Tarragona, zajęcia wielkanocne 20 marca

Sikorki, grupa Pani Gosi

Kolejne spotkanie w Szkole Polskiej już za nami. Po tradycyjnym przywitaniu, zabawie z piłką, pracy z kalendarzem, utrwaleniu samogłosek odczytałam dzieciom list. Pełni zdumienia  i ciekawości okazało się, że napisała do nas Pani Wiosna. Sikorki pięknie odgadywały  zagadki związane z ową porą roku. 

Na dodatek właśnie w sobotę był pierwszy dzień wiosny. Przypomnieliśmy sobie jak szuka bocian żabek i po krótkiej gimnastyce porannej  przeszliśmy do tematu dnia, czyli  Świąt Wielkanocnych.    Wprowadzeniem do tematu posłużyła nam książeczka o ''Rikusiu'' czyli króliczku o oklapniętym uszku. Nie wszyscy jesteśmy tacy sami, dlatego lektura ukazuje  tolerancję  i akceptację wśród innych. Następnie przyszła pora  na małe co nieco. Jedząc śniadanie dzieci obejrzały bajeczkę o Brzydkim kaczątku

Drugim punktem naszych zajęć były zabawy ruchowe, które Sikoreczki uwielbiają. Tym razem nauczyliśmy się piosenki ''Kaczuszki'' wraz z pokazywaniem. https://youtu.be/zW1_ANe0l94 . Pojawiło się też Kółko graniaste oraz Bociania ciuciubabka. Śmiechu było co niemiara.
Kontynuując temat dnia każde dziecko otrzymało kopię jajka ze szlaczkami do ozdobienia. Przeróżnymi materiałami nasze rączki pracowały nieustannie, rysowały, przyklejały bibułę, naklejki, aż powstały piękne, kolorowe pisanki.


Zbliżając się ku końcowi zajęć wyszliśmy na teren szkoły, do pobliskiego lasku aby zbudować gniazda dla zajączka. Każda Sikorka przyniosła gałązki, szyszki i inne dekoracje. Tak oto ukończone, zostawiliśmy nasze gniazdka i udaliśmy się do piaskownicy. Aczkolwiek ciekawość Sikorek była ogromna i postanowiliśmy szybko sprawdzić czy zając nam coś zostawił. Idąc po śladach napotkaliśmy nasze gniazdka z paczuszką słodyczy. Dziękujemy zajączku! Zadowoleni zostawiliśmy las w porządku i w ciszy udaliśmy się do klasy, w której również posprzątaliśmy i podeszliśmy do szkolnej bramy.

Dziękuje i pozdrawiam wiosennie,
Gosia

Sikorki, grupa Pani Ani

W ostatnią sobotę na kolejne zajęcia w Szkole Polskiej Sikorki żwawo pomaszerowały do szkoły spod bramy wjazdowej w rytm piosenki:  Jak dobrze być barankiem, obudzić się porankiem... Gdy dotarliśmy do szkoły umyliśmy rączki i usiedliśmy na dywanikach w kółku. Na przywitanie tradycyjnie zaśpiewaliśmy piosenkę Wszyscy są, witam was. Następnie posługując się piosenką Gdzie jesteś? sprawdziliśmy listę obecności.

Tematem ostatnich zajęć była Wielkanoc. Zajęcia zaczęliśmy od przeczytania książki Wielkanoc kurczaczka. Później dzieci opowiadały o ich ulubionych tradycjach wielkanocnych i chętnie się nimi dzieliły z kolegami i koleżankami.
Później rozpoczęła się nasza Wielkanocna olimpiada. Dzieci rzucały jajkami do koszyka, był też bieg z jajkiem na łyżce na czas i slalom pomiędzy pisankami. Sikorkom przypadły do gustu te dyscypliny, świetnie się przy tym bawiły. Mimo wszystko już nie mogły się doczekać Wielkanocnego Zajączka, także po zabawach sportowych zabraliśmy się do pracy plastycznej.
Praca plastyczna w ubiegłym tygodniu polegała na tym by każde dziecko zbudowało swoje gniazdko. Dzieci z przyniesionych z domu gałązek i ozdób stworzyły bardzo kreatywne konstrukcje. By Zajączek nie był głodny każda Sikorka zrobiła też po marchewce z plasteliny.
Po pracy artystycznej Sikorki miały ochotę na drugie śniadanie więc z chęcią pobiegły umyć ręce.  Podczas posiłku obejrzały film o Wielkanocnych zwyczajach, poniżej podaje link:
https://www.youtube.com/watch?v=E1j3X7cfHYk
Po posiłku razem z Orłami i młodszymi Sikorkami wspólnie wybraliśmy się na boisko. Tam dzieci jak zawsze świetnie się bawiły, skacząc na skakance czy budując babki w piasku. Tym razem sporo czasu im zajęło również szukanie śladów Zajączka.
Po powrocie do klasy Sikorki były bardzo szczęśliwe widząc, że Zajączek niepostrzeżenie znalazł ich gniazdka i zostawił w każdym słodki prezent. Po tylu emocjach Sikorki zabrały się za malowanie swoich papierowych pisanek, a gdy czas zajęć dobiegał końca wybraliśmy się po książki do naszej szkolnej biblioteki. Każde dziecko samo wybrało sobie książkę. Tak zaopatrzeni, ubraliśmy kurtki i plecaki i wyruszaliśmy na spotkanie z rodzicami przy bramie wjazdowej.


Dziękuję i pozdrawiam,
Ania

Orły

Zanim rozpoczęliśmy zajęcia przywitaliśmy w naszej klasie nową uczennicę, Klaudię. Dzieci po kolei przedstawiły się, powiedziały jak mają na imię, ile mają lat i co lubią robić. Także zapoznaliśmy się z naszym nowym projektem proczytelniczym oraz jego zasadami.

Podczas ostatnich zajęć kończyliśmy nasz moduł o empatii z międzynarodowego projektu „Emocja”, który realizujemy w tym roku szkolnym. Na początku urządziliśmy pogadankę na temat filmu, który obejrzeliśmy na ostatnich zajęciach. Uczniowie krótko streścili historię Grufołaka. Porozmawialiśmy o negatywnych emocjach jakie wystąpiły w animacji (tj. strach, obawa, lek). Wykonaliśmy również empatyczne okulary, przez które na świat będziemy patrzeć z większym zrozumieniem. Przyodziani w okulary, nazywaliśmy emocje w danych sytuacjach, próbowaliśmy również znaleźć rozwiązanie. Uczniowie wyobrażali sobie następujące sytuacje:
    • koledzy śmieją się z twoich butów,
    • kolega jako jedyny z klasy otrzymuje jedynkę ze sprawdzianu,
    • koleżanka rozbiła sobie kolano potykając się,
    • niepełnosprawny kolega jest wyśmiewany przez dzieci z innej klasy,
    • najlepsza koleżanka Kasi zdradza jej sekret itd.



Podczas burzy mózgów uczniowie bardzo dobrze wcielili się w powyższe role, znaleźliśmy mnóstwo rozwiązań wspierających pokrzywdzone dzieci. Uczniowie używali takich sformułowań jak: nic się nie stało, następnym razem będziesz najlepszy, do wesela się zagoi; boli mnie to, że……., następnym razem nie mów tego/tak itd.
Przy okazji wyjaśniliśmy pojęcie niepełnosprawność. Uczniowie zapoznali się z różnymi formami niepełnosprawności (fizycznej, umysłowej, narządu wzroku, słuchu). W ramach solidarności ze Światowym Dniem Zespołu Downa wszyscy uczniowie przyszli do szkoły przyodziani w skarpetki nie do pary.
Podczas przerwy śniadaniowej uczniowie wysłuchali wiersza pt. „Empatia” Anny Mikciuk. Nasz empatyczny blok tematyczny zakończyliśmy kolorowanką Quiver, uczniowie stworzyli indywidualne flagi empatii, przyjaźni i zrozumienia.
Tego dnia okazało się, że nasza koleżanka Alicja ma urodziny, z tej okazji zaśpiewaliśmy solenizantce gromkie Sto Lat.
Następnie z okazji zbliżających się Świąt stworzyliśmy gniazdka wielkanocne i wypatrywaliśmy śladów zajączka. Po pogadance na temat zwyczajów wielkanocnych (tj. śmigus-dyngus, Niedziela Palmowa, święcenie pokarmów) udaliśmy się na boisko szkolne szukać śladów zajączka i ukrytych słodkości. Okazało się, że na boisku nie odnaleźliśmy żadnych skarbów. Ale jakie było zdziwienie dzieci, kiedy po powrocie do klasy znaleźli we własnych gniazdach świąteczne smakołyki. Radości nie było końca. Na zakończenie zajęć rozwiązaliśmy jeszcze krótkie karty pracy. Na początek szukaliśmy zaszyfrowanych słów (Wielkanoc, pisanka, zwyczaje, baranek, palma). Następnie musieliśmy umieścić wyrazy w odpowiednich miejscach tabelki. Przy okazji poznaliśmy nową część mowy (przysłówek). Udało nam się przyporządkować następujące wyrazy:


    • Rzeczownik – zajączek, palma
    • Czasownik – świętowanie, rozmawiam
    • Przymiotnik – wielkanocna
    • Przysłówek – smacznie, wspólnie,
Nie dokończyliśmy tego zadania, dlatego w domach należy przyporządkować następujące wyrazy (jedzą, rodzinny, pisanka, dzisiaj, koszyczek).

Do domów rozchodziliśmy się życząc sobie nawzajem Wesołych Świąt i Mokrego Dyngusa.

Wesołych Świąt!!! Do zobaczenia w kwietniu
Pozdrawiam,

Gabrysia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?