Barcelona, zajęcia 18 maja
Podczas ostatnich zajęć maluszki z Klubu Malucha dowiedziały się, że
niedługo zbliżają się jakże ważne dni - Dzień Mamy i Taty. Z tej okazji
przygotowały swoim rodzicom prezenty, dla mamy naszyjnik z kolorowego
makaronu, dla taty serduszko z odciskiem dłoni. Dzieci bardzo
zaangażowały się w przygotowywanie upominków i były bardzo
podekscytowane przy ich wręczaniu. Nauczyliśmy się również śpiewać i
pokazywać piosenkę "Tak Cię kocham mamo! Tak Cię kocham Tato!" oraz
wspólnie z rodzicami tańczyliśmy wesoły "Taniec z mamą i tatą".
Wszystkim zabawom przyglądał się nasz przyjaciel jeż Tom, którego
obudziliśmy piosenką na samym początku spotkania. Jak zawsze, zajęcia
rozpoczęliśmy od sprawdzenia obecności, przywitania się i uzupełnienia
kalendarza. Bawiliśmy się w "muzyczne pudełka", ćwiczyliśmy poznaną
podczas poprzedniego spotkania piosenkę "Podajmy sobie ręce". Zajęcia
nie mogłyby się odbyć bez chusty animacyjnej, ulubionymi zabawami
maluszków są zabawy w "świeci słońce, pada deszcz" oraz zabawa w
chowanego, podczas których mogą schować się pod chustą. Na zakończenie
bawiliśmy się w zabawy w kole takie jak: "Mam chusteczkę haftowaną",
"Chodzi lisek", "Baloniku nasz malutki", "Kółko graniaste" oraz "Stary
niedźwiedź". Robiliśmy sobie również wspólnie masażyki i czytaliśmy
książeczki.
Zapraszam na kolejne zajęcia!
Dorota
Poziomki
W ostatnią sobotę odbyło się nasze kolejne spotkanie z Poziomkami. Tego dnia razem z dziećmi omawiałyśmy dwa tematy. Pierwszy to Dzień Mamy , który obchodzony jest w Polsce 26 maja a drugim tematem była segregacja śmieci i wiążąca się z tym ochrona środowiska. Rozpoczęliśmy zajęcia od przywitania i zajęcia miejsc przy stolikach a następnie po krótkim wprowadzeniu dzieci obejrzały film edukacyjny pt."Dzień Mamy". Potem zaczęliśmy wykonywać prace plastyczne związane z tym świętem. Najpierw Poziomeczki robiły papierowe korony, które ozdabiały swoimi rysunkami albo przyklejały gotowe elementy, a następnie kolorowe laurki. Przez okienko z każdej laurki wyglądały kolorowe kwiatki, które dzieci robiły przy użyciu barwnych kulek z bibuły. W trakcie pracy towarzyszyła nam miła atmosfera a dzieci z zaangażowaniem przygotowywały prezenty dla swoich kochanych MAM. Po wykonanych zadaniach nastąpiła przerwa na śniadanie i chwilę odpoczynku. Po śniadaniu zajęliśmy się tematem związanym z naszą planetą czyli segregacją śmieci, dlatego najpierw dzieci obejrzały bajkę edukacyjną dotyczącą tej tematyki.
Po obejrzanym filmiku wspólnie rozmawialiśmy o tym , na czym polega segregacja i czy dzieci to robią w swoich domach a także, jaki kolor pojemnika odpowiada którym śmieciom. Aby utrwalić wiadomości z bajki dzieci wykonały zadania z kart pracy. Ostatnim zadaniem naszych maluszków było pomalowanie obrazka przy pomocą patyczków do uszu i wody, który przedstawiał środowisko wodne, w którym jak wiemy , potrafi być wiele śmieci. Dzieci z wielką radością zabrały się do pracy i wykonały wspaniałe obrazki. Na zakończenie sobotnich zajęć Poziomki usłyszały dwie bajki Juliana Tuwima, które umiliły nam zakończenie sobotnich zajęć . Dziękujemy wszystkim, którzy nie zważając na deszczowy poranek stawili się na zajęcia i zapraszamy na następne.
Gosia i AniaJagódki
Na ostatnich zajęciach w grupie Jagódek spotkaliśmy się, by wspólnie
dalej rozwijać nasze zamiłowanie do polskiej kultury i języka. Na
początku nauczycielka Gosia zaprezentowała nam wspaniałą książkę, która
wzbudziła duże zainteresowanie dzieci. Następnie poznawaliśmy polskie
nazwy zwierząt, zarówno tych dzikich żyjących w dżungli jak i tych
domowych, które często sami posiadamy i o nie dbamy. Jagódki chętnie
dzieliły się historiami o tym, jakie zwierzątka mają u siebie w domu.
