Barcelona, zajęcia 27 kwietnia

Klub Malucha

Zajęcia w Klubie Malucha zaczęły się bardzo tradycyjnie. Po obudzeniu piosenką przyjaciela dzieci jeża Toma, przywitaniu wszystkich i sprawdzeniu listy obecności, uzupełniliśmy wspólnie kalendarz. Maluszki coraz lepiej  radzą sobie ze śpiewaniem piosenek o dniach tygodnia i porach roku. Następnie bawiliśmy się  w "muzyczne pudełka", tym razem udało nam się wylosować "10 palców", "Woogie boogie", "Lata mucha" oraz "Głowa, ramiona". Dzięki piosenkom wszyscy mieli okazję żeby rozbudzić się na dobre i aktywnie uczestniczyć w zabawach z chustą animacyjną. Dzieci coraz lepiej radzą sobie z odgadywaniem swoich imion bawiąc się w chowanego pod chustą.

Po przerwie na drugie śniadanie przyszedł czas na kontynuowanie wiosennych tematów. Wspólnie przystrajaliśmy naszą wiosenną łąkę w owady i inne zwierzęta. Każdy maluszek przy pomocy rodzica wyczarował zwierzątko z rolki papieru, które można spotkać na łące. Gdy wszystko było już gotowe śpiewaliśmy i pokazywaliśmy piosenkę "Wiosna jest wśród nas", którą poznaliśmy na poprzednich zajęciach.

Aby jeszcze bardziej się rozruszać bawiliśmy się w zabawy w kole, takie jak "Stary niedźwiedź", "Chodzi lisek", "Kółko graniaste" oraz "Baloniku nasz malutki". Dzieciom najbardziej podoba się zabawa w "liska", bawiliśmy się w nią aż trzy razy.
Z racji zbliżających się świąt majowych nie mogło zabraknąć patriotycznego akcentu. Maluszki mogły obejrzeć i dotknąć Godła i Polską Flagę. Opowiedzieliśmy sobie dokładnie jak wyglądają. Następnie każde dziecko mogło wykonać swoje własne symbole narodowe. Wyklejaliśmy je z czerwonych kuleczek. W tym czasie rodzice mogli pogłowić się chwilę zastanawiając się co oznaczają polskie słowa "śreżoga", "egzegeza" i "gżegżółka".  Rozwiązanie zagadki poznamy podczas akademii z okazji świąt majowych organizowanej w naszej szkole.

Zapraszam na kolejne zajęcia!

Dorota 

Poziomki


Nasze ostatnie sobotnie spotkanie rozpoczęliśmy od zabaw ruchowych i śpiewania piosenki. Potem , gdy dzieci zajęły miejsca na dywanie obejrzeliśmy film edukacyjny o łące , która była tematem przewodnim pierwszej części spotkania. Gdy film się skończył , zaczęliśmy  rozmawiać z czym kojarzy nam się łąka . Dzieci na ten temat wiedziały dużo. Kojarzyły ją z kwiatkami , mrówkami , pszczołami ,motylkami. Gdy na podłodze rozłożyliśmy zieloną trawkę Poziomki z gotowych elementów , według swojego uznania, stworzyły majową łąkę. Umieściły na niej kolorowe kwiatki, mówiąc przy okazji, jaką mogą mieć nazwę. Nie zapomniały też o innych roślinach i owadach których łąka jest domem. Był tam nawet staw i strumyk. Wszystkim dzieciom bardzo spodobała się wspólnie utworzona makieta wiosennej , prawie majowej łąki. Po zakończeniu tej części zajęć przyszła pora na śniadanie , po którym rysowaliśmy kwiatki.

Następna część spotkania dotyczyła zbliżających się świąt narodowych. Ponownie wszyscy zajęli miejsca na dywanie i obejrzeliśmy film edukacyjny dotyczący tych zagadnień pt. "Polak Mały: Polskie Symbole Narodowe".
Z tego filmu dzieci dowiedziały się jak wygląda GODŁO POLSKI i jaka jest jego historia , jak wygląda FLAGA POLSKI oraz usłyszały HYMN POLSKI . Potem zaczęliśmy malować biało czerwoną flagę.
Czas spotkania upłynął nam bardzo szybko i trzeba było kończyć zajęcia.


Pozdrawiamy cieplutko i zapraszamy na nasze kolejne zajęcia,
Pani Gosia i Pani Basia

Jagódki

Ostatnie zajęcia upłynęły nam w klimacie patriotycznym, a to za sprawą zbliżających się polskich świąt majowych. Takie było też hasło, o którego rozwiązanie poprosił historyk Polibiusz w liście do Jagódek, który przekazał pani Michalinie. Dzieci z chęcią mu pomogły i bez problemu rozszyfrowały słowa zakodowane liczbami.
Potem przyszedł czas na rozmowę o naszych symbolach narodowych. Dzieci przypomniały sobie, jak wygląda flaga Polski, że kolor czerwony znajduje się na dole, a biały na górze. Następnie ułożyły puzzle z godłem Polski i odśpiewały „Mazurek Dąbrowskiego” przyjmując odpowiednią postawę do hymnu, tj. stojąc na baczność. Na mapie Polski zaznaczyliśmy miasta, które znaliśmy z rodzinnych stron, m.in. stolicę Polski - Warszawę, Kraków, Lublin, Poznań i Gdańsk. Prześledziliśmy także drogę królowej polskich rzek – Wisły, by następnie poznać słowa i układ choreograficzny do piosenki „Płynie Wisła, płynie”. Przy drugim śniadaniu towarzyszyły nam także inne patriotyczne pieśni m.in. „Warszawianka”, „Witaj majowa jutrzenko”, „Przybyli ułani pod okienko”, „Rozkwitały pąki białych róż” itp.
Ważnym elementem obchodów polskich świąt majowych jest kotylion. Dzieci z entuzjazmem i wielką starannością wykonały własne kotyliony, podpisując je swoim imieniem. Wspomniane kotyliony zostaną założone przez dzieci w kolejnym tygodniu w trakcie wspólnych obchodów świąt majowych w Szkole Polskiej. Kiedy kotyliony były już gotowe, wspólnie porozmawialiśmy o tym, czym jest konstytucja oraz o prawie liberum veto. Na patio zaś Jagódki nie tylko się bawiły, ale też zastanawiały się nad tym, co oznaczają wyrazy "źdźbło" i "ślusarz", a ich skojarzenia zostały zapisane na kartkach.
W trakcie zajęć wykonaliśmy również wiosenne zabawy ruchowe przy akompaniamencie muzyki, m.in. „rosnący kwiat”, wszyscy wcielili się w rolę kwiatka, który z pozycji przysiadu „rósł” wyciągając ramiona do słońca i stawał nawet na palcach, żeby ogrzać się w jego promieniach, czy znaną już Jagódkom zabawę z chustą animacyjną - jaskółki latające oraz chowające się przed deszczem pod parasolem (chustą).

Dziękujemy całej grupie za wspólnie spędzony czas!
Klaudia i Michalina

Od siebie dodam jeszcze, że były to moje ostatnie zajęcia w Szkole Polskiej w ramach praktyk Erasmus+. Praca z Państwa pociechami była dla mnie wyjątkowym doświadczeniem, a Jagódki niejednokrotnie zaskoczyły mnie swoją bystrością, kreatywnością i ciepłem. Dziękuję im bardzo za te sześć miesięcy i zostawiam je pod wspaniałą opieką Ani. Adeu!
Klaudia :)

Śliweczki

W tą sobotę wspólnie dowiedzieliśmy się jak ważny jest dla wszystkich miesiąc maj w Polsce. Wykonaliśmy godło Polski - Orzeł Biały, wysłuchaliśmy piosenek dla dzieci o majowych świętach, układaliśmy puzzle i graliśmy w gry o Polsce.
Po relaksie na placu zabaw rozmawialiśmy o dniu Ziemi i o tym jak ważne są dobre, ekologiczne nawyki w naszym życiu. Bawiliśmy się również w segregowanie śmieci.

Gosia

Malinki


Tematem przewodnim ostatnich zajęć były zawody, jakie wykonują ludzie. Najpierw wymienialiśmy nazwy znanych nam zawodów i wyjaśnialiśmy czym zajmują się ludzie , którzy je wykonują. Powstała dość długa lista, m.in. lekarz, policjant, naukowiec, fryzjerka. Gdy temat już był ogólnie wyjaśniony przybyła do nas pani Iza, mama Stasia i Jasia, i opowiedziała Malinkom o swoim zawodzie jaki z wielką pasją wykonuje. Pani Iza jest archeologiem i wykładowcą na uniwersytecie. Dzieci dowiedziały się bardzo ciekawych rzeczy o pracy archeologa, mogły dotknąć fragmentów wykopalisk, pokolorowały karty pracy przedstawiające pradawne wazy gliniane i ceramiczne. Pani Iza wyjaśniła także różnicę w pracy archeologa i paleontologa, ponieważ bardzo często jest to mylone. Archeologia to nauka , która ma na celu poznawanie życia ludzi w przeszłości , najczęściej  poprzez odkrywanie przedmiotów czy ruin. Wbrew obiegowej opinii archeolodzy nie szukają dinozaurów – tym zajmują się paleontolodzy, specjaliści od skamieniałości.



Drugim gościem , który zaszczycił nas swoją wizytą i opowiedział o wykonywanym przez siebie zawodzie była pani Sylwia, mama Mai. Pani Sylwia jest programistą. Wyjaśniła dzieciom na czym polega praca programisty i za pomocą kubeczków i kodowania Malinki poznały specyfikę tej pracy. Tak więc dzieci wiedzą już, że programista to osoba, która zajmuje się tworzeniem kodów niezbędnych do istnienia i funkcjonowania programów komputerowych. Po przerwie śniadaniowej odwiedziła nas pani doktor Michalina z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i przedstawiła dzieciom swój zawód. Pomimo, iż jest doktorem to nie leczy,  tylko bada funkcjonowanie mózgu z perspektywy jego funkcjonowania poznawczego.

Podobnie jak pani Iza prowadzi też wykłady i zajęcia ze studentami. Malinki otrzymały od pani Michaliny osobiste książeczki do przeprowadzenia badania naukowego własnego mózgu. Przy pomocy rodzica lub samodzielnie mogą " przebadać " mózg i dowiedzieć się "o co prosi" i o czym nas informuje ten bardzo ważny narząd naszego ciała.
Kolejnymi zagadnieniami podjętymi przez grupę Malinek były święta majowe do których przygotowujemy się od kilku już spotkań. Tym razem utrwaliliśmy polskie symbole narodowe i zapoznaliśmy się z Konstytucją 3 Maja. Święto upamiętniające to niezwykle ważne wydarzenie jakim było uchwalenie Konstytucji już niebawem, dokładnie 3 maja. Na kolejnym spotkaniu odbędzie się w naszej szkole Akademia opowiadająca o polskich świętach narodowych. W ramach przygotowań uczyliśmy się Mazurka Dąbrowskiego i wykonywaliśmy obrazki do plakatu, który zaprezentujemy wszystkim obecnym na uroczystości szkolnej.  Pod koniec zajęć udaliśmy się na podwórko szkolne, aby zrelaksować się troszkę po ciekawym , pełnym nowej wiedzy spotkaniu.

Pozdrawiamy cieplutko i zapraszamy na kolejne, już majowe zajęcia ,


Maria Kołomyjec i Nella Kulikowska, studentka studiów podyplomowych PAN

 

 

 Jarzębina 


Na początku wszystkie dzieci czytały teksty o symbolach narodowych przygotowując się na majową uroczystość , która się odbędzie w przyszłą sobotę.
Przypomniałam, że 3 maja 1791 roku Sejm Wielki, zwołany w 1788 roku, uchwalił
Konstytucję Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Była pierwszą konstytucją w nowożytnej Europie i drugą -po amerykańskiej- na świecie. Konstytucja 3 Maja przekształcała państwo w monarchię konstytucyjną, wprowadzała monteskiuszowską zasadę trójpodziału władzy. Konstytucja określa przede wszystkim kompetencje głównych organów władzy publicznej w Polsce, definiuje ich wzajemne relacje, opisuje także zakres praw, wolności i obowiązków obywateli. Trójpodział władzy jest charakterystyczny dla państw demokratycznych. Według zasady trójpodziału pomiędzy władzami powinna zostać zachowana równowaga i powinny się one wzajemnie kontrolować. Władzę ustawodawczą w Polsce sprawują Sejm i Senat, wykonawczą prezydent i Rada Ministrów, a sądowniczą sądy i trybunały. Konstytucja formalnie zniosła liberum veto. Znosiła podział na Polskę i Litwę ustanawiając jedno państwo Rzeczpospolitą Polską. Autorami Konstytucji 3 maja byli m.in Król Stanisław August Poniatowski, Ignacy Potocki, Hugo Kołłątaj i Adam Stanisław Krasiński. Opowiedziałam o ostatnim królu Polski. Stanisław II August to król Polski w latach 1764–1795. Szukając miejsca na swoją letnią rezydencję wybrał Ujazdów, od razu zatrudnił znanego i cenionego architekta pochodzącego z Włoch – Dominika Merliniego . Na polecenie króla, barokowy pawilon Łaźni został przekształcony w piękny Pałac na Wyspie, utrzymany w stylu klasycystycznym. Stanisław August słynął z zamiłowania do sztuki i kultury, swoją letnią rezydencję urządził ze smakiem i kunsztem artystycznym, gromadząc w niej dzieła znamienitych malarzy. To w tym pałacu odbywały się słynne obiady czwartkowe u króla Stasia, a jego wnętrza odwiedzali znakomici goście. Architektura i dekoracje malarskie wpisywały się w program polityczny wyznaczony przez króla. Wszystko zaczęło się w roku 1770. To wtedy „król Staś” ustanowił swoje „czwartki”, wzorowane na paryskich salonach literackich. Odtąd co czwartek między trzecią po południu a szóstą wieczorem elitarne, złożone wyłącznie z mężczyzn grono zasiadało przy okrągłym, pięknie zastawionym stole w Gabinecie Marmurowym lub Pokoju Żółtym na Zamku Królewskim, a później również w pałacyku w Łazienkach. Goście – nigdy nie było ich więcej niż 12 – zjawiali się na osobiste zaproszenie króla. Można było wśród nich znaleźć rozmaite znakomitości ze świata kultury i sztuki. Na obiadach czwartkowych bywali muzycy, rzeźbiarze, malarze, ale przede wszystkim – pisarze i poeci. Jak komentuje dr hab. Piotr
Ugniewski: „Stanisław August (…) zapraszał tzw. chudych literatów, których dożywiał po to, żeby oni żywili naród oświeceniowymi ideami. Tworzył podbudowę zmian, które – w co wierzył – kiedyś nadejdą”.
Obejrzeliśmy na ekranie obraz Jana Matejki “ Konstytucja 3 Maja 1791 roku “. Był on pokazany na jubileuszowej wystawie w Sukiennicach z okazji 100. rocznicy uchwalenia konstytucji. Jan Matejko to związany z Krakowem polski malarz, twórca obrazów historycznych i batalistycznych, historiozof.
Zapisywaliśmy następnie skojarzenia ze słowami: perypatetyk i luminarz.


Wyświetliłam zdjęcia przedstawiające rzeczy\osoby , których pisownia zawiera spółgłoskę “ch” (np. chleb, choinka, jacht, dach, marchewka, Chiny, chirurg, architekt, chmura, chłopiec, kuchnia, ucho, łańcuch ).
Spółgłoska zapisywana w języku polskim jako CH lub H jest głoską szczelinową,
tylnojęzykową, bezdźwięczną. Rozróżnienie na dwa oznaczenia graficzne nie ma obecnie związku z odmiennym sposobem wymowy.
Poczytaliśmy kilka łamańców językowych, by poćwiczyć dykcję.
Dokończyliśmy brakujące elementy do scenografii do legendy o Syrence.  Nagraliśmy sekwencję Sawy na tle naszej scenografii.

Agata




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?