Sikorki
Nasze sobotnie zajęcia w Szkole Polskiej Sikorki rozpoczęły od
przywitania piosenką „Wszyscy są…”. Wprowadzenie do tematu zajęć
nastąpiło podczas odczytywania zagadki: kiedy mam go spotkać, to parasol
nosze i zakładam płaszczyk, a także kalosze. Z łatwością uczniowie
odgadli, że chodzi o deszcz. Nasze rozważania rozpoczęliśmy od
pogawędki, po co jest deszcz? Następnie siedząc w kręgu przekazywaliśmy
sobie krople deszczu za pomocą klamerek. Nauczyciel przekazał krople
kolejnej osobie mówiąc: „Kropelkę deszczu puszczam w krąg, niechaj wróci
do mych rąk”. Jak się okazało dzieci nie znały słowa klamerka i
kropla. Zabawa ta
bardzo im się spodobała, rozwijaliśmy przy tym
sprawność manualną. Następnie obejrzeliśmy film edukacyjny na temat
obiegu wody w przyrodzie. Wiemy już, że wszystkie żywe istoty na ziemi
potrzebują wody, aby przetrwać (rośliny, drzewa, zwierzęta, ludzie).
Dowiedzieliśmy się, że słońce ogrzewa wody w rzekach, jeziorach,
oceanach, część wody wyparowuje w powietrze. Gdy para wodna unosi się do
góry ulega schłodzeniu i zamienia się z powrotem w kropelki cieczy, w
ten sposób powstają chmury, a gdy duża ilość wody jest zgromadzona w
chmurze i powietrze nie może jej już utrzymać, woda opada z powrotem na
ziemię. Może ona przybrać różne formy: deszczu, gradu czy śniegu. I tak
woda gromadzi się w ziemi, a następnie od początku następuje parowanie
itd. To właśnie jest cykl hydrologiczny. Na zakończenie naszych
rozważań o deszczu wysłuchaliśmy zagadek słuchowych. Zadanie nie
należało do najprostszych, ale większość udało nam się odgadnąć.
Usłyszeliśmy różne odgłosy wody, tj. deszcz, burza, szum morskich fal,
górski potok, woda cieknąca z kranu, wodospad. Zmęczeni pracą posililiśmy się śniadaniem, podczas którego
wysłuchaliśmy piosenki „Podczas deszczu dzieci się nudzą”. Następnie
przy akompaniamencie instrumentów zaśpiewaliśmy piosenkę „dmucha wiatr”.
Mieliśmy okazje pograć na tak zwanych przeszkadzajkach, grzechotkach,
marakasach, dzwoneczkach itp.
Pokolorowaliśmy również obrazek parasolki i
za pomocą rolek od papieru toaletowego zrobiliśmy pieczątki
przedstawiające kropelki deszczu. Zdążyliśmy również uzupełnić kartę
pracy przyklejając naklejki w odpowiednie miejsca. Razem ze starszą grupą udaliśmy się na mini wycieczkę dookoła
szkoły. Szukaliśmy pierwszych znaków wiosny. Udało nam się usłyszeć
odgłosy ptaków, dostrzec srokę, gołębia, wróbla, mewę oraz wiewiórkę.
Zauważyliśmy pierwsze kwiatki polne, a także obszary porośnięte trawą
oraz te wysuszone. Było to dobre podsumowanie naszych zajęć na temat
deszczu. Po spacerze odzyskaliśmy siły i wykonaliśmy pierwsze ozdoby
wielkanocne, bo już niecały miesiąc do naszego spotkania świątecznego.
Sikorki za pomocą pasków z papieru kolorowego wykonały przepiękne
pisanki oraz kurczaczki. Chętni wypożyczyli książki z naszej biblioteki.
Na zakończenie obejrzeliśmy bajkę z serii Miś Uszatek.
Do domów rozchodziliśmy się z uśmiechami na twarzy.
Pozdrawiam,
Gabrysia
Przydatne linki:
Paxi – cykl hydrologiczny https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
Zagadki słuchowe – odgłosy wody https://www.youtube.com/watch?v=Q9nb3NAPT3U
Piosenka „W czasie deszczu…” - https://www.youtube.com/watch?v=Q5wHGgvNNcY
Piosenka „Dmucha wiatr” - https://www.youtube.com/watch?v=RRF72F4_8yc
Bajka Miś Uszatek https://www.youtube.com/watch?v=sVSr0jigRHY
Orły
Nasze ostatnie sobotnie zajęcia zaczęliśmy od przywitania się imieniem i
nazwiskiem. A właśnie po to, by uświadomić dzieciom, iż w razie
zgubienia się np. na lotnisku, na plaży, wiedziały gdzie mają się udać i
do kogo. Następnie przeszliśmy do tematu zajęć tj. bajek. Zebrani w
kole, przeczytałam dzieciom list od wróżki. Jak się okazało w bajkowej
krainie zapanowało wielkie nieszczęście. Zły czarodziej Kadabra rzucił
klątwę i wszystko się pomieszało. Orły zgodnie stwierdziły, że przywrócą
ład, ale najpierw musiały wykonać kilka zadań ruchowych naśladując
Kapturka jak idzie po lesie, podskakuje, marsz Krasnoludków kiedy wracają
do domu po ciężkiej pracy czy Jaś i Małgosia błądzący po lesie zaspali
pod drzewem. Kolejnymi zadaniami były ''wyścigi żółwi'' i ''przeprawa
przez rzekę''. Poznaliśmy znaczenie słów takich jak, nieszczęście,
klątwa, rada, zaklęcie. Troszkę zmęczeni postanowiliśmy posilić się
śniadankiem, w trakcie którego dzieci musiały odgadnąć piosenkę do danej
bajki. Zabawa słuchowa okazała się trafionym zatopionym. Muzyka z bajek
Frozen i Król lew okazały się najszybciej odgadniętymi.
Następnie każde dziecko narysowało swoją ulubioną bajkę lub jej postać. Pokolorowane prace odłożyliśmy na bok, gdyż czekał na nas szkolny
spacer w poszukiwaniu oznak wiosny wraz z Sikorkami.
Usłyszeliśmy śpiew ptaków, odkryliśmy kilka kwitnących kwiatów oraz udało się nam zobaczyć motylka.
Po powrocie do klasy kontynuowaliśmy nasz bajkowy temat. Dzieci kolejno
opowiadały o swoich ulubionych bohaterach. Żeby utrudnić zadanie,
wspomnieliśmy o przymiotniku.
A następnie kolejno opowiedzieliśmy jaki czy jaka jest nasza koleżanka,
kolega siedzący, siedząca obok nas. Temat o przymiotnikach zaliczony.
Czas relaksu wypełniły nam bajki o Smerfach i Kubusiu Puchatku. Na
zakończenie zajęć powtórzyliśmy polski alfabet i wypełniliśmy album z
literkami i obrazkami, który dzieci zabrały do domów. To doskonała
okazja do ćwiczenia w domu, układania scrabble nowych słów i
wyszukiwanie innych wyrazów na dane literki. Zachęcam do nauki.
Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc, dlatego też wspólnie ustalaliśmy i popracowaliśmy nad programem spotkania wielkanocnego.
Zakończyliśmy zajęcia piosenką Pożegnanie z bajką, z filmu Akademia Pana Kleksa.
Dziękuje i pozdrawiam,
Gosia
Komentarze
Prześlij komentarz