Barcelona, zajęcia 5 października

Klub Malucha

 Liście z drzewa lecą w dół, bo przyszła złota jesień.
Szu, szu lecą w dół /3x bo przyszła złota jesień.
Tańczą z wiatrem wokół nas, bo przyszła złota jesień.
Szu, szu wokół nas /3x bo przyszła złota jesień.
I szeleszczą cicho tak, bo przyszła złota jesień.
Szu, szu cicho tak /3x bo przyszła złota jesień.


Jesień w Klubie Malucha rozgościła się na dobre. Po ostatnich zajęciach wszystkie maluszki już bardzo dobrze znają i  pamiętają jesienne kolory. Wraz z mamą i tatą każdy przygotował jesienną dekorację z zielonych, żółtych, pomarańczowych, czerwonych i brązowych liści. Przypomnieliśmy sobie również dwie jesienne piosenki, które poznaliśmy podczas poprzedniego spotkania. I tańczyliśmy śpiewając wraz z kolorowymi chusteczkami rytmicznymi. Maluszkom bardzo podobała się ta zabawa. Wspólnie układaliśmy puzzle z rysunkami leśnych zwierząt. Poznaliśmy ich nazwy, naśladowaliśmy ich ruchy oraz dźwięki jakie wydają. A wszystko to na jesiennym dywanie, który namalowaliśmy podczas ostatnich zajęć.
Oczywiście nie mogło zabraknąć stałych elementów, które są bardzo ważne dla małych klubowiczów. Rozpoczęcie zajęć piosenką, przywitanie jeża Toma, uzupełnienie kalendarza, a także zabawa chustą animacyjną. Bawiliśmy się również w "Kółko graniaste", "Balonika", "Lista" oraz "Starego niedźwiedzia", który spał mocno. Na zakończenie wykonaliśmy sobie wzajemnie relaksacyjne masażyki i czytaliśmy książeczki.
Nie mogę doczekać się kolejnego spotkania, na które serdecznie zapraszam! 


Dorota 

Poziomki


Idźmy leśną ścieżką cicho, cichuteńko,
może zobaczymy sarniątko z sarenką.
Wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie nie gwiżdże, nie woła
– może usłyszymy pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa między gałązkami
jakiś mały ptaszek, którego nie znamy.


 Kolejne jesienne zajęcia w grupie Poziomek dotyczyły leśnych zwierząt. Rozpoczęliśmy piosenką wprowadzającą w temat. Dzieci wysłuchały odgłosów zwierząt i odgadywały je. https://www.youtube.com/watch?v=rPWo9BkFSu8  Następnie opisywaliśmy wygląd zwierząt i zastanawialiśmy się, które mogą być groźne dla ludzi , a które nie. Poziomki przyznały , że raczej nie chciałyby spotkać dzika, wilka i niedźwiedzia. Pani Maja pokazała dzieciom zabawę edukacyjną w naśladowanie zwierząt. Poziomkom bardzo podobała się zabawa i wspaniale  " ryczały", " straszyły", " kicały". Po przerwie śniadaniowej kontynuowaliśmy temat. Dzieci nauczyły się piosenki "Stary niedźwiedź mocno śpi". https://www.youtube.com/watch?v=Q4E1259KmCI


Momentami były nawet dwa śpiące niedźwiedzie. Rozmawialiśmy też o przygotowywaniu się niektórych zwierzątek do zimy. Wszak już październik i pora robić przygotowania do zbliżającej się zimy. Obserwowaliśmy wiewiórkę jak dzielnie i wytrwale szuka orzeszków i gromadzi je na zimę. Poziomki pokolorowały swoje wiewiórki i umieściły orzeszki na kartach pracy. Rozmawialiśmy też o jeżu, który najchętniej przesypia całą zimę. W związku z tym nie musi gromadzić zapasów. Maluszki obejrzały bajkę z serii Miś Uszatek pt. "Lokatorzy na zimę " https://www.youtube.com/watch?v=ej2m7OrvUzY co dało podstawę do zastanowienia się gdzie zwierzęta spędzają czas zimowy. Tego dnia nie zabrakło oczywiście zabaw indywidualnych  i grupowych  w sali i na świeżym powietrzu na szkolnym podwórku.

