Barcelona, zajęcia 28 października
W Klubie Malucha panują jesienne klimaty, wspólnie obchodziliśmy Święto
Dyni. Zajęcia rozpoczęliśmy tradycyjnie, uzupełniając kalendarz,
śpiewając o dniach tygodnia. Przypomnieliśmy sobie jaki jest miesiąc,
pora roku i pogoda. Piosenką obudziliśmy jeża Toma, a także
przywitaliśmy siebie nawzajem. Później, aby dobrze się rozbudzić
tańczyliśmy i śpiewaliśmy piosenki ukryte w "muzycznych pudełkach", tym
razem były to: "Lata mucha", "Boogie woogie", "Głowa mówi tak" oraz "My
jesteśmy krasnoludki". Jak zawsze bawiliśmy się też kolorową chustą
animacyjną. Robiąc małe i duże fale, chowając się pod chustę, gdy padał
deszcz, a także biegając po niej niczym po wodzie. Próbowaliśmy wspólnie
wrzucić piłeczki do otworu na środku chusty, za każdym razem gdy się to
udało pod chustą pojawiała się dynia! Tym sposobem poznaliśmy kilka
rodzajów dyni: dynię zwyczajną, piżmową oraz malutkie dynie ozdobne.
Po przerwie na drugie śniadanie porównaliśmy jak wyglądają dynie, czym
się od siebie różnią, dotykaliśmy je, aby zbadać jaką mają skórę.
Próbowaliśmy jeść też pestki dyni. W ramach aktywności plastycznej,
każdy namalował na kartce swoją dynie. Przykleiliśmy też na rysunki
fragmenty sznurków różnej długości i grubości, aby nasze dynie miały
różne faktury, jak dynie ozdobne, które dotykaliśmy wcześniej.
W ramach realizacji projektu ”Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie” poznaliśmy historię wigilijnego opłatka, przypomnieliśmy sobie zwyczaj dzielenia się nim. Nawiązując do tradycji robienia okrągłych ozdób choinkowych z opłatków każdy przygotował wydzierankę z papieru. Wspólnie nauczyliśmy się też śpiewać kolędę "Przybieżeli do Betlejem", śpiewaliśmy ją wspólnie wystukując rytm grzechotkami i dzwoneczkami.
Zapraszam na następne zajęcia!
Poziomki
Zajęcia z grupą Poziomek rozpoczęły się od zabaw ruchowych, włączając
w to piosenkę powitalną, co stworzyło pozytywną atmosferę na zajęciach i
przygotowało uczestników do dalszych aktywności.
Pierwsza część zajęć skupiła się na tematyce jesiennej. Rozpoczęliśmy od
rozmowy na temat jesiennej pogody, co pozwoliło dzieciom podzielić się
swoimi obserwacjami dotyczącymi zmian w przyrodzie w tym okresie roku.
Omówiliśmy również deszcz oraz odpowiednią odzież na deszczowe dni,
pomagając dzieciom zrozumieć, jakie ubrania są wtedy potrzebne.
Następnie dzieci przystąpiły do dwóch kart pracy, które pomogły im
utrwalić zdobytą wiedzę.
Podczas zajęć dzieci miały również okazję do praktycznej zabawy, podczas
której wyklejaliśmy ogromną parasolkę, co sprawiło im dużo radości. Po
tej części zajęć udaliśmy się na spacer na podwórko, gdzie dzieci mogły
spędzić czas na świeżym powietrzu.
W drugiej części zajęć przenieśliśmy się w tematykę Bożego Narodzenia.
Rozpoczęliśmy przygotowania do nauki jednej z tradycyjnych polskich
kolęd "Przybieżeli do Betlejem." Przez wspólne śpiewanie i praktykowanie
tekstu, dzieci miały okazję poznać bogactwo polskiej kultury.
Na zakończenie zajęć, dzieci miały okazję do relaksu i zabawy. Obejrzeliśmy polskie piosenki, podczas których dzieci tańczyły i śpiewały, co dodatkowo wzmocniło pozytywną atmosferę.
W trakcie zajęć dzieci były aktywne i zaangażowane, w pełni wykorzystały czas spędzony w szkole, zdobywając nową wiedzę i rozwijając swoje umiejętności, a jednocześnie czerpiąc radość z aktywności i wspólnego spędzania czasu.
Pani Basia, Viola i Laura
Jagódki
W minioną sobotę odbyły się
zajęcia na temat: „Kim zostanę gdy dorosnę? - zapoznanie z zawodami w
grupie Jagódek.
Temat sobotnich zajęć rozpoczęliśmy od wiersza „Wszyscy dla wszystkich”
autorstwa Juliana Tuwima. Później omówiliśmy sobie zawody i
pobawiliśmy się w zawodowe kalambury. Aby utrwalić sobie wymarzone
zawody zrobiliśmy medale z zawodami oraz narysowaliśmy zawodowe
portrety. Nie zabrakło również zabawy zawodowe memory oraz nowej zabawy
sensorycznej „Magiczne pudełko Tupa”.
Z zabaw integracyjnych na dworze bawiliśmy się w stary niedźwiedź mocno
śpi oraz chodzi lisek koło drogi do zabawy również dołączyły się dzieci z
grupy Poziomek:)
Dla podsumowania wprowadziliśmy sobie zagadki podczas których dzieci zgadywały o jakim zawodzie jest mowa.
Na końcu zajęć dzieci miały małe wprowadzenie do polskich tradycji bożonarodzeniowych z opłatkiem.
Bardzo serdecznie dziękujemy za udział i zapraszamy na zajęcia za dwa tygodnie.
Śliweczki
W ostatnią sobotę wraz z grupą dzieci Śliweczki poznaliśmy rodzaje instrumentów.
Oczywiście muzycznie przywitaliśmy się
https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI, a potem rozpoznaliśmy suche
gałęzie, które pojawiły się na stołach. Była to bambusowa trzcina,
którą obserwowaliśmy pod kątem ciekawego kształtu, budowy, wpatrując się
w jej tunelowy otwór.
Dzieci posłuchały dźwięków https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo poszukując nazw słyszanych instrumentów.
Wymienialiśmy poprawne nazwy klasyfikując instrumenty do odpowiedniej
grupy, np. skrzypce – strunowy - smyczkowy, gitara – strunowy -szarpany,
fortepian – strunowy – uderzany i wiele innych.
Dzieci bardzo chętnie klasyfikowały instrumenty, cieszę się że
skojarzyły poszczególne grupy z rodzajem grania i wydobywania dźwięku –
BRAWO!
8 przygotowanych rurek bambusowych ułożyliśmy od największej do
najmniejszej – nazywając je dźwiękami GAMY MUZYCZNEJ. Połączone razem
wygrały już jakiś dźwięk – dla dzieci było to niesamowite, że w tak
prosty sposób można uzyskać instrument. Nazwaliśmy instrument – FLETNIA
PANA– należy do grupy drewnianych instrumentów dętych. Dzieci nie znały
tej nazwy, ani też innej-MULTANKI.
W czasie śniadania słuchaliśmy utworów Edwarda Simona - polsko-niemieckiego muzyka, grającego na Fletni Pana, a także kompozytora pieśni tworzonych do gry na tym instrumencie.
https://www.youtube.com/watch?v=8Co4bG2AVZc
Posłuchaliśmy również Georga Zamfira – światowej sławy muzyka,
kompozytora, który używa aż do 30 piszczałek w tworzeniu swoich utworów.
https://www.youtube.com/watch?v=6l5ZpCbQAOM
Dzieci bardzo się ucieszyły z pomysłu wykonania „mini” instrumentu,
który będzie pamiątką zajęć. Wybraliśmy 8 rurek, powtarzając nazwy
dźwięków GAMY, połączyliśmy, przycięliśmy pod odpowiednim kątem, aby w
kolejnej części zajęć wykonać próbę.
Ponieważ w tradycji polskiej nadchodzące dni: 1 Listopad i 2 Listopad to
święta, o których warto wspomnieć usiedliśmy w kole aby odszyfrować 8
cyfr dwóch układanek, którymi były nazwy tych dni.
Porozmawialiśmy o wartościach, jakie zostają po ludziach dobrych,
mądrych, bezinteresownych (wytłumaczyłam dzieciom co znaczy być
„bezinteresownym”). Właśnie o tych, którzy odeszli, nie ma już ich wśród
nas, staramy się pamiętać w tych dniach. W Polsce ZADUSZKI – 2 Listopad
to szczególny dzień przepełnionych alejek cmentarnych i łuny światła
palonych zniczy.
Wspomnieliśmy postać Św. Królowej Jadwigi - Król Polski, która choć
była bardzo młoda zawsze zaskakiwała chęcią fundowania i działania na
rzecz swojego ludu.
Była to osoba wykształcona, wykształcona również muzycznie, kochała muzykę.
Przeszliśmy do próby naszych instrumentów i wydobyliśmy
najdelikatniejsze jakie się udało dźwięki. Dzieci zapytane, kiedy możemy
słuchać delikatnej muzyki odpowiedziały – podczas odpoczynku, w czasie
kołysania. O to chodziło, żeby dzieci wyobraziły sobie sytuację pod
wpływem wydobywanej muzyki (inspiracje dźwiękiem).
