Castelldefels, zajęcia 30 kwietnia
W Klubie Malucha w Castelldefels w ostatnią sobotę było bardzo
patriotycznie - na tyle, na ile może być z grupą dzieci najmłodszych. Co
udało nam się zrealizować?
Na początku dowiedzieliśmy się, o świętach obchodzonych w Polsce w pierwszych dniach maja.
1 Maj - Święto pracy, również obchodzone w Hiszpanii, 2 Maj - Święto
Flagi Polskiej i również Święto Polaków za granicą, 3 Maj Święto
Konstytucji. Dzieci przyjrzały się godłu Polski, bardzo dokładnie je
opisując, dowiedziały się, że to jeden z 3 symboli narodowych, poza tym
jest Hymn Polski i flaga.
Po tym poważnym momencie, musieliśmy otworzyć wesoły świat Maluszków,
"pojechaliśmy" naszym pociągiem
https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8 na polską łąkę i do polskich
gospodarstw. Na łące zatańczyliśmy "Jak chodzą zwierzęta
" , w "Koniki"
https://www.youtube.com/watch?v=gVP74NryCNs, "Motylki"
https://www.youtube.com/watch?v=NFvfoCdPQWU. Usiedliśmy, aby metodą "bez
wycinania" wydobyć z
Wróciliśmy na łąkę, śpiewem "Tak- Nie" https://www.youtube.com/watch?v=aNXUJTXBN_Q, a także kilka razy w podziale na grupy zaśpiewaliśmy "Panie, Janie, Panie Janie" https://www.youtube.com/watch?v=Y5vmEF8nTLY&list=RDY5vmEF8nTLY&start_radio=1 - bardzo się wszystkim podobało:-)
Została nam jeszcze praca manualna, wykonaliśmy flagę Polski, skrzydła orła były odbiciem rączek każdego z uczniów. Nauczyliśmy się dwóch wersów wiersza Władysława Bełzy "Kto Ty jesteś, Polak mały, jaki znak Twój orzeł biały". Aby nadać wypowiedzianym słowom powagę "stanęliśmy" na scenie i z radością machając flagami wypowiedzieliśmy te kilka znaczących słów - mam nadzieję budujących w nas, a przede wszystkim w Maluszkach poczucie korzeni i więzi rodzinnych w przyszłości.
Dziękuję jak zawsze za zaangażowanie podczas zajęć, pozdrawiam serdecznie - do zobaczenia.
Joanna Tylek
W tym tygodniu wykorzystaliśmy okazję święta ustanowienia Konstytucji 3 Maja aby porozmawiać o naszych polskich symbolach narodowych. Rozpoczęliśmy zajęcia jak zwykle w kółeczku dzieląc się naszymi wrażeniami ze świąt wielkanocnych. Dzieci bardzo chętnie opowiadały co robiły, gdzie były, z kim spędziły ten rodzinny czas. Pomału zaczęliśmy nawiązywać do tematu zajęć i głównym tematem stała się Polska. Niektóre dzieci wyjechały w przerwie na święta do Polski. Opowiadały pełne emocji o miastach w jakich były czy często wyjeżdżają do Polski, co najczęściej robią w Polsce i z kim się widzą na miejscu. Po tak krótkim wstępie zapytałam dzieci czy wiedzą jakie kolory znajdują się na fladze Polski. Żabki wiedziały o naszych barwach narodowych i wspólnie ustaliliśmy ile kolorów ma flaga, jakie one są oraz ich kolejność (z którą czasami są kłopoty) . Później zapytałam o godło Polski, z tym było troszeczkę trudniej ale i to zadanie poszło nam sprawnie. Dzieci wiedziały, że godłem Polski jest orzeł na
wymarzona okazja aby przybliżyć dzieciom legendę o Lechu i powstaniu państwa polskiego.
pożegnanie.
Dziękuję ślicznie wszystkim małym Polakom za zajęcia i zapraszamy już dzisiaj na kolejne.
Pozdrawiam,
Iwona i Alinka
Bociany
Dni 2 i 3 maja są bardzo ważnymi datami dla Polski i Polaków. Dlatego ostatnie
zajęcia w znacznej części poświęcone były zagadnieniom związanym z tymi
szczególnymi dniami.
Na początku spotkania, po przywitaniu się, analizowaliśmy mapę Polski. Dzieci opowiadały i wskazywały jednocześnie miejsca, które są im znane. Wspominały pobyty u
rodziny i wycieczki. Dzieliły się swoimi wrażeniami z tych podróży i
opisywały krajobrazy jakie widziały. Następnie określiliśmy kierunki
geograficzne i wymieniliśmy państwa sąsiadujące z Polską. Na zakończenie
pracy z mapą wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że Polska jest pięknym
krajem. Podsumowaniem pierwszej części spotkania była praca plastyczna.
Kolaże przedstawiające ciekawe z punktu widzenia dzieci rejony Polski
mogłyby posłużyć jako broszurki reklamowe.
Po przerwie śniadaniowej przeszliśmy do najważniejszej części.
Omówiliśmy kolejno dwa ważne polskie święta państwowe. Drugi maja to
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej ( wprowadzone na mocy ustawy z
dnia 20.02.2004 r.) i jednocześnie Dzień Polonii i Polaków za granicą. A
więc to i nasze święto. Flaga to jeden z symboli narodowych. Kolejnymi
symbolami są: godło i hymn. Okazało się, że uczniowie bardzo dobrze
znają melodię i słowa Hymnu. Przyjmując odpowiednią postawę ciała
odśpiewaliśmy zwrotkę i refren Mazurka Dąbrowskiego podkreślając tym
doniosłość omawianych treści. Trzeci maja to z kolei święto obchodzone w
rocznicę uchwalenia w 1791 roku Konstytucji 3 Maja Rzeczypospolitej
Obojga Narodów ( czyli Polski i Litwy połączonych unią ). Konstytucja to
podstawowy zbiór praw obowiązujących w danym państwie , a ta uchwalona 3
maja 1791 roku miała szczególne znaczenie. Uważa się, że była ona
pierwszą w Europie i drugą na świecie, po konstytucji amerykańskiej z
roku 1787. Nowoczesną i demokratyczną.
Po powrocie do sali zapoznaliśmy się z kolejnymi ( po rzeczowniku ) częściami mowy - czasownikiem i przymiotnikiem oraz wypełniliśmy karty pracy podsumowujące i utrwalające poznane zagadnienia. Wszystkie dzieci wywiązały się z zadania rewelacyjnie.
Materiały audiowizualne wykorzystane podczas zajęć
https://www.youtube.com/watch?v=XZrrh-6Ri-Q Konstytucja 3 Maja
https://www.youtube.com/watch?v=pZ4728Jkwf0 Polska - moja Ojczyzna
https://www.youtube.com/watch?v=gS58mvmfxG0 " Mazurek Dąbrowskiego" Hymn Polski
Dziękuję dzieciom za aktywność i pozdrawiam,
Maria Kołomyjec
Komentarze
Prześlij komentarz