Bardzo dziękujemy Poziomkom za spotkanie i zapraszamy na kolejne,
Maria Kołomyjec, Irena Dobosz, Pani Maja i Pani Daria

Jagódki

Ostatnie zajęcia w grupie Jagódek w Szkole Polskiej w Barcelonie były pełne radości i nauki. Dzieci wraz z nauczycielkami uczestniczyły w zabawach w kole, śpiewając piosenki takie jak “Wszyscy są, witam Was”, “Głowa, ramiona, kolana, palce” oraz “Mam chusteczkę haftowaną”. Zabawy z piłką, podczas których dzieci mówiły co lubią, również dostarczyły wiele śmiechu i radości. Śpiewaliśmy również piosenki które dzieci już dobrze znają takie jak: Pieski małe dwa, Kundel Bury, Czekolada, Na straganie.
Następnie dzieci obejrzały film edukacyjny o jesieni i darach jesieni, po czym rozmawiały z nauczycielką o zmieniającej się pogodzie. Była to doskonała okazja do nauki o przyrodzie i jej cyklach.
Kolejnym punktem programu było odgadywanie nazw owoców przyniesionych przez nauczycielkę. Dzieci wspólnie recytowały wierszyk:
“Wpadła gruszka do fartuszka,
A za gruszką dwa jabłuszka,
A śliweczka spaść nie chciała,
Bo jeszcze nie dojrzała.”

Dzieci aktywnie uczestniczyły w pokazywaniu i recytowaniu wierszyka, co sprawiło im wiele radości.
Tego dnia poznaliśmy również nowe piosenki o tematyce jesiennej, takie jak “Jesień znów z nami jest” oraz “Co nam jesień przyniesie”. Dzieci miały także za zadanie wykonać kartę pracy dotyczącą owoców – pogrubić linie dookoła owocu i pokolorować go.
Na zakończenie zajęć wyszliśmy na szkolne podwórko, gdzie dzieci mogły się pobawić na świeżym powietrzu. Dzieci wysłuchały również książeczek o tematyce owocowej czytanych przez nauczycielki, co było doskonałym zakończeniem dnia pełnego nauki i zabawy.
To były naprawdę udane zajęcia, pełne śmiechu, nauki i wspólnej zabawy!

Linki na You Tube
https://www.youtube.com/watch?v=_sUka8alqL0
https://www.youtube.com/watch?v=VPkRJywZhM4

Pani Gosia i Pani Basia 

Śliweczki

„Abecadło z pieca spadło, o ziemię się hukło, rozsypało się po kątach, strasznie się potłukło:
I – zgubiło kropeczkę…………  "

Po muzycznym wyklaskanym rozpoczęciu zajęć, przeczytaliśmy wiesz Juliana Tuwima pt, „Abecadło”.


Porozmawialiśmy interpretując poszczególne wersy wiersza,  dzieci tłumaczyły co to jest abecadło, zwróciliśmy uwagę na różnicę znaków między abecadłem polskim a hiszpańskim. Dzieci dowiedziały się co robi ze znakiem kreseczka na górze lub kropeczka, jak czytamy te znaki. Poszukaliśmy przykładów takich wyrazów.
Poćwiczyliśmy pisownię pierwszej literki A,a. Dzieci w skupieniu uzupełniały różnej wysokości linie z brakującymi literami, odnajdując w drugiej części zadania sylaby gdzie występuje mała i duża litera A.
Tak rozpoczęliśmy poznawanie polskiego ALFABETU. Podczas każdych zajęć dołączy do nas nowa litera. Będziemy też próbować łączyć sylaby w wyrazy. Symultaniczno – sekwencyjna metoda nauki czytania zwana również metodą sylabową lub metodą krakowską, to skuteczny, dający szybkie efekty umiejętności czytania sposób.
Kontynuując wędrówkę, odkrywając Polskę poznaliśmy szczególne miejsce dla dzieci aktywnych, chcących rozwijać się sportowo, gimnastycznie, akrobatycznie.
Poznaliśmy szkołę Polskiego Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”.
https://karnet.krakowculture.pl/34003-krakow-polskie-towarzystwo-gimnastyczne-sokol, z krótkiego opisu historii najważniejszy był wniosek, że zadaniem szkoły jest wpływanie na rozwój fizyczny dzieci i młodzieży. Obejrzeliśmy 2 filmy  https://www.youtube.com/watch?v=ozbSykctbk4https://www.youtube.com/watch?v=zRaVA9xyJy8
Porozmawialiśmy o różnicach między gimnastyką artystyczną, a gimnastyką sportową.


Wykonaliśmy wstążki gimnastyczne, które będą nam służyły w aktywnościach ruchowo tanecznych podczas zajęć. Dzieci były dosłownie zachwycone tańcem z nimi.  Nasza duża sala pozwala swobodnie wykonywać takie aktywności. Tworzyliśmy za pomocą wstążek różne formy, koła, serpentyny, obroty wokół własnej osi.  Ruch z użyciem wstążek to nie tylko przynosząca radość i energię zabawa, ale przede wszystkim rozwój umiejętności koordynacji (słuch, wzrok, ruch ciała, wyobraźnia).  Śliweczkom bardzo się podobało😊
Na zakończenie wróciliśmy do tańca, wcześniej rozwiązując zagadkę słowną „ Jak nazywamy tancerkę, która koczek i sterczącą spódniczkę ma, szczególne pantofelki z twardym zakończeniem palców, a druga i czwarta litera to A”?   BALETNICA – wykonaliśmy pracę plastyczną. Baletnica powstała z 3 kół.
Bardzo dziękuję Śliweczkom za aktywną zabawę i naukę, pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia znowu.


Joanna Tylek

Malinki

W minioną sobotę odbyły się kolejne zajęcie w grupie Malinek w Szkole Polskiej w Barcelonie. Zajęcia rozpoczęliśmy rozmową o minionym tygodniu, używając nowo nauczonych słów z zakresu przyborów szkolnych, dni tygodnia czy pór dnia. Dzieci podzieliły się z nauczycielem i ze sobą nawzajem swoimi wrażeniami.
Następnie przeszliśmy do zasadniczej części zajęć, których celem było poznanie polskich symboli narodowych. Uczniowie wykazali się wiedzą o nich  zaraz, gdy tylko zostały o nie zapytane. Rozpoznanie  biało-czerwonej flagi nie sprawiło im żadnych problemów. Bazując na tej wiedzy, wysłuchały krótkiego filmu o legendzie o Lechu, Czechu i Rusie, która to tłumaczy genezę polskiego godła. Poznaliśmy również Gniezno – pierwszą stolicę Polski, siedzibę dynastii Piastów i kolebkę polskiej państwowości. Później, aby zweryfikować wiedzę, Malinki podjęły się krótkiego quizu, z którym bez problemu sobie poradziły. Nastąpiła przerwa śniadaniowa.
Po przerwie udaliśmy się na dwór, gdzie uczniowie miło spędzili czas na różnych grach i  zabawach. Mieli okazję zagrać również w gry, które są typowe dla ich rówieśników w Polsce, np. klasy, gra w gumę itp. Jednocześnie ćwiczyliśmy zwroty grzecznościowe, takie jak „dziękuję”, „proszę”, „nie ma za co”.
Po powrocie z podwórka, nawiązując  do uzyskanej wiedzy, każdy namalował polską flagę oraz godło. Następnie przeszliśmy do poznania polskiego hymnu państwowego. Ucząc się tekstu „Mazurka Dąbrowskiego”, odśpiewaliśmy dwie pierwsze zwrotki oraz refren.
Na koniec, Malinki poznały region Mazur, słynący z przepięknych jezior i tradycji żeglarskich. Tym sposobem odkryliśmy kolejny region naszego kraju. Dzieci zadowolone i pełne nowej wiedzy, rozeszły się do domu.


Borys

Jarzębina 


Alfabet polski oparty jest na alfabecie łacińskim i składa się z 32 liter. Występuje w nim dziewięć liter tworzonych za pomocą znaków diakrytycznych (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż). Ponadto w zapisie językowym wyróżnia się jeszcze siedem dwuznaków (sz, rz, cz, ch, dz, dż, dź) oraz jeden trójznak (dzi). Dzieci zapisały na tablicy słowa zawierające dwuznak “sz”. Potem oglądając slajdy na projektorze mówiły co widzą . Były to zdjęcia przedstawiające m.in : szachy, szynkę, szalik, szufladę, kieszeń, kasztana, kalosze, gruszkę, barszcz, płaszcz, bursztyn . Wspomniałam, że większość bursztynu pochodzi z wybrzeża Morza Bałtyckiego. Zobaczyliśmy na mapie kraje dookoła Morza Bałtyckiego.
Piękny bursztyn o złocistym odcieniu jest w rzeczywistości żywicą powstałą z fosylizacji soku sosnowego. 60 milionów lat temu w obecnym miejscu Morza Bałtyckiego znajdował się las sosnowy. Sok, który spływał na dno lasu, był osadzony w lokalnym osadzie i kompresowany przez nadległe osady.  Żywica to substancja wytwarzana w niektórych roślinach, najczęściej w drzewach, szczególnie iglastych. Żywica służy do zabezpieczania miejsc będących ranami drzewa. Barwa żywicy zależna jest od gatunku drzewa, z którego została pozyskana .



Dzieci następnie czytały zdania zawierające wyrazy w dwuznakiem “sz”. Szymon szatkuje szałwię. Natasza pisze wiersze. To kosztowny szal. W koszyku był szpinak i szałwia. Agnieszka uszyła poduszkę w groszki. Kapelusz kosztuje sześć groszy. Agnieszka szuka w szafie kaloszy. Na sznurku wiszą szaliki. Szukam apaszki.
Wytłumaczyliśmy nieznane słowa (szatkować, groszki, grosz, szałwia).


Następnie rozmawialiśmy o emocjach. Emocje to nasze reakcje na różne wydarzenia lub sytuacje, które przeżywamy. Towarzyszą nam każdego dnia i mogą wpływać na nasze zachowanie oraz relacje z innymi ludźmi. Wszystkie są ważne i potrzebne. Nie ma złych emocji. Ważne jest, abyśmy uczyli się je rozpoznawać i wyrażać w sposób, który nie krzywdzi innych ani nas samych. Odpowiadaliśmy na pytania: Kiedy ostatnio czuliśmy radość? Co nas ucieszyło? Co sprawiło, że czuliśmy się smutni? Jak wtedy reagowaliśmy?
Jak radzimy sobie, gdy czujemy złość lub strach? Po czym można poznać że ktoś jest smutny? Co się kryje pod złością? Rozmawialiśmy o radości , smutku, złości, strachu, zaskoczeniu, wstydzie. Zrobiliśmy kalambury o emocjach. Każdy dostał dwa balony . Na napompowanych balonach dzieci rysowały buźkę wyrażającą wybraną emocję. Następnie jedna uczennica pokazała dzieciom jak zrobić drakulę metodą
origami.
Poszliśmy na koniec na podwórko. Niektóre dzieci malowały na płótnie , inne grały w szachy, w piłkę. Najstarsza uczennica czytała książkę młodszym koleżankom.



Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?