Castelldefels, zajęcia wielkanocne 20 marca

Klub Malucha

W ostatnią sobotę w Klubie Malucha było bardzo wiosennie i świątecznie.
To nasze ostatnie spotkanie przed Wielkanocą - więc jak zawsze przed każdymi świętami mamy dużo pracy i zamieszania- my też mieliśmy dużo "pracy" - bez zamieszania :-)Przeplatając zabawę z pracami manualnymi, piosenkami, tańcem i rodzinnym konkursem - tak przebiegły nasze zajęcia:

Przywitanie -nasza piosenka "Wszyscy są", którą jak się okazało dzieci już śpiewają w drodze do szkoły.
Kolorowa karta z obrazkami, a na niej rożne ilustracje wprowadziła nas w temat spotkania.
Ilustracje związane z polską tradycją świąteczną - nazwaliśmy każdy obrazek, dzieci powtarzały pięknie wyrazy, wskazywały paluszkiem na wywołaną ilustrację. Z Wielkanocą kojarzą nam się 3 zwierzęta. Nazwaliśmy je i próbowaliśmy naśladować ich odgłosy, zabawa okazała się bardzo wciągająca, dlatego nie poprzestaliśmy na udawaniu zajączka, baranka czy kurki. Pojawiły się też odgłosy innych zwierząt - najciekawszy i zarazem najtrudniejszy w naśladowaniu okazał się osioł - daliśmy radę!!  Dzieci były bardzo ochocze i aktywnie brały udział w zabawie - jednak w grupie kolegów wraz z ich rodzicami chyba jest fajnie - tak stwierdziliśmy nie mogąc przerwać zabawy.
Chwila na szybki  "Taniec bucików",  melodyjny "Taniec motylków" - do którego włączyliśmy instrumenty - każdy dzwoneczkiem, grzechotką muzyczną małą lub dużą  wygrywał takty melodii fruwających motylków.


Kiedy na środku sali pojawiły się niebieskie stoliki wszyscy wiedzieliśmy, że to czas na nasze warsztaty manualne -   hmmmm - co stworzymy dzisiaj?
Mąka, sól, woda - wymieszaliśmy masę aby móc wykonać prawdziwe ozdoby - musieliśmy wybrać jeden z zaproponowanych symboli wielkanocnych - mógł to być baranek, zając, jajka, kurka. Wybraliśmy ambitnie  - BARANEK.
Lepiliśmy, rolowaliśmy, dolepialiśmy - efekt bardzo nas ucieszył. Baranki dostały puszystą podstawę i odłożone do pierwszego wyschnięcia w słonecznym miejscu czekały na zakończenie zajęć.
A my jeszcze  z rozsypanki kolorowych obrazków wybraliśmy te pasujące do tradycyjnego polskiego koszyczka wielkanocnego, poznaliśmy też ich znaczenie.
Zakończyliśmy quizem rodzinnym, w którym odpowiadaliśmy na bardzo trudne pytania dotyczące świątecznych tradycji. Dla poprawnych odpowiedzi były nagrody. Nagrody - czekoladowe króliczki i jajeczka bardzo zachęcały do kolejnych rund. Nasze Rodziny pracowały nad poprawnymi odpowiedziami wspólnie sobie pomagając. Doszliśmy do finału i chyba nie było jedynego zwycięzcy. Wszyscy zostali nagrodzeni.
Uśmiechnięte, w czekoladowych plamkach na twarzach dzieci pożegnały się pięknie zabierając z dbałością swoje baranki do domu.  Pożyczyliśmy sobie wzajemnie pięknych świąt i radosnych wspólnie spędzonych chwil.


Pozdrawiam wszystkich - do zobaczenia za jakiś czas znowu:-)
Joanna Tylek


Żabki, grupa Pani Ani

To marcowe spotkanie Żabek w Szkole Polskiej w Castelldefels,odbyło się w bardzo świątecznej atmosferze. Tematem zajęć była Wielkanoc i związane z nią polskie tradycje.

Opowiedziałam Żabkom o Wielkim Tygodniu, a szczególnie o czterech najważniejszych dniach: Niedzieli Palmowej, Wielkim Piątku, Wielkiej Sobocie, niedzieli i poniedziałku wielkanocnym.
Święta Wielkanocne to czas zwycięstwa życia nad śmiercią, czas budzenia się przyrody do życia - nadchodzi wiosna.
Wielki Piątek to dzień postu, refleksji nad życiem. W Wielka Sobotę świeci się jajka oraz żywność w kościele. W Wielką Niedzielę kończy się post, to dzień zmartwychwstania Jezusa Chrystusa , spożywa się uroczyste, rodzinne śniadanie. Na świątecznym stole nie może zabraknąć takich potraw jak: Święconka z poprzedniego dnia czyli jajka, kiełbasa, chrzan, chleb, żurek, babka wielkanocna, mazurki. Poniedziałek wielkanocny, zwany lanym, Śmigus Dyngus, to czas zabaw i psikusów, do dzisiejszego dnia przetrwała tradycja polewania się wodą.

https://dziecisawazne.pl/tradycje-wielkanocne-jak-to-bylo-kiedys/#:~:text=Wielkanocny%20Poniedzia%C5%82ek%20(lany%20poniedzia%C5%82ek%2C%20%C5%9Bmigus,wierzbowymi%20ga%C5%82%C4%85zkami%20lub%20polewanie%20wod%C4%85.


Tego dnia zajęcia obfitowały w niespodzianki. Oprócz śniadanka, pojawiły się czekoladowe zajączki, kaczuszki, jajeczka, które cieszyły nie tylko nasze oczy ale także brzuszki.
Na zajęciach plastycznych robiliśmy pisanki, przyklejając na jajeczkach kawałki materiałów oraz koralików. Takie pisanki nazywają się oklejankami.Każde dziecko narysowało też rysunek związany z tematem oraz napisało kilka nowych słów. Powstały jak zwykle zupełnie unikatowe dzieła.
Opowiedziałam dzieciom legendę o bogini wiosny, która idąc zimą przez las zobaczyła umierającego z zimna ptaszka. Żeby uratować mu życie, zamieniła go w króliczka, który z wdzięczności za tą przemianę co roku w czasie Świąt Wielkanocnych przynosi jajka.
Przeczytaliśmy też książeczkę ,,Dole i niedole królika Łapka" o pewnej króliczej rodzinie.
W parku gwoździem programu okazała się kolorowa kreda do rysowania na chodniku. I tak na wesołej zabawie upłynął nam czas. Na zakończenie zaśpiewaliśmy nasz hymn Żabek, który dzieciom wychodzi coraz lepiej.

http://daskalia.eu/tekst-piosenki-byla-sobie-zabka-mala/


Życzę wszystkim Żabkom i ich rodzinom Wesołych Świąt Wielkanocnych 🌻
Ania Rafalska 


Żabki, grupa Pana Piotra


Ostatnie, przedświąteczne spotkanie z Żabkami upłynęło w kreatywnej atmosferze. Tematem zajęć była Wielkanoc oraz zagadnienia z nią związane. Na początek przypomnieliśmy sobie wiadomości o tym, z czym kojarzą się nam te święta. A więc była pogadanka o koszyku, Święconce, potrawach wielkanocnych, baranku, kurczaku i zajączku wielkanocnym, palmie wielkanocnej, poście, śmigusie-dyngusie, śniadaniu wielkanocnym, pisankach, Jezusku Palmowym i Osiołku, pogrzebie żuru i śledzia oraz innych zwyczajach i tradycjach wielkanocnych. Żabki bardzo zainteresowała postać papieża Urbana V, który w XIV wieku wymyślił baranka wielkanocnego, przedstawianego z czerwoną chorągiewką jako symbolem męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa.
Wielkanoc kojarzy się przede wszystkim z jajkami. Już od czasów antycznych są one symbolem odradzającego się życia, a w tradycji chrześcijańskiej - Zmartwychwstałego Chrystusa.W zależności od regionu Polski, sposób zdobienia jajek jest inny. Mogą być zdobione woskiem, wydrapywane ostrym narzędziem, oklejane lub jednokolorowe, bez żadnych wzorów, nazywane byczkami. Nas interesował sposób dekoracji typu oklejanka,gdzie na jajko nakleja się koraliki, włóczkę, skrawki materiału itp. Obejrzeliśmy wzory i fotografie instruktażowe dotyczące zdobienia jajek i przystąpiliśmy do działania. Link: centrumrekodziela.pl/szukaj:pisanki


