Barcelona, zajęcia 28 października

Klub Malucha

W Klubie Malucha panują jesienne klimaty, wspólnie obchodziliśmy Święto Dyni. Zajęcia rozpoczęliśmy tradycyjnie, uzupełniając kalendarz, śpiewając o dniach tygodnia.  Przypomnieliśmy sobie jaki jest miesiąc, pora roku i pogoda. Piosenką obudziliśmy jeża Toma, a także przywitaliśmy siebie nawzajem. Później, aby dobrze się rozbudzić tańczyliśmy i śpiewaliśmy piosenki ukryte w "muzycznych pudełkach", tym razem były to: "Lata mucha", "Boogie woogie", "Głowa mówi tak" oraz "My jesteśmy krasnoludki".  Jak zawsze bawiliśmy się też kolorową chustą animacyjną. Robiąc małe i duże fale, chowając się pod chustę, gdy padał deszcz, a także biegając po niej niczym po wodzie. Próbowaliśmy wspólnie wrzucić piłeczki do otworu na środku chusty, za każdym razem gdy się to udało pod chustą pojawiała się dynia! Tym sposobem poznaliśmy kilka rodzajów dyni: dynię zwyczajną, piżmową oraz malutkie dynie ozdobne.
Po przerwie na drugie śniadanie porównaliśmy jak wyglądają dynie, czym się od siebie różnią, dotykaliśmy je, aby zbadać jaką mają skórę. Próbowaliśmy jeść też pestki dyni. W ramach aktywności plastycznej, każdy namalował na kartce swoją dynie. Przykleiliśmy też na rysunki fragmenty sznurków różnej długości i grubości, aby nasze dynie miały różne faktury, jak dynie ozdobne, które dotykaliśmy wcześniej.

Na zakończenie bawiliśmy się w ulubione zabawy ruchowe maluszków, a także czytaliśmy wspólnie książeczki i robiliśmy relaksujące masażyki.
W ramach realizacji projektu ”Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie” poznaliśmy historię wigilijnego opłatka, przypomnieliśmy sobie zwyczaj dzielenia się nim. Nawiązując do tradycji robienia okrągłych ozdób choinkowych z opłatków każdy przygotował wydzierankę z papieru. Wspólnie nauczyliśmy się też śpiewać kolędę "Przybieżeli do Betlejem", śpiewaliśmy ją wspólnie wystukując rytm grzechotkami i dzwoneczkami.
Zapraszam na następne zajęcia!
Dorota 

Poziomki

Zajęcia z grupą Poziomek rozpoczęły się od zabaw ruchowych, włączając w to piosenkę powitalną, co stworzyło pozytywną atmosferę na zajęciach i przygotowało uczestników do dalszych aktywności.
Pierwsza część zajęć skupiła się na tematyce jesiennej. Rozpoczęliśmy od rozmowy na temat jesiennej pogody, co pozwoliło dzieciom podzielić się swoimi obserwacjami dotyczącymi zmian w przyrodzie w tym okresie roku. Omówiliśmy również deszcz oraz odpowiednią odzież na deszczowe dni, pomagając dzieciom zrozumieć, jakie ubrania są wtedy potrzebne. Następnie dzieci przystąpiły do dwóch kart pracy, które pomogły im utrwalić zdobytą wiedzę.
Podczas zajęć dzieci miały również okazję do praktycznej zabawy, podczas której wyklejaliśmy ogromną parasolkę, co sprawiło im dużo radości. Po tej części zajęć udaliśmy się na spacer na podwórko, gdzie dzieci mogły spędzić czas na świeżym powietrzu.
W drugiej części zajęć przenieśliśmy się w tematykę Bożego Narodzenia. Rozpoczęliśmy przygotowania do nauki jednej z tradycyjnych polskich kolęd "Przybieżeli do Betlejem." Przez wspólne śpiewanie i praktykowanie tekstu, dzieci miały okazję poznać bogactwo polskiej kultury.

