Barcelona, zajęcia 14 października

Klub Malucha

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania się z jeżem Tomem. Zaśpiewaliśmy 4 piosenki z Muzycznych Pudełek: Autobus, Krasnoludki, Głowa ramiona oraz Buzia robi am am. Pobawiliśmy się chusta animacyjną w różne gry orientacyjno- porządkowe. Następnie odpoczęliśmy jedząc drugie śniadanie. W kolejnej części grupa została zaproszona do obejrzenia kilku razy 2 minutowego  teledysku  i zaśpiewania Piosenki Świątecznej Cocomelon ( https://youtu.be/Jk2ZXwmcdqs?feature=shared ),  w której rodzina piecze i ozdabia świąteczne pierniczki. Rodzice maluchów otrzymali tekst piosenki. W krótkiej rozmowie opowiedzieliśmy sobie jak się wyrabia  pierniczki oraz ozdobiliśmy nasze papierowe egzemplarze. Do końca naszego czasu bawiliśmy się w różne grupowe zabawy w kole oraz czytaliśmy książeczki.


Pozdrawiam,
Monika

Poziomki

Na początku zajęć dzieci wysłuchały przeczytanej im bajki.
Następnie, by trochę się rozruszać, nauczyliśmy się piosenki ,,Czary mary'' i wspólnie wymyśliliśmy do niej zaczarowany taniec z różdżką w ręce.
Tak wspólnie przeszliśmy do kolejnej części zajęć.
Od września realizujemy projekt ,,Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie". Dlatego na ostatnich zajęciach z maluszkami podjęliśmy temat dnia wigilijnego, wystroju stołu i tradycyjnych potraw wigilijnych. To bardzo stara polska tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenie i kultywowana w rodzinach nawet poza granicami kraju. Poziomki chętnie słuchały opowieści o tym, jak dzień wigilijny przebiega i co się wtedy dzieje. Gdy zabłyśnie pierwsza gwiazdka na niebie, wszyscy domownicy zasiadają do wigilijnej kolacji. Najpierw jest dzielenie się opłatkiem, czyli bardzo cienkim płatkiem upieczonym z białej mąki i wody,  potem składanie sobie wzajemnie życzeń. Następnie wszyscy jedzą potrawy wigilijne , których powinno być 12. Na końcu przychodzi Mikołaj i rozdaje prezenty lub znajdujemy je pod choinką. Po tych wszystkich wiadomościach dzieci wylepiały kontury piernikowego ludzika i uzupełniały karty pracy z zestawu ,,Tropiciele - trzylatek". Następnie kolorowały i przystrajały świąteczną choinkę, pod którą rysowały swoje wymarzone prezenty.
Dziękujemy wszystkim za przybycie na zajęcia.

Ania, Irena i Babcia Małgosia

 

Jagódki

Mamy przyjemność realizować projekt „ Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia” w Szkole Polskiej w Barcelonie. W związku z tym na ostatnich zajęciach zaczęliśmy od opisywania dwunastu potraw świątecznych oraz w ramach tego ulepiliśmy piękne pierogi z masy solnej.
Później opowiedzieliśmy sobie legendę o dzwonku i w ramach tej legendy dzieci również wykonały piękne prace plastyczne rysując dzwonki lub jeśli któreś z dzieci wolało narysować swoją ulubiona ozdobę świąteczną też jak najbardziej mogło się wyrazić plastycznie. Pobawiliśmy się również w skojarzenia i różne zabawy wzbogacające polski język. Z zabaw integracyjnych grupa Jagódek i Poziomek bawiła się razem między innymi w takie zabawy jak „chodzi lisek koło drogi” itp.  
Na koniec wspomnieliśmy sobie o naszych ulubionych bajkach i wykonaliśmy do nich rysunki. Dzieci naprawdę wspaniale współpracowały i otwierały się na język i tradycje Polski.


