Barcelona, zajęcia 7 maja
Zajęcia rozpoczęliśmy w kółeczku śpiewając znaną wszystkim dzieciom piosenkę pod tytułem “Wszyscy już są”. Aby poznać się lepiej z dziećmi i przełamać lody bawiliśmy się różnie również w ”Jedzie pociąg z daleka”, “Stary niedźwiedź mocno śpi”. Na koniec było już w środeczku nie jeden ale wiele śpiących niedźwiedzi. Tak rozruszanie dzieci szybko nam zgłodniały i prosiły o drugie śniadanie. Po drugim śniadaniu przyszliśmy do tematu naszych zajęć. A tematem naszym w tym tygodniu były symbole narodowe i stroje regionalne. Poziomeczki z chęcią wycinały godło polskie i flagę. Trochę musieliśmy pomoc dzieciom przy mocowaniu flagi do patyczka. Dzieciaczki zadowolone i dumne biegały i machały wszystkim swoimi chorągiewkami. Z wyciętych przez dzieci godeł polskich zrobiliśmy osobiste identyfikatory, które dzieci zawiesiły sobie na szyi. A przeciąganie sznureczka przez dziurki pozwoliło dzieciom praktykowanie sznurowania. Aby utrwalić nowo poznane wiadomości wykorzystaliśmy karty pracy w których trzeba było połączyć ze sobą pasujące pary. Po tak wytężonej pracy przyszedł czas na przerwę i wszyscy wyszliśmy na plac zabaw.
Po powrocie dzieci wysłuchały piosenki ”Jesteśmy Polką i Polakiem”
https://youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&feature=share. Podróż po Polsce wesołym pociągiem bardzo podobała się dzieciom i pokazała im różne regiony naszej ojczyzny.
Tak pełne wrażeń i emocji zajęcia dobiegły końca, a dzieci zadowolone z wykonanej pracy i prezentu który mieli dla mamy, pożegnali się z nami.
Pani Iwona, pani Irenka i pani Alinka
Jagódki
Tej soboty Jagódki miały okazję na bliskie spotkanie ze zwierzętami. Oczywiście zaczęliśmy od standardowej muzycznej rozgrzewki. Teraz już nie tylko udaje nam się świetnie pokazywać, ale również śpiewamy nawet też dłuższe piosenki. Następnie udaliśmy się na wycieczkę do zoo ze Strażnikami Miasta, podczas której dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o dzikich zwierzętach. Nauczyliśmy się, że zwierzęta można podzielić na różne kategorie np. zwierzęta leśne, domowe czy gospodarcze, a także jakie zwierzęta znajdują się w danej kategorii. Potem stworzyliśmy instrukcje dla osób chcących mieć zwierzątko domowe.
Znalazły się w niej informacje o tym, że trzeba najpierw czegoś o zwierzątku się dowiedzieć, potem kupić odpowiednie akcesoria (miski, legowisko, smycz...), a także obowiązki jakie czekają na właścicieli pupilów. Udało nam się również rozwiązać labirynt, dzięki czemu piesek i kotek dostały się do swoich misek. Kończąc temat zwierzątek zrobiliśmy jeszcze kolorowego węża z papieru.Podczas śniadania udało nam się posłuchać słuchowiska „Leśne opowieści”, a następnie świętowaliśmy urodziny jednej z Jagódek. Zaśpiewaliśmy „Sto lat” najpiękniej jak potrafimy, solenizant został podrzucony tyle razy ile lat już ma. Każda Jagódka otrzymała również mały podarunek.
Korzystając z pogody pobawiliśmy się na szkolnym patio. Był berek, klasy i inne wciągające zabawy. Po powrocie poznaliśmy majowe święta: święto flagi, pracy i Konstytucji 3 maja. Natomiast na koniec zajęć przygotowaliśmy również serduszkowce magnesiki.
Do zobaczenia następnym razem,
Oliwia, Magda i Babcia Polska
Śliweczki
W minioną sobotę Śliweczki w Szkole Polskiej przebyły na zajęcia bardzo pracowicie i wesoło.
Przywitaliśmy się piosenka "Wszyscy są"
https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA, wykonaliśmy melodię
piosenki ulubioną metodą naszej grupy "klaskanie" i zaraz potem
zabraliśmy się do pracy.
