Castelldefels, zajęcia 30 kwietnia

Klub Malucha

W Klubie Malucha w Castelldefels w ostatnią sobotę było bardzo patriotycznie - na tyle, na ile może być z grupą dzieci najmłodszych. Co udało nam się zrealizować?
Na początku dowiedzieliśmy się, o świętach obchodzonych w Polsce w pierwszych dniach maja.
1 Maj - Święto pracy, również obchodzone w Hiszpanii, 2 Maj - Święto Flagi Polskiej i również Święto Polaków za granicą, 3 Maj Święto Konstytucji. Dzieci przyjrzały się godłu Polski, bardzo dokładnie je opisując, dowiedziały się, że to jeden z 3 symboli narodowych, poza tym jest Hymn Polski i flaga.
Po tym poważnym momencie, musieliśmy otworzyć wesoły świat Maluszków, "pojechaliśmy" naszym pociągiem https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8 na polską łąkę i do polskich gospodarstw. Na łące zatańczyliśmy "Jak chodzą zwierzęta " , w "Koniki" https://www.youtube.com/watch?v=gVP74NryCNs, "Motylki"  https://www.youtube.com/watch?v=NFvfoCdPQWU. Usiedliśmy, aby metodą "bez wycinania" wydobyć z

kartoników zwierzęta hodowane w gospodarstwie. Potem nazwaliśmy je, próbowaliśmy wydobyć z siebie ich odgłosy. Na dwóch kolorach taśmy przyklejonej na podłodze podzieliliśmy zwierzęta na te, które są ptakami i te, które nimi nie są. Taśmę wykorzystaliśmy do zabawy sprawnościowej, przechodząc po niej tip-topkami, tak aby nasze nogi były ciągle na środku. Zadanie wcale nie było łatwe, dzieci traciły równowagę skupiając się na utrzymaniu stópek, byliśmy na podłodze więc o upadkach mogliśmy nie myśleć. Kolejne zadanie "bez wycinania" , wydobyliśmy podwójnie kartoniki z obrazkami zawodów.
Nazwaliśmy każdą osobę tzn. piekarz, strażak, astronauta etc. Odszukaliśmy parę, a potem odwracając stroną obrazek do dołu zagraliśmy razem w "Pamięć". Dzieci zastanawiając się długo powiedziały kim będą w przyszłości, wybrały dla siebie po kilka par obrazków, aby zagrać z Rodzicami w domu.
Wróciliśmy na łąkę, śpiewem "Tak- Nie"  https://www.youtube.com/watch?v=aNXUJTXBN_Q, a także kilka razy w podziale na grupy zaśpiewaliśmy "Panie, Janie, Panie Janie"  https://www.youtube.com/watch?v=Y5vmEF8nTLY&list=RDY5vmEF8nTLY&start_radio=1 - bardzo się wszystkim podobało:-)
Została nam jeszcze praca manualna, wykonaliśmy flagę Polski, skrzydła orła były odbiciem rączek każdego z uczniów. Nauczyliśmy się dwóch wersów wiersza Władysława Bełzy "Kto Ty jesteś, Polak mały, jaki znak Twój orzeł biały". Aby nadać wypowiedzianym słowom powagę "stanęliśmy" na scenie i z radością machając flagami wypowiedzieliśmy te kilka znaczących słów - mam nadzieję budujących w nas, a przede wszystkim w Maluszkach poczucie korzeni i więzi rodzinnych w przyszłości.
Dziękuję jak zawsze za zaangażowanie podczas zajęć, pozdrawiam serdecznie  - do zobaczenia.


Joanna Tylek

Żabki

W tym tygodniu wykorzystaliśmy okazję święta ustanowienia Konstytucji 3 Maja aby porozmawiać o naszych polskich symbolach narodowych. Rozpoczęliśmy zajęcia jak zwykle w kółeczku dzieląc się naszymi wrażeniami ze świąt wielkanocnych. Dzieci bardzo chętnie opowiadały co robiły, gdzie były, z kim spędziły ten rodzinny czas. Pomału zaczęliśmy nawiązywać do tematu zajęć i głównym tematem stała się Polska. Niektóre dzieci wyjechały w przerwie na święta do Polski. Opowiadały pełne emocji o miastach w jakich były czy często wyjeżdżają do Polski, co najczęściej robią w Polsce i z kim się widzą na miejscu. Po tak krótkim wstępie zapytałam dzieci czy wiedzą jakie kolory znajdują się na fladze Polski. Żabki wiedziały o naszych barwach narodowych i wspólnie ustaliliśmy ile kolorów ma flaga, jakie one są oraz ich kolejność (z którą czasami są kłopoty) . Później zapytałam o godło Polski, z tym było troszeczkę trudniej ale i to zadanie poszło nam sprawnie. Dzieci wiedziały, że godłem Polski jest orzeł na

