Higiena cyfrowa, cz.1

W ramach odbywania praktyki, chciałabym przybliżyć czytelnikom strony Szkoły Polskiej treści związane z szeroko rozumianymi technologiami, z  którymi dzieci  często od najmłodszych lat mają do czynienia. W związku z tym, że coraz częściej mówi się o uzależnieniach od nowych technologii, w tym Internetu czy grach komputerowych, chciałabym przybliżyć Wam ten temat.
Mam nadzieję, że prezentowane treści będą ciekawe i też zachęcą państwa do zgłębienia wiedzy w tym obszarze.
Wychowanie przy ekranie. – Jak przygotować dziecko do życia w sieci?  
Takie pytanie zadaje Magdalena Bigaj, autorka książki dla rodziców, nauczycieli a także każdego dorosłego, który chce poznać i poszerzyć swoją wiedzę na temat funkcjonowania współczesnych dzieci w sieci. Pierwszym tematem, który chcę przybliżyć jest „Higiena Cyfrowa”.  Czym tak właściwie jest „Higiena Cyfrowa”?
Higiena cyfrowa to chroniące zdrowie zachowania związane z używaniem technologii informacyjno - komunikacyjnych, zwłaszcza urządzeń ekranowych i internetu.  
Definicja ta pokazuje szeroki zakres wpływu nowych technologii na nasze życie i wskazuje, że jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem nie rezygnując z ekranów to powinniśmy podjąć pewne zachowania, które nam w tym pomogą. Co ciekawe, w środowiskach zajmujących się promocją zdrowia coraz częściej mówi się o tym, że higiena cyfrowa jest jednym z nowych zachowań prozdrowotnych. Myśląc o higienie cyfrowej ważne jest byśmy próbowali wypracować w sobie swego rodzaju intuicję jak i zrozumieli, że używane przez nas technologie wpływają na nasze zdrowie oraz byśmy interesowali się światem własnego dziecka, w którym przebywa.
Jak wprowadzić higienę cyfrową w domu?
Zatem możemy zadać pytanie „ Jak w takim razie wprowadzić higienę cyfrową w domu?”  Odpowiedź znajdziemy w książce, o której wcześniej wspomniałam. Autorka przedstawia kilka wskazówek, które mogą być przydatne w momencie chęci wprowadzenia  tematu do swojego domu. Oto one:
 1. Rozmawiajmy w domu o internecie i pokazujmy go dzieciom tak, jak pokazujemy im świat.
- najlepszą metodą nauki higieny cyfrowej jest traktowanie jej jako normalnego elementu życia i po prostu rozmawianie o niej.
- warto zadawać dzieciom pytanie, jeśli czegoś nie rozumiecie  i będziecie musieli poprosić dziecko o wyjaśnienie - nie bójcie się, że stracicie przy tym autorytet.
- warto zainteresować się tym, jakie gry są popularne, w co grają koledzy dziecka, co ciekawego ostatnio oglądało na YT, czy na czym polega nowa aplikacja. Opowiedzcie im o własnych doświadczeniach.
-  z młodszymi dziećmi można porozmawiać na temat przechodzenia przez ulicę z telefonem w ręku, a ze starszymi dlaczego ciężko zasypia się jeśli przed snem korzystaliśmy ze smartfona.
- z nastolatkami możemy porozmawiać o obecnym hejcie w mediach społecznościowych czy filtrach ale też o pomocnych aplikacjach, które możemy znaleźć.
2. Zasady tworzą wszyscy i dotyczą one wszystkich.
Uważa się, że najgorsze co możemy zrobić to odgórnie narzucić reguły innym bez ich uzasadnienia. W związku z tym higiena cyfrowa musi dotyczyć wszystkich domowników, a zasady powinny zostać stworzone razem z uwzględnieniem wieku domowników. Dlatego przed ustaleniem zasad porozmawiajcie ze swoimi dziećmi o tym co interesującego dowiedzieliście się na temat wpływu internetu, mediów na mózg. W ten sposób możecie uzasadnić dlaczego postanowiliście wprowadzić zasady, których wcześniej nie było w waszym domu.  Możecie także ze starszymi dziećmi obejrzeć film dokumentalny „Dylemat społeczny”, który właśnie odnosi się do  tematu wpływu mediów społecznościowych na życie ludzi, w tym przypadku pary nastolatków.  Spróbujcie przekonać siebie nawzajem, że zasady higieny cyfrowej są wam potrzebne dla lepszego samopoczucia i funkcjonowania.
Ważne by ustalić z dziećmi następujące kwestie:
    I. Czas korzystania z ekranów powinniśmy kontrolować i w razie potrzeby regulować, by zmieścił się w wyznaczonych granicach. W jaki sposób będziemy dbać o ich przestrzeganie?
    II. W ciągu dnia ważne jest by znaleźć czas na aktywność fizyczną. Co to dla nas znaczy?
    III. Jak zadbamy o to by każdego dnia znaleźć dla siebie nawzajem czas?
    IV. Co możemy zrobić w sieci wspólnie?
    V. Ważne – by zapewnić dziecko, że jeśli w sieci spotka je coś złego to zawsze rodzic będzie gotowy do pomocy.
    VI. Przypomnieć, że są sytuacje, w których staramy się unikać używania ekranów np. sen, chwila wymagająca skupienia czy spotkania i rozmowa z innymi.

Należy pamiętać, że wprowadzone zasady dotyczą wszystkich, także dorosłych, dlatego jeśli o konkretnej godzinie przed snem mamy odkładać telefon to dotyczy to wszystkich. Gdyż dzieci nie będą przyswajać zasad, których nie przestrzegają ich rodzice.

Przed nami jeszcze kilka punktów, które przedstawię w kolejnych wpisach, także do następnego 😊                                                                             

Praktykantka Ania

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?