Tarragona, zajęcia 21 maja
Podczas sobotnich zajęć do klasy Sikorek "przyfrunęły'' niektóre Kukułeczki i
wspólnie zaczęliśmy nasz temat dnia, czyli zabawy z wyrazami.
Nie obyło się od naszej nowej powitanki, wyliczanki i wypowiedzi.
Następnie na tablicy pojawiły się sylaby, które dzieci musiały połączyć i
powiedzieć co oznaczają. Zadanie było wykonane na piątkę! Następnym
ćwiczeniem było nazewnictwo obrazków z książki Cztery pory roku, oraz
budowanie całych zdań. Krótka przerwa na śniadanie, podczas której utrwalaliśmy piosenkę dla naszych mam Jesteś mamo skarbem mym, a po niej
swobodne zabawy tj, puzzle, rysowanie według szablonu, budowanie
klocków... Pogoda za oknem wręcz zapraszała nas do wyjścia i tak też
zrobiliśmy. Nasza wyprawa nie trwała długo z uwagi na wysoką
temperaturę. Po powrocie do klasy wraz z grupą Kukułek i Orłów
Dziękuje i do zobaczenia,
Małgosia
Orły i Kukułki
Nasze ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania w naszej grupie paru
Kukułek. Pani Karolina nie mogła być w tym dniu w szkole, dlatego do
naszej grupy dołączyli: Alan, Emma, Luana, Nina i Tomek. Usiedliśmy w
kręgu i na początku każdy uczeń powiedział jak ma na imię i kilka słów o
sobie, np. co lubi robić, jakie ma hobby itd. Następnie przeszliśmy do
zabawy integracyjnej wprowadzającej nas w temat naszych zajęć. Zadanie
polegało na pomachaniu ręką przez osoby, które tego dnia miały dobry
humor, mają niebieskie oczy lub których mamy mają piwne oczy (przy
okazji wyjaśniliśmy, jaki to kolor) oraz osoby, które pomagają mamie w
domu. Kolejnym zadaniem było rozwiązanie zagadki:
„Kto was kocha, tak jak nikt,
I ochrania całym sercem?
I do kogo można przyjść
Z każdym smutkiem jak najprędzej?”
Uczniowie zgodnie odpowiedzieli, że są to mamy, ale tatusiowie też byli
wymieniani. W tym dniu chcieliśmy skupić się na mamie, gdyż 26 maja w
Polsce obchodzony jest Dzień Matki. Każda osoba z zamkniętymi oczami
opowiadała o swojej mamie (jaka jest, jak wygląda). Następnie
urządziliśmy pogadankę na temat skojarzeń ze słowem mama oraz jak mówimy
do swoich mam (tu pojawiły się takie odpowiedzi jak mamunia, mamusia,
mami czy z angielskiego mom). Dzieci z chęcią wysłuchały historii i
genezy Dnia Matki na świecie:
Wszędzie na świecie świętuje się Dzień Matki, ale w różnych terminach i w
odmienny sposób. Dzieci w Szwajcarii składają mamom życzenia już 11
maja.. W Austrii w Dniu Matki mamie nie wolno nic robić! Popularnym
prezentem są własnoręcznie wykonane drewniane szczypce do sałaty, tace
do ciasta. W USA składa się życzenia 14 maja. W prezencie, zamiast
drogich prezentów, mamy dostają od dzieci kuponiki. Na kuponie może być
na przykład napisane 5 całusów – to znaczy, że mama, kiedy tylko zechce,
przychodzi do dzieci, podaje im kupon i ma prawo do 5 całusów. Są też
inne kupony – „sprzątanie”, „zmywanie”... i mama może zrealizować
kuponiki, kiedy zechce – nawet za rok, a dzieci muszą to wtedy wykonać.
Na świecie zaczęto obchodzić Dzień Matki już w 1910 roku (w Stanach
Zjednoczonych). W Polsce po raz pierwszy obchodzono Dzień Matki w 1923
roku w Krakowie. Dzień ten ustanowiono po to, aby przynajmniej raz w
roku ludzie uprzytomnili sobie, a matki odczuły, jak ważna jest ich rola
w społeczeństwie. W dniu tym wszystkie mamy obdarzone są szczególnymi
dowodami miłości.
Dzieciom bardzo spodobał się pomysł z kuponikami. Każda Kukułka i każdy
Orzeł wykonał po kilka kuponików, którymi obdarował mamę. Wśród pomysłów
dzieci znalazły się: buziaki, przytulanie, gotowanie, sprzątanie a
nawet masaż nóg. Drogie mamy zachęcam do wykorzystania kuponików.
Po wykonaniu upominków zrobiliśmy przerwę śniadaniową, podczas której kontynuowaliśmy nasze rozważania na temat dnia mamy. Aby wzbogacić słownictwo dzieci zagraliśmy w grę niedokończone zdania. Dzieci musiały dokończyć poszczególne zdania, tj.
Moja mam ma na imię….. Moja mama jest…….. Z mamą najbardziej lubię……. Gdy mama jest smutna, to ja…….. W domu mama najczęściej……. Mama lubi najbardziej…… Mama śmieje się, gdy………. Pomagam mamie w…….. Mama jest zdenerwowana, gdy……. Chciałabym/Chciałbym ofiarować mamie…..
Wszystkie dzieci wypowiadały się bardzo ciepło o swoich mamach. Okazało się, że większość dzieci się smuci, gdy mama jest smutna. Nasze mamy denerwują się na dzieci, kiedy nie słuchają rodziców. A najpiękniejszym prezentem, które chciałyby dzieci ofiarować mamie to ich serce. Brawo! Po wysłuchaniu wielu przepięknych przemyśleń, uczniowie wysłuchali wiersza Joanny Kulmowej pt. „Mamy mamę”:
Najlepsze u mamy
jest to,
że ją mamy.
Mamy ją swoją, nie cudzą.
Nie inną.
Zawsze tę samą.
I żeby nie wiem, co się stało,
mama zostanie mamą.
Tylko jedna mama na zmartwienia.
Tylko jedna na dwójkę z polskiego.
Tylko jedna od bójki z najlepszym kolegą.
Jedna od bólu zęba
i od przeziębienia.
Nie na sprzedaż.
Nie do zamiany.
Nasza
wszędzie i przez cały czas.
Więc najlepsze u mamy
jest to, że ją mamy
i że mama ma właśnie nas.
Aby trochę odpocząć od wysiłku umysłowego wyszliśmy na boisko szkolne, gdzie pogłębialiśmy nasze relacje. Po powrocie udaliśmy się do klasy pani Gosi i tam wszystkie trzy grupy razem wykonały małe upominki dla swoich mam. Przy użyciu kolorowych kartek typu Goma Eva, kolorowych patyczków powstały przepiękne kwiatki. Podczas wykonywania prezentu uczyliśmy się śpiewać refren piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”. Na zakończenie zajęć postanowiliśmy zrobić niespodziankę naszym kochanym mamom i nagraliśmy występ dzieci, które przepięknie zaśpiewały powyższy utwór i powiedziały razem chórem: Kocham Cię Mamo! Filmik udostępniłyśmy na naszej grupie WhatsAppowej. Przed rozejściem się do domu obejrzeliśmy legendę o Syrence Warszawskiej jedząc przepyszne żelki i ciasteczka.
Drogie mamy pamiętajcie o swoim święcie 26 maja i celebrujcie je razem ze swoimi rodzinami.
Pozdrawiam,
Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz