Barcelona, zajęcia 10 lutego
Klub Malucha
Ostatnie spotkanie Klubu Malucha było wyjątkowe ponieważ nie pojawiły się na nim żadne dzieci. Zamiast nich przybyły Myszki Miki, Batman, księżniczki, biedronki i dinozaury. Nasz przyjaciel jeż Tom był bardzo zdziwiony, musieliśmy zaśpiewać mu piosenkę na przywitanie trzy razy, ponieważ nie chciał wyjść z torby, w której zazwyczaj śpi. Całe szczęście udało nam się go obudzić i towarzyszył nam podczas zajęć.
Po tradycyjnym rozpoczęciu, sprawdzeniu obecności i omówieniu kalendarza bawiliśmy się w "muzyczne pudełka". A po tej zabawie każdy przygotował sobie karnawałową maskę. Tak przygotowani mogliśmy zacząć bal. Tańcom nie było końca. Tańczyliśmy z balonami, z kolorowymi chustami, na gazetach. By trochę odpocząć bawiliśmy się też chustą animacyjną oraz w ulubione zabawy maluszków czyli min. "Kółko graniaste" i "Stary niedźwiedź".
Wszyscy zakończyli zajęcia w bardzo dobrych humorach, ale również bardzo zmęczeni.
Zapraszam na następne spotkanie!
Pani Biedronka - Dorota
Poziomki
Ubiegłej soboty odbył się
niezwykły Bal Karnawałowy, który zapewnił naszym uczniom wiele radości i
wspaniałych wspomnień. W tym dniu nasza grupa Poziomek wzięła udział w licznych zabawach i
aktywnościach karnawałowych. Na Balu Karnawałowym dzieci przyszły przebrane w różnorodne kostiumy,
wśród których pojawiły się postacie takie jak Robert Lewandowski,
Spiderman, Księżniczki, Smok, Batman, Wróżka oraz wiele innych
kreatywnych pomysłów. Widok kolorowych strojów oraz uśmiechniętych
buziek maluchów dodawał wyjątkowego uroku temu wydarzeniu.
Podczas balu nie brakowało zabawy przy muzyce, wszyscy tańczyliśmy w
kole do naszych ulubionych piosenek, co sprawiło dzieciom wiele radości i
wzruszeń. Ponadto mieliśmy okazję zaprezentować nasze karnawałowe
stroje oraz porozmawiać na temat kostiumów, co rozbudziło wyobraźnię
naszych maluchów.
W trakcie zajęć dzieci wykonywały także karnawałowe maski,
co pozwoliło im wyrazić swoją kreatywność i pomysłowość. Dodatkowo
pracowaliśmy nad kartami pracy dotyczącymi karnawału, gdzie zadaniem
było wyszukanie różnic na obrazkach, co rozwijało umiejętności
obserwacji i koncentracji naszych uczniów.
Nie zabrakło również relaksującego czasu na słuchanie bajek (czytanych
przez naszą kochaną Panią Gosię- Czerwony Kapturek) oraz tańców z
balonami, co dostarczyło dzieciom wiele radości i rozrywki. Ponadto,
odwiedziły nas także starsze koleżanki z innej grupy, które przygotowały
dla nas mini teatrzyk, co było niezwykłą atrakcją i dodatkowym
elementem naszego balu.
Bal Karnawałowy był nie tylko okazją do wspaniałej zabawy, ale także do
integracji i wspólnego spędzenia czasu w radosnej atmosferze. Dzięki
zaangażowaniu i entuzjazmowi naszych dzieci oraz wsparciu ze strony
rodziców, ten dzień był pełen uśmiechu i niezapomnianych chwil.
