Castelldefels, zajęcia 12 marca

Klub Malucha

W ostatnią sobotę w Klubie Malucha w Castelldefels zajęliśmy się wędrówkami ptaków.
Zaraz po przywitaniu się piosenką "Ja jestem Pan Tik Tak".. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=e9hPqsJiPXQ  dzieci złożyły z kartonowej wycinanki ptaszka, którego nazwaliśmy Elemelek. Zatrzymaliśmy się chwilkę, aby sprawdzić, czy wiemy co jedzą ptaszki, jak zdobywają pokarm i czy tam gdzie przebywają zawsze jest im dobrze.
No właśnie, ponieważ są ptaki, które nie mogą zmienić swojej diety  z powodu biologicznej budowy i muszą opuszczać rejony gdzie przez pewien czas nie mogłyby żyć. Jerzyk, bocian, kukułka to ptaki, które na zimowe miesiące odlatują z Polski do ciepłych stron świata, a żuraw odwrotnie już w połowie lutego rozpoczyna swą wędrówkę z Hiszpanii do Europy - między innymi do Polski - zamieszkuje północną część kraju.
I w taki sposób połączyliśmy oba kraje. Wsłuchani w opowieść "Przygody wróbelka Elemelka" i korzystając z układanki "Patyczaki" zbudowaliśmy domki dla naszych ptaszków.
Każdy policzył ilość użytych prostokątów, nazwaliśmy kolory części domów, niektóre domy miały nawet komin.


Posłuchaliśmy odgłosów ptaków:  jerzyka, kukułki, bociana i żurawia:  https://www.glosy-ptakow.pl/zuraw--zuraw/, z próbą zapamiętania tych odgłosów, aby w kolejnej części zajęć bezbłędnie je odgadnąć.
Przerwa na przekąskę, a zaraz po przerwie chwila zabawy z piosenką "Ptaszki fruwają" https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=zn2ihUfMV_M. Fruwaliśmy jak małe ptaszki, jak duże ptaki i jak wielkie ptaki.
Potem nasze ulubione konkurencje - kto sprawniej i szybciej przesypie ziarenka grochu z kubka do kubka - to naprawdę była konkurencja!  Z pomocą kartoników "Gry dźwiękowej" bawiliśmy się w naśladowanie wylosowanych odgłosów.  Okazało się, że dzieci z największą radością udają dźwięki maszyn, samochodów i wszystkiego co jeździ.
Jeszcze raz pobawiliśmy się fruwając, aby po chwili spokojnie usiąść i wykonać układankę "Ptaszek"

Użyliśmy gąbki  plastycznej i rzepy. Po wycięciu kółek ułożyliśmy kształt, kółka połączyliśmy kawałkami rzepy i zaczęła się zabawa. Dzieci miały za zadanie zdemontować układankę i ułożyć ją na nowo - dzieci powtarzały układanie wykonując to coraz szybciej.
Nadszedł czas pożegnania. Uścisków nie było końca.......
Dziękuję jak zawsze za pełne radości nastroje i za wspólne rozbudzanie dziecięcej wyobraźni.
Pozdrawiam serdecznie - do zobaczenia:-)

Joanna Tylek

 

Żabki 1


,, Marcowe kaprysy” B. Forma


Wymieszał marzec pogodę w garze
Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę
Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni
Domieszam wiatru ciepłego
Smutno by w marcu było bez niego
Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.


Ostatnie zajęcia przypadły w deszczowy dzień. Aura doskonale odzwierciedlała nasz temat spotkania. Z rana padał deszcz, a gdy dzieci opuszczały szkołę świeciło już słońce.
Ale to przecież marzec i pogoda szybciutko się zmienia.
Oczekując na przyjście wszystkich dzieci zagraliśmy w grę edukacyjną ćwiczącą spostrzegawczość i rozwijającą słownictwo. Następnie, już przy zwiększonej frekwencji przeszliśmy do tematu dnia, którym była marcowa pogoda i związany z nią sposób ubierania się.

Praktykantka Ania zaprezentowała dzieciom wszystkie pogodowe elementy przy pomocy wiersza pt. "Marcowa pogoda" przedstawiając treść utworu. Żabki odgadywały kolejne emblematy wkładane do tekturowego garnka: chmurki, słoneczko, deszcz, śnieg i błyskawice. Zadaniem wiatru było wszystko razem wymieszać. Podsumowaniem zagadnienia była indywidualna praca plastyczna.
Po przerwie śniadaniowej kontynuowaliśmy temat. Obejrzeliśmy film pt "Czas się ubrać"  https://www.youtube.com/watch?v=Ds-Wqmuw8Wo , a następnie  nazywaliśmy poszczególne części garderoby dzieląc na zimowe i letnie. Dzieci doskonale orientowały się i prawidłowo zaszeregowywały ubranka. Ważnym elementem ubioru są buty. Każda Żabka otrzymała szablony bucików z wyciętymi dziurkami i sznurowadło. Zadanie polegało na zasznurowaniu, czyli przeciągnięciu sznurowadła przez otworki w bucikach. Było to doskonałe zadanie ćwiczące małą motorykę , a jednocześnie wprowadzenie do samodzielnego sznurowania obuwia. Gdy już wszystko wiedzieliśmy na temat ubranek wykonaliśmy prace plastyczne "ubierając" namalowane postacie.
Z racji, że pogoda na dworze nie sprzyjała zabawie w parku postanowiliśmy rozruszać się w sali. Rozegraliśmy zawody na najdłuższy skok w dal z miejsca. Przy pomocy taśmy malarskiej zaznaczyliśmy START i oznaczaliśmy miejsce "lądowania". Musimy przyznać, że grupa Żabek 1 to sportowcy nie byle jacy. Wszyscy zawodnicy otrzymali czekoladowe medale i brawa. Na zakończenie wykorzystaliśmy parasol do zabawy "Kogo brakuje, kto jest ukryty pod parasolem?". Zabawa bardzo spodobała się dzieciom, ale niestety trzeba już było pożegnać się.



Pozdrawiamy cieplutko,
Maria Kołomyjec i Ania praktykantka


Żabki 2


W tym tygodniu tematem zajęć były bardzo przez dzieci lubiane bajki. Rozpoczęliśmy zajęcia od wspólnego powitania i rozruszania się piosenką “Witamy was”. Później przygotowaliśmy mały teatrzyk kukiełkowy. Podczas czytania bajki “Kota w butach” Alinka pokazywała poszczególne sceny kukiełkami. Bardzo dzieciom podobało się małe przedstawienie kukiełkowe. Żabki z zaciekawieniem słuchały i oglądały znaną już wszystkim bajkę. Po emocjach związanych z teatrzykiem każda z Żabek dostała labirynt w którym kot w butach musiał dostać się do młyna po drodze łapiąc jak najwięcej mysz. Dzieci próbowały różnych dróg aby zebrać wszystkie myszki. Po wytężonym wysiłku umysłowym przyszedł czas na drugie śniadanie. Dzieci podczas śniadania opowiadały które z bajek są ich ulubione. Przypomnieliśmy sobie główne klasyczne bajki. Z powodu brzydkiej pogody nie wyszliśmy w tym tygodniu na plac zabaw ale dzięki zabawie w czarnoksiężnika przy muzyce piosenek “Fantazja” https://youtu.be/RMTBeqGpcOg  “Podróż do krainy bajek” https://youtu.be/yFcvIKAnFZE dzieci dzieci mogły się poruszać i bawiły się świetnie. Po zatrzymaniu muzyki, czarnoksiężnik czyli ja, wydawał polecenia i zaczarowywał dzieci w
różne zwierzęta. Żabki zamieniały się a to w zajączki, ptaszki, słonie, bociany stojące na jednej nodze...
Bardzo spodobało się dzieciom bajkowe memory. Zabawę tą zrobiliśmy w parach a odszukiwane obrazki związane były z najbardziej popularnymi bajkami.
Następną bajką której poświęciliśmy więcej czasu była  Królowa Śniegu. Na ostatnich zajęciach omówiliśmy tą bajkę i na tym spotkaniu mogłam sprawdzić ile dzieci zapamiętały z nowego słownictwa poznanego podczas opowiadanie. Żabki mają bardzo dobrą pamięć i potrafiły wytłumaczyć mi kim są zbójnicy, zbójniczka, albo z jakim ptakiem rozmawiała Gerda.
Odszukiwanie 10 różnic między obrazkami też bardzo spodobało się dzieciom. Szybciutko odszukały większość różnic. Dzieci którym udało się zrobić to szybciej pomagały innym. Na tych zajęciach mieliśmy również kolorową koronę, która przekazywana była każdemu dziecku, które chciało przez chwilę poczuć się jak księżniczka albo królewicz. Deszczowe zajęcia umilały nam prace manualne. Wyklejanie lodowej sukienki bardzo podobało się dzieciom i miały różne pomysły na zrobienie tego zadania. Na zakończenie Żabki obejrzały krótką bajkę o “Królowej śniegu” https://youtu.be/XdIa4HMD1Eo i nawet się
nie obejrzały jak trzeba było się ubierać do wyjścia.


Pozdrawiam serdecznie i jak zawsze zapraszam na kolejne spotkanie.
Iwona i Alinka


Bociany

Ostatnie spotkanie Bocianów w Castelldefels upłynęło pod znakiem wiosny. Rozpoczęliśmy od krótkiej gry, w której mieliśmy szansę się bliżej poznać - zajęcia prowadziła nowa praktykantka, Pani Marta. Każdy powiedział o sobie kilka zdań, a pozostali musieli odgadnąć, które są prawdziwe. Później wspólnie za pomocą kart odgadliśmy, co będzie tematem zajęć i zagraliśmy w wiosenne memory. Po pasjonującej rozgrywce byliśmy gotowi na kolejną wiosenną grę - każdy dostał specjalną “łapkę”, którą opuszczał lub podnosił zależnie od tego, czy podana informacja o wiośnie w Polsce i wiośnie w Hiszpanii była prawdziwa czy fałszywa. Najpierw informacje podawały panie praktykantki, a później każdy Bocian mógł dorzucić swoje trzy grosze. W dalszej części przedpołudnia oglądaliśmy krótki filmik o zwiastunach wiosny (https://www.youtube.com/watch?v=1hMBunlTUSM), zgadywaliśmy zagadki wiosenne i układaliśmy  przysłowia z rozsypanych elementów.

Później przyszedł czas na drugie śniadanie, które minęło spokojnie. Kiedy wszystko zostało zjedzone, przeszliśmy do drugiej części zajęć. Niestety padało, więc nie mogliśmy wyjść się przewietrzyć. Zaczęliśmy od zabawy w labirynt na rozgrzewkę. Wspaniałe żelowe labirynty, przygotowane już jakiś czas temu przez praktykantki, zajęły Bociany na dłuższą chwilę. Później rozmawialiśmy o wiosennych tradycjach w Polsce i oglądaliśmy filmik o ludowych zwyczajach związanych z przyjściem wiosny (https://www.youtube.com/watch?v=tDT9Dm5ArKc). W ostatniej części zajęć usiedliśmy do robienia kolorowych wazoników z wiosennymi kwiatami z plasteliny, papieru i innych materiałów. Wszystkim Bocianom wyszły przepiękne oryginalne prace. Na koniec każdy mógł przeczytać wiersz o wiośnie Marii Konopnickiej i zagraliśmy jeszcze w kalambury.


Marta i Diana

 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?