Czy dzieci znają inną nazwę świątecznych piosenek, kołysanek? To KOLĘDY. Śliweczki otrzymały tekst starej ( z XVII wieku) kolędy „Przybieżeli do Betlejem Pasterze”, aby wraz z rodzicami ćwiczyli i śpiewali.
Odwiedziła nas również Pani, która opowiedziała o tradycji dzielenia się OPŁATKIEM. Mogliśmy zobaczyć jak wygląda ten chlebek. A ja miałam okazję dopowiedzieć, że OPŁATEK wigilijny jest nieodłącznym elementem polskiej tradycji wigilijnej. Symbolizuje chleb, którym tak jak opłatkiem należy dzielić się z innymi. Nie wyobrażamy sobie bez niego Wigilii Bożego Narodzenia. Przypomina nam o rodzinnej miłości, przyjaźni, pojednaniu i przebaczeniu. Sprawia, że zapominamy o nieporozumieniach, kłótniach i waśniach, życząc sobie nawzajem z głębi serca wszystkiego co najlepsze.
Wzbogaceni wiedzą, uściskami i dźwiękami naszych papierowych „instrumentów” pożegnaliśmy się.
Dziękuję za ogromną energię i uwagę dzieci, za aktywność i radość.
Pozdrawiam serdecznie – do zobaczenia,
Joanna Tylek
Malinki
Ostatnie zajęcia przebiegały pod hasłami kontynuacji "Wędrówek po miastach Polski " i tematyki projektu "Pielęgnowanie i przekazywanie polskich tradycji Świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie". Miastem, które tym razem odwiedziliśmy był Białystok. Opowiedziała nam o nim pani Małgosia Pawłowska, nasza szkolna babcia, która znana jest zwłaszcza dzieciom z młodszych grup. Pani Małgosia opowiedziała Malinkom o swoim rodzinnym mieście, o jego zabytkach i miejscach, które warto odwiedzić. Odbyliśmy wirtualny spacer po Białymstoku - pięknym i bogatym kulturowo. Położony na terenach graniczących z Rosją, Litwą i Białorusią Białystok jest miastem o różnej strukturze narodowościowej i wyznaniowej. Od dawna żyją w nim katolicy, muzułmanie, wyznawcy prawosławia i Żydzi. Nie brak też Białorusinów, Ukraińców, czy Litwinów. I choć każdy ma swój język, wyznanie i kulturę, wszyscy są tutejsi.
Bardzo dziękuję wszystkim Malinkom uczestniczącym w zajęciach za aktywność i zapraszam na kolejne spotkanie ,
Maria Kołomyjec i gościnnie panie - Małgosia Pawłowska, Tatiana Bojko i Marylka Stasiak
Jarzębina
Podczas ostatnich zajęć grupa Jarzębina w Barcelonie poprzez kolorowy i barwny świat folkloru przeniosła się do niesamowitego świata starodawnej Polski. Poznaliśmy zwyczaje oraz tradycje, które towarzyszyły Polakom w historii, ale ślad po nich pozostał do dziś, nie tylko fizyczny, ale także w sercach. Stworzyliśmy swoje własne zakłady rzemieślnicze i każde dziecko ulepiło swoje własne naczynie na wzór tych, które Polacy tworzyli kiedyś. Dzięki temu omówiliśmy temat hut oraz rękodzieła w kraju. Poznaliśmy także wzory tradycyjnych wycinanek łowickich oraz omówiliśmy folklorystyczne stroje charakterystyczne dla danych regionów przyporządkowując je odpowiednim miejscom na mapie. Dzięki modelowym lalkom dzieci miały także okazje zobaczyć jak wyglądały tradycyjne stroje oraz zwizualizować sobie to o czym mówiliśmy podczas zajęć. Podczas tej części zajęć przygotowaliśmy także swoje folklorystyczne wycinanki oraz mówiliśmy o zawodach, które kiedyś były popularne ale wraz z czasem powoli zanikają, więc żeby nie zapomnieć o nich przypomnieliśmy sobie oglądając grafiki. Podczas zajęć cały czas towarzyszyła nam też tradycyjna muzyka Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. Po tej cześć zajęć przyszedł także czas na kontynuację części projektowej, którą od jakiegoś czasu realizujemy w trakcie zajęć. W jej ramach dzieci dowiedziały się więcej na temat tradycji dzielenia się opłatkiem oraz jego historii. To były cudowne zajęcia pełne kolorów niczym folklorystyczne wzornictwo i energii niczym Polska muzyka ludowa.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach.
Wiktoria
Komentarze
Prześlij komentarz