Tarragona, zajęcia 30 kwietnia

Sikorki

Kolejne spotkanie w Szkole Polskiej zaczęliśmy od tradycyjnej już przywitanki. Policzyliśmy się nawzajem i przeszliśmy do realizacji zajęć. Tym razem na tablicy magnetycznej dzieci odgadywały narysowane obiekty, chmury, słońce, drzewo, ptaki, motyle, biedronki...W ten sposób powstał obraz wiosny, gdzie dzieci chętnie dorysowywały inne wiosenne oznaki, kwiaty, deszcz..Brawo Sikorki,udało się, była to doskonała okazja do poznania i utrwalenia słówek.
Czas na małe co nie co, czyli śniadanko, podczas którego Sikorki zapoznały się z piosenką ''Na majówkę'' https://www.youtube.com/watch?v=6N5xHLANJEs
Tak posileni postanowiliśmy chwilkę się pobawić i jak zawsze muzyka w tle nas nie opuszczała.
Wprowadzeniem do drugiej części zajęć była pogadanka na temat majówki. Wyjaśniliśmy sobie, że pochodzi od nazwy miesiąca maj i jest to wycieczka za miasto, na którą zabieramy jedzenie i cieszymy się z wolnego czasu.
Z uwagi na zbliżające się święta majowe jak Święto Pracy, Święto Flagi i Konstytucji 3-go maja dzieci obejrzały krótki filmik  edukacyjny https://youtu.be/xQk8p7XY23A  Choć to trudny temat to troszkę przybliżyliśmy się do naszego pochodzenia opowiadając sobie gdzie się urodziliśmy, gdzie się urodzili nasi rodzice,w jakim państwie. Następnie dzieci pokolorowały rysunek mapy Polski z charakterystycznymi symbolami dla każdego miasta.
29 kwietnia był dniem tańca międzynarodowego dlatego wraz z Kukułkami zapoznaliśmy się z Poleczką, którą będziemy ćwiczyć na następnych zajęciach. Pozostając w temacie patriotycznym wszystkie grupy zaśpiewały Hymn Polski. Brawa dla wszystkich uczniów!!!

Śpiewającym marszem wyszliśmy na szkolne boisko zaczerpnąć powietrza. Po powrocie do klasy odwiedziliśmy szkolną bibliotekę, z której każda Sikorka wypożyczyła książkę.

Dziękuje i do zobaczenia,
Małgosia

Kukułki

Podczas naszych ostatnich zajęć Kukułki zapoznały się z majowymi świętami, które są obchodzone w Polsce. Szczególną uwagę poświęciliśmy dniu 3 maja – Dniu Konstytucji. Uczniowie dowiedzieli się czym jest konstytucja, kiedy została wprowadzona i że polska konstytucja była pierwszą w Europie. Kukułki były ciekawe ile lat minęło od jej ustanowienia tak więc szybko odjęliśmy od obecnego roku liczbę 1791, aby zaspokoić ciekawość. Następnie, po wyjaśnieniu do czego służą kotyliony, wykonaliśmy nasze własne. Po skończeniu kotylionów, zobaczyliśmy krótki filmik o symbolach narodowych – godle, fladze, hymnie. Kukułki tak dobrze zapamiętały je, że kiedy pod koniec zajęć zapytałam czy pamiętają trzy symbole Polski, bez wahania odpowiedziały. Następnie razem z Sikorkami i Orłami

odśpiewaliśmy hymn Polski i wyszliśmy na podwórko. Po powrocie po raz kolejny przypomniałam dzieciom o konkursie czytelniczym, który został przedłużony i zachęciłam je, żeby poszły do naszej szkolnej biblioteki. Do zobaczenia za dwa tygodnie.
Pozdrawiam,
Karolina

 

Orły 

Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od realizacji scenariusza zajęć w ramach projektu Erasmus+ „Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu”. Naszym tematem było wspomaganie nauki czytania – praca z tekstem literackim. Rozpoczęliśmy od zabawy integracyjnej – zabawy typu „Pakuje plecak i zabieram….”. Zadanie polegało na podawaniu kolejno wyrazów z danej kategorii w odpowiedniej kolejności. Za każdym razem dokładaliśmy nowy wyraz. W ten sposób usprawnialiśmy procesy pamięciowe, pobudziliśmy naszą wyobraźnię i kreatywność. Następnie siedząc dalej w kręgu rozpoczęliśmy od dzielenia na sylaby przykładowych wyrazów. Zadanie to okazało się dosyć proste dla naszych Orłów wiec przeszliśmy do trudniejszego ćwiczenia. Uczniowie musieli powiedzieć, jaką sylabę słyszą, np.
a) Powiedz, jaką sylabę słyszysz w wyrazie samolot po sylabie sa.
b) Powiedz, jaką sylabę słyszysz w wyrazie lody przed sylabą dy.
c) Powiedz, jaka jest druga sylaba w wyrazie rogi.

