Barcelona, zajęcia 30 września

Klub Malucha


Podczas ostatniego spotkania w Klubie Malucha witaliśmy jesień.
Zaczęliśmy jak zwykle od piosenki, która obudziła naszego przyjaciela jeża Toma. Sprawdziliśmy wspólnie obecność, zaznaczyliśmy na naszym kalendarzu miesiąc, porę roku oraz pogodę, zaśpiewaliśmy piosenkę o dniach tygodnia, oraz przywitaliśmy się piosenką "Wszyscy są". Tak przygotowani mogliśmy rozpocząć zabawę "muzyczne pudełka". Tym razem dzieci wylosowały z nich piosenki: "Woogie boogie", "Głowa mówi", "My jesteśmy krasnoludki" oraz "Lata mucha".
Bawiliśmy się chustą animacyjną, nauczyliśmy się nowej zabawy "a kuku", a także pierwszy raz w tym roku szkolnym próbowaliśmy wrzucić piłeczki do otworu na środku chusty. Po krótkiej przerwie na drugie śniadanie zajęliśmy się pracą plastyczną. Czerwoną, żółtą i brązową bibułą wyklejaliśmy jesienne zwierzęta - jeże i wiewiórki. Kiedy rysunki były gotowe, a wszystko było już posprzątane, bawiliśmy się przy piosenkach "Deszcz", "Jesienne liście" i "Kolorowe liście" naśladując ruchy spadających i tańczących na wietrze liści, a za pomocą kartki papieru graliśmy
deszczową muzykę i chowaliśmy się pod nią niczym pod parasolem. Nie mogło też zabraknąć ulubionych zabaw maluszków, takich jak "Kółko graniaste" i "Baloniku nasz malutki".

Aby ochłonąć po tańcach i podskokach rodzice robili maluszkom relaksujące masażyki przy wierszykach.
Przed czytaniem książeczek, które są ostatnim elementem naszych zajęć, w ramach realizacji projektu Tradycje Bożonarodzeniowe zapoznaliśmy się z legendą o choince. Dzieci poznały historię drwala, który ustroił choinkę świeczkami dla swojej żony. Wspólnie układaliśmy obrazki i ćwiczyliśmy wycinanie choinek.

Do zobaczenia za dwa tygodnie!
Dorota

Poziomki


W sobotę mieliśmy wspaniałe zajęcia z naszymi Poziomkami, które były pełne zabawy, nauki i radości. Poniżej przedstawiam szczegółowe informacje dotyczące tych zajęć:
Temat zajęć Dary Jesieni
1. Zabawy Integracyjne z Dziećmi i Rodzicami:
Rozpoczęliśmy od zabaw w kole (Głowa, ramiona, kolana, palce, Baloniku nasz malutki…) która pomogła dzieciom rozwijać swoją motorykę i koordynację ruchową. Bawiliśmy się również z balonami ponieważ tego dnia pani Basia przygotowała dużo kolorowych balonów do zabaw. Dzięki temu dzieci szybko poczuły się jak w domu.

Balony były używane do różnych ćwiczeń, takich jak rzucanie, chwytanie i wykonywanie prostych trików, co dostarczyło dzieciom wiele zabawy i śmiechu.
Następnie nauczyliśmy się nowej zabawy "Stary Niedźwiedź Mocno Śpi", co wprowadziło nas w świat wyobraźni i przygód. Dzieci bardzo chętnie brały udział w tych zabawach.
2. Zabawy Ruchowe przy tamburynie:
Korzystając z tamburynu, dzieci miały okazję do wyrażania siebie poprzez rytm i dźwięki. Był to świetny sposób na rozwijanie umiejętności muzycznych i rytmicznych.
3. Zabawy z chustą animacyjną i balonami:
Chusta animacyjna była wspaniałym narzędziem do tworzenia różnych scenariuszy i opowieści, które angażowały dzieci w ruch i interakcje.
4. Zabawy na świeżym powietrzu:
Wybraliśmy się na plac zabaw, gdzie dzieci miały okazję biegać, skakać i cieszyć się ruchem na świeżym powietrzu. Gra "Raz, Dwa, Trzy, Baba Jaga Patrzy" była ulubioną zabawą.
5. Prezentacja multimedialna o sesieni:
Przygotowaliśmy prezentację multimedialną, która przedstawiała piękno jesieni. Dzieci uczyły się nazw darów jesieni, takich jak liście, kasztany i żołędzie. Uczyliśmy się również nazw pór roku, a także charakterystycznych cech pogody. Mówiliśmy o warzywach i owocach sezonowych. Dzieci wypowiadały się na temat swoich doświadczeń związanych z daną porą roku.
6. Prace plastyczne - dynia wyklejanka:
Dzieci miały okazję stworzyć własne dzieła sztuki, wykonując wyklejanki w kształcie dyni. To pomogło im rozwijać swoje umiejętności manualne i wyobraźnię.
7. Śpiewanie piosenek:
Razem śpiewaliśmy piosenki z kanału "Śpiewanki", a ulubioną piosenką dzieci było "Kundel Bury". Śpiewanie w grupie sprawiało wiele radości.
8. Zabawy o tematyce jesiennej:
Całe zajęcia były utrzymane w tematyce jesiennej, co pomagało dzieciom lepiej zrozumieć tę porę roku i czerpać radość z jej piękna.
Zajęcia były pełne uśmiechu, śmiechu i wspólnego spędzania czasu. Dzieci miały okazję do zabawy, nauki i rozwijania swoich umiejętności. To była wyjątkowa sobota pełna integracji i nauki.


Linki do zajęć
https://www.youtube.com/watch?v=38QNVaK7a-s&list=RD38QNVaK7a-s&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk
https://www.youtube.com/watch?v=2JJ-pSJuG1w
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=lg_5hU8ArZs

Jagódki


Drugie zajęcia w tym roku szkolnym zaczęliśmy od swobodnych zabaw przy stolikach. Gdy większość dzieci już dotarła przywitaliśmy się w kręgu. W ruch weszła  piłka. Podawaliśmy ją  sobie mówiąc swoje imiona i wykonując  różne ćwiczenia rozgrzewające  i rozciągające nasze ciała. Bawiliśmy się przy rożnych piosenkach: Jedzie pociąg, Autobus i Głowa ramiona. Następnie obejrzeliśmy 10 min. bajkę edukacyjna: Wiosna dla dzieci, która dała nam możliwość dowiedzenia się dlaczego tak naprawdę lato zmienia się w jesień, jakie zjawiska przyrodnicze mają miejsce, co robią zwierzęta, ludzie, ptaki i rośliny w okresie jesiennym by przygotować się do zimy. Dzieci ochoczo i trafnie  odpowiadały na pytania o treści, nawiązywały do własnych doświadczeń. Wypowiedzi były złożone a zdania  zawierały przyczynę i skutek. W trakcie rozmowy zjedliśmy śniadanie i ciastka. W dalszej kolejności wyszliśmy na zewnątrz, gdzie bawiliśmy się w różne zabawy ruchowe i orientacyjno-porządkowe: Budujemy mosty, Stary Niedźwiedź, Raz dwa trzy Baba Jaga patrzy, Balonik i Chodzi lisek. Następnie wróciliśmy do sali, odpoczęliśmy przy stolikach pijąc wodę.  Zaproszono grupę do wykonania papierowych wiewiórek. Dzieci kolorowały, odrysowywały,  wycinały formy oraz ozdabiały według własnego pomysłu. Aktywność  wymagała cierpliwości,  koncentracji oraz skupienia uwagi. Dzieci bardzo dobrze sobie  poradziły. Członkowie grupy pomagali sobie nawzajem . Po koniec zajęć uporządkowaliśmy stoliki i do końca czasu bawiliśmy się w kącikach zainteresowań.


Pozdrawiamy,
Monika i Gosia

Śliweczki

W gęstym zielonym lesie, gdzie się echo niesie mieszka mała wiewiórka, biało czarna jaskółka, mrówki, biedronki i skowronki…..
Śliweczki w czasie sobotnich zajęć zaraz po śpiewnym i wyklaskanym powitaniu Czereśnie - Witamy https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI&t=1s, wyruszyły do lasu.
Poznaliśmy rodzaje drzew i liści, próbując zapamiętać kształt liści DRZEWA I ICH LIŚCIE https://www.youtube.com/watch?v=0fQ7rQeywf0&t=34s Na stołach pojawiły się różne rodzaje liści, jesienne żołędzie, a także piasek, kamyki i muszle – dary natury.
Otaczająca nas przyroda to wielki dar, dzięki któremu możemy rozwijać swoją wiedzę, ale przede wszystkim siebie samych, naszą wrażliwość i inteligencję.
Przy pomocy szklanych lup ( zoom 5) obserwowaliśmy cechy zgromadzonych darów.
Opisywaliśmy ich wygląd, wielkość, strukturę, ciężar. Do piasku dosypaliśmy odrobinę zielonego brokatu. Oczy dzieci wpatrzone w szkło lupy wydobyły natychmiast efekt doświadczenia. Piasek był wyraźnie widoczny, a w nim różnej wielkości kamyki, brokat pomiędzy ziarenkami połyskiwał dając się wyraźnie zauważyć. Mieszanie piasku z brokatem i wyszukiwanie błyszczących plamek bardzo się dzieciom podobało.
Obserwowaliśmy jak zachowuje się piasek wsypany do zimnej wody i jak wsypany do ciepłej. Dzieci zauważyły, że ciepła woda wydobywa z piasku takie związki, które powodują, że woda przestaje być czysta, przejrzysta.