Na początku opowiedzieliśmy sobie o minionych świętach majowych w Polsce.
Były to: 1 Maj - Święto Pracy, 2 Maj Święto Flagi i również Święto Polonii za
granicą, 3 Maj Święto Konstytucji 3 Maja. Kilka ważnych informacji na
temat tych dni staraliśmy się zapamiętać.
Dzieci bardzo ucieszył fakt, iż Polacy mieszkający w innych krajach mają
swoje święto, warto o tym pamiętać i świętować razem. Dzieci oglądnęły
kilka zdjęć jak Polacy przeżywają ten dzień w innych miastach świata.
Przyjęcie dawno temu (1791r) pierwszego aktu prawnego (Konstytucji) w
Europie i drugiego na świecie to informacja, która też mam nadzieję
pozostanie w pamięci Śliweczek.
Wykonaliśmy flagę Polski z orłem w koronie, orzeł jest odbiciem naszych rozłożonych rąk -w taki sposób został narysowany.
Zatrzymaliśmy się na zawodzie NAUKOWIEC. Obejrzeliśmy dwie bogato ilustrowane książki o planetach i układzie słonecznym, podczas oglądania dzieci zadawały dużo pytań. Przeczytałam krótkie opowiadanie o chłopcu, który został w domu z babcią i razem stworzyli niesamowity obraz przedstawiający planety. Przedstawiłam dzieciom sylwetkę Mikołaja Kopernika, dzięki, któremu poznaliśmy teorię heliocentryczną - ruch planet wokół słońca. Kilka słów o Toruniu i zaprezentowanie kilku ujęć obserwatorium astronomicznego zachęciło dzieci na tyle, że bardzo chciałyby odwiedzić to miasto - może podczas wakacji się uda.
Podczas pracy jak i już wcześniej w czasie przerwy śniadaniowej towarzyszyła nam piosenka https://www.youtube.com/watch?v=SWZb2VorsGU. Już po kilku odtworzeniach wszyscy ją nuciliśmy.
Przed pożegnaniem zadałam dzieciom kilka pytań nawiązujących do naszej lekcji - Śliweczki naprawdę dużo zapamiętały - gratuluję - możecie Państwo być bardzo dumni z Waszych pociech.
Już po zajęciach Rodzice byli bardzo wdzięczni za te skromne upominki, doceniając, że mogą razem w domu utrwalać wiadomości.
Dziękuję bardzo dzieciom za zaangażowaną pracę, pozdrawiam serdecznie - do zobaczenia.
Joanna Tylek
Malinki
W ubiegłą sobotę tematem zajęć była woda. Najpierw dzieci
rozpoznawały różnego rodzaju odgłosy wody. Potem rozmawialiśmy, do czego
właściwie potrzebna jest nam woda i dlaczego jest tak ważna.
Obejrzeliśmy film, który mówił o tym, że wody może niedługo zabraknąć i
dlatego powinniśmy starać się jej nie marnować. Po tych poważnych
tematach, postanowiliśmy uciec do podwodnego świata wyobraźni. Zadaniem
dzieci było wyczarowanie na kartkach podwodnego potwora, który mógłby
się czaić na dnie oceanu za pomocą techniki, która polega na
rozdmuchiwaniu na kartce roztworu farby przez słomkę. Dla pobudzenia
wyobraźni obejrzeliśmy zdjęcia bardzo dziwnych, ale jak najbardziej
prawdziwych morskich stworzeń. Natura naprawdę ma polot!
Gdy potwory były gotowe przenieśliśmy się na podwórko, gdzie czekał na
nas prawdziwy ocean. Brakowało w nim tylko trochę życia… zabraliśmy się,
więc znowu do malowania. Tym razem techniką dowolną. Nasze potwory
również znalazły tam dla siebie miejsce. Na sam koniec nauczyliśmy się praktycznej umiejętności, mianowicie filtrowania brudnej
wody, przydatnej w momentach, w których nie mamy dostępu do wody
pitnej. Filtr składa się kolejno z waty bawełnianej, węgla
Kasia
Jarzębina
W celu lepszego poznania się i stworzenia więzi w grupie zaczęliśmy zajęcia dzieląc się tym, co lubimy robić. Następnie słuchając utworu pt. „Wiosna ach to ty” wymieniliśmy wspólnie
nazwy miesięcy i pór roku. Autorem muzyki i słów tej piosenki jest
Marek Grechuta, uznawany za najważniejszego przedstawiciela polskiej
poezji śpiewanej.
