Zajęcia w Barcelonie, 14 października

Poziomki 

Mamy kalendarzową jesień oraz iście jesienną pogodę za oknami, to najlepszy czas aby dzieci z grupy Poziomek poznały i nazwały oraz omówiły ich zdaniem najważniejsze oznaki tej wspaniałej pory roku. Przygody figlarnego psa Reksa przybliżyły dzieciom obraz polskiej jesieni. Dzieci wiedzą już, że jesienią zmieniają się kolory liści drzew, drzewa je gubią, w czasie spacerów po parku dzieci często je zbierają… i to właśnie liście stały się tematem przewodnim zabawy ruchowej oraz pracy plastycznej. 
Z pomocą polskiej literatury dziecięcej, rymowanek i wesołych wierszyków dzieci poznały słownictwo związane z jesienią. W sali lekcyjnej bawią się, wykonują prace plastyczne, aktywności taneczne a w czasie ostatniego spotkania również ćwiczenia sprawnościowe, polegające na utrzymaniu równowagi (spaceru z woreczkiem na głowie). 
Natomiast na patio dzieci bawiły się z chustą animacyjną. 

Pozdrawiam serdecznie, 
Izabela Tomaczk, Babcia Sabina, Monika Szewczyk 

Jagódki 
 
Zajęcia w grupie Jagódek rozpoczęliśmy od swobodnych zabaw, quizów oraz gier. Następnie usiedliśmy w naszym przyjaznym kręgu aby się przywitać i przypomnieć imiona koleżanek i kolegów z grupy oraz zwróciliśmy uwagę na nasz wygląd. 
Uświadomiliśmy sobie że każdy ma coś, co go wyróżnia od pozostałych dzieci. Po małej burzy mózgów bawiliśmy się w zabawę, w której każdy, kto słyszał coś o sobie miał podskoczyć. Podskakiwały osoby, które miały okulary, ciemne włosy, koszulkę w paski, czerwone skarpetki. Na koniec podskakiwały dziewczynki a zaraz po nich chłopcy. 
Jak już omówiliśmy różnice w naszym wyglądzie, udaliśmy się na zajęcia plastyczne. Zadaniem dzieci było stworzenie pracy plastycznej pt. „Autoportret”. Dzieci rysowały własną twarz zwracając uwagę na kolor włosów, oczu, kształt nosa, ust oraz uszu. Niektórzy narysowali również piegi. 
Po tak pracowitym dniu udaliśmy się na mały odpoczynek i drugie śniadanie. Druga część zajęć odbyła się na tak bardzo lubianym szkolnym boisku, gdzie dzieci miały okazję wybiegać się, pograć w piłkę oraz pojeździć na motorach. Ostatnia część zajęć była równie kreatywna. Dzieci dobrały się w pary, jedna osoba była modelem a druga artystą. Model pozował artyście. W tym celu musiał położyć się na papierze a artysta odrysował starannie kontur jego ciała. Następnie oboje starali się odwzorować postać modela, narysować ubranie dobierając odpowiednie kolory. Dzieci zadbały o każdy szczegół, nie ominęły nawet wzorów oraz koloru pasków na koszulkach czy też falbanek przy spódnicach. Powstały bardzo piękne i zbliżone do realiów prace. 
Dziękujemy za tak pracowite i przyjemne zajęcia. Do zobaczenia w sobotę. 

Pozdrawiamy, 
Basia, Kaja i Pauliny 

Malinki 

Po przywitaniu Malinek i sprawdzeniu listy obecności przeszliśmy do części integrującej grupę. Uczyliśmy się nowej piosenki pt. Deszczyk pada, deszczyk pada z użyciem gestów. 

Deszczyk pada,deszczyk pada 
Wieje, wieje wiatr 2x 
Błyskawica, grzmot 
Błyskawica, grzmot 
A nad nami kolorowa tęcza 2x 

Po kilku powtórzeniach opanowaliśmy już dość dobrze gesty, słowa i melodię utworu. 
Tematem przewodnim zajęć były zawody i umiejętności. W swobodnej rozmowie każde dziecko opowiedziało, co lubi robić najbardziej i w czym jest najlepsze. Następnie przypomnieliśmy nazwy zawodów po polsku i wyjaśnialiśmy czym się dana osoba zajmuje. 
Nasze spotkanie przypadło dokładnie w dniu, w którym wszyscy nauczyciele w Polsce obchodzą swoje doroczne święto - DZIEŃ NAUCZYCIELA. W związku z tym faktem przystąpiliśmy do wykonania prezentów dla nauczycielek - magnesów na lodówkę w formie słoneczników oraz laurek z podpisami dzieci.. Tę część zajęć poprowadziła pani Maryla Stasiak, która zawsze chętnie dzieli się z nami swoimi artystycznymi pomysłami. 
Po przerwie śniadaniowej zaprosiliśmy do naszej klasy Panią Ewę Hojnę - Dyrektorkę naszej szkoły, aby złożyć na Jej ręce życzenia i upominek.Po przeczytaniu wiersza M. Nowosielskiej pt. Dzień nauczyciela zaśpiewaliśmy Sto lat
Następnie odbyło się spotkanie z Panią Agatą, która w bardzo interesujący sposób opowiedziała dzieciom o swoim zawodzie. Pani Agata - obecnie wspólnie z panią Anią uczy w grupie Jarzębina - jest logopedą, co oznacza, że pomaga wszystkim - małym i dużym - w prawidłowym wymawianiu głosek, a co się z tym łączy także wyrazów. Malinki bardzo chętnie przysłuchiwały się wszystkim przykładom i wierszykom łamiącym języki, jakie prezentowała Pani Agata i uczestniczyły w ćwiczeniach logopedycznych. Nasz gość otrzymał również prezent od dzieci. 
Po przerwie śniadaniowej i zabawach ruchowych na świeżym powietrzu uczyliśmy się samogłosek i wykonywaliśmy ćwiczenia utrwalające poznane literki. Następnie przystąpiliśmy do omówienia pierwszej postaci z cyklu Wielcy Polacy, którą był Janusz Korczak. Dzieci dowiedziały się, że Pan ten posiadał wiele umiejętności i zawodów. Był lekarzem, pedagogiem, wychowawcą, pisarzem a nade wszystko człowiekiem , który bardzo kochał dzieci i poświęcił im dużą część swojego życia. Dla dzieci napisał książeczkę pt. Król Maciuś I , zakładał sierocińce-domy dziecka dla sierot, dbał o to, aby dzieci były zdrowe i nauczyły się tego wszystkiego co w życiu ważne. W czasie II wojny światowej szczególnie pomagał wszystkim swoim podopiecznym. Zachęcam do lektury książeczki J. Korczaka pt. Król Maciuś I
Na zakończenie zajęć posprzątaliśmy wspólnie salę lekcyjną. 

Zadanie domowe. Dzieci otrzymały karty pracy - rysunki - sylwetka Janusza Korczaka. Rysunki należy pokolorować i wyjaśnić- ustnie- co przedstawiają pozostałe obrazki na karcie pracy. 

Pozdrawiamy , 
Maria Kołomyjec, Maryla Stasiak, Karolina i Patrycja 

Jarzębina 

Zajęcia w grupie Jarzębina rozpoczęliśmy rozmową o jesieni. Wymienialiśmy różnice między jesienią w Polsce i Hiszpanii. Rozmawialiśmy o skarbach jesieni: kasztanach, koralach z jarzębiny, grzybach, suszonych liściach itd. Przeczytaliśmy sobie wiersz "Jesień" i wyjaśniliśmy czym jest personifikacja, bo przecież jesień nie może grać na skrzypcach, a wieczora nie można zmoczyć polewając go wodą. 
Następnie wykonaliśmy kartki z kalendarza. Tym razem mieliśmy wiele dat do wyboru: 
- urodziny znanego polskiego piłkarza Roberta Lewandowskiego (21/08/1988);
- przedstawiłyśmy też innego wielkiego polskiego piłkarza Kazimierza Deyna (23/10/1947); 
- rocznica ukazania się na łamach młodzieżowej gazety "Świat Młodych" pierwszego odcinka "Tytusa, Romka i Atomka" (25/10); 
- oraz Dzień Nauczyciela (14/10). 
Uczniowie wykonali prace plastyczne do wybranych dat. 


Po śniadaniu przypomnieliśmy sobie czym się różnią samogłoski od spółgłosek oraz co to jest sylaba. Szukaliśmy wyrazów zaczynających się na wszystkie samogłoski. Zapoznaliśmy się też ze sposobem zapisywania zdania: zdanie zaczynamy zawsze dużą literą i kończymy jednym ze znaków: ".","?","!". Tym sposobem przeszliśmy do rodzajów zdań: oznajmujące, pytające i wykrzyknikowe. Uczniowie w grupach układali przykłady zdań a następnie głośno je czytali odpowiednio intonując. Podkreśliliśmy sobie, że bardzo ważne jest stosowanie odpowiednich znaków aby zdanie miało właściwe znaczenie. Zajęcia zakończyliśmy przygotowując prace plastyczne na konkurs: "Śladami Polaków w Hiszpanii". Tematy prac były różne: Dzieci polskie w schronisku Vallcarca, Polacy na Igrzyskach Olimpijskich w Barcelonie, Mecz otwarcia stadionu Camp Nou rozegrany między Legią Warszawa a FC Barcelona, a także Szkoła Polska w Barcelonie (ten ślad dzieci zauważyły same). Prace zostały wysłane do Polski. Trzymamy kciuki. 

Pozdrawiamy, 
Ania i Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?