Za pomocą kleju biurowego przyklejaliśmy uprzednio wycięte skrawki materiałów na jajka. Każdy sam kreował swoje dzieło sztuki. Jako przerywnik odczytany został wiersz ,,Klej,, Jana Brzechwy oraz ,,Baranek,, i ,,Wielkanocne kurczaki,, Marcina Timofiejewa.
Następnie, tradycyjnie udaliśmy się na plac zabaw. Tam oprócz gier był czas na rysowanie kredą pisanek na betonie. Po powrocie do klasy Żabki zajadały się wielkanocnymi czekoladkami i wysłuchały wiersza ,,Sum,, J. Brzechwy. Rysowały także wzory pisanek na kartkach papieru. Czas lekcyjnymi szybko minął. 

Do zobaczenia. Wesołych Świąt,

Piotr Rafalski

Bociany


Dzień dobry wiośnie! Razem z piosenką przywitaliśmy kolejną już porę roku. Tę pracowitą sobotę rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie wszystkich pór roku i miesięcy - dodawaliśmy i mnożyliśmy po polsku, tak aby na naszym czterokolorowym kole powstał piękny kalendarz. Trzeba przyznać, że Bociany potrafią wykorzystać każdy kawałek papieru na stworzenie oryginalnych prac plastycznych. A tym razem w temacie pór roku i wiosny samoistnie zaczęły pojawiać się żółte kurczaczki i urocze zajączki.  Podjęliśmy więc temat Wielkiej Nocy.  Po obejrzeniu prezentacji ze zdjęciami, zapoznaniu się z podstawowymi informacjami, po poznaniu polskich tradycji okresu wielkanocnego, symboli oraz świątecznej kuchni, przyszedł czas na quiz. Bociany właściwie chórem opowiadały o symbolach jakie niosą ze sobą jajko, wielkanocne zwierzęta baranek, zając i kurczaczek, jak wyznaczamy datę Świąt Wielkanocnych, co to jest pisanka oraz wiele innych. Słusznym więc było losowanie słodkich jajeczek i innych czekoladowych figurek świątecznych.
Po przerwie śniadaniowej udaliśmy się do parku, gdzie Bociany z własnej inicjatywy otwarły laboratorium koloru. Za pomocą kredy sproszkowanej powstały mieszanki różnych pigmentów, a dzieci były zachwycone nie tylko otrzymanymi barwami, ale także strukturą tego kolorowego proszku i reakcją różnych wielkości grudek kredowych. Wiosenne kolory kredy zabraliśmy więc do sali, aby tam pomogły nam w przygotowaniu świątecznych bukietów. 
Każdy Bocian wykonał wiosenny kwiat z papierków barwionych kredą, zajączka długouchego z drucików, jajko styropianowe w bibule... Niektórzy pokusili się o inne kreacje swoich bukietów, tworząc kompozycję z materiałów papierniczych - zawsze zawiązaną ze Świętami Wielkiej Nocy. Powstało nawet jajko otwarte z którego właśnie wychodzi małe kurczątko, również cały koszyczek służący do przechowywania świątecznych artykułów ;) 
Słodycze z losowania Bociany oszczędziły podczas przerwy dodając je do swoich bukietów wielkanocnych, tym samym czyniąc je słodką przekąska na kolejne dni. 
Mam nadzieję, że wasze bukiety będą przypominać wam o ważnych symbolach ukrytych w polskich tradycjach Wielkiej Nocy.
Przesyłam dla Wszystkich najlepsze pozdrowienia wraz z życzeniami spokojnych, zdrowych i pięknych Świąt. Niech Wielkanoc odnowi radość w Waszych sercach i niesie nadzieję na kolejne miesiąc.

Do zobaczenia,
Aleksandra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?