Potem niektórzy zaproponowali inne polskie utwory do wysłuchania.
Jednym z nich był «Zanim pójdę» zespołu rockowego Happysad.
Następnie każdy dostał kartkę z bloku, by zrobić rysunek na temat „Wolność” , w rozumieniu dowolnym.
W czasie, gdy dzieci rysowały opowiadałam im o Konstytucji 3 Maja. Była
ona pierwszą w Europie i drugą na świecie (po konstytucji amerykańskiej
z 1787 r.) spisaną konstytucją. Władza została podzielona zgodnie z
zasadą Monteskiusza - francuskiego filozofa, prawnika i pisarza doby
Oświecenia na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Monteskiusz uważał,
że o jakości państwa stanowi gwarantowanie przez nie wolności
obywateli. Filozof wysunął myśl, że sprzyja temu ograniczenie władzy, a
zwłaszcza jej podział. Należy oddzielić władzę zajmującą się
ustanawianiem praw od władzy wprowadzającej w życie jej postanowienia;
sądy zaś powinny być całkowicie niezależne od władz państwowych. Dzięki
temu sędziowie, nie obawiając się nacisków ze strony władzy, mogliby
wydawać sprawiedliwe wyroki. Do sądu mógłby wówczas odwołać się
obywatel, który czułby się pokrzywdzony decyzją któregoś z urzędów.
Konstytucja znosiła liberum veto. Liberum veto (z łac. nie pozwalam) to
zasada ustrojowa Rzeczpospolitej dająca prawo każdemu z posłów
biorących udział w obradach sejmu do jego zerwania, co uniemożliwiało
tym samym przyjęcie podjętych na nim uchwał.
Konstytucja zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną.
Po utracie niepodległości w 1795 roku przez 123 lata rozbiorów
Konstytucja przypominała o walce o niepodległość. Obchody tego święta
były zakazane podczas rozbiorów, a ponownie jego obchodzenie zostało
wznowione w II Rzeczypospolitej w 1919 roku. Święto Konstytucji 3 Maja
zostało zdelegalizowane przez hitlerowców i sowietów podczas okupacji
Polski w czasie II wojny światowej, a po antykomunistycznych
demonstracjach w 1946 r. nie było obchodzone w Polsce, natomiast
zastąpione obchodami Święta 1 Maja. W styczniu 1951 r. święto 3 maja
zostało oficjalnie zdelegalizowane przez władze komunistyczne. W roku
1981 ponownie władze świętowały uchwalenie majowej konstytucji. Do roku
1989 w tym dniu często dochodziło w Polsce do protestów i demonstracji
antyrządowych i antykomunistycznych. Po zmianie ustroju, od kwietnia
1990 r. Święto Konstytucji 3 Maja należy do uroczyście obchodzonych
polskich świąt.
Obejrzeliśmy w internecie Konstytucję 3 Maja 1791 Jana Matejki, obraz ,
który powstał w 1891 roku z okazji setnej rocznicy jej uchwalenia.
Po przerwie zrobiliśmy ćwiczenie z antonimów.. Każdy wymyślał słowo i
rzucał piłkę do osoby, która musiała powiedzieć wyraz o przeciwstawnym
znaczeniu .
Na koniec bawiliśmy się w głuchy telefon, słynną zabawę gdzie jedna
osoba wymyśla hasło i wyszeptuje je na ucho kolejnemu uczestnikowi. Ten
przekazuje następnemu i tak dalej, aż dojdzie do ostatniej osoby.
Ostatni mówi na głos co zrozumiał. Zazwyczaj to inne słowo, niż
wymyślone hasło.
Co zakłóciło przekaz? Jak przebiegała komunikacja? Było to ciekawe doświadczenie z komunikacji międzyludzkiej.
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz