Gavá, zajęcia 18 lutego

Klub Maluszka

W karnawale, w karnawale
Dookoła wielkie bale,
Gdy orkiestra pięknie gra,
Dobry humor każdy ma!
 
Bal maskowy, bal maskowy
Jest naprawdę pomysłowy,
Można przebrać się za jeża,
Krasnoludka lub rycerza.

Wszędzie sami przebierańcy,
Zorro w czarnej masce tańczy,
I Smerfetka razem z nim,
Nie wiadomo, kto jest kim...
 
W karnawale, w karnawale
Dzieci bawią się wspaniale,
W karnawale każdy chce
Tańczyć, śpiewać, bawić się.

W Klubie Maluszka w sobotnie przedpołudnie wybrzmiał zaraz po powitaniu się rymowany wiersz.


Nie obyło się bez obserwacji zwierząt w naszej książce Rok w Lesie, aby upewnić się, w którym miesiącu nadal jesteśmy i jaką mamy porę roku.  Dzieci chętnie opisywały wskazywane obrazki.
Żeby dobrze, karnawałowo się bawić zabraliśmy się do pracy nad stworzeniem masek. Każdy wybrał kim chciałby być. Były też tradycyjne maski.
Kiedy byliśmy gotowi - ruszyliśmy do prawdziwej zabawy. W rytmach "Ciu, Ciu ła" https://www.youtube.com/watch?v=kRDxOA1eVSM,   utrzymując wyśpiewywane pozy. Potem zabawy sprawnościowe, slalomy, hula hop, szczudła dla dzieci.  Dzieci radośnie i chętnie biegały pośród zmienianych i ciągle trudniejszych przeszkód. Dziecięce szczudła były prawdziwym wyzwaniem i oczekiwaniem na kolejną turę.
Odpoczęliśmy chwilkę przy śniadaniu, malując nasz klasowy obrus i słuchając bajki "Brzydkie kaczątko" https://www.youtube.com/watch?v=FtQI_zYlLPY- analizując jej treść. Z bajki wypływa wiele morałów, każdy z nich ma wielką wartość w odpowiednim wieku dziecka - nasze maluszki bardzo się wzruszyły, a potem ucieszyły - kiedy kaczuszka wróciła jako piękny łabędź.
Z karnawałem związana jest również kuchnia. W kuchni polskiej tradycją karnawałową są pączki, oponki i chrust zwany też faworkami. Postanowiliśmy przygotować z dziećmi właśnie faworki. Na początku dzieci (jak też Rodzice) nie wierzyli, że będziemy naprawdę sypać mąkę, wbijać jajka - tak to działo się naprawdę.
Dzieci uwielbiają, kiedy do usypanej góry mąki wpadają kolejno składniki, a już prawdziwym zachwytem i skupieniem jest oddzielanie żółtka od białka. Zagnietliśmy ciasto i radełkami wycinaliśmy paski, aby potem zaplatać je w kokardki. Każdy zabrał przygotowane faworki na talerzykach do domu, żeby je usmażyć w oleju. Z otrzymanych wiadomości, wiem, że się udały i smakowały! Bardzo się cieszę, że nieznany dotąd Rodzicom Maluszków przepis karnawałowych chrustów  trafi do listy domowych kulinariów.
Pożegnaliśmy się jak zwykle "Zabawą w pociąg"  https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8, na którą dzieci czekały. Jeszcze przed rozstaniem zrobiliśmy sobie wspólne z innymi grupami zdjęcie przed szkołą.

Jak zawsze dziękuję za wyśmienitą zabawę, radość i pracę.  Pozdrawiam serdecznie, życzę dużo zdrowia, żeby na nasze prawie wiosenne spotkanie mogli przybyć wszyscy - zapraszamy!


Joanna Tylek

Żabki 1

Ostatnie zajęcia Żabki 1 spędziły w iście karnawałowej atmosferze. Od progu czuć było powiew kreatywności ręki kochanych rodziców oraz dzieci które na tę okazję przygotowały się wyjątkowo. Piękne stroje lub ich akcenty to nie wszystko. Żabki przygotowały się bowiem do zajęć nie tylko przebraniem karnawałowym, ale również rozbudowaną wiedzą o tym czarodziejskim czasie w roku kalendarzowym.
Na powitanie zaśpiewaliśmy kilka znanych dzieciom piosenek, w kole rozmawialiśmy o karnawale i wysłuchaliśmy ciekawych historii z jakimi dziećmi przyszły na zajęcia. 

Następnie przenieśliśmy się do kącika z lustrem. Każde dziecko, po kolei, podchodziło do lustra i opisywało postać jaką przybrało swoim strojem, potem schematycznie rysowaliśmy na jednej kartce wszystkie elementy, nazywając części ciała i części stroju, również inne atrybuty które posiadały postaci za które byliśmy przebrani.
Tym samym powstało 8 schematycznych rysunków, które pomogły zapamiętać powtarzające się części ciała i poznać nieznane części garderoby w języku polskim.
Po tej ciężkiej pracy przyszedł czas na chwilę luzu. Nadmuchaliśmy więc balony, włączyliśmy muzykę i urządziliśmy małą zabawę karnawałową, małą ale udaną jak na Żabki przystało. Tańczyliśmy, wystukiwaliśmy rytmy, trzymaliśmy się w kole, na koniec razem z piosenką ruszyła długa lokomotywa, która dobiła wreszcie do stacji na której odpoczęliśmy.

Po przerwie śniadaniowej zajęliśmy się przygotowywaniem masek karnawałowych. Z czterech przygotowanych szablonów każdy wybrał kształt, potem kolor i teksturę. Zdecydowanie największą popularnością cieszył się brokatowy bristol, z którego powstały różne edycje karnawałowych masek. Ale żeby powstała maska, trzeba było jeszcze użyć siły do wycięcia dziurkaczem dziurek, sprawności do przymocowania taśmy trzymającej maskę na głowie i kreatywności do spersonalizowania i ozdobienia jej. Dzieci sprawnie pracowały, używając wszystkich możliwych sposobów, aby maska była uzupełniona o dodatkowe elementy. Kiedy wszyscy byli gotowi przyszedł czas na zdjęcie grupowe, a właściwie szkolne. Razem z innymi grupami Szkoły Polskiej w Gavá wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie Karnawał '23.
Wróciliśmy do sali, aby kontynuować nasze zajęcia. Lekcja bez morału to nie dla nas, tak samo, jak bajek bez morału, również nie lubimy. W ramach metafory i przesłania oglądnęliśmy krótki odcinek bajki o Brzydkim Kaczątku. Nie jest to zapewne ulubiona wśród dzieci opowieść, ale niesie za sobą przesłanie. Kaczątko było smutne i przygnębione, nie miało takiego stroju jak marzyło i nikt nie chciał się z nim bawić, ale okazało się, że jest bardzo dobrym maluchem, mądrym i dobrym dla innych. Żabki bardzo dobrze wiedziały jak zinterpretować tę fabułę i jak bardzo należy, być dobrym i trzymać się dobra. Niektórzy wspominali o dobrych uczynkach i o innych dobrych osobach spotkanych na swojej drodze.

Po tej refleksyjnej chwili wróciliśmy do stolików, żeby w skupieniu poćwiczyć sprawność manualną. Z kolorowych, karnawałowych płatków śniadaniowych nawlekaliśmy kolorowe bransoletki. Dzieci radziły sobie wyśmienicie, niektórzy z różnokolorowych kulek stworzyli swój własny dizajn.
Bardzo dziękuję wszystkim Żabkom i ich Rodzicom za przybycie na nasze sobotnie karnawałowe zajęcia. Było mi bardzo miło poznać Wasze skarby i być razem z nimi podczas tegorocznego spotkania karnawałowego.

Z pozdrowieniami,
Aleksandra

 

Żabki 2

Ostatnie spotkanie Żabek 2 przebiegło pod hasłem karnawału. Zajęcia rozpoczęliśmy od wspólnego rozwiązania krzyżówki, której hasłem był właśnie karnawał. Pokrótce opowiedzieliśmy o tym, co wiemy na jego temat, o różnicach między polskim, a hiszpańskim karnawałem. Następnie obejrzeliśmy film, który jeszcze bardziej przybliżył nam tematykę zajęć i na jego podstawie wspólnie rozwiązywaliśmy zadania mające na celu charakteryzacje karnawału w Polsce, ale i na świecie. Kolejnym krokiem było stworzenie własnej maski karnawałowej. Dzieci z dużym zaangażowaniem tworzyły swoje prace. Po wykonaniu masek, postanowiliśmy dalej wykorzystać naszą kreatywność i zaczęliśmy tworzyć nowe projekty przebrań karnawałowych, przelewając swoje pomysły na papier w formie niepowtarzalnych rysunków. Pod koniec zajęć opowiedzieliśmy o swoich doświadczeniach karnawałowych, o swoich przebraniach, śpiewaliśmy piosenki i trochę potańczyliśmy, co dało całej grupie dużo uśmiechu i radości. 


Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina 

Bociany

Karnawał był tematem przewodnim naszych ostatnich zajęć w Gavá. Na to wydarzenie uczniowie przygotowali w domu specjalne stroje, trzeba przyznać, że charakteryzacja niektórych osób była zaskakująca! Zajęcia podzieliśmy na 3 części, w pierwszej dekorowaliśmy salę girlandami i balonami, przygotowaliśmy nakrycia stołowe oraz wykonaliśmy z brystolu maski karnawałowe. W drugiej części bawiliśmy się w sali, słuchając polskich utworów muzycznych i bawiąc się przy “Jedzie pociąg z daleka”, “Kaczuszki”, potem zasiedliśmy do wspólnego stołu i rozmawialiśmy o sposobach obchodzenia karnawału w Polsce i Hiszpanii. Zjedliśmy śniadanie i wypiliśmy herbatkę, a potem odbył się konkurs, na ułożenie ciekawej kompozycji z owoców i słodyczy. Powstały ciekawe buźki czy owocowo-żelkowe koreczki. W nagrodę wszyscy zjedli swoje kompozycje. W ostatniej części zajęć udaliśmy się na szkolne boisko, aby podczas aktywności ruchowej spalić zjedzone kalorie. Te zajęcia miały zupełnie inny wymiar, postawiliśmy na zabawę i integrację grupy, uczyliśmy się dzielić i właściwie zachowywać przy stole, dbać o estetykę i porządek. Za nami intensywny miesiąc cotygodniowych zajęć, który zbliżył do siebie “Bociany” co niezmiernie cieszy.

Pozdrawiam i do zobaczenia,

Beata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?