Polecamy książki z naszej szkolnej biblioteki: Dziwne przypadki bajkopisarza, Grzegorz Kasdepke


Bajarz”, „Żabi książę i dziewczyna” i „Muzyczna uczta” to tylko niektóre bajki spośród tytułów książki: „Dziwne przypadki bajkopisarza”. Bajkopisarzem, jak sam o sobie mówi – jest autor – Grzegorz Kasdepke. „Bajkopisarzom, podobnie jak zresztą innym ludziom, przytrafiają się czasem przedziwne historie – i szkoda by było ich nie zapisać” – w ten sposób „bajkopisarz” opowiada o swoim mniejszym lub większym udziale w spisanych przez niego bajkach. Podobno dzieci zarzucają mu, że te bajki to wcale nie bajki; dorośli natomiast, że owszem bajki, ale nie dla dzieci. Grzegorz Kasdepke sugeruje nie słuchać dorosłych, którzy nie zawsze mają rację. Więc postanowiłam sama sprawdzić jak moje, już dorosłe oko, odczyta przekaz autora. Zaciekawił mnie „Bajarz” więc zerknęłam. I może rzeczywiście ktoś powie, że bajka, która zaczyna się od informacji o śmierci bohatera nie jest bajką dla dzieci, ale to nie prawda. Choć składa się dosłownie z kilku akapitów, mówi dosyć ważne prawdy życiowe, przede wszystkim o przemijającym czasie, który jest nieunikniony. Historia kończy się oczywiście pozytywnym, dającym nadzieję akcentem; choć krótka to treściwa, z pointą na końcu.
Jednak na jednej bajce książka się nie kończy, a ja nie mogłabym pozwolić sobie na jej polecenie lub nie, nie znając dokładnie treści. Dlatego mimo, że dzieckiem już jakiś czas nie jestem (choć ponoć ta cząstka dziecka gdzieś tam jeszcze się tli) to przebrnęłam przez wszystkie bajki Grzegorza Kasdepke i mogę przyznać, że autor przez łatwo docierające do dzieci przenośnie, opowiada o rzeczach, które otaczają wszystkich dookoła – bez podziału na świat dorosłych i świat dzieci. Historie są krótkie, zwięzłe, nie dłużą się i na pewno zainteresują małych czytelników. Książka opatrzona ilustracjami Anety Krella-Moch, wydana przez łódzkie wydawnictwo Literatura, jest ciekawą propozycją na zbliżające się wiosenne wieczory, ale te letnie i jesienne też, a zimowe już na pewno.

Kamila Ocimek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?