Dziękujemy wszystkim dzieciom jak i rodzicom za przybycie i zapraszamy na kolejne zajęcia:)

Julia i Wiktoria

 

Śliweczki


Dzyń, dzyń, dong, dong, ring, ring, bim bam, bim bam………….. aż tyle odgłosów może mieć dzwonek – poszukiwania takich dźwięków trwały u Śliweczek podczas sobotnich zajęć.
Przywitaliśmy się śpiewnie, wesoło  „Dzień dobry….” https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI  Dzieci zapytywały z ciekawością co kryje duży kosz obok stołu.
Były to gałęzie iglastej sosny, które towarzyszyły nam do końca zajęć w różnych aktywnościach.
Dzieci przyglądały się długościom igieł, zagęszczeniu różniącym się od wierzchołka do końca gałązki, kolorom igieł, budowie, ale najciekawszym momentem była reakcja na dotyk miejsca gdzie igła odpadła oraz zapchu.   Lepkość gałązki to ŻYWICA – substancja wytwarzana najczęściej w drzewach, szczególnie iglastych, żywica służy do zabezpieczania „ran drzewa” dzięki niej drzewo przy każdym „skaleczeniu” nie wysycha, nie robi się martwe.  Zapach gałązek przywoływał wiele wspomnień, od zapachu leśnych grzybów, ściółkę leśną, choinkę, mech, zupę, aż do lekarstwa – syropu.
Jak blisko nas, w życiu codziennym czujemy przyrodę, jej pomocne działanie, jej obecność to piękna zależność i przywilej - ona po prostu dla nas jest!   
Dzieci posłuchały różnych dźwięków dzwonów  https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=d%C5%BAwi%C4%99ki+dzwon%C3%B3w&bshm=rimc/1#fpstate=ive&vld=cid:cec19e2a,vid:BX3kBymA3YE,st:0   
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=574277537&tbm=vid&q=d%C5%BAwi%C4%99ki+dzwon%C3%B3w&sa=X&ved=2ahUKEwioqvqeq_6BAxVuU6QEHZ-iDwsQ8ccDegQIERAH&biw=1600&bih=739&dpr=1.2#fpstate=ive&vld=cid:102e27f8,vid:jmMPpd7g34A,st:0

Zastanowiliśmy się gdzie najczęściej umieszczane są dzwony, przebyliśmy podróż wirtualną oglądając różne wieże, dzwonnice, dziedzińce – gdzie od setek lat bije dzwon, dzwonek, dzwoneczki.
Porozmawialiśmy o celu umieszczania dzwonów w wieżach miast. Dzieci chętnie odpowiadały na wszystkie pytania.

Jeden z najstarszych i największych dzwonów w Polsce to Dzwon Zygmunta na wieży zamku wawelskiego w Krakowie, bije już od 1520 roku. Dzwon oznajmiał ważne wydarzenia, zagrożenia, niebezpieczeństwa, uroczystości. Uruchamia go 8-12 osób, waży 12600kg. Posłuchaliśmy jego dźwięku https://youtu.be/Yzx8XR5lS-M?si=9gbynazq9hzgOh07.
Materiałem do naszej pracy plastycznej były igły, z nich powstały wieże z umieszczonym dzwonem, dzieci nie widziały na początku możliwości użycia igieł w tworzeniu wieży, ale szybko się przekonały, że to jest możliwe. Cieszę się, że Śliweczki z zainteresowaniem przyjmują propozycję pracy z rożnymi materiałami, dzięki temu budzi się ich wyobraźnia, w każdym pomyśle wzrasta ich kreatywność.
Powstały piękne estetyczne prace.
Pobawiliśmy się zabawą BIM-BAM – nie mogliśmy skończyć……….
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=jw9n80zaNKE&cbrd=1
Po czym usiedliśmy w kole, gdzie na zielonym filcu pojawiły się nasze igły – chwila rozmowy, co dzieciom przypominają tak ułożone gałązki? Nikt nie miał wątpliwości choinka!  Aby opowiedzieć dzieciom legendę o Świątecznym Dzwonku, stworzyłam mini atmosferę jeszcze odległych Świąt Bożego Narodzenia, kiedy to zielone, udekorowane drzewko jest od dziesiątek lat wpisane w polską tradycję.
Opowieść o dzwoneczku, który zaprowadził niewidomego chłopca do groty, gdzie wśród bydła na sianie leżało Dzieciątko. Do Narodzonego Jezusa chłopca zaprowadził dźwięk poruszanego głową zwierzęcia dzwoneczka, nikt nie chciał chłopcu pomóc. Wiemy, że utrata jednego z narządów powoduje, że inny jest dużo silniejszy, dlatego chłopiec mógł usłyszeć dobiegający z oddali dźwięk dzwonka. Śliweczkom bardzo spodobała się legenda, dzieci są bardzo wrażliwe i chętnie rozmawiały o tym co przeżył chłopiec.  Opowiadały też o podobnych sytuacjach z własnego życia, kiedy to w potrzebie szkolnej nie mogły namówić kolegów do pomocy.  Podczas opowiadania cicho dzwoniło 6 dzwoneczków, które później umieściliśmy na gałązkach.
Legenda pojawiła się podczas zajęć, ponieważ nasza szkoła realizuje piękny temat projektu: „Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia”.
Cieszę się, że przy tej okazji mogłam poznać chęci niesienia pomocy  i przyczynić się w niewielkim stopniu do utrwalania w dzieciach wrażliwości na potrzeby i krzywdę innych. To była cenna opowieść i cenna rozmowa.
Dekoracja, która nam towarzyszyła i miała wytworzyć wokół  odpowiednia atmosferę zostanie już z nami do dnia grudniowego świętowania. Gałązki i filc ułożymy w kształt choinki tworząc szkolną dekorację.
Zajęcia jak zawsze przerwaliśmy, aby się posilić, ale też udało nam się spędzić aktywnie czas na szkolnym boisku, gdzie kontynuowaliśmy zajęcia w odgłosie dzwonka, w zabawach: dopóki dzwonek dzwoni dowolnie biegamy, kiedy przestaje „zamieramy” i wytrzymujemy. Były też zawody – kto potrzebuje mniej dzwonków aby przebiec wyznaczony odcinek – dzieci z zainteresowaniem liczyły kolegom dzwonki.
Pożegnaliśmy się – bezdzwonkowo😊
Dziękuję dzieciom za świetną zabawę i pracę, za ich ciekawość, pomysły i otwartość.
Z utęsknieniem czekam na kolejne spotkanie z Wami.


Do zobaczenia,
Joanna Tylek

Malinki


Na ostatnich zajęciach zajmowaliśmy się dwoma zagadnieniami. Pierwszym z nich był temat podjęty w ramach realizacji projektu "Pielęgnowanie i przekazywanie polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w Barcelonie". Na początku przypomnieliśmy sobie co w ogólnym znaczeniu oznacza słowo "tradycja". Tradycja to przekazywane z pokolenia na pokolenie obyczaje, wierzenia, poglądy, obrzędy.


Czas Świąt Bożego Narodzenia jest w  tradycji polskiej okresem bardzo bogatym w różnorodne symbole i obrzędy. Bardzo ważnym dniem jest Wigilia (zawsze 24 grudnia), czyli dzień poprzedzający Święto Bożego Narodzenia (zawsze 25 grudnia). Pani Marylka Stasiak opowiedziała Malinkom jak ten dzień przebiegał w czasie Jej dzieciństwa. Jak ubierano choinkę i z czego wykonywano ozdoby. Cały rok dzieci zbierały kolorowe papierki od cukierków, sreberka od czekolad i wiele innych rzeczy przydatnych później do przygotowania ozdób choinkowych. Na choince wieszano małe jabłuszka (wcześniej starannie wypolerowane ściereczką , aż błyszczały), orzechy owinięte w sreberka i błyszczące papierki  po cukierkach. Ze słomy wykonywano gwiazdki, a z kolorowego papieru łańcuchy. Piękne to były choinki. Na  świątecznych drzewkach wieszano także ciastka o różnych kształtach , które wcześniej wyrabiano i pieczono. Aby zademonstrować dzieciom jak takie ciastka przygotowywano i jak wyglądały, Pani Marylka przygotowała i poprowadziła dla dzieci warsztat wyrobu świątecznych ciasteczek. Malinki z zaciekawieniem i zapałem wykonywały wszystkie czynności. Wyrabiały ciasto i ubijały je o blat stolików, rozwałkowywały i wykrawały foremkami różnorodne  kształty. Nie zapomnieliśmy też o zrobieniu dziurek w ciasteczkach, aby można było przewlec nitkę i zawiesić na choince. Wyszły prześliczne ciasteczka i wyglądały bardzo apetycznie.  Gdy były one już gotowe rozmawialiśmy o potrawach wigilijnych. Dzieci opowiadały jakie potrawy przygotowywane są u nich w domu oraz u babci i dziadka lub kuzynostwa w Polsce. Okazało się, że bardzo dużo Malinek spędza święta Bożego Narodzenia w Polsce.  Po śniadaniu , które tego dnia zjedliśmy później (nikt nie myślał nawet o jedzeniu, tak byliśmy pochłonięci tematyką świąteczną ) przeszliśmy do drugiego zagadnienia . W bieżącym roku szkolnym wędrujemy po Polsce odwiedzając różne miasta. Z naszej wędrówki opracujemy specjalne książki nazywane lapbookami. Każde dziecko będzie miało osobistego lapbooka.
Lapbook to książka tematyczna, zwana "książką na kolanach". Jest to tematyczna teczka w której umieszczamy najważniejsze informacje dotyczące konkretnego zagadnienia, kreatywna warstwowa książka pozwalająca na oryginalne zaprezentowanie informacji na określony temat. Po tak pracowitych aktywnościach pod koniec zajęć wyszliśmy na podwórko szkolne, aby zrelaksować się na świeżym powietrzu.

Bardzo dziękuję wszystkim Malinkom za aktywność i zapraszam na kolejne zajęcia.

Maria Kołomyjec, Pani Marylka Stasiak i praktykantka Wiola

Jarzębina


Zaczęliśmy zajęcia od przeczytania pracy domowej , którą było ułożenie zdań z wybranymi pięcioma słowami zawierającymi dwuznak “sz”. Następnie każdy wylosował pięć wyrazów w języku hiszpańskim , które po przetłumaczeniu na język polski zawierały dwuznak “CZ”. Dzieci po wypowiedzeniu ich na głos , samodzielnie je zapisały na tablicy. Popełnione błędy ortograficzne i fonetyczne i ich poprawa posłużyły dla wszystkich do nauki o niektórych zasadach fonetycznych w języku polskim. Błędy fonetyczne zwykle są związane z niewłaściwą wymową głosek, grup
spółgłoskowych czy błędnym akcentowaniem wyrazów. Wynikają m.in. z niestarannej artykulacji, , a czasem z pośpiechu.


Ćwiczyliśmy prawidłową wymowę głosek szumiących powtarzając następujące zdania: “Czarek ma mleczko w czerwonym kubeczku”, “Czerwone biedroneczki mają czarne kropeczki”, “Czarownik wyczarował uroczą kaczkę.”
Jedna uczennica przyniosła książkę Brygidy Grysiak pt. “Maestro pokoju”. To
opowieść o Ignacym Paderewskim – pianiście, kompozytorze, polityku i działaczu niepodległościowym. Dziewczynka przeczytała dwa pierwsze rozdziały na głos. Posłuchaliśmy utworu Ignacego Paderewskiego.
Po przerwie śniadaniowej zrealizowaliśmy część projektu “ Pielęgnowanie i
przekazywanie polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia w Szkole Polskiej w
Barcelonie”. Dzieci powiedziały z jakimi potrawami kojarzą im się święta. W Polsce ten radosny okres kojarzony jest z obyczajem podawania 12 tradycyjnych potraw wigilijnych. Oprócz wieczerzy nie powinno zabraknąć łamania się opłatkiem, strojenia choinki, składania życzeń, śpiewania kolęd, obdarowywania się prezentami. Jednak największą wagę przywiązuje się do rodzinnego spotkania przy świątecznym stole. Dlaczego jest aż 12 tradycyjnych potraw wigilijnych? Ponieważ na Ostatniej Wieczerzy było właśnie tylu apostołów. Zobaczyliśmy zdjęcie malowidła
ściennego autorstwa Leonarda da Vinci przedstawiające Ostatnią Wieczerzę.
Mówiliśmy o wyborach parlamentarnych mających się odbyć następnego dnia. Wybory parlamentarne są podstawową procedurą demokracji przedstawicielskiej. Wytłumaczyłam znaczenie słowa “demokracja “(gr. dḗmos „lud”, krátos „władza” – dosł. rządy ludu) . Demokracja jest jednym z typów ustroju państwa, zakładającym udział obywateli w sprawowaniu władzy. Demokracja ma swój początek w starożytnej Grecji. Znaczący wkład w rozwój demokracji miał także starożytny Rzym. W swojej Polityce, Arystoteles wprowadził typologię ustrojów politycznych, według tego, ile osób sprawuje władzę. Każda z form ustrojowych miała wersję właściwą i zdegenerowaną. Ustrojami tymi były: monarchia i tyrania (rządy jednostki), arystokracja i oligarchia (rządy niewielu) oraz politeja i demokracja (rządy wielu). Dla Arystotelesa u podstaw demokracji i politei leży wolność, skoro
tylko w demokracji obywatele mogą mieć udział w wolności. Wolność z kolei jest tu rozumiana jako możliwość udziału w rządach.