Sprawdziliśmy jak zachowuje się w wodzie muszla mała, duża i z dziurką.
Dzieci próbowały poprawnie budować zdania opisujące wnioski obserwacji. Uczyliśmy się wyrazów opisujących: barwa, mętny, przejrzysty, gładki, krzywy, zaokrąglony, zębaty. Chętnie poszukiwały wyrazów którymi można opisać dany kształt. Jedna z  obserwowanych muszli została nazwana jak typowe ciastko hiszpańskie churros – ponieważ jej powierzchnia pokryta była podłużnymi rowkami, co według naszej koleżanki bardzo przypomina powierzchnię tego ciastka.
W czasie śniadania dzieci posłuchały krótkiego wiersza o tym jak las zaprasza nas i kilka faktów z życia mrówek.
Wykonaliśmy żywe obrazy wykorzystując obserwowane liście, których budowę opisaliśmy: blaszka liścia, ogonek liściowy, wierzchołek liścia, unerwienie, czyli żyły, które dostarczają niezbędne do życia minerały.
Dzieci wykonały niesamowite prace, używając wszystkie skarby natury , z czapeczek żołędzi powstały poidełka, gałązki bluszczu zostały wykorzystane jako mosty, źródła wodne, liście były w bardzo precyzyjny sposób układane w koronę drzew – wyobraźnia Śliweczek jest niesamowita!
Została nam jeszcze wyczekiwana część zajęć, piramidy z masy solnej, które posłużą  do całorocznej obserwacji życia owadów. Różnego kształtu piramidy, krążki z otworami i kanałami (dzieci poznały też różnicę, „kanał i otwór”), kiedy wyschnął w naszych domach, wyniesione na zewnątrz, na parapet, balkon, do ogrodu, pozwolą obserwować jakiegoś owadziego mieszkańca, jeśli tylko zechce się tam wprowadzić. Dzieci bardzo chętnie przyjęły to zadanie, obiecując, że będą na bieżąco informowały, czy ktoś tam zamieszkał. Jestem bardzo ciekawa, czekam na wiadomości, może nawet uda się zrobić zdjęcie?  
Dziękuję bardzo za pracowitość i pełne zaangażowanie w przyrodnicze obserwacje, cieszę się, że temat zainteresował Śliweczki, będziemy go rozwijać.


Pozdrawiam mocno i do zobaczenia znowu.
Joanna Tylek

Malinki

Na ostatnich zajęciach w grupie Malinek bardzo dużo się działo. Na początku spotkania , po przywitaniu się przypomnieliśmy sobie wzajemnie nasze imiona i zasady opracowanego przez nas na poprzednich zajęciach Kodeksu klasowego. Następnie od razu przeszliśmy do jednego z tematów dnia. Jako że Malinki , to bardzo zdolni i pracowici uczniowie chcący poznawać coraz to nowe rzeczy, w tym roku szkolnym będziemy przemierzać Polskę wzdłuż i wszerz, z południa na północ i ze wschodu na zachód. Z naszej wędrówki powstaną książeczki zwane lapbookami. Pierwszym miastem i krainą geograficzną Polski o których mówiliśmy był Wrocław  i Nizina Śląska. Pięknie opowiedziała o Wrocławiu Pani Wiktoria , która zna każdy zakątek tego uroczego miejsca.
Z Barcelony możemy do tego miasta dotrzeć już w dwie godziny  i 45 minut, oczywiście samolotem.
Wrocław jest stolicą Dolnego Śląska. Jest to jedno z najstarszych miast w Polsce, znajduje się w południowo - zachodniej części Polski. Przez miasto przepływa rzeka Odra oraz jej dopływy. Wszystkie te szczegóły wskazaliśmy na obrazkowej mapie Polski, a następnie obejrzeliśmy film o Wrocławiu i jego atrakcjach. Malinki  zainteresowały się krasnoludkami, których we Wrocławiu jest naprawdę dużo, mostami , ogrodem zoologicznym i botanicznym. Zobaczyliśmy jak miasto obchodzi Święta Bożego Narodzenia, jak jest wówczas przystrojone i co się wówczas dzieje.


Po projekcji filmu wykonaliśmy pracę plastyczną - wrocławskiego krasnala. Gdy krasnal był gotowy trzeba było nadać mu imię. Powstała cała drużyna krasnali o przeróżnym wyglądzie i ciekawych  imionach. Tak byliśmy zafascynowani Wrocławiem i krasnalami, że przerwa śniadaniowa przesunęła się niemal o pół godziny :-))). Żadna Malinka nie zwróciła nawet na to uwagi. Po przerwie śniadaniowej zajęliśmy się  drugim tematem dnia. Od września Szkoła Polska w Barcelonie realizuje projekt " Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie"  łącząc treści projektowe z realizacją programu nauczania przewidzianego na bieżący rok szkolny. Do treści świątecznych zaczerpniętych z filmu dołączyliśmy zabawy językiem polskim i kartki świąteczne  z motywem krasnala ( które pokolorujemy na kolejnych zajęciach ). Spośród wielu wyrazów wyszukaliśmy te, które kojarzą się ze świętami  i tworzyliśmy rodziny wyrazów: gwiazda - gwiazdka - gwiezdny; śnieg - śnieżyca-śnieżny; świeca-świecznik-świecić. Na wykonanym na poprzednich zajęciach drzewie umieściliśmy kartki z wyrazami należącymi do rodziny wyrazu DOM. Pod koniec zajęć odpoczęliśmy na szkolnym podwórku  bawiąc się w dowolne zabawy ruchowe.

Bardzo dziękujemy Malinkom za zaangażowanie na zajęciach.


Pozdrawiamy i zapraszamy na kolejne spotkanie ,
Maria Kołomyjec i Wiktoria Szubert 

Jarzębina 


Dzieci przyniosły swoje ulubione książki napisane po polsku.
Pojawiła się kultowa polska bajka “Bolek i Lolek”. Początek Bolka i Lolka sięga 1963 roku kiedy to w Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej powstał pierwszy odcinek tej animowanej bajki. Na bajkach i serialach animowanych o Bolku i Lolku wychowało się mnóstwo polskich rodzin. Dawniej, bajki te były wieczorynką. Dobranocki zyskały ogromną popularność w krajach bloku socjalistycznego i gromadziły wieczorami rzesze dzieci przed telewizorami. W państwach będących pod dominacją ZSRR był to często jedyny program telewizyjny w ciągu dnia przeznaczony dla dzieci.
Jeden z uczniów przeczytał fragment wiersza Juliana Tuwima pt. “Pan Maluśkiewicz i wieloryb” . To opowieść o najmniejszym człowieku na świecie , który wyruszył na poszukiwanie największego żyjącego stworzenia. Przy tej okazji daliśmy przykłady zdrobnień (deminutywów).
Polszczyzna jest językiem bardzo bogatym pod względem ilości form zdrobniałych i możliwości ich tworzenia. Zdrobnienia mogą pełnić w mowie bardzo różne funkcje: wskazanie na niewielki rozmiar danego obiektu, wskazanie na nikłe znaczenie danego obiektu , mogą być formą pieszczotlową.
Przypomnieliśmy kim był Julian Tuwim i jakie jego utwory znamy z dzieciństwa. Ten poeta urodził się w Łodzi, w mieszczańskiej rodzinie żydowskiej. Mistrzostwo jego warsztatu ujawnia się w uprawianych pod koniec Międzywojnia wierszykach dla dzieci (Lokomotywa, O panu Tralalińskim, Słoń Trąbalski, Zosia Samosia). Twórca łączył tu liryzm i dowcip, różnicował rytmikę, wprowadzał innowacyjne onomatopeje, umiejętnie trafiając do dziecięcego odbiorcy.
Po przerwie śniadaniowej każdy wylosował 5 karteczek z napisanym po
hiszpańsku słowem. Były to wyrazy , które po przetłumaczeniu na język polski zaczynają się na dwuznak “sz”. Dwuznak to dwie litery oznaczające jedną głoskę. Jest to zjawisko spotykane w wielu systemach ortograficznych. W pisowni polskiej stosowane są dwuznaki: ch, cz, dz, dź, dż, rz , sz.
Każdy na tablicy zapisał swoje przetłumaczone wylosowane słowa.
Na koniec wspomniałam o wyborach parlamentarnych , które odbędą się 15 października 2023 . Wybory są jednym z podstawowych mechanizmów demokracji, umożliwiając obywatelom wyłonienie swoich przedstawicieli do organów władzy. Razem z wyborami parlamentarnymi odbędzie się referendum ogólnokrajowe. Głosujący odpowiedzą w nim na cztery pytania – dotyczące kwestii sprzedaży majątku państwowego podmiotom zagranicznym, podniesienia wieku emerytalnego, bariery na granicy Rzeczypospolitej Polskiej z Republiką Białorusi oraz przyjęcia imigrantów z Bliskiego Wschodu i Afryki.
Na koniec poszliśmy na podwórko. Niektórzy składali samoloty z papieru, inni
grali w piłkę.
Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?