluszka

Zajęcia w Klubie Maluszka rozpoczęliśmy piosenką o dniach tygodnia, nawiązując do poprzednich zajęć. Śpiewając, na palcach wyliczaliśmy kolejno jaki numer ma dany dzień tygodnia.
Tydzień siedem dzieci miał i każdemu imię dał:
poniedziałek,
wtorek,
środa,
czwartek,
piątek,
sobota,
niedziela.

Następnie opowiedzieliśmy sobie o jesieni i jej kolorach. Poznaliśmy leśne zwierzęta, które jesienią można spotkać w lesie. Odgadywaliśmy ich nazwy układając proste puzzle, a później staraliśmy się naśladować dźwięk i sposób poruszania się każdego z nich. Przy pomocy rodziców każdy maluszek przygotował sobie jesienną koronę z kolorowych liści. Ustrojeni w przepiękne korony tańczyliśmy i śpiewaliśmy jesienne piosenki. O Oli, która poszła na spacer i zbierała liście do bukietu, a także o kolorowych liściach spadających w dół.
Wielkim zaskoczeniem dla maluszków była ogromna tęczowa chusta. Bawiliśmy się wchodząc na nią i chowając w środku. Dzieci były bardzo podekscytowane.
Poznaliśmy również wiele skocznych piosenek, do śpiewania i pokazywania: "Rączki do góry", "Rączki robią klap" oraz "Lata mucha". Wszystkie maluszki bardzo szybko zapamiętywały jak pokazuje się daną piosenkę i same wykonywały odpowiednie gesty do muzyki.
Bawiliśmy się również w "Kółko graniaste" i "Balonika", a także "Mam chusteczkę haftowaną" i "Chodzi lisek". A na sam koniec masując rączki i paluszki nakarmiliśmy głodne sroczki i robiliśmy sobie relaksujące masażyki na plecach.
Dziękuję za wspaniałą zabawę!


Dorota 


Żabki 1


Na ostatnich zajęciach Żabek 1 omawialiśmy temat pór roku. Nasze spotkanie rozpoczęliśmy od piosenki powitalnej. Śpiewając i tańcząc witaliśmy przybywające Żabki. Kolejnym krokiem była zabawa integracyjna, dzięki której przypomnieliśmy sobie nasze imiona. Po wspólnej aktywności przeszliśmy do naszego tematu zajęć. Żabki uważnie wsłuchały się w treść wiersza Cz. Janczarskiego „Roczek”.  Wspólnie omówiliśmy wiersz, wymieniliśmy pory roku i postaraliśmy się je scharakteryzować. Dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z tym zadaniem. Opowiadały o kolorowych kwiatkach wiosną, o ciepłym morzu i plaży latem, o kolorowych liściach jesienią, a zimą o białym bałwanie i płatkach śniegu. Następnie obejrzeliśmy krótki film edukacyjny, dzięki któremu dowiedzieliśmy się jeszcze więcej o porach roku, https://www.youtube.com/watch?v=X3vyQjtzerI. Po wysłuchaniu wiersza, obejrzeniu filmu i wspólnej rozmowie Żabki zaczęły rysować wszystkie pory roku, a na zakończenie każdy z nas opowiedział co narysował i jaka jest jego ulubiona pora.                            

Po przerwie śniadaniowej nadszedł czas na swobodną zabawę w sali i na świeżym powietrzu. Następnie wykorzystaliśmy chustę animacyjną, która jak się okazało dała dużo radości i energii do dalszej części zajęć, w której skupiliśmy się na obecnej porze roku, jesieni. Posłuchaliśmy o jej darach i charakterystycznych cechach. Wykorzystaliśmy również karty pracy, dzięki którym poćwiczyliśmy koordynację wzrokowo-ruchową, grafomotorykę, przeliczanie i porównywanie liczebności. Naszym ostatnim zadaniem było pokolorowanie jesiennego liścia.
Wszystkie Żabki świetnie sobie radziły, wykazywały się zaangażowaniem, dalej integrując się z grupą.


Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina i Karolina

 

Żabki 2

Za nami kolejne zajęcia w Szkole Polskiej w Gavá, podczas których Żabki 2 zgłębiały arkana wiedzy tajemnej z zakresu dendrologii, fizyki i chemii...
Choć sobotni poranek był deszczowy, pełne energii  Żabki 2 licznie przybyły na zajęcia i poznały gościa, pana Filipa- praktykanta z Polski.
Po zabawach ruchowych przy muzyce („Głowa, ramiona”, „Ram sam sam”) nadszedł czas na tajemniczą torbę, w której ukryte były jesienne dary drzew. Każde dziecko z zamkniętymi oczami próbowało opisać i odgadnąć trzymany w rękach przedmiot (przy okazji ćwicząc i utrwalając przymiotniki: chropowaty, kanciasty, gładki, gąbczasty, miękki, ciężki). Następnie wszystkie szyszki, jabłka, żołędzie, korę, gałązki, gruszki, itp. sprytne Żabki ułożyły w dwóch zbiorach- w pierwszym były dary, które człowiek może zjeść, w drugim obiekty, które nie nadają się do jedzenia. Zadanie wykonano  błyskawicznie. Rozwiązując zagadki słowne, dzieci szybko domyśliły się, że tematem pierwszej części zajęć będą drzewa. Siedząc w kręgu nad naszym drzewem (wykonanym na poprzednich zajęciach) dzieci dowiedziały się, że 10 października obchodzony był Międzynarodowy Dzień Drzewa. Mali Odkrywcy odpowiedzieli na całą masę pytań, dotyczących drzew: czym są, czy są potrzebne, z czego się składają i dlaczego są tak bardzo ważne w naszym życiu. Po krótkiej ruchowej zabawie logopedycznej dzieci przykleiły do swojego grupowego drzewa zasady, którymi każdy miłośnik przyrody powinien się kierować, np. o obserwacji zwierząt żyjących w okolicy drzewa, aktywnym odpoczynku wśród drzew, o szanowaniu przyrody, nie łamaniu gałęzi, o wyrzucaniu śmieci do odpowiednich kontenerów, niż porzucaniu ich pod drzewami…


Po przerwie śniadaniowej nasi Znawcy przyrody bez trudu rozpoznali na zdjęciach miejsca, w których występują drzewa (park, las, sad, szkółka drzew),  oraz obejrzeli krótkie filmiki edukacyjne na temat jesiennego gubienia liści przez drzewa (https://www.youtube.com/watch?v=5e0i_vNjba4 min. 0:00-5:25, https://www.youtube.com/watch?v=dmm2cCI2NUY  min 5:25-8:50). Nadszedł czas na pracę manualną, czyli na samodzielne wykonanie kolorowego drzewka szczęścia z papieru.
Żabki nie mogły się doczekać przerwy na świeżym powietrzu. Na szczęście, przestało padać, więc można było poświęcić chwilę na zabawy na szkolnym patio.
Druga część zajęć dotyczyła wody. Mali Naukowcy organoleptycznie poznawali wodę w stanie ciekłym i stałym – zwrócili uwagę na jej smak, zapach, kolor, konsystencję, sprawdzili, jaka jest w „dotyku”. Młodym Umysłom nie uszło uwadze, jak topnieje kostka lodu w ręku, w butelce i w misce z wodą. Oczywiście były rozmowy, czy i do czego człowiek potrzebuje wody. Okazało się, że w życiu codziennym woda służy do picia wszystkim żywym organizmom, ludzie używają jej do gotowania, prania, mycia się, zabawy, do produkcji energii. Że woda to życie. Skoro woda służy też do celów naukowych, przyszedł czas na weryfikację hipotezy, czy i jak można nadmuchać balon za pomocą wody. Nasi Naukowcy w wielkim skupieniu obserwowali, jak balon nałożony na pustą plastikową butelkę rośnie, gdy butelka jest wkładana do miski z gorącą wodą, i maleje podczas wkładania butelki do naczynia z zimną wodą.
W kolejnym eksperymencie Żabki sprawdzały, co się dzieje z wodą, po dodaniu do niej barwników spożywczych.

Następnie Młode Umysły uzbrojone w pipety sprawdzały, jakie reakcje zachodzą z zabarwioną wodą delikatnie wpuszczaną (kropla po kropli) do naczynia z olejem spożywczym. Szaleństwo nastało, gdy do tej mieszaniny Nasi Naukowcy wrzucili kawałki tabletki musującej! To była magia! A raczej nauka ;)
Kochane Żabki, jestem z Was dumna! Wasza wiedza i chęć odkrywania różnych dziedzin nauki są fantastyczne! Nie bójcie się zadawać pytań, odkrywać, jak fascynujący jest otaczający nas świat. Pamiętajcie, że nasze eksperymenty możecie zrobić w domu tylko i wyłącznie z pomocą Waszych rodziców.

Do zobaczenia niebawem!
Żaneta Pomorska i Filip

Bociany


Polska przyroda jest inspiracją dla wielu artystów. Jeden z najsłynniejszych polskich poetów z okresu dwudziestolecia międzywojennego – Julian Tuwim – napisał „Ptasie Radio”, zabawny wiersz dla dzieci o kłótni ptaków, zakończony w zaskakujący sposób (kto słyszał o ptasiej policji?!). Poza zabawną historyjką w wierszu pojawia się bardzo wiele gatunkach ptaków:
“(…) Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.(…)”

Wspaniałą interpretację wiersza wykonała pani Irena Kwiatkowska, polska aktorka komediowa. Pani Irena potrafi przepięknie oddać atmosferę zamieszania, latających piórek i kłócących się ptaków. Dzieci były zachwycone i kilka razy prosiły o powtórzenie odtwarzania jej recytacji.
Ptaki różnią się wyglądem, rozmiarem, charakterem, ale też głosami. W wierszu “Mowa Ptaków” Julian Tuwim bawi się słowami dźwiękonaśladowczymi – onomatopejami – “chrzęst i szelest”, „ćwir-ćwir-ćwir”, „tiju-fit”, „szelest, cisza, szept i szmer” czytając wiersz przenosimy się do lasu o wschodzie słońca, czujemy, jak powoli świat budzi się do życia. Dzieci pięknie czytały fragmenty – a później same stworzyły budzący się do życia świat - gwiżdżąc, świszcząc, szeleszcząc, szepcząc, kukając, klekając.
“Mowa ptaków”, dzięki zastosowanej instrumentacji dźwiękowej, jest świetnym utworem do ćwiczeń wymowy głosek: r, rz, s, sz.
Oprócz czytania dzieci zapisały fragmenty wiersza, te najbardziej dźwięczne. Dzieci uczyły się, jak buduje się polskie słowa i zdania, a przede wszystkim jak wygląda polska ortografia.
Poza poezją a my spróbowaliśmy pobawić się w ornitologów. Dzieci przygotowały plakat z 12 gatunkami ptaków polskich – na plakacie pojawił się największy ptak bielik, i najmniejszy – mysikrólik. I kolejno: bocian biały, kos, wróbel, zimorodek, słowik szary, puszczyk zwyczajny, gil zwyczajny, sikorka bogatka, dudek, szczygieł.
W czasie sobotniego spotkania dzieci miały okazję zapoznać się z  12 książkami w języku polskim – planowaliśmy wyjść z książkami na zewnątrz, niestety przeszkodził nam deszcz.
Wiersze Juliana Tuwima “Ptasie radio” i “Mowa ptaków”.
Portret Juliana Tuwima autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Tytuły i autorzy książek – “Rok w lesie” Emilia Dziubak, “Tajemnica diamentów”, “Tajemnica mumi”, “Tajemnica pociągu” - Widmark Martin i Willis Helena, “Nowe przygody Mikołajka” René Goscinny i Jean-Jacques Sempre, “Niedźwiedź w wielkim mieście” Katja Gehrmann, “Opowiem ci, mamo, co robią myszy” Katarzyna Kołodziej, “Pippi wchodzi na pokład” Astrid Lindgren, “Złota klatka” Camilla Läckberg, “Tytus Romek i A’Tomek” – księga I, II, III, IV, V - Henryk Jerzy Chmielewski (Papcio Chmiel) oraz “Ptaki. Profesjonalny przewodnik dla początkujących obserwatorów” Dariusz Graszka-Petrykowski.


Aleksandra Becmer

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?