V Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym”, Padwa 10-13 maja

V Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe „Innowacje pedagogiczne w edukacji
polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education)
W spotkaniu, od 10 do 13 maja, udział wzięły instytucje partnerskie:
• Włochy -  Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia
• Polska  - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
• Hiszpania - Associació Cultural Escuela Polaca
• Islandia -  Pólski Skólinn i Reykjavik
• Turcja - Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği
Organizatorem V Międzynarodowego Spotkania Projektowego Polish PIE było Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca we Włoszech, który przygotował dla partnerów: szkolenia, realizację ścieżki przyrodniczej, wizytację wraz z prowadzeniem zajęć w szkole polonijnej oraz wyprawy krajoznawcze.
Spotkanie rozpoczęło intensywne i niezwykle interesujące kilkugodzinne szkolenie pt. „Czy mózg lubi nowe technologie?” prowadzone przez prof. UAM dr. hab. Michała Klichowskiego (UAM Poznań). Wnioski są naprawdę zaskakujące!
 W ramach programu zrealizowano ścieżkę przyrodniczą w malowniczym Parco Fiumicello  w Montagnana, pełną edukacyjnych - związanych z włoską fauną i florą - wyzwań i zadań. Po zwiedzaniu urokliwej miejscowości Campiglia dei Berici nadszedł czas na wizytację, poznanie uczniów i zaprezentowanie własnych zajęć (przez partnerów projektu) w szkole polonijnej prowadzonej przez Polską Ludotekę Rodzinną w Campiglia dei Berici. Każdy z partnerów przeprowadził interesujące zajęcia, dostosowane do możliwości psycho-fizycznych dzieci:

Turcja – prezentacja kraju, prezentacja fauny i flory, nauka tureckiego tańca
Islandia – prezentacja kraju – ciekawa fauna i flora wyspy
Hiszpania – prezentacja kraju, nauka podstawowych hiszpańskich słów na powitanie, prezentacja hiszpańskiej roślinności w kontekście uprawy migdałów, degustacja hiszpańskich przysmaków, warsztaty kulinarno- ogrodnicze z migdałami i chufą w roli głównej. W tej części zajęć, dzieci polonijne miały okazję przygotować smaczne hiszpańskie potrawy, takie jak migdałowe praliny i orzeźwiający napój horchata oraz samodzielnie  zasadzić nasiona migdałowca.
Jednym z celów projektu jest rozbudowanie i wzmocnienie kompetencji społeczno-przyrodniczych nauczycieli, dlatego nie mogło zabraknąć zapierającej dech krajoznawczej wyprawy na Monte Grappa (Cima Grappa, 1776 m n.p.m); piękne górskie panoramy, bogata fauna i flora, którą dotychczas można było podziwiać tylko w przewodnikach. Cały teren Monte Grappa to wyjątkowy rezerwat biosfery. W końcu wąska, wijąca się droga poprzez doliny i góry prowadzi na szczyt, na którym w latach 1932-1935 wybudowano Sanktuarium Wojskowe, na cześć poległych na Monte Grappa żołnierzy. Góra, która była świadkiem poświęcenia dziesiątek tysięcy wojskowych podczas I i II Wojny Światowej. Sanktuarium składa się z szeregu półkolistych stopni, które rozwijają się na zboczu i pną w górę, wykorzystując naturalne nachylenie terenu. Spoczywają tam szczątki 22 910 żołnierzy, walczących po obu stronach konfliktów. W północnym sektorze znajduje się austro-węgierskie ossuarium, zaś w sektorze południowym ossuarium włoskie. Tak zwana Via Eroica o długości 300 metrów łączy oba ossuaria - wzdłuż tej drogi znajdują się pamiątkowe bloki kamienne z nazwami szczytów, które były polem działań wojennych. Po dzień dzisiejszy, szczyt ten jest miejscem szczególnej pamięci, do którego zmierzają dumni Alpini w wyjątkowych czapkach
z piórami, by oddać hołd poległym w obronie ojczyzny.

Wyprawa do Azienda Agricola PAT del Colmel (gdzie można było podziwiać wszystkie odcienie zieleni i urozmaicone ukształtowanie terenu) i zwiedzanie starówki miasta Bassano del Grappa uzmysłowiły uczestnikom projektu, jak ważne w edukacji młodego pokolenia są: różnorodność przyrodnicza, historia i aspekt społeczny. Jak ważna jest równowaga pomiędzy przyrodą, środowiskiem, a przekazywaniem tradycji i rozwojem technologicznym.
Uzupełnieniem wcześniej przeżytych wrażeń z kontaktu z przyrodą i historycznymi miejscami, było fantastyczne szkolenie pn. „Jak uczyć się na zewnątrz z użyciem nowych technologii?” przeprowadzone przez prof. UAM dr. hab. Michała Klichowskiego.

Czas V Międzynarodowego Spotkania Projektowego „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education) był czasem wyjątkowym, intensywnym i bardzo interesującym. Z pewnością wiedza i doświadczenie zdobyte podczas tego spotkania będą miały odzwierciedlenie w pracy polskich nauczycieli w szkołach polonijnych: szacunek do przyrody, nowych technologii, do kompetencji małego (wielojęzycznego) dziecka.
Dziękujemy Organizatorom Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca we Włoszech oraz pozostałym partnerom za wspólne zdobywanie wiedzy, wspinanie się na szczyty, emocje, pozytywne przekraczanie własnych ograniczeń, odkrywanie miejsc o absolutnych walorach krajobrazowych oraz wymianę doświadczeń zawodowych.


Żaneta Pomorska

Projekt „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli  w środowisku dwu i wielojęzycznym” jest dofinansowany przez Unię Europejską.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?