d) Powiedz, jaką sylabę słyszysz w wyrazie parasol przed sylabą sol.
e) Powiedz, jaka jest pierwsza sylaba w wyrazie domek.
f) Powiedz, jaka jest przedostatnia sylaba w wyrazie kaloryfer.
g) Powiedz, jaką sylabę słyszysz w wyrazie biedronka przed sylabą ka.
Zadanie wymagało wysiłku, ale oczywiście Orły nie z takimi trudnościami dawały sobie radę. Brawo! Zabawy z sylabami są dobrym wstępem do wspomagania czytania. A czytanie w języku polskim sprawia trochę trudności dzieciom uczącym się, na co dzień w tutejszych szkołach.
Kolejne zadanie polegało na dokończeniu historii. Uczniowie wysłuchali fragment wiersza Danuty Wawiłow pt. „Człowiek ze złotym parasolem”. Następnie musieli wymyślić dalsze losy bohatera. Okazało się, że fantazja dzieci jest nieograniczona. Tak wiec nie było trudności, aby powiedzieć, o czym mógł rozmawiać mężczyzna ze swoim parasolem. Jednak zakończenie wiersza okazało się prostsze niż myśleliśmy (…„I okropnie byli weseli, choć się wcale nie rozumieli, bo ten człowiek gadał po polsku, a parasol – po parasolsku…”).
Następnie ochotnicy przeczytali z podziałem na role wiersz „Cztery pory roku” Urszuli Kowalskiej. Było to podsumowanie wiedzy na temat poszczególnych pór roku. Aby sprawdzić naszą uwagę słuchania musieliśmy na ilustracjach dorysować brakujące elementy (np. wiosna – słońce, motyl, lato – muszelki, jesień – kasztany, żołędzie, zima – sanki). Nasze zadania w ramach projektu zakończyliśmy nauką rysowania motyla. Każdy z uczniów otrzymał arkusz białego papieru i po wysłuchaniu rymowanych wierszyków https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw&list=PLn3ozp_pWTCpn1jo2zK9-nmyqCivCvZwL&index=13 narysował przepięknego motyla. Zachęcam do obejrzenia cyklu rysowane wierszyki na kanale Youtube (https://www.youtube.com/playlist?list=PLn3ozp_pWTCpn1jo2zK9-nmyqCivCvZwL). Dzieciom tak bardzo się to spodobało, że podczas przerwy śniadaniowej próbowały narysować jeszcze inne zwierzęta.
Po posiłku przypomnieliśmy informacje na temat świąt majowych obchodzonych w Polsce (1 maja – Święto Pracy, 2 – Święto Flagi, 3 – Święto Konstytucji). Z tej okazji każdy wykonał goździka w barwach biało-czerwonych. Podczas pracy technicznej powtórzyliśmy również słowa hymnu polskiego. Po czym udaliśmy się do Sikorek i tam wszystkie grupy odśpiewały hymn. Następnie udaliśmy się na boisko szkolne, aby troszeczkę odpocząć od pracy umysłowej.
Po powrocie do klasy ochotnicy odwiedzili naszą bibliotekę szkolną. Wstawiliśmy do paszportów kolejne pieczątki. Pierwsza edycja naszego projektu czytelniczego dobiega końca i tak żeby dać szanse nowym uczniom oraz pozostałym dzieciom przystąpić do projektu postanowiliśmy zorganizować drugą edycje konkursu czytelniczego. Dlatego przedłużamy nasz projekt czytelniczy o kolejny rok  Każdy ma jeszcze szanse na zdobycie nagród.
Na zakończenie obejrzeliśmy animacje na temat świąt majowych oraz wysłuchaliśmy piosenkę Jesteśmy Polką i Polakiem. Do domów rozchodziliśmy się z uśmiechami na twarzy.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach 14 maja.


Pozdrawiam,

Gabrysia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?