Gavá, zajęcia 21 października

Klub Maluszka

W ten słoneczny jesienny poranek spotkaliśmy się w spokojnych nastrojach. Rozpoczęliśmy od swobodnych zabaw w kącikach tematycznych . Po chwili integracji rozpoczęliśmy w kole z piosenką "Wszyscy są, witam was". Maskotka Pan Tom przywitała wszystkie dzieci indywidualnie. Każdy przedstawił swoje imię. Zatańczyliśmy do kilku wesołych piosenek w kole, gdzie pokazywaliśmy części ciała i powtarzaliśmy ruchy ilustrujące treść piosenek. Dzieciom najbardziej podobała się piosenka Rączki robią klap klap. Również wykonaliśmy kilka ćwiczeń rozciągających  do wierszyków: "Rączki do góry, nogi prościutkie", "Słońce świeci deszczyk pada", "Koło małe koła duże ".  W kolejnej części oglądaliśmy ilustracje pięknej książki "Rok w lesie". Opisywaliśmy  jesień w lesie , szukaliśmy zwierząt , roślin, kolorów. Następnie zjedliśmy śniadanie a potem grupa została zaproszona do aktywności plastycznej , podczas której wykonywaliśmy papierowe wiewiórki. Maluchy z pomocą rodziców próbowały odrysowywać, wycinać po szablonie, kolorować i sklejać  ze sobą elementy. W ostatniej części naszego czasu bawiliśmy się w różne zabawy w kole. Dzieciom przypadła do gustu zabawa "Pająk i muchy" przy piosence "Mucha w mucholocie". Na zatrzymanie muzyki trzeba było stać nieruchomo  i uważać na pająka . Pożegnaliśmy się życząc sobie dobrego popołudnia.


Pozdrawiam,
Monika 

Żabki 1

To były wyjątkowe zajęcia. Kolorowe jak wielobarwny jest folklor polski. Po przywitaniu się i przedstawieniu pani Wioli, studentki z Polski i praktykantki w naszych szkołach w Gavá i Barcelonie, przeszliśmy do tematu spotkania. Na początek dzieci ułożyły puzzle , których poszczególne części połączone w jeden obrazek utworzyły mapę Polski. Następnie po analizie, czyli wymienieniu co widzimy na rysunkach umieszczonych na mapie,  przeszliśmy do określenia czym jest folklor. To bardzo trudny wyraz. Dlatego nic nie szkodzi, że nie wszystkie maluszki potrafią prawidłowo go wypowiedzieć. Pomalutku nauczymy się.
Folklor, to twórczość ludowa obejmująca: pieśni, tańce, obrzędy, zwyczaje, rzemiosło. Elementem folkloru są także stroje ludowe i potrawy. Folklor towarzyszył uroczystościom rodzinnym i religijnym. Piosenki ludowe opowiadają o codziennych zajęciach i obyczajach. Po przerwie na śniadanko  kontynuowaliśmy temat. 


Postanowiliśmy skupić się na piosence, tańcu, kolorowych strojach ludowych i rzemiośle, czyli rękodziele ludowym. Żabki wysłuchały i obejrzały filmiki pt. Krakowiaczek i Poleczka. Przyjrzeliśmy się dokładnie strojom w jakie byli ubrani bohaterowie  prezentowanych utworów oraz zauważyliśmy domek, płotek i co wisiało na nim. Dostrzeżone na filmach elementy posłużyły nam do opracowywania kolejnych punktów naszych zajęć.
Sala szkolna zamieniła się w mgnieniu oka w warsztat rękodzieła ludowego. Najpierw było ubieranie papierowych postaci: dziewczynek i chłopców w wybrane stroje ludowe, następnie opracowywanie kart pracy i przypasowywanie stroju do wzoru, a potem  wylepianie naczyń z masy przypominającej glinę. Oj , zabawy było co niemiara. W trakcie zabaw na świeżym powietrzu zrobiliśmy jeszcze krótką przerwę na wykonanie wycinanek.

Na zakończenie spotkania tańczyliśmy przy piosence "Poleczka".

Bardzo dziękujemy Żabkom za czynny udział w zajęciach i zapraszamy na kolejne spotkanie,
Maria Kołomyjec i Wiola praktykantka

Utwory wykorzystane podczas zajęć:
Krakowiaczek
https://www.youtube.com/watch?v=NujJmbLNShw&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce-Piosenkidladzieci
Poleczka
https://www.youtube.com/watch?v=wYSzeb6jrTM&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce-Piosenkidladzieci
 

Żabki 2

Na sobotnim spotkaniu towarzyszyła nam magia i muzyka.
Zajęcia rozpoczęliśmy od stworzenia własnych czarodziejskich pałeczek.
Swoje różdżki dzieci przyozdabiały brokatem,piórami i kolorowymi karteczkami. Kiedy każdy skończył ozdabiać swój magiczny przyrząd, zaczęliśmy czarować.
Nauczyliśmy się piosenki ,,Czary Mary" a następnie wspólnymi siłami ułożyliśmy taniec z różdżkami.
Po zabawie poopowiadaliśmy nieco o tym, jakie znamy instrumenty i usłyszeliśmy jak brzmią.
Następnie przeszliśmy do stworzenia własnego muzycznego sprzętu. Za pomocą suchego makaronu, ryżu, ziarenek oraz puszek i pudełek stworzyliśmy swoje unikatowe instrumenty. Dzięki odpowiednim proporcjom, które każdy dobierał według uznania, dzieci utworzyły ciekawe brzmienia. Swoje instrumenty wykorzystaliśmy do kilku muzycznych zabaw.
Pod koniec zajęć wspólnie spędziliśmy czas na świeżym powietrzu.
Dziękujemy wszystkim za przybycie do nasze zajęcia.

Ania

Bociany

Podczas ostatnich zajęć grupa Bocianów w Gavá w całości dała ponieść się ludowej twórczości artystycznej, a motywem przewodnim zajęć był folklor.
Przenieśliśmy się zatem w świat literatury, muzyki a także sztuki i zdobnictwa. Bociany poznały Legendę o smoku Wawelskim, a następnie pięknie zobrazowały jak widzą treść omówionej legendy na przepięknych rysunkach. Następnie omówiliśmy stroje ludowe charakterystyczne dla różnych regionów Polski, które jak dzieci same zauważyły dla każdego regionu charakteryzowały się innymi barwami tkanin oraz haftu. Wszyscy uznaliśmy jednak, że są tak samo piękne i że to właśnie w ich różnorodności tkwi największe piękno. Po omówieniu strojów przy rytmach polskiej muzyki ludowej każde dziecko przygotowało swoją wycinankę łowicką. Dzieci poznały także różne wzory wycinanek oraz charakterystyczne dla folkloru zdobnictwo. Nie zabrakło także czasu na krzyżówkę sprawdzającą wiedzę, którą dzieci zyskały podczas zajęć. Ponadto po śniadanku każde dziecko napisało swoje wspomnienie z Polski, które do tej pory przywołuje u nich pozytywne emocje i lubi do niego powracać - tak jak do Szkoły Polskiej, dzięki której wspólnie przypomnieliśmy sobie te najwspanialsze, ulubione momenty w tym kraju.

Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Wiktoria

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?