W ramach tematu bożonarodzeniowego omówiliśmy także tradycję dzielenia się opłatkiem. Dzieci dowiedziały się, dlaczego jest to ważne i jakie znaczenie ma w polskiej kulturze. To była okazja do rozmów na temat miłości, jedności i współdzielenia z innymi. Dodatkowo, zaprezentowaliśmy dzieciom edukacyjny filmik, który pogłębił ich zrozumienie tego pięknego zwyczaju.
Na zakończenie zajęć, dzieci miały okazję do relaksu i zabawy. Obejrzeliśmy polskie piosenki, podczas których dzieci tańczyły i śpiewały, co dodatkowo wzmocniło pozytywną atmosferę.
W trakcie zajęć dzieci były aktywne i zaangażowane, w pełni wykorzystały czas spędzony w szkole, zdobywając nową wiedzę i rozwijając swoje umiejętności, a jednocześnie czerpiąc radość z aktywności i wspólnego spędzania czasu.

Pani Basia, Viola i Laura

Jagódki

W minioną sobotę odbyły się  zajęcia na temat: „Kim zostanę gdy dorosnę? - zapoznanie z zawodami w grupie Jagódek.
Temat sobotnich zajęć rozpoczęliśmy od wiersza „Wszyscy dla wszystkich” autorstwa Juliana Tuwima. Później omówiliśmy sobie zawody i pobawiliśmy się w zawodowe kalambury. Aby utrwalić sobie wymarzone zawody zrobiliśmy medale z zawodami oraz narysowaliśmy zawodowe portrety. Nie zabrakło również zabawy zawodowe memory oraz nowej zabawy sensorycznej „Magiczne pudełko Tupa”.
Z zabaw integracyjnych na dworze bawiliśmy się w stary niedźwiedź mocno śpi oraz chodzi lisek koło drogi do zabawy również dołączyły się dzieci z grupy Poziomek:)
Dla podsumowania wprowadziliśmy sobie zagadki podczas których dzieci zgadywały o jakim zawodzie jest mowa.
Na końcu zajęć dzieci miały małe wprowadzenie do polskich tradycji bożonarodzeniowych z opłatkiem.
Bardzo serdecznie dziękujemy za udział i zapraszamy na zajęcia za dwa tygodnie.

Julia i Ania

 

Śliweczki


W ostatnią sobotę wraz z grupą dzieci Śliweczki poznaliśmy rodzaje instrumentów.
Oczywiście muzycznie przywitaliśmy się  https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI, a potem rozpoznaliśmy suche gałęzie, które pojawiły się na stołach. Była to bambusowa trzcina, którą obserwowaliśmy pod kątem ciekawego kształtu, budowy, wpatrując się w jej tunelowy otwór.
Dzieci posłuchały dźwięków  https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo   poszukując nazw słyszanych instrumentów.
Wymienialiśmy poprawne nazwy klasyfikując instrumenty do odpowiedniej grupy, np. skrzypce – strunowy - smyczkowy, gitara – strunowy -szarpany, fortepian – strunowy – uderzany i wiele innych.
Dzieci bardzo chętnie klasyfikowały instrumenty, cieszę się że skojarzyły poszczególne grupy z rodzajem grania i wydobywania dźwięku – BRAWO!
8 przygotowanych rurek bambusowych ułożyliśmy od największej do najmniejszej – nazywając je dźwiękami GAMY MUZYCZNEJ. Połączone razem wygrały już jakiś dźwięk – dla dzieci było to niesamowite, że w tak prosty sposób można uzyskać instrument. Nazwaliśmy instrument – FLETNIA PANA– należy do grupy drewnianych instrumentów dętych.  Dzieci nie znały tej nazwy, ani też innej-MULTANKI.

W czasie śniadania słuchaliśmy utworów Edwarda Simona -  polsko-niemieckiego muzyka,  grającego na Fletni Pana, a także kompozytora pieśni tworzonych do gry na tym instrumencie.

https://www.youtube.com/watch?v=8Co4bG2AVZc

Posłuchaliśmy również Georga Zamfira – światowej sławy muzyka, kompozytora, który używa aż do 30 piszczałek w tworzeniu swoich utworów. https://www.youtube.com/watch?v=6l5ZpCbQAOM

Dzieci bardzo się ucieszyły z pomysłu wykonania „mini” instrumentu, który będzie pamiątką zajęć. Wybraliśmy 8 rurek, powtarzając nazwy dźwięków GAMY, połączyliśmy, przycięliśmy pod odpowiednim kątem, aby w kolejnej części zajęć wykonać próbę.
Ponieważ w tradycji polskiej nadchodzące dni: 1 Listopad i 2 Listopad to święta, o których warto wspomnieć usiedliśmy w kole aby odszyfrować 8 cyfr   dwóch układanek, którymi były nazwy tych dni.
Porozmawialiśmy o wartościach, jakie zostają po ludziach dobrych, mądrych, bezinteresownych (wytłumaczyłam dzieciom co znaczy być „bezinteresownym”). Właśnie o tych, którzy odeszli, nie ma już ich wśród nas, staramy się pamiętać w tych dniach. W Polsce ZADUSZKI – 2 Listopad to szczególny dzień przepełnionych alejek cmentarnych i łuny światła palonych zniczy.
Wspomnieliśmy postać Św. Królowej Jadwigi -  Król Polski, która choć była bardzo młoda zawsze zaskakiwała chęcią fundowania i działania na rzecz swojego ludu.
Była to osoba wykształcona, wykształcona również muzycznie, kochała muzykę.
Przeszliśmy do próby naszych instrumentów i wydobyliśmy najdelikatniejsze jakie się udało dźwięki. Dzieci zapytane, kiedy możemy słuchać delikatnej muzyki odpowiedziały – podczas odpoczynku, w czasie kołysania.  O to chodziło, żeby dzieci wyobraziły sobie sytuację pod wpływem wydobywanej muzyki (inspiracje dźwiękiem).

Udało nam się płynnie przejść do ostatniego etapu zajęć, w którym zajęliśmy się realizacją szkolnego projektu  „Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia”.
Czy dzieci znają inną nazwę świątecznych piosenek, kołysanek? To KOLĘDY. Śliweczki otrzymały tekst starej ( z XVII wieku) kolędy „Przybieżeli do Betlejem Pasterze”, aby wraz z rodzicami ćwiczyli i śpiewali.
Odwiedziła nas również Pani, która opowiedziała o tradycji dzielenia się OPŁATKIEM. Mogliśmy zobaczyć jak wygląda ten chlebek. A ja miałam okazję dopowiedzieć, że OPŁATEK wigilijny jest nieodłącznym elementem polskiej tradycji wigilijnej. Symbolizuje chleb, którym tak jak opłatkiem należy dzielić się z innymi. Nie wyobrażamy sobie bez niego Wigilii Bożego Narodzenia. Przypomina nam o rodzinnej miłości, przyjaźni, pojednaniu i przebaczeniu. Sprawia, że zapominamy o nieporozumieniach, kłótniach i waśniach, życząc sobie nawzajem z głębi serca wszystkiego co najlepsze.
Wzbogaceni wiedzą, uściskami i dźwiękami naszych papierowych „instrumentów” pożegnaliśmy się.
Dziękuję za ogromną energię i uwagę dzieci, za aktywność i radość.


Pozdrawiam serdecznie – do zobaczenia,
Joanna Tylek

Malinki


Ostatnie zajęcia przebiegały pod hasłami kontynuacji "Wędrówek po miastach Polski " i tematyki projektu "Pielęgnowanie i przekazywanie polskich tradycji Świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie". Miastem, które tym razem odwiedziliśmy był Białystok. Opowiedziała nam o nim pani Małgosia Pawłowska, nasza szkolna babcia, która znana jest zwłaszcza dzieciom z młodszych grup. Pani Małgosia opowiedziała Malinkom o swoim rodzinnym mieście, o jego zabytkach i miejscach, które warto odwiedzić. Odbyliśmy wirtualny spacer po Białymstoku - pięknym i bogatym kulturowo. Położony na terenach graniczących z Rosją, Litwą i Białorusią Białystok jest miastem o różnej strukturze narodowościowej i wyznaniowej. Od dawna żyją w nim katolicy, muzułmanie, wyznawcy prawosławia i Żydzi. Nie brak też Białorusinów, Ukraińców, czy Litwinów. I choć każdy ma swój język, wyznanie i kulturę, wszyscy są tutejsi.

Obok kościołów, w których modlą się katolicy, stoją prawosławne cerkwie, żydowskie synagogi i muzułmański meczet. Łącznie znajduje się tam 35 świątyń różnych wyznań. Dowiedzieliśmy się, że z tego miasta pochodzi Ludwik Zamenhof, twórca języka esperanto, który osłuchawszy się na ulicach swojego miasta z wieloma językami , stworzył jeden wspólny język, którym mogliby posługiwać się wszyscy i nazwał go esperanto. Malinki miały też okazję posłuchać jak brzmią niektóre wyrazy i zwroty w tym języku. Próbowaliśmy odgadywać niektóre z nich. Po przerwie śniadaniowej w ramach treści projektowych pani Tatiana Bojko poprowadziła warsztaty kulturoznawstwa i opowiedziała dzieciom o typowo polskiej tradycji bożonarodzeniowej, czyli dzieleniu się opłatkiem. Malinki mogły dotknąć i  posmakować opłatek. Dowiedziały się z czego jest upieczony i kiedy nim się dzielimy. Uczyły się tej tradycji łamiąc się opłatkiem i próbując formułować życzenia w języku polskim. Uczyliśmy się też kolędy "Przybieżeli do Betlejem pasterze". Po przerwie na świeżym powietrzu kontynuowaliśmy zajęcia.
Trzecim tematem naszego spotkania była jesień.  Jesienne prace plastyczne wykonywane pod kierunkiem pani Marylki Stasiak , która pokazała dzieciom jak z różnorodnych leśnych darów jesieni stworzyć piękne obrazki zadziwiły niejednego rodzica. Były to  bardzo ładne i pomysłowe prace. 

Bardzo dziękuję wszystkim Malinkom uczestniczącym w zajęciach za aktywność i  zapraszam na kolejne spotkanie ,
Maria Kołomyjec i gościnnie panie - Małgosia Pawłowska, Tatiana Bojko i Marylka Stasiak

Jarzębina 


Podczas ostatnich zajęć grupa Jarzębina w Barcelonie poprzez kolorowy i barwny świat folkloru przeniosła się do niesamowitego świata starodawnej Polski. Poznaliśmy zwyczaje oraz tradycje, które towarzyszyły Polakom w historii, ale ślad po nich pozostał do dziś, nie tylko fizyczny, ale także w sercach. Stworzyliśmy swoje własne zakłady rzemieślnicze i każde dziecko ulepiło swoje własne naczynie na wzór tych, które Polacy tworzyli kiedyś. Dzięki temu omówiliśmy temat hut oraz rękodzieła w kraju. Poznaliśmy także wzory tradycyjnych wycinanek łowickich oraz omówiliśmy folklorystyczne stroje charakterystyczne dla danych regionów przyporządkowując je odpowiednim miejscom na mapie. Dzięki modelowym lalkom dzieci miały także okazje zobaczyć jak wyglądały tradycyjne stroje oraz zwizualizować sobie to o czym mówiliśmy podczas zajęć. Podczas tej części zajęć przygotowaliśmy także swoje folklorystyczne wycinanki oraz mówiliśmy o zawodach, które kiedyś były popularne ale wraz z czasem powoli zanikają, więc żeby nie zapomnieć o nich przypomnieliśmy sobie oglądając grafiki. Podczas zajęć cały czas towarzyszyła nam też tradycyjna muzyka Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. Po tej cześć zajęć przyszedł także czas na kontynuację części projektowej, którą od jakiegoś czasu realizujemy w trakcie zajęć. W jej ramach dzieci dowiedziały się więcej na temat tradycji dzielenia się opłatkiem oraz jego historii. To były cudowne zajęcia pełne kolorów niczym folklorystyczne wzornictwo i energii niczym Polska muzyka ludowa. 

Do zobaczenia na kolejnych zajęciach.


Wiktoria

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?