Bristol, 3-7.02.2023, międzynarodowe spotkanie szkoleniowe Erasmus Plus "Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu’’
W dniach 3-7.02.2023. w Bristolu, Wielka Brytania, odbyło się
międzynarodowe spotkanie szkoleniowe w ramach realizacji projektu
Erasmus Plus (akcja KA2) pt. ‘’Polska szkoła na emigracji. Kompetentny
nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu’’. Gospodarzem
spotkania była INTEGRATIVE SATURDAY SCHOOL LIMITED BY GUARANTEE -
BRISTOL
Organizacjami partnerskimi uczestniczącymi w spotkaniu były:
• Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (koordynator)
• Vilniaus r. Maisiagalos vaiku lopselis- darzelis ( Litwa)
• Associació Cultural Escuela Polaca (Hiszpania)
• "Propolonia" Poolse Vereniging voor Cultuur en Onderwijs (Belgia)
• Polish School Altogether (Irlandia)
• Sitchting Nederlands Pools Centrum voor Cultuur en Educatie (Holandia)
Pierwszy dzień naszego pobytu szkoleniowego rozpoczęliśmy od prezentacji uczestników. Oprócz interesujących, wzbogacających naszą wiedzę i umiejętności warsztatów oraz wykładów, gospodarze przygotowali dla nas również propozycję poznania ich miasta.
Turystyczny wątek spotkań szkoleniowych, jest ważną częścią integrującą uczestników. Jest też cenną okazją poznania tradycji, kultury i obyczajów miasta w którym pracują nauczyciele goszczącej nas szkoły i w którym mieszkają uczniowie polskiej, sobotniej szkoły w Bristolu.
Naszym przewodnikiem była osoba fascynująca się historią miasta, opowiadała nam o odwiedzanych miejscach z wielką pasją i zaangażowaniem.
Pierwszego dnia przeszliśmy szlakiem historycznym portowego miasta, docierając do jednej z 5 bram średniowiecznego grodu. Wędrując dalej doszliśmy do portowego brzegu, jako, że dawniej życie Bristolu skupiało się wokół portu, gdzie handlarze sprzedawali towary wszelkiej maści, a marynarze wyruszali na długie wojaże. Podobnie jak w każdym mieście, port upadł nieco z biegiem czasu, ale w drugiej połowie lat 90. rozpoczęto projekt rewitalizacji, w wyniku którego dzielnica portowa zmieniła się. Teraz znajduje się tam wiele pięknych lokali, barów, restauracji, kawiarni i rynków. Przycumowany jest tam również SS Great Britain, dawny parowiec pasażerski, który przekształcono w ciekawe muzeum. Zwiedziliśmy statek, gdzie odtworzono bardzo realnie styl życia podróżujących.
Tego samego dnia, wieczorem, podziwialiśmy instalacje świetlne, umiejscowione w rożnych punktach miasta z okazji corocznego Bristolskiego Festiwalu Światła, który miał miejsce w dniach naszego pobytu.
Następnego dnia (4.02.23 - sobota) już od rana przygotowywaliśmy się do przeprowadzenia zajęć z uczniami szkoły gospodarzy. Każda uczestnicząca placówka edukacyjna przygotowała zajęcia dla dzieci w odpowiednim przedziale wiekowym. Dzieci z ciekawością czekały na propozycję krótkiej lekcji. Każda z lekcji była bardzo interesująca, przeprowadzona zgodnie ze wskazaniami metodycznymi. Bardzo różnorodne tematy lekcji spotkały się z dużą aktywnością uczniów, co wszystkich bardzo cieszyło i było wielkim wsparciem dla prowadzących. Była lekcja o tradycji karnawałowej (Litwa), o Wszechświecie (Hiszpania), lekcja muzyczna (Belgia), słowiańskie legendy (Holandia), a także sztuka pozytywnego myślenia dla klasy najstarszych uczniów ( Irlandia). Tematy bardzo różnorodne, przekazane w ciekawy sposób, co zostało podkreślone przez specjalistów metodyki nauczania.
Po tym intensywnym spotkaniu w drodze powrotnej mogliśmy zwiedzić Muzeum Miasta Bristolu _MShed, czym uzupełniliśmy wiedzę z dnia poprzedniego.
Kolejny dzień - to dzień szkoleń dla nas - prowadzących zajęcia w szkołach polonijnych zamieszkiwanych państw. Po niedzielnym poranku, kiedy mogliśmy wybrać zwiedzanie Muzeum Lotnictwa, z możliwością obejrzenia od wewnątrz samolotu Concorde lub spacer w okolice symbolu miasta- wiszącego mostu Clifton Suspension Bridge przeszliśmy do budynku, na warsztaty szkoleniowe. Drogę przemierzyliśmy pieszo, mogąc poczuć atmosferę wielokulturowego Bristolu. Przemierzając ulicami mogliśmy zaobserwować wszechobecną sztukę uliczną - MURALE, których twórcą jest miedzy innymi znany Banksy - urodzony właśnie w tym mieście.
Fachowcy w dziedzinie nauczania przedstawili nam 2 ważne zagadnienia bogate w teorie, metodykę i praktykę:
• "Jak zachęcać uczniów szkół polonijnych do wypowiedzi w języku polskim? Propozycje rozwiązań metodycznych"
• "Taniec i zabawa to ważna sprawa - czyli aktywna integracja w edukacji polonijnej".
Kolejnego dnia gospodarze zadbali o to, abyśmy mogli poczuć atmosferę krajów Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii wyruszyliśmy pociągiem do Walii do miasta Cardiff, gdzie zwiedziliśmy zamek, na który składają się:
- odbudowany fort z czasów rzymskich z zachowanymi fragmentami oryginalnych murów z IV w.
- ruiny normańskiej wieży z XII w.
- neogotycka rezydencja z czasów wiktoriańskich, która powstała po przebudowie średniowiecznej rezydencji z czasów rządów Johna Crichtona-Stuarta
- dawne schrony z okresu II wojny światowej, które powstały w tunelach wewnątrz murów.
Odwiedziliśmy również budynek Parlamentu Walii, który swą szklaną, przezroczystą konstrukcją oznajmia przejrzystość prawa walijskiego i jawność pracy polityków.
Budynek otwarty dla każdego, możliwość podglądnięcia sali obrad.
Wtorek był ostatnim dniem naszego pobytu w Bristolu i wymiany doświadczeń z naszej działalności w poszczególnych szkołach polskich w krajach, z których przyjechaliśmy.
Wspólne spacery, rozmowy, opinie mogły zaistnieć w kolejnych propozycjach gospodarzy. A były to 2 miejsca: kompleks katedralny w mieście Wells i magiczne miasteczko Glastonbury. Kontrast miejsc zaprezentowany nam w ostatni dzień pozostanie na zawsze jako wspomnienie i wielki szacunek dla ludzi, którzy walczą o autentyczność i oryginalność zamieszkiwanych miejsc. Wells nasycone religijnością, wzniosłymi dekoracjami, Glastonbury miasteczko przepełnione symbolami wierzeń czasów antycznych.
Wiedza zdobyta podczas szkoleń i zajęć praktycznych wraz z inspiracjami płynącymi z przemyśleń po odwiedzeniu obfitych kulturowo miejsc, z historią sięgającą dawnych wieków, bogatych w pielęgnowane tradycje na pewno będzie wielkim wsparciem w realizacji naszej pracy w szkołach polonijnych, w rozumieniu naszych uczniów, którzy do nas przybywają z różnych stron świata posiadając polskie korzenie, o które odpowiedzialnie musimy się troszczyć i pomóc, aby nigdy nie zostały przerwane - to nasze zadanie!
Jesteśmy wdzięczni organizatorom -gospodarzom tego spotkania za poświęcony nam czas i bogaty program realizowany z wielkim zaangażowaniem - bardzo dziękujemy.
Organizacjami partnerskimi uczestniczącymi w spotkaniu były:
• Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (koordynator)
• Vilniaus r. Maisiagalos vaiku lopselis- darzelis ( Litwa)
• Associació Cultural Escuela Polaca (Hiszpania)
• "Propolonia" Poolse Vereniging voor Cultuur en Onderwijs (Belgia)
• Polish School Altogether (Irlandia)
• Sitchting Nederlands Pools Centrum voor Cultuur en Educatie (Holandia)
Pierwszy dzień naszego pobytu szkoleniowego rozpoczęliśmy od prezentacji uczestników. Oprócz interesujących, wzbogacających naszą wiedzę i umiejętności warsztatów oraz wykładów, gospodarze przygotowali dla nas również propozycję poznania ich miasta.
Turystyczny wątek spotkań szkoleniowych, jest ważną częścią integrującą uczestników. Jest też cenną okazją poznania tradycji, kultury i obyczajów miasta w którym pracują nauczyciele goszczącej nas szkoły i w którym mieszkają uczniowie polskiej, sobotniej szkoły w Bristolu.
Naszym przewodnikiem była osoba fascynująca się historią miasta, opowiadała nam o odwiedzanych miejscach z wielką pasją i zaangażowaniem.
Pierwszego dnia przeszliśmy szlakiem historycznym portowego miasta, docierając do jednej z 5 bram średniowiecznego grodu. Wędrując dalej doszliśmy do portowego brzegu, jako, że dawniej życie Bristolu skupiało się wokół portu, gdzie handlarze sprzedawali towary wszelkiej maści, a marynarze wyruszali na długie wojaże. Podobnie jak w każdym mieście, port upadł nieco z biegiem czasu, ale w drugiej połowie lat 90. rozpoczęto projekt rewitalizacji, w wyniku którego dzielnica portowa zmieniła się. Teraz znajduje się tam wiele pięknych lokali, barów, restauracji, kawiarni i rynków. Przycumowany jest tam również SS Great Britain, dawny parowiec pasażerski, który przekształcono w ciekawe muzeum. Zwiedziliśmy statek, gdzie odtworzono bardzo realnie styl życia podróżujących.
Tego samego dnia, wieczorem, podziwialiśmy instalacje świetlne, umiejscowione w rożnych punktach miasta z okazji corocznego Bristolskiego Festiwalu Światła, który miał miejsce w dniach naszego pobytu.