Ponieważ uczniowie w naszej grupie bardzo lubią prace plastyczne,
przygotowane zostało również dla nich specjalne zadanie. Dzieci musiały
wykonać laurkę na polski Dzień Mamy, który przypada 26 maja. Wszystkie
laurki wyszły przepiękne i bardzo oryginalne. Po zakończonej pracy,
która kosztowała naszych uczniów wiele wysiłku i wkładu własnego, dzieci
wysłuchały historii o zwierzątkach próbujących dosięgnąć księżyca. Na
koniec zajęć wszyscy udaliśmy się na podwórko by skorzystać odrobinę z
ciepłych promienni słońca. Dziękujemy bardzo za udział w zajęciach,
aktywność i współpracę! Zapraszamy już nie długo na kolejne spotkanie w
Szkole Polskiej! Do zobaczenia!
Nauczycielki Ania i Gosia
Śliweczki
Śliweczki w minioną sobotę poznawały, śpiewały, tworzyły, myślały, pisały.
Ponieważ zbliżają się radosne dni w rodzinach, Dzień Mamy (26 maja),
Dzień Dziecka (1 czerwca), Dzień Taty (23 czerwca) postanowiliśmy
przygotować upominki dla Rodziców.
Czy znamy Rodziców? Książeczka, w której mogliśmy narysować twarze Mamy i
Taty i odpowiedzieć na proste pytania, ile lat mają Mama i Tata, jaki
kolor włosów, włosy długie, krótkie, co lubią jeść, co lubią robić? W sali panowała niesamowita cisza, kiedy dzieci zastanawiały się nad tymi
pytaniami. Poza tym była to okazja, żebyśmy poćwiczyli pisownię,
sprawdzili, czy radzimy sobie z przeczytaniem prostych poleceń i
napisali krótkie odpowiedzi. Śliweczki bardzo dobrze wykonały to
ćwiczenie – brawo!
Poznaliśmy wiele nowych wyrazów, poćwiczyliśmy ich pisownię. Na
przykład, że o kolorze włosów nie mówimy żółte tylko blond i wiele innych
podobnych przykładów.
Dzięki temu zadaniu wiemy na jakim etapie umiejętności pisania i
czytania jest nasza grupa. Kiedy na początku roku tworzyliśmy mini
książeczki rozkładane - większość Śliweczek głównie przepisywała
wyrazy, teraz potrafią pisać sami!
Przygotowaliśmy bukiet kolorowych kwiatów. Płatki kwiatów w kształcie
serduszek, łodyżki – papierowe rurki, umieszczone luźno w flakonie – czy
prezent podoba się Rodzicom?
Przed przystąpieniem do kolejnej aktywności zaśpiewaliśmy (wysłuchanej podczas śniadania) piosenkę o majowych wędrówkach https://www.youtube.com/watch?v=DdIusxzhDOo
Maszerowaliśmy w podskokach przez łąki, lasy.
Aby świadomie użyć nasze produkty potrzebne do przygotowania masy solnej zbliżyliśmy się do tablicy edukacyjnej gdzie mieliśmy rozpoznać 2 zawody. Kto dba o to, żebyśmy mogli zbierać plony? Kto wydobywa sól? Rolnik, Górnik! Poznaliśmy podstawowe obowiązki tej pracy. Poznaliśmy odszukując na mapie Polski 2 miejsca, gdzie już nie wydobywana, ale pozyskiwana jest sól - to Wieliczka. Bochnia - to miejsce edukacyjne, rekreacyjne. Dzieci dowiedziały się między innymi, że sól nazywana była „białym złotem” ponieważ setki lat temu pełniła rolę pieniądza. Sól ma wiele właściwości zdrowotnych – dzięki grotom solnym, tężniom gdzie oddychamy parującą solą możemy leczyć drogi oddechowe. W naszej klasie od razu znaleźli się potrzebujący takiej inhalacji – poproszą rodziców o wycieczkę do Polski!
Serca z mąki, soli i wody dołączyły do naszych upominków. W sercach zawierają się wszystkie uczucia Śliweczek, wykonywały je z wielkim zaangażowaniem, potwierdzając, że są one symbolem silnych więzi z Rodziną. Mamy nadzieję, że masa stwardnieje i serca będą długowieczną dekoracją i wspomnieniem.
Dziękuję jak zawsze Dzieciom za ich ochocze i radosne uczestnictwo w zajęciach, za stworzenie kolorowych bukietów i serc.
