V Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym”, Padwa 10-13 maja
V Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe „Innowacje pedagogiczne w edukacji
polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education)
polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education)
nr 2022-1-PL01-KA220-SCH-000086408
https://wse.amu.edu.pl/wiadomosci/na-glowna/nowy-grant-europejski-na-lata-2022-24-na-wydziale-studiow-edukacyjnych
https://wse.amu.edu.pl/wiadomosci/na-glowna/nowy-grant-europejski-na-lata-2022-24-na-wydziale-studiow-edukacyjnych
W spotkaniu, od 10 do 13 maja, udział wzięły instytucje partnerskie:
• Włochy - Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia
• Polska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
• Hiszpania - Associació Cultural Escuela Polaca
• Włochy - Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia
• Polska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
• Hiszpania - Associació Cultural Escuela Polaca
• Islandia - Pólski Skólinn i Reykjavik
• Turcja - Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği
• Turcja - Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği
Organizatorem V Międzynarodowego Spotkania Projektowego Polish PIE
było Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca we Włoszech, który
przygotował dla partnerów: szkolenia, realizację ścieżki przyrodniczej,
wizytację wraz z prowadzeniem zajęć w szkole polonijnej oraz wyprawy
krajoznawcze.
Spotkanie rozpoczęło intensywne i niezwykle interesujące
kilkugodzinne szkolenie pt. „Czy mózg lubi nowe technologie?” prowadzone
przez prof. UAM dr. hab. Michała Klichowskiego (UAM Poznań). Wnioski są
naprawdę zaskakujące!
W ramach programu zrealizowano ścieżkę przyrodniczą w malowniczym Parco Fiumicello w Montagnana, pełną edukacyjnych - związanych z włoską fauną i florą -
wyzwań i zadań. Po zwiedzaniu urokliwej miejscowości Campiglia dei
Berici nadszedł czas na wizytację, poznanie uczniów i zaprezentowanie
własnych zajęć (przez partnerów projektu) w szkole polonijnej
prowadzonej przez Polską Ludotekę Rodzinną w Campiglia dei Berici. Każdy
z partnerów przeprowadził interesujące zajęcia, dostosowane do
możliwości psycho-fizycznych dzieci:
Turcja – prezentacja kraju, prezentacja fauny i flory, nauka tureckiego tańca
Islandia – prezentacja kraju – ciekawa fauna i flora wyspy
Hiszpania – prezentacja kraju, nauka podstawowych hiszpańskich słów na
powitanie, prezentacja hiszpańskiej roślinności w kontekście uprawy
migdałów, degustacja hiszpańskich przysmaków, warsztaty kulinarno-
ogrodnicze z migdałami i chufą w roli głównej. W tej części zajęć,
dzieci polonijne miały okazję przygotować smaczne hiszpańskie potrawy,
takie jak migdałowe praliny i orzeźwiający napój horchata oraz
samodzielnie zasadzić nasiona migdałowca.
Jednym z celów projektu jest rozbudowanie i wzmocnienie kompetencji
społeczno-przyrodniczych nauczycieli, dlatego nie mogło zabraknąć
zapierającej dech krajoznawczej wyprawy na Monte Grappa (Cima Grappa,
1776 m n.p.m); piękne górskie panoramy, bogata fauna i flora, którą
dotychczas można było podziwiać tylko w przewodnikach. Cały teren Monte
Grappa to wyjątkowy rezerwat biosfery. W końcu wąska, wijąca się droga
poprzez doliny i góry prowadzi na szczyt, na którym w latach 1932-1935
wybudowano Sanktuarium Wojskowe, na cześć poległych na Monte Grappa
żołnierzy. Góra, która była świadkiem poświęcenia dziesiątek tysięcy
wojskowych podczas I i II Wojny Światowej. Sanktuarium składa się z
szeregu półkolistych stopni, które rozwijają się na zboczu i pną w górę,
wykorzystując naturalne nachylenie terenu. Spoczywają tam szczątki 22
910 żołnierzy, walczących po obu stronach konfliktów. W północnym
sektorze znajduje się austro-węgierskie ossuarium, zaś w sektorze
południowym ossuarium włoskie. Tak zwana Via Eroica o długości 300
metrów łączy oba ossuaria - wzdłuż tej drogi znajdują się pamiątkowe
bloki kamienne z nazwami szczytów, które były polem działań wojennych.
Po dzień dzisiejszy, szczyt ten jest miejscem szczególnej pamięci, do
którego zmierzają dumni Alpini w wyjątkowych czapkach
z piórami, by oddać hołd poległym w obronie ojczyzny.
z piórami, by oddać hołd poległym w obronie ojczyzny.
Wyprawa do Azienda Agricola PAT del Colmel (gdzie można było
podziwiać wszystkie odcienie zieleni i urozmaicone ukształtowanie terenu)
i zwiedzanie starówki miasta Bassano del Grappa uzmysłowiły uczestnikom
projektu, jak ważne w edukacji młodego pokolenia są: różnorodność
przyrodnicza, historia i aspekt społeczny. Jak ważna jest równowaga
pomiędzy przyrodą, środowiskiem, a przekazywaniem tradycji i rozwojem
technologicznym.
Uzupełnieniem wcześniej przeżytych wrażeń z kontaktu z przyrodą i
historycznymi miejscami, było fantastyczne szkolenie pn. „Jak uczyć się
na zewnątrz z użyciem nowych technologii?” przeprowadzone przez prof.
UAM dr. hab. Michała Klichowskiego.
Czas V Międzynarodowego Spotkania Projektowego „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i
wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education) był
czasem wyjątkowym, intensywnym i bardzo interesującym. Z pewnością
wiedza i doświadczenie zdobyte podczas tego spotkania będą miały
odzwierciedlenie w pracy polskich nauczycieli w szkołach polonijnych:
szacunek do przyrody, nowych technologii, do kompetencji małego
(wielojęzycznego) dziecka.
Dziękujemy Organizatorom Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca we
Włoszech oraz pozostałym partnerom za wspólne zdobywanie wiedzy,
wspinanie się na szczyty, emocje, pozytywne przekraczanie własnych
ograniczeń, odkrywanie miejsc o absolutnych walorach krajobrazowych oraz
wymianę doświadczeń zawodowych.
Żaneta Pomorska
Projekt „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie
kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” jest
dofinansowany przez Unię Europejską.
Komentarze
Prześlij komentarz