Następnego dnia (4.02.23 - sobota) już od rana przygotowywaliśmy się do przeprowadzenia zajęć z uczniami szkoły gospodarzy. Każda uczestnicząca placówka edukacyjna przygotowała zajęcia dla dzieci w odpowiednim przedziale wiekowym. Dzieci z ciekawością czekały na propozycję krótkiej lekcji. Każda z lekcji była bardzo interesująca, przeprowadzona zgodnie ze wskazaniami metodycznymi. Bardzo różnorodne tematy lekcji spotkały się z dużą aktywnością uczniów, co wszystkich bardzo cieszyło i było wielkim wsparciem dla prowadzących. Była lekcja o tradycji karnawałowej (Litwa), o Wszechświecie (Hiszpania), lekcja muzyczna (Belgia), słowiańskie legendy (Holandia), a także sztuka pozytywnego myślenia dla klasy najstarszych uczniów ( Irlandia). Tematy bardzo różnorodne, przekazane w ciekawy sposób, co zostało podkreślone przez specjalistów metodyki nauczania.
Po tym intensywnym spotkaniu w drodze powrotnej mogliśmy zwiedzić Muzeum Miasta Bristolu _MShed, czym uzupełniliśmy wiedzę z dnia poprzedniego.
Kolejny dzień - to dzień szkoleń dla nas - prowadzących zajęcia w szkołach polonijnych zamieszkiwanych państw. Po niedzielnym poranku, kiedy mogliśmy wybrać zwiedzanie Muzeum Lotnictwa, z możliwością obejrzenia od wewnątrz samolotu Concorde lub spacer w okolice symbolu miasta- wiszącego mostu Clifton Suspension Bridge przeszliśmy do budynku, na warsztaty szkoleniowe. Drogę przemierzyliśmy pieszo, mogąc poczuć atmosferę wielokulturowego Bristolu. Przemierzając ulicami mogliśmy zaobserwować wszechobecną sztukę uliczną - MURALE, których twórcą jest miedzy innymi znany Banksy - urodzony właśnie w tym mieście.
Fachowcy w dziedzinie nauczania przedstawili nam 2 ważne zagadnienia bogate w teorie, metodykę i praktykę:
• "Jak zachęcać uczniów szkół polonijnych do wypowiedzi w języku polskim? Propozycje rozwiązań metodycznych"
• "Taniec i zabawa to ważna sprawa - czyli aktywna integracja w edukacji polonijnej".
Kolejnego dnia gospodarze zadbali o to, abyśmy mogli poczuć atmosferę krajów Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii wyruszyliśmy pociągiem do Walii do miasta Cardiff, gdzie zwiedziliśmy zamek, na który składają się:
- odbudowany fort z czasów rzymskich z zachowanymi fragmentami oryginalnych murów z IV w.
- ruiny normańskiej wieży z XII w.
- neogotycka rezydencja z czasów wiktoriańskich, która powstała po przebudowie średniowiecznej rezydencji z czasów rządów Johna Crichtona-Stuarta
- dawne schrony z okresu II wojny światowej, które powstały w tunelach wewnątrz murów.
Odwiedziliśmy również budynek Parlamentu Walii, który swą szklaną, przezroczystą konstrukcją oznajmia przejrzystość prawa walijskiego i jawność pracy polityków.
Budynek otwarty dla każdego, możliwość podglądnięcia sali obrad.
Wtorek był ostatnim dniem naszego pobytu w Bristolu i wymiany doświadczeń z naszej działalności w poszczególnych szkołach polskich w krajach, z których przyjechaliśmy.
Wspólne spacery, rozmowy, opinie mogły zaistnieć w kolejnych propozycjach gospodarzy. A były to 2 miejsca: kompleks katedralny w mieście Wells i magiczne miasteczko Glastonbury. Kontrast miejsc zaprezentowany nam w ostatni dzień pozostanie na zawsze jako wspomnienie i wielki szacunek dla ludzi, którzy walczą o autentyczność i oryginalność zamieszkiwanych miejsc. Wells nasycone religijnością, wzniosłymi dekoracjami, Glastonbury miasteczko przepełnione symbolami wierzeń czasów antycznych.
Wiedza zdobyta podczas szkoleń i zajęć praktycznych wraz z inspiracjami płynącymi z przemyśleń po odwiedzeniu obfitych kulturowo miejsc, z historią sięgającą dawnych wieków, bogatych w pielęgnowane tradycje na pewno będzie wielkim wsparciem w realizacji naszej pracy w szkołach polonijnych, w rozumieniu naszych uczniów, którzy do nas przybywają z różnych stron świata posiadając polskie korzenie, o które odpowiedzialnie musimy się troszczyć i pomóc, aby nigdy nie zostały przerwane - to nasze zadanie!
Jesteśmy wdzięczni organizatorom -gospodarzom tego spotkania za poświęcony nam czas i bogaty program realizowany z wielkim zaangażowaniem - bardzo dziękujemy.
Joanna Tylek
Komentarze
Prześlij komentarz