Przedstawiłam polską partię rządzącą PiS. Prawo i Sprawiedliwość założono na kongresie 29 maja 2001 przez braci Lecha i Jarosława Kaczyńskich. Ideologia partii stanowi połączenie konserwatyzmu społecznego i narodowego, solidaryzmu, interwencjonizmu, chrześcijańskiej demokracji. Partia określana jest przez część komentatorów politycznych i mediów jako ugrupowanie populistyczne] i eurosceptyczne. Wytłumaczyłam pojęcia takie jak populizm, ksenofobia i eurosceptycyzm.
Populizm (z łac. populus „lud”) – zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”. Potocznie populizm oznacza działania polityczne zmierzające do zdobycia władzy i wpływów poprzez schlebianie oczekiwaniom społecznym i składanie nierealnych obietnic.
Ksenofobia (stgr. ksenós – obcy, gość; stgr. phóbos – strach, czyli strach przed obcymi) – lęk wobec obcych. Ksenofobia może dotyczyć wszystkiego, co wiąże się z obcokrajowcami, osobami nieznanymi, innymi pod pewnymi względami.
Eurosceptycyzm – pojęcie oznaczające niechęć do większej integracji krajów
Unii Europejskiej i powiększenia jej o nowe państwa członkowskie lub
sprzeciw wobec wejścia do niej w przypadku krajów kandydujących. Jako określenie potoczne stosowane jest w różnych znaczeniach; zwykle dla opisania poglądów osób krytycznych wobec różnych elementów bieżącej polityki oraz systemu prawnego Unii Europejskiej.
Partia PiS podjęła współpracę z narodowo-katolickim Radiem Maryja, rozgłośni radiowej , której założycielem i dyrektorem jest polski duchowny rzymskokatolicki Tadeusz Rydzyk . Jest on również założycielem i byłym rektorem Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.
Jarosław Kaczyńskid od czasu wygranych przez Prawo i Sprawiedliwość wyborów
parlamentarnych w 2015 roku, będąc posłem na Sejm RP, a następnie wicepremierem, jest uważany za jedną z najbardziej wpływowych osób w Polsce. Jego starszym bratem bliźniakiem był Lech Kaczyński, późniejszy
prezydent RP.
W 1962 bracia zagrali role Jacka (Jarosław) i Placka (Lech) w filmie O dwóch
takich, co ukradli księżyc w reżyserii Jana Batorego, ekranizacji powieści pod
tym samym tytułem Kornela Makuszyńskiego.
Obejrzeliśmy zwiastun polskiego dramatu filmowego “Zielona granica “ w reżyserii Agnieszki Holland, zainspirowany sytuacją uchodźczą na polsko- białoruskiej granicy. Przypomniałam , że na granicy UE z Białorusią dziś cierpią i umierają ludzie. Zobowiązane do tego służby nie tylko nie udzielają im pomocy i udaremniają wysiłki tych ludzi dobrej woli, którzy niosą pomoc bliźnim błądzącym po lesie, narażonym na głód, zimno, choroby i cierpienie.
W kwietniu 2022, organizacja Amnesty International opublikowała raport, w którym wskazuje na naruszanie praw osób ubiegających się o ochronę międzynarodową przez polskie władze. Raport skupia się głównie na dwóch problemach naruszania praw człowieka: sposób traktowania migrantów na granicy polsko-białoruskiej oraz w ośrodkach detencyjnych. Amnesty International zwraca także uwagę na kryminalizację oraz stygmatyzację dostarczania pomocy dla potrzebujących przez wolontariuszy.
Na koniec poszliśmy na podwórko.


Agata

 


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?