czerwonym tle, złota korona, dziób i pazury nie umknęły ich uwadze. Aby utrwalić wiadomości, podzieliliśmy się na dwie grupy i układaliśmy układankę według hymnu polskiego. Jedna grupa miała za zadanie ułożenie jednej połowy a druga
drugiej. Po połączeniu połówek powstał nam bardzo piękne godło polskie. Była to
wymarzona okazja aby przybliżyć dzieciom legendę o Lechu i powstaniu państwa polskiego.
Piękna pogoda sprzyjała wyjściu do parku i tam dzieci mogły powspinać się, poskakać, pobawić się piłką i co najważniejsze bawić się “po polsku”. Po powrocie do sali wróciliśmy do naszego tematu zajęć. Przygotowane karty pracy pomogły dzieciom utrwalić barwy
flagi, kolory godła polskiego jak również poznać jakie krajobrazy możemy znaleźć w Polsce. Na zajęciach nie zabrakło również wszystkim znanego wierszyka “Kto ty jesteś?- Polak mały “. Tak zajęcia pełne polskości niepostrzeżenie nam minęły i wkrótce przyszedł czas na
pożegnanie.
Dziękuję ślicznie wszystkim małym Polakom za zajęcia i zapraszamy już dzisiaj na kolejne.


 

Pozdrawiam,



Iwona i Alinka

Bociany

Dni 2 i 3 maja są bardzo ważnymi datami dla Polski i Polaków. Dlatego ostatnie zajęcia w znacznej części poświęcone były zagadnieniom związanym z tymi szczególnymi dniami.
Na początku spotkania, po przywitaniu się, analizowaliśmy mapę Polski. Dzieci opowiadały i wskazywały jednocześnie miejsca, które są im znane. Wspominały pobyty u rodziny i wycieczki. Dzieliły się swoimi wrażeniami  z tych podróży i opisywały krajobrazy jakie widziały. Następnie określiliśmy kierunki geograficzne i wymieniliśmy państwa sąsiadujące z Polską. Na zakończenie pracy z mapą wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że Polska jest pięknym krajem. Podsumowaniem pierwszej części spotkania była praca plastyczna. Kolaże przedstawiające ciekawe z punktu widzenia dzieci rejony Polski mogłyby posłużyć jako broszurki reklamowe.
Po przerwie śniadaniowej przeszliśmy do najważniejszej części. Omówiliśmy kolejno dwa ważne polskie święta państwowe. Drugi maja to Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej ( wprowadzone na mocy ustawy z dnia 20.02.2004 r.)  i jednocześnie Dzień Polonii i Polaków za granicą. A więc to i nasze święto. Flaga to jeden z symboli narodowych. Kolejnymi symbolami są: godło i hymn. Okazało się, że uczniowie bardzo dobrze znają melodię i słowa Hymnu. Przyjmując odpowiednią postawę ciała odśpiewaliśmy zwrotkę i refren Mazurka Dąbrowskiego podkreślając tym doniosłość omawianych treści.  Trzeci maja to z kolei święto obchodzone w rocznicę uchwalenia w 1791 roku Konstytucji 3 Maja Rzeczypospolitej Obojga Narodów ( czyli Polski i Litwy połączonych unią ). Konstytucja to podstawowy zbiór praw obowiązujących w danym państwie , a ta uchwalona 3 maja 1791 roku miała szczególne znaczenie. Uważa się, że była ona pierwszą w Europie i drugą na świecie, po konstytucji amerykańskiej z roku 1787. Nowoczesną i demokratyczną.

Po patriotycznej dawce wiedzy wyszliśmy do pobliskiego parku w którym rozegraliśmy ( dzieląc się na dwie drużyny - dziewcząt i chłopców ) quiz o Polsce. Najpierw trzeba było odszukać wśród krzewów i drzew zadań zawartych w rulonach złożonych z kartek papieru, a następnie zaznaczyć prawidłowe odpowiedzi. Zadanie było niełatwe i praca zespołowa bardzo się przydała. Obie drużyny uzyskały taką samą ilość punktów. Brawo! Jako że pogoda była wspaniała  przeznaczyliśmy też trochę czasu na dowolne zabawy sportowe. Największym powodzeniem cieszyła się pajęczyna po której Bociany wspinały się po mistrzowsku.
Po powrocie do sali zapoznaliśmy się z kolejnymi ( po rzeczowniku ) częściami mowy -  czasownikiem i przymiotnikiem oraz wypełniliśmy karty pracy podsumowujące i utrwalające poznane zagadnienia. Wszystkie dzieci wywiązały się z zadania rewelacyjnie.

Materiały audiowizualne wykorzystane podczas zajęć
https://www.youtube.com/watch?v=XZrrh-6Ri-Q Konstytucja 3 Maja
https://www.youtube.com/watch?v=pZ4728Jkwf0 Polska - moja Ojczyzna
https://www.youtube.com/watch?v=gS58mvmfxG0 " Mazurek Dąbrowskiego" Hymn Polski


Dziękuję dzieciom za aktywność i pozdrawiam,
Maria Kołomyjec



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?