Warsztat dla rodziców z rodzin wielojęzycznych polskich i mieszanych mieszkających w Katalonii: „Dziecko w rodzinie wielojęzycznej - jak wspierać jego rozwój… nie tylko językowy.” , 25 stycznia

Celem warsztatu było dostarczenie wiedzy i wsparcie rodziców w korzystaniu z językowego i kulturowego potencjału rodziny.


Uczestnicy zostali zapoznani także z biologicznymi uwarunkowaniami nabywania języka. Dowiedzieli się jak korzystać z tej wiedzy, by pomóc dziecku w jak najlepszym posługiwaniu się językiem polskim.
Kolejna część zajęć poświęcona była motywacji. Rodzice, pracując w grupach, zastanawiali się, co tak naprawdę motywuje dzieci do nauki języka/języków rodziców. Omówienie efektów burzy mózgów przeprowadzonej w podgrupach pokazała, że to co motywuje dzieci do używania i ćwiczenia języka rodziców, to często zupełnie coś innego niż rodzice myślą 😉. Możliwość zabawy z rówieśnikami w danym języku okazała się jedną z najważniejszych motywacji.
W ostatniej części rodzice poznawali narzędzia i metody pomocne w nauce języka polskiego i przybliżające kulturę polską. Takie , które nie tylko pomagają dziecku w poznaniu języka rodzica, ale wpierają rozwój małego człowieka także w innych, ważnych obszarach.
Mamy dobrą wiadomość! Już niedługo w bibliotece szkolnej znajdzie się wiele z narzędzi omawianych w trakcie warsztatów. Wszystko po to, by jak najpełniej wesprzeć rodziców i ich pociechy we wspólnym bawieniu się językiem i w języku polskim. A jak wiadomo najlepiej uczyć się właśnie przez zabawę!
Zuzanna Rejmer
Warsztat poprowadziła Zuzanna Rejmer – psycholożka międzykulturowa. Od kilkunastu lat pracuje z rodzinami, dorosłymi i dziećmi z rodzin wielokulturowych i wielojęzycznych. Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne. Szkoli również psychologów, pedagogów i nauczycieli. Realizuje projekty edukacyjne w szkołach i przedszkolach.
Pomaga też cudzoziemskim dzieciom w polskich szkołach w budowaniu zrównoważonej wielojęzyczności, a także rodzinom polskim powracającym z zagranicy do kraju. Autorka narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci wielojęzycznych: „Dzienniczek- słowniczek”.
Prywatnie współtworzy wielojęzyczną i wielokulturową rodzinę i jest mamą dwujęzycznej Laury mówiącej po hiszpańsku i polsku. Dla rodzin polsko-hiszpańskich mieszkających w Polsce stworzyła Akademię Rodzin Dwujęzycznych (Academia de Familias Bilingües).
Projekt współfinansowany przez Konsulat Generalny RP w Barcelonie
Komentarze
Prześlij komentarz