Barbara Pietrzak, Pani Gosia i Irena
Jagódki
W minioną sobotę Jagódki świętowały karnawał. Zajęcia rozpoczęliśmy
prezentacją przebrań dzieci. Były wśród nas księżniczki, wróżka,
zajączek i ninja. Następnie dzieci obejrzały filmik edukacyjny dotyczący
karnawału i wysłuchały prezentacji pani Ani dotyczącej obchodów
karnawałowych w różnych częściach świata. Dzieci podzieliły się swoimi
doświadczeniami związanymi z karnawałem w hiszpańskich szkołach oraz Tłustym Czwartkiem. Wykonały również dwie prace plastyczne: ozdobiły
maski oraz zaprojektowały strój karnawałowy na jednej z kart pracy. Jak
to w karnawale, był również czas na zabawy. Dzieciom szczególnie
spodobał się ,,Jedzie pociąg z daleka" oraz tańczenie w parach tak, aby
nie upadł balon znajdujący się pomiędzy brzuszkami dzieci. Jagódki
obejrzały również karnawałowy odcinek jednego z najpopularniejszych
polskich programów dla dzieci pt. ,,Domisie".
Dziękujemy za wspólną zabawę i do zobaczenia za dwa tygodnie!
Klaudia i Ania
Śliweczki
W ostatnią sobotę w Szkole Polskiej w Barcelonie odbyły się zajęcia karnawałowe.
Nasza grupa Śliweczki swoimi pięknymi, barwnymi strojami, przebraniami
wprowadziła nas w karnawałowy nastrój. Wyjaśniliśmy znaczenie słowa
karnawał. Dzieci dowiedziały się skąd pochodzi karnawał, gdzie i
dlaczego zaczęto zakładać maski.
Maski nie spełniały tylko roli dekoracyjnej, zakładanie masek pozwalało
ludziom na kontakt, na rozmowę niezależnie od statusu społecznego i
pochodzenia. Zastanowiliśmy się z dziećmi, czy ich przebrania dodają im
odwagi, powodują, że czują się inaczej. Dzieci chętnie podzieliły się
swoimi odczuciami, z których jednoznacznie wynikało, że przebrania
pozwalają czuć się im wyjątkowo, są uśmiechnięte nosząc na sobie ubranie
ich ulubionego bohatera, są dumne, że go prezentują – to opinie
Śliweczek 😊
Powędrowaliśmy jeszcze do Muzeum Etnograficznego w Krakowie, gdzie w kolekcji znajduje się stary ludowy obraz podarowany przez pewnego kolekcjonera. Obraz przedstawia uduchowioną postać, z ręką uniesioną do góry. To przedstawienie św. Walentego, biskupa z III z Włoch, który swoimi ziemskimi czynami został zapamiętany jako patron osób dobrze życzących sobie. Wspierał te osoby. Dzieci wiedziały, ze chodzi o osobę związaną ze świętem obchodzonym 14 lutego (rocznica śmierci biskupa) zwanym Walentynkami.
Po pracy nadszedł czas na zabawę – karnawałową. Bawiliśmy się w „nie mam krzesła” https://www.youtube.com/watch?v=qgPcT1-eKBg https://www.youtube.com/watch?v=PRBWTV5BWZg , https://www.youtube.com/watch?v=ItLciLLnbAU ,poszukiwaliśmy skradzionej maski, a na zakończenie wyszliśmy na szkolne podwórko, aby w rytmach muzyki odszukać towarzysza tańca https://www.youtube.com/watch?v=Kka370YsbpE (osobę z tym samym znaczkiem).
Zapraszam do poznawania kolejnych form dekoracji artystycznej i plastycznej podczas wędrówek po Polsce.
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek
Malinki
Ostatnie zajęcia były szczególnymi z uwagi na karnawał. Spotkanie rozpoczęliśmy od wyjaśnienia co oznacza okres karnawału. Malinki dowiedziały się, że Karnawał , zapusty to okres zimowych balów, maskarad, pochodów i zabaw. Rozpoczyna się najczęściej w dniu Trzech Króli, a kończy we wtorek przed Środą Popielcową rozpoczynającą Wielki Post i oczekiwanie na Wielkanoc.
Maria Kołomyjec i gościnnie pani Tatiana
Jarzębina
Dzieci z okazji karnawału przyszły poprzebierane.
Zaczęliśmy od manualnych kreacji. Wycinaliśmy sercowe łańcuchy. W międzyczasie dzieci czytały zagadki z diapozytywów. Zagadki uczą kojarzenia i abstrakcyjnego
myślenia. Jednocześnie była to świetna okazja do przećwiczenia polskiej fonetyki.
