Barcelona, zajęcia 11 stycznia

Poziomki

Pierwsze poświąteczne zajęcia w grupie Poziomek były bardzo pracowite. Zdominował je temat prezentów. Na początku naszego spotkania wymieniliśmy się informacjami o Świętach Bożego Narodzenia i Trzech Króli. Dzieci opowiedziały o prezentach i gdzie spędzali te wolne, świąteczne dni. Nasz szkolny Zajączek Poziomka również otrzymał prezencik - czerwoną poziomkę, którą od tej pory nasz pupilek będzie trzymał w łapkach na każdych zajęciach. Tak, żeby nie było mu smutno.
Następnie przeszliśmy do tematu dnia, a mianowicie Nowego Roku i jego darów, którymi są pory roku. Przy pomocy obrazków omówiliśmy poszczególne pory roku dostrzegając różnice pomiędzy nimi. Poziomki bez problemu wymieniały charakterystyczne elementy wiosny, lata, jesieni i zimy. Jako że właśnie mamy zimę -zatrzymaliśmy się nieco dłużej przy tej porze roku. Prace plastyczne - rysunek malowany wodą i wykonanie sanek dla bałwanka doskonale zobrazowały najzimniejszą porę roku.
Oprócz pór roku Nowy Rok ma w prezencie dni świąteczne dla całej rodziny: Dzień Babci i Dziadka, Boże Narodzenie i Trzech Króli, Wielkanoc , Dzień Mamy, Dzień Dziecka i Dzień Taty. Oprócz tych dni oczywiście każdy ma swój szczególny dzień -urodziny. Wszystkie te dni sprawiają, że czujemy się wyjątkowi i uczymy się pamiętać o innych. Dlatego też na kolejnych zajęciach będziemy uroczyście obchodzić Dzień Babci. Na nasze szkolne Babcie - Sabinkę i Tatianę czekają poziomkowe niespodzianki.

Pozdrawiamy serdecznie,
Maria i Babcia Sabina
Jagódki

Wróciły Kochane Jagódki po długim czasie!!!!!! Bardzo stęskniliśmy się za Wami - dobrze że jesteście - takie były nasze pierwsze rozmowy w sobotnie, styczniowe, w Nowym 2020 Roku przedpołudnie.
Po głośnym, radosnym powitaniu, krótko opowiedziałam co będziemy robić i nie tracąc czasu rozpoczęliśmy naszą pracę. Zagniatając piernikowe ciasto, wąchaliśmy przyprawy - cynamon i mieszankę przypraw korzennych. Dzieci z ogromną ciekawością i odrobiną niepewności przykładały przyprawy pod noski. Każdy składnik naszych piernikowych serc był pretekstem do rozmowy o: Skąd mamy mąkę? Dlaczego powinniśmy spożywać w codziennej diecie określoną ilość tłuszczu? Jaki tłuszcz jest ważny dla dziecięcych kości. Skąd są przyprawy? Moment rozbicia jajka w kopcu ciasta był najciekawszy.Wszyscy wspólnie opisali widok jako wulkan, z którego wypływa lawa i musimy ratować wszystko co jest na dole i nie pozwolić, żeby jajko spadło - było tyle emocji. Dzieci w takich momentach bardzo dużo mówią (kiedy nie są konkretnie o coś pytane), naprawdę pięknie i bardzo mądrze mówią. Ta obserwacja jest dla mnie nową inspiracją w przygotowywaniu kolejnych zajęć. Pojawił się nowy pomysł jak wydobyć z dzieci piękne polskie zdania. Dzieci w swobodnej rozmowie nawzajem się poprawiają. Każdy mógł uformować swoje serce, dzieci czekały grzecznie i cierpliwie w kolejce - kochane Jagódki!!
Wałek do ciasta - to przedmiot, który również zrobił na dzieciach DUŻE wrażenie, a praca z nim okazała się nie taka łatwa.
W czasie kiedy dzieci konsumowały swoje śniadania, każde z serc otrzymało karteczkę z imieniem. Jedna z Jagódek pomogła mi przygotować karteczki, inne Jagódki przynosiły wodę do zwilżenia ciasta - dziękuję Pracusiom!!!!
Po śniadaniu - na czystych już stołach - dzieci przygotowały "koperty" na swoje serca. Piernikowe serca to prezent dla Babć i Dziadków, aby pamiętały, że w polskim kalendarzu takie święto przypada: 21 Stycznia - DZIEŃ BABCI i 22 stycznia DZIEŃ DZIADKA. 
Zadaniem Jagódek ze wsparciem Rodziców jest zapieczenie serc w piekarniku przez ok 7-12 min - potem mogą je upiększyć lukrową lub cukrową dekoracją i podarować Babci i Dziadkowi, jeśli to możliwe, jeśli nie to Kochane Jagódki nie zapomnijcie zadzwonić do Dziadków lub napisać!!! 
W trakcie śniadania dzieci mówiły o imionach swoich Dziadków - było bardzo ciekawie, ponieważ dawniej nadawane imiona dzisiaj dzieciom są nieznane - to był nasz kolejny temat. 
Oczywiście nie zapomnieliśmy nawiązać do planu rocznego naszych lekcji. Przy okazji utwardzania piernikowego ciasta opowiadaliśmy o Toruniu, o mieście znanym z wypieków piernikowych, o Mikołaju Koperniku, obserwatorium astronomicznym w Toruniu. Nie zmarnowaliśmy ani chwili!! 

Do zobaczenia już niebawem, bądźcie zdrowi. 
Joanna

P.S. W pokoju nauczycielskim są 2 serduszka, którym nic tam się nie dzieje - ciasto piernikowe czym starsze - tym lepsze. Nie zabrali serduszek Marc i Maya. 

Podczas pracy słuchaliśmy również piosenek dla Babci i Dziadka. Poniżej linki, gdyby dzieci chciały ponucić. Ta pierwsza szybko wpadła Jagódkom w uszka. 
https://www.youtube.com/watch?v=uB4-bt8TgH8 - to dla Babć i Dziadków, które mieszkają troszkę dalej 

Malinki 

Nasze pierwsze spotkanie w Nowym Roku 2020 zaczęliśmy od piosenki 'Życzenia od miesięcy '. Razem z Malinkami ustaliliśmy kolejność miesięcy w roku, przypomnieliśmy sobie pory roku i opowiedzieliśmy o zmianach jakie obserwujemy. Każdy z nas powiedział w jakim miesiącu przypadają jego urodziny! Każda Malinka zaprojektowała swój kalendarz z dowolnymi lub tematycznymi rysunkami lub też bardziej skomplikowaną formą liczb - dni tygodnia każdego miesiąca. 
Po przerwie śniadaniowej i odsłuchaniu kolejnej piosenki pomyśleliśmy o naszych kochanych Babciach i Dziadkach, którzy już niedługo obchodzą swoje święto w polskiej tradycji - Dzień Babci (21.01.) i Dzień Dziadka (22.01.) Pomysłem na własnoręczny prezent dla Dziadków był kalendarz z odciskiem dłoni i laurka z odciskiem paluszków w bukiecie kwiatów. Mamy nadzieję, że świąteczne całusy dotrą do wszystkich Babci i Dziadków w tym roku! 

Pozdrawiamy wszystkie Malinki , 
Milena i Aleksandra 

Jarzębina 

Pierwsze zajęcia w nowym roku rozpoczęliśmy od luźnej rozmowy o minionych świętach, prezentach i postanowieniach noworocznych. Wszyscy chętnie się dzielili informacjami o tym, co przyniósł Mikołaj a co Trzej Królowie. Postanowień noworocznych było niewiele ale znalazło się jedno bardzo ważne: odrabianie pracy domowej w Szkole Polskiej. 
Kiedy już zebraliśmy się wszyscy przypomnieliśmy sobie poznanych wcześniej legendarnych i historycznych władców Polski oraz jak żyli nasi przodkowie w epoce Piastów. 
Następnie ćwiczyliśmy pisownię wyrazów gdzie słychać B ale piszemy P lub gdzie słychać P ale piszemy B. Wyjaśniliśmy sobie, że źle zapisany wyraz może zmienić jego znaczenie, np bąk - pąk. Uczniowie pracowali w grupach z kartami pracy do ćwiczenia percepcji słuchowej "Gumowe ucho". Decydowali, który wyraz jest poprawny i zapisywali go w zeszytach. 
Kolejnym tematem zajęć była zima. Stworzyliśmy słoneczko skojarzeń do słowa ZIMA, opowiedzieliśmy sobie o zjawiskach pogodowych występujących zimą (śnieżyce, zamiecie, zawieje, mróz), poznaliśmy cechy charakterystyczne płatków śniegu oraz oglądaliśmy zdjęcia płatków śniegu umieszczonych pod mikroskopem. Następnie szukaliśmy przymiotników opisujących słowo śnieg - odpowiadających na pytanie: jaki? 
Jako pracę domową proszę aby uczniowie wypisali przymiotniki do słowa śnieżynka odpowiadające na pytanie: jaka? 
Ostatnim punktem naszych zajęć była postać Zawiszy Czarnego. Dowiedzieliśmy się kim był Zawisza i dlaczego nazywał się Czarny oraz czym zapisał się na kartach naszej historii. Poznaliśmy też zasady kodeksu rycerskiego. Wymienialiśmy cechy charakteru prawdziwego rycerza i zastanawialiśmy się czy sami je mamy. Dyskutowaliśmy też nad znaczeniem powiedzenia: Polegać jak na Zawiszy oraz Rzucać słowa na wiatr
Jeszcze raz życzę uczniom i rodzicom wszystkiego dobrego w Nowym Roku oraz wytrwałości w nauce języka polskiego. 

Pozdrawiam, 
Anna Lintner

Komentarze

  1. Pani Joanno, bardzo dziekujemy za atmosfere i pieknie przygotowane lekcje! Nasza corka wychodzi z Pani zajec zawsze pelna entuzjazmu i chceci do rozwijania nauki jezyka. Poza tym chyba jest Pani aniolem spokojnosci, bo mozna zauwazyc iz na zajeciach dzieci sa spokojne, skoncentrowane a zaraz maja super zabawe!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?