Barcelona, zajęcia 24 lutego
W Klubie Malucha kończymy już zimowe tematy i powoli wprowadzamy
wiosenny i wielkanocny klimat. Ale póki co, podczas ostatnich zajęć
powtórzyliśmy części zimowej garderoby ubierając wyklejonego
własnoręcznie misia w czapkę, szalik i rękawiczki. Była to świetna
okazja do ćwiczenia małych dłoni poprzez dotykanie małych elementów o
różnych fakturach, a także do nauki kolorów, ponieważ każdy mógł wybrać
kolor misiowych ubranek.
Zajęcia rozpoczęły się jak zwykle od przywitanie jeża Toma, sprawdzenia
obecności i uzupełnienia kalendarza. Dzieci bardzo dobrze umieją już dni
tygodnia dzięki naszej piosence "Tydzień siedem dzieci miał", dlatego
przyszedł czas na naukę kolejnej piosenki z kalendarza "Cztery pory roku
są".
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych posłuchaliśmy wierszyka o świątecznym stole. Każde dziecko przy pomocy rodziców przygotowało i ozdobiło koszyk. Podczas kolejnych zajęć będziemy do koszyka wkładać kolejne wielkanocne elementy, które będziemy poznawać, tak aby na koniec, przed samymi świętami każdy mógł zabrać do domu koszyk pełen własnoręcznie wykonanych wielkanocnych symboli.
Zapraszam na następne zajęcia.
Dorota
Poziomki
Sobotnie zajęcia Poziomki rozpoczęły razem z Malinkami , które nas odwiedziły wraz z Panią Marysią. Nasze spotkanie miało na celu wspólne oglądanie filmu edukacyjnego
dotyczącego zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Dzieci dowiedziały się
o tradycjach związanych z tym świętem np. malowaniu jajek,robieniu
pisanek,palm wielkanocnych i przyrządzaniu tradycyjnych potraw
świątecznych w w Polsce. Był to niewielki akcent zbliżających się świąt,
który będzie kontynuowany w trakcie kolejnych spotkań.
Zajęcia zakończyliśmy ponownym odsłuchaniem piosenki o kosmicznej żabce, podsumowując tym nasze sobotnie spotkanie. Dzieci opuściły zajęcia uśmiechnięte i gotowe do kolejnych spotkań.
Jagódki
Śliweczki
W ostatnią sobotę wraz ze Śliweczkami w ramach naszych poszukiwań form
dekoracji dotarliśmy do Małopolski, „przepływając” statkiem od Kaszub
rzeką Wisłą do Krakowa, potem przebyliśmy drogę do miasta Gorlice i wsi
Koniaków, gdzie powstają piękne, delikatne koronki – ażurowa plecionka z
nici o dużych walorach artystycznych. Dzieci podziwiały największą w
Polsce serwetkę wykonaną przez babcię, córkę i wnuczki w Koniakowie w
2022 roku. Serweta pochłonęła 61km nici i waży ponad 5 kg.
Dzieci wykonały zawieszkę, girlandę umieszczając na obrazkach wybrane, własnoręcznie narysowane symbole.
Metodą wycinanki wykonaliśmy białe serwetki, które zalaminowane mogą nam służyć jako podkładka pod wielkanocny talerz. Dzieci były zachwycone efektem rozłożonego ciętego papieru.
Dzieci podczas zajęć bardzo cierpliwie brały udział w wykańczaniu zawieszek za pomocą kleju na gorąco i w laminowaniu wycinanek ucząc się przy tym podstawowych zasad korzystania z urządzeń zasilanych prądem. Wszyscy bardzo poważnie traktowali wszystkie przekazane prośby i ostrzeżenia.
