Tarragona, zajęcia 30 kwietnia
Sikorki
Kolejne spotkanie w Szkole Polskiej zaczęliśmy od tradycyjnej już
przywitanki. Policzyliśmy się nawzajem i przeszliśmy do realizacji
zajęć. Tym razem na tablicy magnetycznej dzieci odgadywały narysowane
obiekty, chmury, słońce, drzewo, ptaki, motyle, biedronki...W ten sposób
powstał obraz wiosny, gdzie dzieci chętnie dorysowywały inne wiosenne
oznaki, kwiaty, deszcz..Brawo Sikorki,udało się, była to doskonała
okazja do poznania i utrwalenia słówek.
Czas na małe co nie co, czyli śniadanko, podczas którego Sikorki
zapoznały się z piosenką ''Na majówkę''
https://www.youtube.com/watch?v=6N5xHLANJEs
Tak posileni postanowiliśmy chwilkę się pobawić i jak zawsze muzyka w tle nas nie opuszczała.
Wprowadzeniem do drugiej części zajęć była pogadanka na temat majówki.
Wyjaśniliśmy sobie, że pochodzi od nazwy miesiąca maj i jest to
wycieczka za miasto, na którą zabieramy jedzenie i cieszymy się z
wolnego czasu.
Z uwagi na zbliżające się święta majowe jak Święto Pracy, Święto Flagi i
Konstytucji 3-go maja dzieci obejrzały krótki filmik edukacyjny
https://youtu.be/xQk8p7XY23A Choć to trudny temat to troszkę przybliżyliśmy się do naszego pochodzenia opowiadając sobie gdzie się
urodziliśmy, gdzie się urodzili nasi rodzice,w jakim państwie. Następnie
dzieci pokolorowały rysunek mapy Polski z charakterystycznymi symbolami
dla każdego miasta.
29 kwietnia był dniem tańca międzynarodowego dlatego wraz z Kukułkami
zapoznaliśmy się z Poleczką, którą będziemy ćwiczyć na następnych
zajęciach. Pozostając w temacie patriotycznym wszystkie grupy zaśpiewały Hymn Polski. Brawa dla wszystkich uczniów!!!
Dziękuje i do zobaczenia,
Małgosia
Kukułki
Podczas naszych ostatnich zajęć Kukułki zapoznały się z majowymi świętami, które są obchodzone w Polsce. Szczególną uwagę poświęciliśmy dniu 3 maja – Dniu Konstytucji. Uczniowie dowiedzieli się czym jest konstytucja, kiedy została wprowadzona i że polska konstytucja była pierwszą w Europie. Kukułki były ciekawe ile lat minęło od jej ustanowienia tak więc szybko odjęliśmy od obecnego roku liczbę 1791, aby zaspokoić ciekawość. Następnie, po wyjaśnieniu do czego służą kotyliony, wykonaliśmy nasze własne. Po skończeniu kotylionów, zobaczyliśmy krótki filmik o symbolach narodowych – godle, fladze, hymnie. Kukułki tak dobrze zapamiętały je, że kiedy pod koniec zajęć zapytałam czy pamiętają trzy symbole Polski, bez wahania odpowiedziały. Następnie razem z Sikorkami i Orłami
Pozdrawiam,
Karolina
Orły
Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od realizacji scenariusza zajęć w
ramach projektu Erasmus+ „Polska szkoła na emigracji. Kompetentny
nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu”. Naszym tematem było
wspomaganie nauki czytania – praca z tekstem literackim. Rozpoczęliśmy
od zabawy integracyjnej – zabawy typu „Pakuje plecak i zabieram….”.
Zadanie polegało na podawaniu kolejno wyrazów z danej kategorii w
odpowiedniej kolejności. Za każdym razem dokładaliśmy nowy wyraz. W ten
sposób usprawnialiśmy procesy pamięciowe, pobudziliśmy naszą wyobraźnię i
kreatywność. Następnie siedząc dalej w kręgu rozpoczęliśmy od dzielenia
na sylaby przykładowych wyrazów. Zadanie to okazało się dosyć proste
dla naszych Orłów wiec przeszliśmy do trudniejszego ćwiczenia. Uczniowie
musieli powiedzieć, jaką sylabę słyszą, np.
a) Powiedz, jaką sylabę słyszysz w wyrazie samolot po sylabie sa.
b) Powiedz, jaką sylabę słyszysz w wyrazie lody przed sylabą dy.
c) Powiedz, jaka jest druga sylaba w wyrazie rogi.
e) Powiedz, jaka jest pierwsza sylaba w wyrazie domek.
f) Powiedz, jaka jest przedostatnia sylaba w wyrazie kaloryfer.
g) Powiedz, jaką sylabę słyszysz w wyrazie biedronka przed sylabą ka.
Zadanie wymagało wysiłku, ale oczywiście Orły nie z takimi trudnościami dawały sobie radę. Brawo! Zabawy z sylabami są dobrym wstępem do wspomagania czytania. A czytanie w języku polskim sprawia trochę trudności dzieciom uczącym się, na co dzień w tutejszych szkołach.
Kolejne zadanie polegało na dokończeniu historii. Uczniowie wysłuchali fragment wiersza Danuty Wawiłow pt. „Człowiek ze złotym parasolem”. Następnie musieli wymyślić dalsze losy bohatera. Okazało się, że fantazja dzieci jest nieograniczona. Tak wiec nie było trudności, aby powiedzieć, o czym mógł rozmawiać mężczyzna ze swoim parasolem. Jednak zakończenie wiersza okazało się prostsze niż myśleliśmy (…„I okropnie byli weseli, choć się wcale nie rozumieli, bo ten człowiek gadał po polsku, a parasol – po parasolsku…”).
Po posiłku przypomnieliśmy informacje na temat świąt majowych obchodzonych w Polsce (1 maja – Święto Pracy, 2 – Święto Flagi, 3 – Święto Konstytucji). Z tej okazji każdy wykonał goździka w barwach biało-czerwonych. Podczas pracy technicznej powtórzyliśmy również słowa hymnu polskiego. Po czym udaliśmy się do Sikorek i tam wszystkie grupy odśpiewały hymn. Następnie udaliśmy się na boisko szkolne, aby troszeczkę odpocząć od pracy umysłowej.
Na zakończenie obejrzeliśmy animacje na temat świąt majowych oraz wysłuchaliśmy piosenkę Jesteśmy Polką i Polakiem. Do domów rozchodziliśmy się z uśmiechami na twarzy.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach 14 maja.
Pozdrawiam,
Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz