Barcelona, zajęcia 11 listopada

Klub Malucha

Ostatnie zajęcia zaczęliśmy bardzo uroczyście. Wraz z innymi uczniami Szkoły Polskiej w Barcelonie oraz wszystkimi rodzicami spotkaliśmy się na szkolnym podwórku aby wspólnie zaśpiewać Hymn Polski oraz wysłuchać wierszy i piosenek o niepodległości. Towarzyszyła nam ogromna flaga, którą wspólnie trzymały wszystkie dzieci. Po uroczystości udaliśmy się do sali, aby tradycyjnie rozpocząć nasze zajęcia. Obudziliśmy jeża Toma, zaznaczyliśmy porę roku i pogodę na kalendarzu, a także sprawdziliśmy obecność. Zabawa w "muzyczne pudełka" zaskoczyła nas trzema  nowymi piosenkami. Zaśpiewaliśmy dobrze znaną "Była sobie żabka mała", a nauczyliśmy się "Ja jestem niedźwiadek", "Raz i dwa" oraz "Moje rączki, moje nóżki". Bawiliśmy się również chustą animacyjną, ulubioną zabawą maluszków niezmiennie jest "Świeci słońce - pada deszcz" kiedy mają możliwość schowania się pod chustą niczym pod wielkim parasolem. Po przerwie na drugie śniadanie w ramach realizacji projektu ”Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie” udekorowaliśmy świątecznie fragment sali i ułożyliśmy tradycyjny wigilijny stół, opowiedzieliśmy o wszystkich jego elementach i związanymi z nimi tradycjami.  Rodzice wymienili się doświadczeniami i wspólnie opowiadali sobie o potrawach przygotowywanych w Wigilię w ich rodzinnych domach. Maluszki w ramach zabawy sensorycznej dotykały sianko spod wigilijnego obrusa, a także choinkowy łańcuch i lampki. Wspólnie malowaliśmy też obraz, a każdy z maluszków odrysował swoje rączki.

Podczas zajęć nauczyliśmy się też dwóch nowych zabaw w kole "Dwa kółka tańczą" oraz "Ślimak i dzieci". Oczywiście nie zabrakło też ulubionych zabaw dzieci "Kółko graniaste", "Chodzi lisek" i "Stary niedźwiedź". Na zakończenie zrobiliśmy relaksujące masaże oraz czytaliśmy książeczki.

Dorota

 

Poziomki


Ten wyjątkowy dzień dla Polaków jakim jest Dzień Niepodległości, 11 listopada, rozpoczęliśmy  w naszej szkole od apelu dla wszystkich uczniów oraz rodziców. Na placu odbyła się uroczystość, na której  odśpiewaliśmy hymn Polski, a dzieci mogły trzymać flagę. Po apelu grupa Poziomek poznała piosenki związane z odzyskaniem niepodległości oraz przypomniała sobie o trzecim symbolu narodowym jakim jest godło.

Po śniadaniu  odrysowaliśmy rączki, aby dzieci mogły przykleić je na biało-czerwone kartki symbolizujące flagę polski. Następnie ponownie odrysowaliśmy rączki, tym razem po to aby każda rączka ucznia naszej szkoły znalazła się na świątecznej choince. Pod koniec zajęć dzieci poznały 12 potraw wigilijnych  oraz dowiedziały się o tradycjach Bożego Narodzenia. Nie zabrakło też ruchu, bo na koniec Poziomki w ramach dobrej pogody wyszły na podwórko. 

Basia i Laura 





Jagódki

Na ostatnich zajęciach Jagódki poznały nowe nauczycielki — Anię i Klaudię. Pomogła w tym zabawa w Słonko, dzięki której poznaliśmy imiona wszystkich osób w grupie. Dzieci wzięły udział w apelu z okazji 11 listopada oraz wykleiły bibułą flagi Polski. Poza tym, obejrzały filmik edukacyjny o zwierzętach, które można spotkać w lesie oraz wykonały karty pracy związane ze zwierzętami, które kojarzą nam się z jesienią oraz wspólnie odpowiadały na pytania gry-quizu. Dodatkową atrakcją było opowiedzenie przez panią Tatianę o tradycyjnym polskim stole wigilijnym. Hitem okazały się zabawy w “Gąski, gąski do domu”, “Kółko graniaste” oraz w chowanego.
Dziękujemy i do zobaczenia na następnych zajęciach!