Pozdrawiam – do zobaczenia,
Joanna Tylek
Malinki
Na ostatnich zajęciach Malinki poznały kolejną wielką postać z historii
Polski. Był nią malarz Jan Matejko. Jak zwykle wskazaliśmy na mapie
miejsce gdzie się urodził i tworzył. To piękne stare polskie miasto i
dawna stolica Polski - Kraków. Obejrzeliśmy film o Krakowie i sławnym
malarzu. Jan Matejko urodził się w 1838 r. w Krakowie. W 1858 r.
ukończył tam Szkołę Sztuk Pięknych, następnie kształcił się w Monachium i
w Wiedniu. Już młodzieńcze dzieła Matejki zyskały międzynarodowe
uznanie, a artystę okrzyknięto jednym z najwybitniejszych twórców
malarstwa historycznego w Europie. Stworzył on ponad trzysta obrazów
olejnych oraz setki rysunków i szkiców. Jest też autorem polichromii
kościoła Mariackiego w Krakowie. Swoje obrazy Matejko wielokrotnie
prezentował na wystawach w najważniejszych europejskich ośrodkach
kultury. Zdobył liczne prestiżowe nagrody i odznaczenia oraz został
honorowym członkiem wielu akademii artystycznych. W 1873 r. mianowano go
dyrektorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Funkcję tę pełnił do
końca życia. Uczniami Jana Matejki byli wybitni twórcy Młodej Polski,
m.in. Stanisław Wyspiański, Jacek Malczewski i Józef Mehoffer. Ponadto
Matejko angażował się w prace związane z konserwacją krakowskich
zabytków. Zmarł w 1893 r. w Krakowie.
O dziełach Jana Matejki Malinki dowiedziały się z filmu edukacyjnego,
który z zainteresowaniem obejrzały.
https://www.youtube.com/watch?v=jvUsMSaoSws&ab_channel=Kulturynki%2Cczylikr%C3%B3tkieanimacjedladzieci
Po przerwie śniadaniowej kontynuowaliśmy malarski temat. Na ławce
ustawiliśmy kompozycję tzw. " martwej natury", której obraz dzieci
uwieczniły w swoich pracach. Jednocześnie dowiedziały się , że martwa
natura to gatunek malarski obejmujący kompozycje składające się z
niewielkich, nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów do
których możemy zaliczyć: kwiaty, produkty spożywcze, przybory kuchenne,
książki, naczynia, przedmioty codziennego użytku, instrumenty muzyczne.
Naszą " martwą naturę" tworzył niebieski wazon i owoce.
Dziękujemy Malinkom za udział w zajęciach i zapraszamy na kolejne,
pani Maria Kołomyjec, pani Nella i gościnnie Pani Marylka Stasiak
Jarzębina
Zaczęliśmy zajęcia od doznań sensorycznych. Dzieci z zamkniętymi oczami miały za zadanie zgadnąć co dotykają. Wiadomo, że stymulacja receptorów wpływa na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Opisywaliśmy potem surrealistyczne, często ambiwalentne zdjęcia z artystycznego magazynu “Toilet paper”. Następnie kontynuowaliśmy poznawanie frazeologizmów czyli stałych połączeń wyrazów, mających przenośne znaczenie. Każdy związek frazeologiczny jest metaforą, jednak nie każda metafora jest frazeologizmem. Związki frazeologiczne to również przysłowia, sentencje i porzekadła. Ponieważ frazeologizmy są silnie związane z kulturą i historią danego narodu, ich bezpośrednie tłumaczenie na inny język często nie oddaje ich pełnego znaczenia. Dlatego tłumacze często muszą szukać odpowiedników w języku docelowym, które oddają sens i konotacje oryginalnego frazeologizmu.
Oto niektóre z nich:
-Pięta Achillesa ( czuły punkt);
-Pluć sobie w brodę (żałować, wyrzucać sobie coś) ;
-Mieć z kimś na pieńku (mieć konflikt, spór lub zatarg) ;
-Drzeć z kimś koty (kłócić się, awanturować);
-Leżeć plackiem (lenić się, nic nie robić)’
-Nie widzieć dalej niż czubek własnego nosa (być egocentrycznym, nie
zauważać potrzeb innych);
-Bujać w obłokach (nie liczyć się z realiami; fantazjować');
-Mieć nogi z waty (stan, w którym się znajdujemy pod wpływem silnych
emocji, głównie strachu bądź stresu, ...dający nam wrażenie ogólnego
osłabienia organizmu, w którym aż uginają się nam nogi);
-Być oczkiem w głowie (być ulubieńcem, przedmiotem starań i troski);
-Twardy orzech do zgryzienia (trudna sprawa);
-Być kulą u nogi;
-Nić Ariadny (rozwiązanie danego problemu czy sytuacji; wskazówka);
-Iść jak burza (poruszać się bardzo szybko).
Każdy frazeologizm służył nam do podania przykładów obrazujących jego
znaczenie.
Bawiliśmy się w kalambury. Dzieci losowały karteczkę z napisanym słowem i
miały to przedstawić. Kolejność osób przedstawiających kalambury zależała od tego, kto zgadł hasło. Pozwoliło to się odprężyć eksplorując pomysłowość.
Na koniec poszliśmy na podwórko.
Chętni też mogli lepić z gliny.
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz