Słownik zjawisk związanych z nowymi technologiami
1. Cyberprzemoc
Cyberprzemoc (ang. cyberbulling) – jest rodzajem przemocy, która ma miejsce w internecie. Działanie to podejmowane jest względem słabszej osoby, która nie potrafi się bronić. Do zachowań, które określimy cyberbullingiem zalicza się: regularne nękanie, prześladowanie drugiej osoby w internecie, a także dręczenie jej i kierowanie do niej obraźliwych słów. Warto pamiętać, że dzieci szkolne jak i młodzież mogą doświadczać tego typu zachowań. Ważne jest by głównie rodzice ale i nauczyciele rozmawiali z nimi na temat nowych technologii czyli Internetu, mediów społecznościowych czy udostępniania danych osobowych i treści w sieci. Ponieważ cyberprzemoc na przestrzeni ostatnich lat stała się zjawiskiem powszechnym należy o tym mówić. Badania pokazują, że np. polscy nastolatkowie najczęściej spotykali się z różnymi formami przemocy podczas korzystania z portali społecznościowych. Nastolatkowie najczęściej doświadczają agresji w sieci ze względu na ich: wygląd fizyczny, ubiór, zainteresowania, poglądy polityczne, wyznanie, sytuację materialną czy płeć. Literatura wskazuje, że osoby, które w dzieciństwie doświadczyły cyberprzemocy w dorosłym życiu mogą dalej zmagać się z problemami psychosomatycznymi, lękiem, obniżonym poczuciem wartości a nawet depresją. Możemy wyróżnić charakterystyczne cechy cyberprzemocy do których należą: duży zasięg, szybkie rozpowszechnianie się plotek, pozorna anonimowość sprawcy, nieograniczona możliwość nękania oraz brak kontroli rodzicielskiej. Jeśli chodzi o skutki cyberprzemocy to warto pamiętać, że osoby jej doświadczające przeżywają trudne emocje i mogą czuć się osaczone, osamotnione jak również bezsilne w zaistniałej sytuacji. Mają przekonanie, że tkwią w sytuacji bez wyjścia. Przeżywają poniżenie, upokorzenie jak również rozpacz czy smutek. Warto zaznaczyć, że jeśli cyberprzemoc kierowana przez rówieśników narasta, u ofiary mogą pojawić się wpierw myśli a następnie próby samobójcze. W związku z tym należy rozmawiać z dziećmi o pozytywach jak i negatywach nowych technologii, jak również spędzać z nimi czas i rozmawiać o ich szkolnym jak i pozaszkolnym życiu by w sytuacji trudnej nie bały się zwrócić do dorosłych o pomoc.
2. Nomofobia
Nomofobia (ang. nomophobia) czyli No mobile phobia w języku polskim
rozumiana jako strach przed brakiem telefonu. Za prekursora badań nad
tym zjawiskiem został uznany Fox-Mills, który jako pierwszy zwrócił
uwagę na ten problem. Osoba, która cierpi na nomofobię w sytuacji
niemożności skorzystania ze swojego telefonu będzie odczuwać niepokój a w
najgorszym przypadku reagować agresją. Nomofobia według innych autorów
uznawana jest za odmianę lęku separacyjnego. Znaczy to, że osoba w
momencie braku telefonu, zostaje odcięta od umożliwionych przez
technologię kontaktów społecznych. Co ciekawe, przeciętny użytkownik
smartfonów zerka na swój telefon ok. 34 razy na dobę. Osoby cierpiące na
nomofobię robią to co kilka minut. W sytuacji gdy osoba nie może
skorzystać bądź też znaleźć telefonu, może doświadczyć pewnych
symptomów, które wskazują na to, że doświadcza nomofobii. Do tych
objawów należą; napad paniki, podwyższone tętno, duszność,
poddenerwowanie czy niepokój. Zdarzyć się może, że w momencie gdy osoba
nie będzie mogła znaleźć telefonu, odebrać go, może wpaść w furię,
agresję. Szczególnie narażoną grupą na to zjawisko są ludzie młodzi i
dzieci. Należy zwrócić uwagę, że rodzice dla świętego spokoju dają swoim
dzieciom do zabawy telefon/tablet, nie mając świadomości konsekwencji
dla ich zdrowia. A mogą być one poważne.
3. FOMO
FoMO czyli (Fear of Missing Out) w języku polskim termin przetłumaczony
jako Lęk przed przeoczeniem/ Lęk przed odłączeniem. Według Manfreda
Spitzera zjawisko to nie jest nowe i nie dotyczy jedynie portali
społecznościowych ale one według badacza nasiliły odczuwanie tego lęku.
Uważa się, że zjawisko to jako pierwszy w latach 90.XX wieku dostrzegł
Dan Herman. Co ciekawe dopiero w 2013 roku sprecyzowano pierwszą naukową
definicję. Andrew K. Przybylski w definicji odniósł je do poczucia
lęku, że minie nas jakieś ciekawe doświadczenie życiowe oraz możliwość
obserwowania tego co robią inni. Według JWT Intelligence FoMO to pewne
uczucie, które towarzyszy ludziom w sytuacji kiedy znajomi robią coś,
gdzieś są, wiedzą o czymś, a my w tym nie uczestniczymy ( Can &
Satici, 2019, s.1). Co ciekawe Sylwester Bębas uważa, że to zjawisko
związane jest z nawykiem nieustannego porównywania się z innymi,
szczególnie pod względem tego co udostępniamy na profilu na Facebooku
oraz dostępu do różnorodnych form uczestniczenia w życiu społecznym lub
posiadania dóbr materialnych (Bębas, 2018, s.164). Wyniki raportu „FOMO
2022. Polacy a lęk przed odłączeniem” pokazują, że o tym zjawisku
słyszał prawie co trzeci badany z grupy ogólnej (26%), nieco częściej
kobiety (28%) a 20 % mężczyzn. Najmniej wiedzą o FoMO najmłodsi
respondenci – wiedzę o FoMO deklaruje co piąty nastolatek w wieku 15-19
lat i najstarsi 23% osób powyżej 65. roku życia. Osoby silnie sfomowane
częściej podejmują ryzykowne zachowania związane z używaniem telefonów w
sytuacjach temu niesprzyjających, np. korzystając z internetu / mediów
społecznościowych podczas prowadzenia samochodu, jazdy na rowerze czy
przechodzenia przez ulicę. Osoby z wysokim lękiem przed odłączeniem
(45%) czują przeciążenie napływającymi informacjami, a jedynie 3% nie ma
problemu z zarządzaniem nimi. Jedynie 5% osób nisko sfomowanych zauważa
u siebie przebodźcowanie nadmiarem informacji.
Autor: Anna Jazdon
Źródło:
https://edukacja.fdds.pl/course/view.php?id=370
https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/5138,FOMO-2022-Polacy-a-lek-przed-odlaczeniem-raport-z-IV-edycji-badan.html
W. Czerski, Piętno technologii – nomofobia i FoMO jako przykład lęków współczesnej młodzieży.
Komentarze
Prześlij komentarz