Castelldefels, zajęcia wielkanocne 20 marca
W ostatnią sobotę w Klubie Malucha było bardzo wiosennie i świątecznie.
To nasze ostatnie spotkanie przed Wielkanocą - więc jak zawsze przed
każdymi świętami mamy dużo pracy i zamieszania- my też mieliśmy dużo
"pracy" - bez zamieszania :-)Przeplatając zabawę z pracami manualnymi,
piosenkami, tańcem i rodzinnym konkursem - tak przebiegły nasze zajęcia:
Przywitanie -nasza piosenka "Wszyscy są", którą jak się okazało dzieci już śpiewają w drodze do szkoły.
Kolorowa karta z obrazkami, a na niej rożne ilustracje wprowadziła nas w temat spotkania.
Ilustracje związane z polską tradycją świąteczną - nazwaliśmy każdy
obrazek, dzieci powtarzały pięknie wyrazy, wskazywały paluszkiem na
wywołaną ilustrację. Z Wielkanocą kojarzą nam się 3 zwierzęta.
Nazwaliśmy je i próbowaliśmy naśladować ich odgłosy, zabawa okazała się
bardzo wciągająca, dlatego nie poprzestaliśmy na udawaniu zajączka,
baranka czy kurki. Pojawiły się też odgłosy innych zwierząt -
najciekawszy i zarazem najtrudniejszy w naśladowaniu okazał się osioł -
daliśmy radę!! Dzieci były bardzo ochocze i aktywnie brały udział w
zabawie - jednak w grupie kolegów wraz z ich rodzicami chyba jest fajnie
- tak stwierdziliśmy nie mogąc przerwać zabawy.
Chwila na szybki "Taniec bucików", melodyjny "Taniec motylków" - do
którego włączyliśmy instrumenty - każdy dzwoneczkiem, grzechotką
muzyczną małą lub dużą wygrywał takty melodii fruwających motylków.
Kiedy na środku sali pojawiły się niebieskie stoliki wszyscy wiedzieliśmy, że to czas na nasze warsztaty manualne - hmmmm - co stworzymy dzisiaj?
Mąka, sól, woda - wymieszaliśmy masę aby móc wykonać prawdziwe ozdoby - musieliśmy wybrać jeden z zaproponowanych symboli wielkanocnych - mógł to być baranek, zając, jajka, kurka. Wybraliśmy ambitnie - BARANEK.
Lepiliśmy, rolowaliśmy, dolepialiśmy - efekt bardzo nas ucieszył. Baranki dostały puszystą podstawę i odłożone do pierwszego wyschnięcia w słonecznym miejscu czekały na zakończenie zajęć.
A my jeszcze z rozsypanki kolorowych obrazków wybraliśmy te pasujące do tradycyjnego polskiego koszyczka wielkanocnego, poznaliśmy też ich znaczenie.
Zakończyliśmy quizem rodzinnym, w którym odpowiadaliśmy na bardzo trudne pytania dotyczące świątecznych tradycji. Dla poprawnych odpowiedzi były nagrody. Nagrody - czekoladowe króliczki i jajeczka bardzo zachęcały do kolejnych rund. Nasze Rodziny pracowały nad poprawnymi odpowiedziami wspólnie sobie pomagając. Doszliśmy do finału i chyba nie było jedynego zwycięzcy. Wszyscy zostali nagrodzeni.
Uśmiechnięte, w czekoladowych plamkach na twarzach dzieci pożegnały się pięknie zabierając z dbałością swoje baranki do domu. Pożyczyliśmy sobie wzajemnie pięknych świąt i radosnych wspólnie spędzonych chwil.
Pozdrawiam wszystkich - do zobaczenia za jakiś czas znowu:-)
Joanna Tylek
To marcowe spotkanie Żabek w Szkole Polskiej w Castelldefels,odbyło się w bardzo świątecznej atmosferze. Tematem zajęć
była Wielkanoc i związane z nią polskie tradycje.
Opowiedziałam Żabkom o Wielkim Tygodniu, a szczególnie o czterech
najważniejszych dniach: Niedzieli Palmowej, Wielkim Piątku, Wielkiej Sobocie, niedzieli i poniedziałku wielkanocnym.
Święta Wielkanocne to czas zwycięstwa życia nad śmiercią, czas budzenia się przyrody do życia - nadchodzi wiosna.