Ania i Klaudia

Śliweczki

Zajęcia rozpoczęły się od uroczystego śpiewania polskiego hymnu narodowego, co podkreśliło ducha patriotyzmu w dniu 11 listopada. Następnie skupiliśmy się na polskich symbolach narodowych, omawiając ich znaczenie i historię. Wzbogaciliśmy naszą wiedzę na ten temat poprzez obejrzenie filmiku (https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A ), który przedstawił nam ciekawe informacje na temat symboli narodowych. W ramach zajęć praktycznych wspólnie wykonaliśmy kotyliony, co było twórczym i radosnym doświadczeniem dla dzieci.


Po aktywnym poranku nadszedł czas na śniadanie, po którym udaliśmy się na podwórko, by korzystać ze świeżego powietrza i cieszyć się czasem na zewnątrz.
W drugiej części zajęć przenieśliśmy się w klimat świąteczny, rozmawiając o Bożym Narodzeniu. Wspólnie zaśpiewaliśmy tradycyjną kolędę "Przybieżeli do Betlejem", tworząc tym samym atmosferę radości i wspólnoty.
Kolejnym punktem programu było obejrzenie bajki o Mikołaju (https://www.youtube.com/watch?v=Wa4HZX5MsaM), co dodatkowo rozbudziło świąteczny nastrój. Dzieci miały również okazję napisać listy do Mikołaja, dzieląc się swoimi marzeniami i życzeniami.
Na zakończenie zajęć do naszej grupy dołączyła Pani Tatiana, która opowiedziała nam o jednej z tradycji bożonarodzeniowych-dekorowaniu stroju wigilijnego. To było fascynujące spotkanie, które pozwoliło nam lepiej zrozumieć bogactwo polskich tradycji związanych ze świętami.
Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim dzieciom za ich uśmiechy, zaangażowanie i ciekawość podczas zajęć.
Czekamy na kolejne spotkania z Wami,

Viola i Wiktoria

Malinki

Ostatnie zajęcia odbywały się w szczególnym dla Polaków dniu, a mianowicie 11 listopada. Z okazji Narodowego Święta Niepodległości społeczność szkolna (uczniowie, rodzice i nauczyciele ) zgromadziła się na szkolnym patio, aby uczcić najważniejsze polskie święto  odśpiewaniem  Hymnu Polski i krótką częścią artystyczną. Uczniowie z przejęciem trzymali biało-czerwoną flagę i wsłuchani byli w treść wierszy i piosenek patriotycznych. Po części wspólnej  rozeszliśmy się do swoich sal, aby kontynuować zajęcia.

Malinki w ramach realizacji projektu " Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie" uczestniczyły w warsztacie kulturoznawstwa, którego tematem był wystrój stołu wigilijnego. Przypomnieliśmy nazwy tradycyjnych potraw wigilijnych. Malinki zapoznały się z tradycyjnym wystrojem stołu wigilijnego i z jego najważniejszymi elementami przekazywanymi od pokoleń w polskiej tradycji. Przy okazji omawiania tematu dzieci dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami z wyjazdów na Święta Bożego Narodzenia do rodziny mieszkającej w Polsce i tradycji świątecznych obecnych w ich domach w Hiszpanii. Okazało się, że kolacja wigilijna wygląda różnie u rodzin spędzających czas świąteczny poza Polską. Ale typowo polska tradycja dzielenia się opłatkiem coraz częściej gości w rodzinach gdzie jedno z rodziców jest Polakiem.  W ostatniej części spotkania dzieci wykonały szopki betlejemskie, które ozdobią nasze spotkanie świąteczne 2 grudnia. W trakcie zajęć kontynuowaliśmy naukę kolęd polskich, aby każdy uczeń znał te piękne pieśni  bożonarodzeniowe.

Tego dnia nie zabrakło oczywiście szkolnego śniadania i zabaw na świeżym powietrzu.
Bardzo dziękuję wszystkim Malinkom za udział, aktywność na zajęciach i piękny galowy strój podkreślający obchody Narodowego Święta Niepodległości ,

Maria Kołomyjec i praktykantka Wiktoria

Jarzębina

Zajęcia zaczęliśmy od uroczystej części wspólnej na podwórku szkolnym z okazji
Święta Niepodległości . Odśpiewaliśmy wspólnie Hymn Polski i posłuchaliśmy
wiersza oraz tekstu związanego z tym świętem. Kiedy wróciliśmy do sali przypomnieliśmy niektóre fakty dotyczące tego wydarzenia. W listopadzie 1918 roku, po 123 latach nieobecności na mapach politycznych Europy, Polska odzyskała niepodległość. Zawarto rozejm w Compiègne 11 listopada 1918, pieczętują ostateczną klęskę Niemiec. Dzień wcześniej przybył do Warszawy Józef Piłsudski, polski działacz społeczny i niepodległościowy, żołnierz, polityk, mąż stanu; od 1892 członek Polskiej Partii Socjalistycznej i jej przywódca w kraju, od 11 listopada 1918 naczelny wódz Armii Polskiej, pierwszy marszałek Polski (1920). Piłsudski wywarł
decydujący wpływ na kształt polityki wewnętrznej i zagranicznej II RP. Józef Piłsudski ogłosił światu wolną Polskę . To on, niezwłocznie po objęciu władzy cywilnej, wystosował depeszę do państw Ententy, notyfikując powstanie Państwa Polskiego.
Obejrzeliśmy powstały w 1928 obraz olejny autorstwa polskiego malarza batalisty Wojciecha Kossaka, Józef Piłsudski na Kasztance. Pokazałam obraz “Rejtan – Upadek Polski” Jana Matejki. Jan Alojzy Matejko (1838 w Krakowie-1893) to polski malarz, twórca obrazów historycznych i batalistycznych, historiozof. Udało mu się rozpowszechnić wiedzę o historii Polski i podtrzymać pamięć o niegdyś historycznym państwie, które zniknęło z mapy po trzech rozbiorach i straciło możliwość politycznego samostanowienia.
Opowiedziałam o dwudziestym ósmym prezydencie Stanów Zjednoczonych,
Woodrowie Wilsonie. 8 stycznia 1918 roku przedstawił on program pokojowy (Czternaście punktów Wilsona), który stał się podstawą dla ładu światowego po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Choć idealistyczne koncepcje demokratycznego prezydenta nie zapobiegły kolejnemu konfliktowi, plan miał kluczowe znaczenie dla sprawy polskiej i kształtu nowej mapy Europy. Punkty te miały na celu zapewnienie trwałego pokoju w Europie poprzez zapewnienie równości narodów, demokracji, wolnego handlu oraz ograniczenia zbrojeń. Wśród 14 punktów Wilsona znalazły się m.in. propozycje otwartych traktatów, likwidacji barier handlowych, zmniejszenia zbrojeń, uznania niepodległości państw mniejszości narodowych oraz utworzenia Ligi Narodów, która miała pełnić funkcję międzynarodowego organu do rozwiązywania sporów międzynarodowych. Jego ambitny program pokojowy miał za zadanie wyeliminowanie imperialistycznego
charakteru konfliktów zbrojnych. Za swoje działania i wkład w budowę nowego porządku został uhonorowany Pokojową Nagrodą Nobla. Dla sprawy polskiej znaczenie miał przed wszystkim trzynasty punkt orędzia Wilsona: Należy stworzyć niezawisłe państwo polskie, które powinno obejmować terytoria zamieszkane przez ludność bezsprzecznie polską, któremu należy zapewnić swobodny i bezpieczny dostęp do morza i którego niezawisłość polityczną i gospodarczą oraz integralność terytorialną należy zagwarantować paktem międzynarodowym.


Po tej cześć zajęć przyszedł także czas na kontynuację części projektowej dotyczącej świąt Bożego Narodzenia. W jej ramach dzieci dowiedziały się więcej na temat świątecznego stołu i tradycyjnych potraw. Na koniec zrobiliśmy bałwanki metodą odcisków palców . Poszliśmy na podwórko i po powrocie , gdy wyschła farba, dzieci dokończyły dekorację.


Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?