Pozdrawiam serdecznie – do zobaczenia,
Joanna Tylek
Malinki
Święta wielkanocne zbliżają się w szybkim tempie. Dlatego przez
najbliższe spotkania będziemy zapoznawać się z polskimi tradycjami i
obrzędami związanymi z tym świętem. Pierwsze spotkanie poświęciliśmy
wprowadzeniu w tematykę poprzez obejrzenie filmu edukacyjnego i czytankę
z podręcznika " Nasz Elementarz cz. 3". Każda Malinka otrzymała kolejny
podręcznik, który od tej chwili jest Jej własnością. Dzieci dowiedziały
się m.in. kiedy obchodzone są święta wielkanocne . Tak, tak święta, a
nie święto, ponieważ w Polsce są celebrowane dwa po sobie następujące
dni. Ciekawostką dla Malinek było to, iż Wielkanoc w każdym roku
przypada na inne dni, mieszczące się w przedziale czasowym od 22 marca
do 25 kwietnia. Zapoznając się z polskimi tradycjami i obrzędami
porównaliśmy tradycje występujące w Hiszpanii. Było to ciekawe
porównanie. Czytanka z podręcznika posłużyła nam do ćwiczenia czytania w
języku polskim. Okazało się, że Malinki coraz lepiej radzą sobie z
czytaniem i rozumieniem polskich tekstów. Brawo! Po szkolnym śniadaniu i
przerwie na podwórku przeszliśmy do kontynuacji naszych
wędrówek po Polsce. Tym razem odbyliśmy niecodzienną podróż w
przeszłość.
Bardzo dziękujemy za wspólnie spędzony czas i do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Maria Kołomyjec, praktykantki Wiktoria i Ania oraz gościnnie pani Tatiana
Link do podręcznika "Nasz Elementarz" cz. 3 Wiosna , wersja pdf
https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2015/05/nasz-elementarz-%E2%80%93-wiosna.pdf
Jarzębina
Z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych zrobiliśmy zajączki metodą origami .
Zając od dawna kojarzony jest z okresem wielkanocnym. Symbolizuje on płodność i
odrodzenie. Wielkanoc jest świętem upamiętniającym zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. To święto chrześcijańskie jest świętem ruchomym i w kulturze zachodniej obchodzone jest zawsze w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca. Rdzennie chrześcijańskim symbolem świąt Wielkiej Nocy jest baranek paschalny, jednak najpopularniejszymi ozdobami wielkanocnymi są jaja i zające.
Nazwa Wielkanocy w wielu językach została zaczerpnięta od słowa „pascha”, jednak w języku angielskim i niemieckim brzmi podobnie – Easter (ang.), Ostern (niem.) – i pochodzi od starogermańskiej bogini wiosny Ostary, w kulturze anglosaskiej znanej jako Eostre. Ostara to także nazwa święta symbolizującego radosny moment zwycięstwa dnia nad nocą. Eostre, jako bogini wiosny, światła i odrodzenia, była kojarzona głównie z kurczakami i jajami, a jej świętym zwierzęciem był zając, który trafił do wielkanocnego koszyka.
Podzieliliśmy się skojarzeniami z Wielkanocą. Jednym z nich jest śniadanie wielkanocne i święconka. Domowe świętowanie zaczyna się od śniadania w gronie najbliższej rodziny. Ta rytualna uczta jednoczy żywych i umarłych i ma wymiar ceremonialny. Śniadanie wielkanocne poprzedza modlitwa i dzielenie się poświęconym jajkiem – symbolem życia, płodności, miłości, sił witalnych .
W Polsce posługujemy się nieco zmodyfikowanym alfabetem łacińskim. W polskim alfabecie występują również polskie znaki takie jak: ó , ą , ę , ż , ź , ć , ł, ń , ś . W języku polskim występują dwuznaki. Są to dwie litery oznaczające jedną głoskę .
Są to np.: ch, sz, dż , rz, cz, dz, dź . W języku polskim występują zachowane jeszcze z prasłowiańskiego samogłoski nosowe , które zanikły w większości pozostałych języków słowiańskich . Te samogłoski są z ogonkami czyli ą oraz ę.
Następnie oglądaliśmy diapozytywy ze zdjęciami i dzieci zapisywały na swoich kartkach nazwę tego co widzą. Była to nie tylko świetna okazja do przećwiczenia polskich zasad pisowni i fonetyki, ale również do dowiedzenia się ciekawych faktów.
Uczyliśmy się na popełnionych przez nas błędach.
Wszystkie dzieci czytały wierszyki i rymowanki wyświetlane na projektorze.
