Gavá, zajęcia 3 lutego
W minioną sobotę zajęcia w Gava rozpoczęliśmy od karnawałowej
rozgrzewki na zewnątrz https://www.youtube.com/watch?v=5-fE6K88bH4
Bawiliśmy się wszyscy razem podziwiając nasze karnawałowe przebrania.
Były tańce w rytm utworów. Były konkurencje sprawnościowe. Dużo radości i zabawy wśród długo wyczekiwanych promieni słonecznych. Nasze księżniczki, piraci i rycerze dzielnie walczyli w konkurencjach sportowych.
Na drugą część zajęć przeszliśmy do sal.
Wytłumaczyliśmy sobie znaczenie słowa karnawał, które pochodzi od włoskiego słowa „carnevale” - to znaczy - żegnaj mięso! Przyroda również musi mieć czas na odrodzenie się, dawne ludy już to wiedziały. Do dzisiaj okres karnawałowy to czas obfitości zabaw, ucztowania – trwa od 6 stycznia (Trzech Króli) do Środy Popielcowej w tym roku do 14 lutego – jest to ruchomy czas uzależniony od daty Świąt Wielkanocnych.
Karnawał na całym świecie to różne tradycyjne potrawy i słodkości. My przypomnieliśmy sobie jak zrobić faworki, czyli chrust. Dla większości Rodziców był to ich pierwszy chrust w życiu – z niesamowitym optymizmem wykonywali swoje kokardki.
Po wykonaniu kokard, kokardek pozostając w atmosferze zabawy pobawiliśmy się,
https://www.youtube.com/watch?v=WK8vdYpJLGA
https://www.youtube.com/watch?v=gdphuB0eMAA
https://www.youtube.com/watch?v=zimYg8rYRyA
https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w
https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
a ostatnią z piosenek –
oczywiście „Zabawa w pociąg” pożegnaliśmy się, życząc sobie nadal
udanych zabaw i udanego „Tłustego Czwartku”, który już 8 lutego.
Dziękuję wszystkim za super zabawę i wędrówki w różne, ciekawe tematy.
Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia😊
Joanna Tylek
Żabki 1 i 2
Sobotnie zajęcia na długo pozostaną w naszych wspomnieniach, a to za
sprawą zarówno karnawałowego okresu, jak i zaskakujących zwrotów akcji.
Na szczęście piękna pogoda sprzyjała naszym tańcom, jak i twórczym,
odkrywczym i sportowym działaniom na świeżym powietrzu.
Do Szkoły Polskiej w Gavá przybyli przebrani w karnawałowe stroje
uczniowie. Dzień zaczął się od powitania w kręgu wszystkich dzieci
wesołą piosenką https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI. Po krótkiej
pogadance nt. przebrań i karnawału, przyszedł czas na taniec i zabawę w
rytm radosnych piosenek takich jak „Tańce połamańce”, „Ram sam sam”,
„Czekolada” i inne, które wymagały zwinności, dobrej kondycji ruchowej i
wyśmienitej umiejętności słuchania. Nie zabrakło utworów wspierających
ogólną motorykę i percepcję słuchową. Następnie w świetnych nastrojach
uczniowie udali się na szkolne boisko, na którym mogli wybrać
interesującą ich aktywność. Do wyboru były mistrzowskie zawody sportowe
(podczas których ważna była zarówno współpraca, zdrowa rywalizacja jak i
przestrzeganie zasad) oraz coś z pogranicza nauki i magii, czyli
eksperymenty „naukowe” związane z powietrzem. W ramach części
eksperymentalnej młodzi naukowcy musieli najpierw odpowiedzieć na
pytania, czym jest powietrze? Do czego służy? Czy ma jakiś smak, zapach
(niektórzy słusznie zauważyli, że smog ma paskudny zapach)? Czy można je
złapać? W jaki sposób można je wykorzystać w codziennym życiu?
Przyszedł czas na weryfikacje postawionych hipotez. Najpierw
organoleptycznie należało sprawdzić zapach i smak badanego żywiołu.
Później adepci nauk wszelakich uzbrojeni w duże worki próbowali złapać
powietrze (tutaj pomocna okazała się niespożyta energia uczniów i dość
spore wymiary boiska).
Kolejnym punktem było doświadczenie z balonem i pustą butelką: każdy młody, głodny wiedzy naukowiec musiał nadmuchać balon i przy okazji sprawdzić jego właściwości odrzutowe. Następnie balon należało w odpowiedni sposób włożyć do butelki i raz jeszcze go nadmuchać. W innym zadaniu była próba siłaczy, podczas której zakręconą szczelnie butelkę trzeba było zgnieść. W ten sposób dzieci dowiedziały się, jak niepozorne powietrze ma wielką moc. Kolejne zadanie wymagało świetnej kondycji oddechowej, bowiem naukowcy w parach rozgrywali ze sobą mecz. Piłkami były kule styropianowe, zaś „graczami” podmuchy powietrza przez słomki.
Głodne wiedzy, ale i z burczącymi brzuchami, Żabki 1 i 2 udały się na śniadanie do szkolnej sali. Po posiłku nasze Żabki dalej zgłębiały temat powietrza i jego zastosowania w życiu ludzi. Dzięki suszarce do włosów odkryły, że powietrze może mieć różną temperaturę. Stworzyły również unoszący się balon na ciepłe powietrze i słusznie zauważyły, że podobne zjawisko (tj. ogrzewane powietrze) jest wykorzystywane w balonach turystycznych. Efektem odkrycia było wykonanie własnych, uproszczonych modeli balonów koszowych ze znajdujących się na stołach materiałów. Po podsumowaniu i uporządkowaniu zdobytej wiedzy Żabki mogły spędzić czas wolny na szkolnym podwórku.
Dziękuję, Młodzi Odkrywcy za ten ciekawy czas. Pamiętajcie, proszę, by na kolejne zajęcia przynieść do szkoły resoraki. To nie koniec eksperymentów 😊. Do zobaczenia!
Żaneta Pomorska
Bociany
W ostatnią sobotę mnóstwo dzieci przyszło do szkoły przebranych w
piękne karnawałowe stroje. W grupie Bocianów też ich nie zabrakło! Tego
dnia uczniowie zaskoczyli nas oryginalnymi pomysłami na swoje
przebrania. Dzień zaczęliśmy od wspólnej zabawy wraz z pozostałymi
grupami. Przywitaliśmy się na szkolnym boisku piosenką i paroma tańcami.
Następnie zaczęliśmy grać w różnorodne gry i konkurencję. Nasza grupa
dzielnie wspierała młodszych uczestników zabawy w sportowych rozrywkach.
Uczestniczyliśmy też w eksperymentach z powietrzem prowadzonych przez
jedną z nauczycielek. Po odrobinie zabawy w dobrych nastrojach
wróciliśmy do klasy, gdzie wykonaliśmy kilka ćwiczeń językowych
związanych z karnawałem i nie tylko! Zajęcia skończyliśmy zabawą w
kalambury, która pokazała jak wiele możemy przekazać za pomocą gestów.
Ania
Komentarze
Prześlij komentarz