Oto niektóre z nich:
Czerwona sukieneczka, prawie cała w czarnych kropeczkach. Owad, który ją nosi, nazywa się...
W piórka ozdobne, śpiewają,w gałęziach drzew ich igraszki.Ty już wiesz, że są to...
Królem zwierząt jest, w Afryce mieszka.Boi się go każdy roślinożerny koleżka. Gdy na niego zapoluje, poleje się krew, a ty już wiesz, że ten drapieżnik to...
Ma długie nogi i szyję, i skórę w łatki. Zajrzy do najwyższego okna każdej afrykańskiej chatki.Jej nazwa rymuje się z "szafa",więc już wiesz, że to..
Zasypiam na zimę w kopcach liści.Latem śpię w dzień, a w nocy buszuję.Gdy się bronię, zwijam się w kolczastą kulkę.
Z jakiego drzewa nigdy nie spadnie żaden liść?
Siedzi w zamku, ale nie jest królem.
A oto prosta zagadka:Kim dla ciebie jest córka twojego dziadka?
mieszkańca Rio o włoskim pochodzeniu. Skandalem był pierwszy kankan odtańczony w Brazylii w 1890 r. W 1932 r. karnawał stał się w pełni legalny i usankcjonowany przez władze. W 2014 roku brazylijski karnawał został wpisany do Księgi Rekordów Guinessa. Według szacunków, co roku bawi się tam kilka milionów osób.
Ostatni tydzień karnawału w Polsce rozpoczyna tłusty czwartek ( ostatni czwartek przed wielkim postem czyli 52 dni przed Wielkanocą), a kończy Środa Popielcowa. Ostatki, czyli ostatni dzień karnawału wypadają zawsze we wtorek, w 2024 roku świętujemy je dokładnie 13 lutego, czyli dzień przed świętem zakochanych.
Opowiedziałam o genezie tłustego czwartku . Historia sięga pogaństwa. Był to dzień, w którym świętowano odejście zimy i nadejście wiosny. Ucztowanie opierało się na jedzeniu tłustych potraw, szczególnie mięs oraz piciu wina. Najpopularniejsze potrawy to pączki i faworki. Dawniej objadano się pączkami nadziewanymi słoniną, boczkiem i mięsem, które obficie zapijano wódką. Staropolskie przysłowie mówi: Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła.
Posłuchaliśmy utworu pt. “Niech żyje bal” wykonanego przez jedną z najpopularniejszych piosenkarek w historii polskiej muzyki rozrywkowej i największej gwiazdy polskiego show-biznesu Marylę Rodowicz. Często współpracowała ona z Agnieszką Osiecką jako autorką tekstów. Rodowicz przez babkę była spokrewniona z Czesławem Niemenem, artystą , którego piosenkę “Dziwny jest ten świat” dzieci już znają. Ze względu na swój dorobek (ma w repertuarze ok. 2 tys. piosenek) i wkład w rozwój krajowej popkultury często nazywana jest „królową polskiej piosenki”. W 1984 piosenka “Niech żyje bal” otrzymała wyróżnienie na World Song Festival w Los Angeles. Rok później została uhonorowana nagrodą dziennikarzy na 32. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w
Opolu. Niech żyje bal to utwór o tematyce egzystencjalnej. Opiera się na metaforze życia jako balu, szalonego tańca nieuchronnie zmierzającego do swojego finału.
Styl ubierania się wokalistki jest szeroko komentowany w mediach; określany jako „ekscentryczny”, „niepowtarzalny” i „kolorowy”, ale i „obciachowy”. Obejrzeliśmy niektóre z kreacji scenicznych Maryli Rodowicz i dzieci wypowiadały swoje opinie.
Zrobiliśmy zagadki dotykowe. Uczniowie badając przedmiot rękoma z zasłoniętymi oczami mieli zgadnąć, co dotykają i następnie zapisać nazwę przedmiotu na tablicy.
Na koniec poszliśmy na podwórko.
Dziewczynki po raz drugi zrobiły improwizowany teatrzyk dla młodszych dzieci.
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz