Gavá, zajęcia 18 listopada

Klub Maluszka

W sobotnie przedpołudnie w Klubie Malucha bawiliśmy się, tańczyli i poznawali.
Przywitaliśmy się jak zwykle „Dzień dobry”  https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI&t=8s rozśpiewani skupiliśmy nasz wzrok na listopadowej i grudniowej stronie książki „Rok w Lesie” – czego tym razem poszukiwaliśmy?
Kolorów, zwierzęcej rutyny i wypełnionych norek zwierzętami – dlaczego? Intensywna zmiana  kolorów przyrody, zmiana temperatury to powody dlaczego wszyscy mieszkańcy lasu wślizgują się do swoich domów.
Pamiętając o naszym Jeżyku, którego prawie podczas każdych zajęć wyprowadzamy na spacer – dwukrotnie poszliśmy z nim na spacer, aby potem zasnął na kolejne zimne miesiąca – hibernacja jeży trwa od listopada do kwietnia -   dopiero w kwietniu będzie mógł z nami znowu spacerować.
Ponieważ jesteśmy tuż przed tradycyjnymi Andrzejkami i Katarzynkami wspólnie z Rodzicami przypomnieliśmy sobie formę tych obrzędów – podsumowanie było jednoznaczne – wszyscy bardzo chętnie bawiliśmy się odczytując kształty lanego wosku, wyciągając najdłuższą czerwoną kokardkę i wiele innych. Dla Maluszków wybraliśmy zabawę „wędrujące buty” i tak nasze buty przekładane doszły do drzwi. Właściciela bucika, który dotarł pierwszy – spotka wiele ciekawych przygód i podróży! Towarzyszył nam podkład muzyczny „Płynie Wisła..” https://www.youtube.com/watch?v=OVB5DEpYAr8.



Po przerwie śniadaniowej, w czasie której nasze Maluszki świetnie się integrowały częstując się nawzajem ciasteczkami – ucząc się przy tym zwrotów grzecznościowych – „proszę poczęstuj się” , „dziękuję” – przeszliśmy do kolejnego miesiąca roku – grudnia.
To czas związany z pięknymi tradycjami, przybliżyliśmy je naszym Klubowiczom.
Najpierw wykonaliśmy wymagający od nas codziennej aktywności kalendarz adwentowy.
Aby dzieci ćwiczyły umiejętności liczenia, rozpoznawania znaków – wykonaliśmy 2 kieszonki z numerami 2 pierwszych dni adwentu  (1 i 2) i 1 kieszonkę z ostatnim dniem (24) – cyfry zostały umieszczone na ulubionej przez dzieci rzepie i w ten sposób będą zmieniane na kolejne.
Kalendarz jest zachętą do wykonywania drobnych dobrych rzeczy, a słodycz, którą w zamian do kieszonki wkłada rodzic to motywacja do kontynuowania.   Stara sięgająca 1902 roku tradycja z Niemiec to piękny zwyczaj uwrażliwiania dzieci na dobro.
Przerwą na ruch była obrazkowa piosenka „Choinka”   -https://www.youtube.com/watch?v=7_0dLGyCi-k

Pozostając przy tradycjach, które wiążą się z nadchodzącym czasem Świąt Bożego Narodzenia – wybraliśmy tradycję kuchenną – słodką.
Wykonaliśmy masę piernikową, a z niej powstały do upieczenia w domach świąteczne ciastka – pierniczki. Przy okazji wykonywania masy poznawaliśmy zapachy przypraw, miodu, dotykaliśmy, skupialiśmy uwagę na dokładnym oddzieleniu żółtka od białka.
Sensoryczna praca z prawdziwymi składnikami to prawdziwe poznawanie kształtów, kolorów, zapachów, smaków, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej - skupienie i zainteresowanie dzieci aktywnością zdziwiło obecnych Rodziców.
Dzieci tak bardzo chciały upiec ciastka, że nawet nie było mowy o śpiewnym pożegnaniu się. Pomachały, uśmiechając się szczerymi oczkami i dosłownie „pobiegły”, aby upiec ciastka.

Dziękuję Dzieciom i Rodzicom kolejny raz za wspólną pracę, wspólną radość i zachwyty nad reakcjami dzieci. Pozdrawiam Wszystkich, do zobaczenia już na Świątecznym Spotkaniu Rodzinnym – serdecznie zapraszamy!


Joanna Tylek

Żabki 1

Zajęcia rozpoczęły się od krótkiej rozmowy na temat zmieniania się pór roku i oznak zbliżającej się zimy. Poruszone zostały takie kwestie jak spadające temperatury, pierwszy śnieg oraz skracające się dni. Dzieci z zainteresowaniem opowiadały o swoich doświadczeniach związanych z tą piękną porą roku. Podczas dyskusji powróciliśmy też do tematu z poprzednich zajęć, który dotyczył przygotowań do zimy. Dzieci przypominały sobie oraz chętnie dzieliły się wiedzą na temat sposobów przetrwania tej pory roku zarówno przez ludzi, jak i zwierząt. Następnie przeszliśmy do tworzenia własnych zimowych obrazków. Każdemu uczniowi zostały rozdane kolorowanki, które pozwoliły nie tylko ćwiczyć prawidłowy chwyt pędzelka, ale i rozwinąć wyobraźnię. Dzieci z ciekawością malowały zwilżonymi pędzelkami po określonych obszarach i obserwowały, jak na czarno-białych ilustracjach zaczynały pojawiać się niezwykłe kolory i różne sceny związane z tematem zimy. Po pracy manualnej przenieśliśmy się do teatru kukiełkowego. Najpierw dzieci podzieliły się swoimi doświadczeniami i wrażeniami z oglądanych przedstawień.


Omówiliśmy także poszczególne elementy teatru oraz zobaczyliśmy różne rodzaje kukiełek, które są używane podczas występów. Po takim wprowadzeniu przeszliśmy do wykonania własnego przedstawienia. Wspólnie odtworzyliśmy historie pieska Burka z wiersza L. Krzemienieckiej Kłopoty Burka z podwórka. Dzieci miały okazję samodzielnie poruszać kukiełkami i wcielać się w określone role. W takim otoczeniu dzieci od razu poczuły się jak prawdziwi aktorzy. Były to momenty pełne radości i zabawy, a jednocześnie nauki o teatrze i sztuce. Po przerwie na drugie śniadanie grupa spędzała wolne chwile na aktywnej zabawie na świeżym powietrzu. Postanowiliśmy pójść śladami pieska Burka i odkrywać różne miejsca, które odwiedził. Dzieci z radością podążały wyznaczoną ścieżką, na której odnajdywały małe niespodzianki.
Zajęliśmy się także tworzeniem własnych książeczek z historii pieska Burka. Każdy otrzymał kartki z ilustracjami, kredki i klej, aby mógł stworzyć swoją własną książkę i przypomnieć sobie przygody pieska. Na zakończenie zajęć dzieci zostały wprowadzone w temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Wspólnie zaśpiewaliśmy i utrwaliliśmy poznane wcześniej kolędy.

Bardzo dziękujemy Żabkom za aktywny udział.
Zapraszamy na kolejne spotkanie, które będzie już świątecznym spotkaniem bożonarodzeniowym,
Maria Kołomyjec i praktykantki - Wiktoria i Wiola

Żabki 2

W minioną sobotę salę Żabek 2 przepełniały dźwięki i kolory polskiego folkloru.
Spotkanie zaczęliśmy ludową  zabawą “Jaworowi ludzie”, podczas której dzieci budowały most i chwytały konie dla “pana starosty”. Po schwytaniu wszystkich koni bystre Żabki pomogły ułożyć puzzle, przedstawiające dawnych kolędników oraz mapę Polski z postaciami w barwnych strojach regionalnych. Dzieci mogły poznać folklor, stanowiący część naszej kultury narodowej, tworzonej od wielu pokoleń. W kontekście zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia Żabki 2 dowiedziały się, że polski folklor jest zawarty m.in. w literaturze, strojach, muzyce, zwyczajach, tradycjach czy sztuce.
Mali Tropiciele polskiej twórczości ludowej na dłuższą chwilę zmienili się w rękodzielników: ze specjalnej masy porcelanowej powstawały wyjątkowe ozdoby świąteczne, które później Żabki będą mogły powiesić na choince. Przy okazji twórczych działań, ponownie nawiązaliśmy do tematu polskich tradycji świątecznych, takich jak ubieranie choinki, oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę, przygotowywanie 12 potraw, dzielenie się opłatkiem, śpiewanie kolęd; poznaliśmy różnice między świątecznymi tradycjami w Polsce i w Hiszpanii.


Po śniadaniu z naszej sali było słychać głośne tupanie, śpiew i śmiech. Starsze Żabki uczyły się tradycyjnych zabaw i tańców, takich jak “Poszło dziewczę po zielę”, “Zasiali górale” czy “Krakowiak”. Pozostając w kręgu Żabki 2 porównywały plansze z damskimi i męskimi strojami regionalnymi, by później samodzielnie i bezbłędnie wykonać wycinankę  Łowiczanki, Podlasianki, czy Krakowianki.
Po przerwie na świeżym powietrzu, rozmawialiśmy o tradycyjnych wigilijnych potrawach. Dowiedzieliśmy się, dlaczego dawniej na świątecznym stole kładło się sianko i 12 potraw, że każdy region Polski posiada charakterystyczne dla siebie potrawy. Żabki wykonały indywidualne karty pracy z teczki Tropiciele przedstawiające wigilijny stół i świąteczną choinkę. Część osób podjęła się nawet wyzwania polegającego na wykonaniu wycinanki (na wzór łowickiej) śnieżynki.  Tego dnia wspólnie uczyliśmy się wesołej kolędy “Dzisiaj w Betlejem”, a na koniec zajęć raz jeszcze tańczyliśmy “Zasiali górale”.

Do zobaczenia na świątecznym spotkaniu!
Żaneta Pomorska i Wiktoria

Bociany


W tym tygodniu w grupie Bocianów zostały przeprowadzone zajęcia o tematyce Bożonarodzeniowej. W związku, że były to pierwsze zajęcia z nowymi nauczycielkami, spotkanie zaczęliśmy od krótkiej integracji.  Po zakończonej zabawie dzieci zostały zapytane, co wiedzą na temat polskich świątecznych tradycji np. kto przynosi dzieciom prezenty, kiedy dzieci w Polsce je rozpakowują i jakie są różnice pomiędzy świętami w Polsce i Hiszpanii. Następnie dzieci obejrzały filmik edukacyjny o polskich tradycjach. By sprawdzić ile z nich zapamiętały zorganizowany został krótki quiz. Po quizie dzieci miały za zadanie napisać list do Świętego Mikołaja. W tym celu dzieci dostały od nas kartki i koperty. By pomóc Bocianom w pisaniu na laptopie wyświetlona została przykładowa formuła listu: Drogi Święty Mikołaju, mam na imię..., mam...lat i byłam bardzo grzeczna...". Po ozdobieniu listów i kopert, dzieci uczyły się adresować listy na Biegun Północny. Po zajęciach plastycznych zagrały w świąteczną zabawę. Gdy mowa o świątecznych tradycjach, nie sposób nie nawiązać do polskiej tradycji kolędowania. Rozmawialiśmy, więc o tym kim są kolędnicy i jak wygląda kolędowanie w Polsce. Uczniowie obejrzeli przykładowy filmik z YouTube, na którym zobaczyli jak wygląda kolędowanie kolędników w domu. Dzieci szokowało to, że obcy ludzie wchodzą do domu i śpiewają. Wytłumaczyłyśmy jednak, że kto nie chce kolędników, nie musi wpuszczać ich do domu, ale dużo osób cieszy się, że może wspólnie pośpiewać kolędy i że często kolędnicy na koniec częstowani są słodyczami, w ramach podziękowania za wspólne kolędowanie. Na koniec uczyliśmy się również śpiewać kolędę "Przybieżeli do Betlejem".

Ania i Klaudia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?