Tarragona, zajęcia 17 lutego

Sikorki

Nasze sobotnie zajęcia w Szkole Polskiej Sikorki rozpoczęły od przywitania piosenką „Wszyscy są…”. Wprowadzenie do tematu zajęć nastąpiło podczas odczytywania zagadki: kiedy mam go spotkać, to parasol nosze i zakładam płaszczyk, a także kalosze. Z łatwością uczniowie odgadli, że chodzi o deszcz. Nasze rozważania rozpoczęliśmy od pogawędki, po co jest deszcz? Następnie siedząc w kręgu przekazywaliśmy sobie krople deszczu za pomocą klamerek. Nauczyciel przekazał krople kolejnej osobie mówiąc: „Kropelkę deszczu puszczam w krąg, niechaj wróci do mych rąk”. Jak się okazało dzieci nie znały słowa klamerka i kropla.  Zabawa ta

bardzo im się spodobała, rozwijaliśmy przy tym sprawność manualną. Następnie obejrzeliśmy film edukacyjny na temat obiegu wody w przyrodzie. Wiemy już, że wszystkie żywe istoty na ziemi potrzebują wody, aby przetrwać (rośliny, drzewa, zwierzęta, ludzie).  Dowiedzieliśmy się, że słońce ogrzewa wody w rzekach, jeziorach, oceanach, część wody wyparowuje w powietrze. Gdy para wodna unosi się do góry ulega schłodzeniu i zamienia się z powrotem w kropelki cieczy, w ten sposób powstają chmury, a gdy duża ilość wody jest zgromadzona w chmurze i powietrze nie może jej już utrzymać, woda opada z powrotem na ziemię. Może ona przybrać różne formy: deszczu, gradu czy śniegu. I tak woda gromadzi się w ziemi, a następnie od początku następuje parowanie itd. To właśnie jest cykl hydrologiczny.  Na zakończenie naszych rozważań o deszczu wysłuchaliśmy zagadek słuchowych. Zadanie nie należało do najprostszych, ale większość udało nam się odgadnąć. Usłyszeliśmy różne odgłosy wody, tj. deszcz, burza, szum morskich fal, górski potok, woda cieknąca z kranu, wodospad. Zmęczeni pracą posililiśmy się śniadaniem, podczas którego wysłuchaliśmy piosenki „Podczas deszczu dzieci się nudzą”. Następnie przy akompaniamencie instrumentów zaśpiewaliśmy piosenkę „dmucha wiatr”. Mieliśmy okazje pograć na tak zwanych przeszkadzajkach, grzechotkach, marakasach, dzwoneczkach itp.
Pokolorowaliśmy również obrazek parasolki i za pomocą rolek od papieru toaletowego zrobiliśmy pieczątki przedstawiające kropelki deszczu. Zdążyliśmy również uzupełnić kartę pracy przyklejając naklejki w odpowiednie miejsca. Razem ze starszą grupą udaliśmy się na mini wycieczkę dookoła szkoły. Szukaliśmy pierwszych znaków wiosny. Udało nam się usłyszeć odgłosy ptaków, dostrzec srokę, gołębia, wróbla, mewę oraz wiewiórkę. Zauważyliśmy pierwsze kwiatki polne, a także obszary porośnięte trawą oraz te wysuszone. Było to dobre podsumowanie naszych zajęć na temat deszczu. Po spacerze odzyskaliśmy siły i wykonaliśmy pierwsze ozdoby wielkanocne, bo już niecały miesiąc do naszego spotkania świątecznego. Sikorki za pomocą pasków z papieru kolorowego wykonały przepiękne pisanki oraz kurczaczki. Chętni wypożyczyli książki z naszej biblioteki. Na zakończenie obejrzeliśmy bajkę z serii Miś Uszatek.
Do domów rozchodziliśmy się z uśmiechami na twarzy.


Pozdrawiam,

Gabrysia

Przydatne linki:
Paxi – cykl hydrologiczny https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
Zagadki słuchowe – odgłosy wody https://www.youtube.com/watch?v=Q9nb3NAPT3U
Piosenka „W czasie deszczu…” - https://www.youtube.com/watch?v=Q5wHGgvNNcY
Piosenka „Dmucha wiatr” - https://www.youtube.com/watch?v=RRF72F4_8yc
Bajka Miś Uszatek https://www.youtube.com/watch?v=sVSr0jigRHY 

Orły

Nasze ostatnie sobotnie zajęcia zaczęliśmy od przywitania się imieniem i nazwiskiem. A właśnie po to, by uświadomić dzieciom, iż w razie zgubienia się np. na lotnisku, na plaży, wiedziały gdzie mają się udać i do kogo. Następnie przeszliśmy do tematu zajęć tj. bajek. Zebrani w kole, przeczytałam dzieciom list od wróżki. Jak się okazało w bajkowej krainie zapanowało wielkie nieszczęście. Zły czarodziej Kadabra rzucił klątwę i wszystko się pomieszało. Orły zgodnie stwierdziły, że przywrócą ład, ale najpierw musiały wykonać kilka zadań ruchowych naśladując Kapturka jak idzie po lesie, podskakuje, marsz Krasnoludków kiedy wracają do domu po ciężkiej pracy czy Jaś i Małgosia błądzący po lesie zaspali pod drzewem. Kolejnymi zadaniami były ''wyścigi żółwi'' i ''przeprawa przez rzekę''. Poznaliśmy  znaczenie słów takich jak, nieszczęście, klątwa, rada, zaklęcie. Troszkę zmęczeni postanowiliśmy posilić się śniadankiem, w trakcie którego dzieci musiały odgadnąć piosenkę do danej bajki. Zabawa słuchowa okazała się trafionym zatopionym. Muzyka z bajek Frozen i Król lew okazały się najszybciej odgadniętymi.


 Następnie każde dziecko narysowało swoją ulubioną bajkę lub jej postać. Pokolorowane prace odłożyliśmy na bok, gdyż czekał na nas szkolny spacer w poszukiwaniu oznak wiosny wraz z Sikorkami.
Usłyszeliśmy śpiew ptaków, odkryliśmy kilka kwitnących kwiatów oraz udało się nam zobaczyć motylka.
Po powrocie do klasy kontynuowaliśmy nasz bajkowy temat. Dzieci kolejno opowiadały o swoich ulubionych bohaterach. Żeby utrudnić zadanie, wspomnieliśmy o przymiotniku.
A następnie kolejno opowiedzieliśmy jaki czy jaka jest nasza koleżanka, kolega siedzący, siedząca obok nas. Temat o przymiotnikach zaliczony.
 Czas relaksu wypełniły nam  bajki o Smerfach i Kubusiu Puchatku. Na zakończenie zajęć powtórzyliśmy polski alfabet i wypełniliśmy album z literkami i obrazkami, który dzieci zabrały do domów. To doskonała okazja do ćwiczenia w domu, układania scrabble nowych słów i wyszukiwanie innych wyrazów na dane literki. Zachęcam do nauki.
Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc, dlatego też wspólnie ustalaliśmy i popracowaliśmy nad programem spotkania wielkanocnego.
Zakończyliśmy zajęcia piosenką Pożegnanie z bajką, z filmu Akademia Pana Kleksa.

Dziękuje i pozdrawiam,
Gosia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?