Wielki Piątek to dzień postu, refleksji nad życiem. W Wielka Sobotę
świeci się jajka oraz żywność w kościele. W Wielką Niedzielę kończy się
post, to dzień zmartwychwstania Jezusa Chrystusa , spożywa się
uroczyste, rodzinne śniadanie. Na świątecznym stole nie może zabraknąć
takich potraw jak: Święconka z poprzedniego dnia czyli jajka, kiełbasa,
chrzan, chleb, żurek, babka wielkanocna, mazurki. Poniedziałek wielkanocny,
zwany lanym, Śmigus Dyngus, to czas zabaw i psikusów, do dzisiejszego
dnia przetrwała tradycja polewania się wodą.
https://dziecisawazne.pl/tradycje-wielkanocne-jak-to-bylo-kiedys/#:~:text=Wielkanocny%20Poniedzia%C5%82ek%20(lany%20poniedzia%C5%82ek%2C%20%C5%9Bmigus,wierzbowymi%20ga%C5%82%C4%85zkami%20lub%20polewanie%20wod%C4%85.
Tego dnia zajęcia obfitowały w niespodzianki. Oprócz śniadanka,
pojawiły się czekoladowe zajączki, kaczuszki, jajeczka, które cieszyły
nie tylko nasze oczy ale także brzuszki.
Na zajęciach plastycznych robiliśmy pisanki, przyklejając na jajeczkach kawałki materiałów oraz koralików. Takie pisanki nazywają się
oklejankami.Każde dziecko narysowało też rysunek związany z tematem
oraz napisało kilka nowych słów. Powstały jak zwykle zupełnie unikatowe
dzieła.
Opowiedziałam dzieciom legendę o bogini wiosny, która idąc zimą przez
las zobaczyła umierającego z zimna ptaszka. Żeby uratować mu życie,
zamieniła go w króliczka, który z wdzięczności za tą przemianę co roku w
czasie Świąt Wielkanocnych przynosi jajka.
Przeczytaliśmy też książeczkę ,,Dole i niedole królika Łapka" o pewnej króliczej rodzinie.
W parku gwoździem programu okazała się kolorowa kreda do rysowania na
chodniku. I tak na wesołej zabawie upłynął nam czas. Na zakończenie
zaśpiewaliśmy nasz hymn Żabek, który dzieciom wychodzi coraz lepiej.
http://daskalia.eu/tekst-piosenki-byla-sobie-zabka-mala/
Życzę wszystkim Żabkom i ich rodzinom Wesołych Świąt Wielkanocnych 🌻
Ania Rafalska
Żabki, grupa Pana Piotra
Ostatnie, przedświąteczne spotkanie z Żabkami upłynęło w kreatywnej
atmosferze. Tematem zajęć była Wielkanoc oraz zagadnienia z nią
związane. Na początek przypomnieliśmy sobie wiadomości o tym, z czym
kojarzą się nam te święta. A więc była pogadanka o koszyku, Święconce,
potrawach wielkanocnych, baranku, kurczaku i zajączku wielkanocnym,
palmie wielkanocnej, poście, śmigusie-dyngusie, śniadaniu wielkanocnym,
pisankach, Jezusku Palmowym i Osiołku, pogrzebie żuru i śledzia oraz
innych zwyczajach i tradycjach wielkanocnych. Żabki bardzo
zainteresowała postać papieża Urbana V, który w XIV wieku wymyślił
baranka wielkanocnego, przedstawianego z czerwoną chorągiewką jako
symbolem męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa.
Wielkanoc kojarzy się przede wszystkim z jajkami. Już od czasów
antycznych są one symbolem odradzającego się życia, a w tradycji
chrześcijańskiej - Zmartwychwstałego Chrystusa.W zależności od regionu
Polski, sposób zdobienia jajek jest inny. Mogą być zdobione woskiem,
wydrapywane ostrym narzędziem, oklejane lub jednokolorowe, bez żadnych
wzorów, nazywane byczkami. Nas interesował sposób dekoracji typu
oklejanka,gdzie na jajko nakleja się koraliki, włóczkę, skrawki materiału
itp. Obejrzeliśmy wzory i fotografie instruktażowe dotyczące zdobienia
jajek i przystąpiliśmy do działania. Link:
centrumrekodziela.pl/szukaj:pisanki
Za pomocą kleju biurowego przyklejaliśmy uprzednio wycięte skrawki materiałów na jajka. Każdy sam kreował swoje dzieło sztuki. Jako przerywnik odczytany został wiersz ,,Klej,, Jana Brzechwy oraz ,,Baranek,, i ,,Wielkanocne kurczaki,, Marcina Timofiejewa.
Następnie, tradycyjnie udaliśmy się na plac zabaw. Tam oprócz gier był czas na rysowanie kredą pisanek na betonie. Po powrocie do klasy Żabki zajadały się wielkanocnymi czekoladkami i wysłuchały wiersza ,,Sum,, J. Brzechwy. Rysowały także wzory pisanek na kartkach papieru. Czas lekcyjnymi szybko minął.
Do zobaczenia. Wesołych Świąt,
Piotr Rafalski
Komentarze
Prześlij komentarz