Higiena cyfrowa, cz.1
W ramach odbywania praktyki, chciałabym przybliżyć czytelnikom strony
Szkoły Polskiej treści związane z szeroko rozumianymi technologiami, z
którymi dzieci często od najmłodszych lat mają do czynienia. W związku z
tym, że coraz częściej mówi się o uzależnieniach od nowych technologii, w
tym Internetu czy grach komputerowych, chciałabym przybliżyć Wam ten temat.
Mam nadzieję, że prezentowane treści będą ciekawe i też zachęcą państwa do zgłębienia wiedzy w tym obszarze.
Wychowanie przy ekranie. – Jak przygotować dziecko do życia w sieci?
Takie pytanie zadaje Magdalena Bigaj, autorka książki dla rodziców,
nauczycieli a także każdego dorosłego, który chce poznać i poszerzyć
swoją wiedzę na temat funkcjonowania współczesnych dzieci w sieci.
Pierwszym tematem, który chcę przybliżyć jest „Higiena Cyfrowa”. Czym
tak właściwie jest „Higiena Cyfrowa”?
Higiena cyfrowa to chroniące zdrowie zachowania związane z używaniem
technologii informacyjno - komunikacyjnych, zwłaszcza urządzeń
ekranowych i internetu.
Definicja ta pokazuje szeroki zakres wpływu nowych technologii na nasze
życie i wskazuje, że jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem nie
rezygnując z ekranów to powinniśmy podjąć pewne zachowania, które nam w
tym pomogą. Co ciekawe, w środowiskach zajmujących się promocją zdrowia
coraz częściej mówi się o tym, że higiena cyfrowa jest jednym z nowych
zachowań prozdrowotnych. Myśląc o higienie cyfrowej ważne jest byśmy
próbowali wypracować w sobie swego rodzaju intuicję jak i zrozumieli, że używane przez nas technologie wpływają na nasze zdrowie oraz byśmy
interesowali się światem własnego dziecka, w którym przebywa.
Jak wprowadzić higienę cyfrową w domu?
Zatem możemy zadać pytanie „ Jak w takim razie wprowadzić higienę
cyfrową w domu?” Odpowiedź znajdziemy w książce, o której wcześniej
wspomniałam. Autorka przedstawia kilka wskazówek, które mogą być
przydatne w momencie chęci wprowadzenia tematu do swojego domu. Oto
one:
1. Rozmawiajmy w domu o internecie i pokazujmy go dzieciom tak, jak pokazujemy im świat.
- najlepszą metodą nauki higieny cyfrowej jest traktowanie jej jako normalnego elementu życia i po prostu rozmawianie o niej.
- warto zadawać dzieciom pytanie, jeśli czegoś nie rozumiecie i
będziecie musieli poprosić dziecko o wyjaśnienie - nie bójcie się, że
stracicie przy tym autorytet.
- warto zainteresować się tym, jakie gry są popularne, w co grają
koledzy dziecka, co ciekawego ostatnio oglądało na YT, czy na czym
polega nowa aplikacja. Opowiedzcie im o własnych doświadczeniach.
- z młodszymi dziećmi można porozmawiać na temat przechodzenia przez
ulicę z telefonem w ręku, a ze starszymi dlaczego ciężko zasypia się
jeśli przed snem korzystaliśmy ze smartfona.
- z nastolatkami możemy porozmawiać o obecnym hejcie w mediach
społecznościowych czy filtrach ale też o pomocnych aplikacjach, które
możemy znaleźć.
2. Zasady tworzą wszyscy i dotyczą one wszystkich.
Uważa się, że najgorsze co możemy zrobić to odgórnie narzucić reguły
innym bez ich uzasadnienia. W związku z tym higiena cyfrowa musi
dotyczyć wszystkich domowników, a zasady powinny zostać stworzone razem z
uwzględnieniem wieku domowników. Dlatego przed ustaleniem zasad
porozmawiajcie ze swoimi dziećmi o tym co interesującego dowiedzieliście
się na temat wpływu internetu, mediów na mózg. W ten sposób możecie
uzasadnić dlaczego postanowiliście wprowadzić zasady, których wcześniej
nie było w waszym domu. Możecie także ze starszymi dziećmi obejrzeć
film dokumentalny „Dylemat społeczny”, który właśnie odnosi się do
tematu wpływu mediów społecznościowych na życie ludzi, w tym przypadku
pary nastolatków. Spróbujcie przekonać siebie nawzajem, że zasady
higieny cyfrowej są wam potrzebne dla lepszego samopoczucia i
funkcjonowania.
Ważne by ustalić z dziećmi następujące kwestie:
I. Czas korzystania z ekranów powinniśmy kontrolować i w razie
potrzeby regulować, by zmieścił się w wyznaczonych granicach. W jaki
sposób będziemy dbać o ich przestrzeganie?
II. W ciągu dnia ważne jest by znaleźć czas na aktywność fizyczną. Co to dla nas znaczy?
III. Jak zadbamy o to by każdego dnia znaleźć dla siebie nawzajem czas?
IV. Co możemy zrobić w sieci wspólnie?
V. Ważne – by zapewnić dziecko, że jeśli w sieci spotka je coś złego to zawsze rodzic będzie gotowy do pomocy.
VI. Przypomnieć, że są sytuacje, w których staramy się unikać
używania ekranów np. sen, chwila wymagająca skupienia czy spotkania i
rozmowa z innymi.
Należy pamiętać, że wprowadzone zasady dotyczą wszystkich, także
dorosłych, dlatego jeśli o konkretnej godzinie przed snem mamy odkładać
telefon to dotyczy to wszystkich. Gdyż dzieci nie będą przyswajać zasad,
których nie przestrzegają ich rodzice.
Przed nami jeszcze kilka punktów, które przedstawię w kolejnych wpisach,
także do następnego 😊
Praktykantka Ania
Komentarze
Prześlij komentarz