Oto niektóre z wyświetlonych zdjęć:
1. niedźwiedź (rymowanka)
2. ślimak (rymowanka)
3. pchła (łamaniec językowy)
4. żaba (wierszyk)
5. wąż (ciekawostka)
Węże nie potrafią żuć pokarmu, dlatego upolowane zwierzęta połykają w całości. Dzięki specjalnej budowie kości czaszki mogą bardzo szeroko otwierać paszczę, by pożreć nawet całkiem duże ofiary. Po posiłku stają się ospałe i leżą, trawiąc swój pokarm. Jedno polowanie może wystarczyć im nawet na kilka tygodni. Dzięki temu, że wąż ma rozszczepiony język, posiada on kierunkowe, oraz jednoczesne poczucie smaku oraz węchu.Węże absolutnie nie przeżuwają swoich pokarmów. Wąż jest w
stanie połknąć zwierzę nawet cztery razy większe od jego głowy. Obie połowy szczęk węża, nie są ze sobą sztywni połączone. Trawienie pokarmu przez węże zazwyczaj trwa od kilku dni do kilku tygodni. Węże zrzucają skórę. Robią to od jednego do czterech razy w ciągu roku. Węża często utożsamiano z mądrością, wiedzą, tajemniczością i transformacją. W starożytnej Grecji, węża związano z Asklepiosem, bogiem medycyny, co wpłynęło na obecność węża w symbolach medycyny. Węża zwiniętego wokół kija, znany jako kaduceusz, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli medycyny.
Żmija zygzakowata to jedyny jadowity gatunek węża występujący w Polsce. Można ją spotkać przede wszystkim w górach. Jad żmii zygzakowatej jest w stanie spowodować zlepienie się drobnych naczyń krwionośnych. Przy okazji zaburza on krzepnięcia krwi. W przypadku każdego ukąszenia należy niezwłocznie opatrzyć ranę oraz szybko udać się do lekarza. Należy także pamiętać, by po ukąszenia nie przyjmować alkoholu, ani leków przeciwbólowych.
Fobia oznaczająca strach przed wężami nosi nazwę ofidiofobia.
Wspomnieliśmy o innych istniejących fobiach.
6. piosenkarz (zasada gramatyczna)
7. W nazwach zawodów z zakończeniem -arz i -erz na końcu wyrazu piszemy rz (np. lekarz, malarz, kucharz, piłkarz, dziennikarz, piekarz, tancerz).
8. jeż (ciekawostka)
Jego najbardziej charakterystyczną cechą są igły. Na jego malutkim ciele można doliczyć się od 6000 do 8000 szpilek długości około 2 centymetrów. Kolce to zmodyfikowane włosy. Wypełnione powietrzem rurki są ostro zakończone. Ich podstawa i wierzchołek mają kolor biały. Środek jest koloru brązowo-czarnego. Czasami można spotkać jeża albinosa, czyli takiego, którego kolce są na całej długości białe. Jeże mają słaby wzrok, ale doskonałe zmysły węchu i słuchu. Jeże są znane jako przyjaciel ogrodnika. Dzieje się tak dlatego, że będą jeść ślimaki, chrząszcze, gąsienice i nie wyrządzają żadnej szkody. Uważa się, że jeż nosi na swoim grzbiecie owoce i grzyby, które znosi do „domu” i robi z nich zapasy. Jest to jednak nieprawda. Nie tylko dlatego, że trudno byłoby jeżowi zarzucić sobie coś tak dużego na grzbiet, ale też ze względu na skład jego diety. Jeże są samotnymi
stworzeniami, które są dużymi śpiochami i mogą spać do 18 godzin dziennie. W razie niebezpieczeństwa jeże zmieniają się w kulę, tak aby kolce pokrywały cały obszar ich ciała i chroniły zwierzę przed drapieżnikami. Kiedy już znajdą się w kulce, muszą pozostać w miejscu. Mitem jest, że mogą się toczyć, gdy są zawinięte w kulkę. Jeże są w dużej mierze odporne na jad węża. Oznacza to, że chociaż ich typowa dieta składa się z owadów i jagód, mogą one pokonać żmiję w walce i zjeść ją.
Na koniec poszliśmy na podwórko.
Dziewczynki czytały wierszyk o Panu Tralalińskim Juliana Tuwima młodszym dzieciom. Agata
Komentarze
Prześlij komentarz