Tarragona, zajęcia 18 stycznia
Wraz z nowym rokiem Sikorki przyfrunęły do swojego sobotniego gniazda, czyli do Szkoły Polskiej w Tarragonie. Przywitaliśmy się serdecznie i poznaliśmy nowego kolegę o imieniu Mateo. Witamy wśród Sikorek! Natomiast trzy Sikorki rozwinęły swoje skrzydła i teraz będą Orłami. Życzę Wam wysokich lotów!
Zajęcia zaczęliśmy od pogadanki na temat minionych świąt, prezentów, spotkań rodzinnych. Nie zabrakło naszej powitalnej piosenki ,,Wszyscy są, witam Was''. Starym już zwyczajem przeszliśmy do naszej książki ''Mój pierwszy elementarz'', z którego przypomnieliśmy sobie literkę b i n. W poszukiwaniu wyrazów znanych i mniej znanych posłużyły nam ilustracje z elementarza. Poznaliśmy nowe słowa takie jak: nora, nuda, kuna czy też znaczenie zwrotu ''czerwony jak burak''. Przy okazji nasze dłonie wyklaskiwały sylaby słów, takich jak: bocian, balon, burak, banan czy też narty.
Po pierwszej części lekcji skosztowaliśmy nasze małe co nieco, po czym wraz z Orłami wyszliśmy na szkolne boisko. Korzystając ze słonecznej pogody dzieci wymieniały się swoimi zabawkami i była to okazja do swobodnych rozmów.
Po powrocie do klasy umyliśmy ręce i dyżurny Antonio poczęstował wszystkich pysznymi ciastkami. Nie tracąc czasu zaprezentowałam dzieciom kalendarz. Opowiedzieliśmy sobie, że składa się on z dwunastu miesięcy. Kolejno wymieniliśmy też cztery pory roku oraz dni tygodnia. Na kolejnych zajęciach też będziemy pracować z kalendarzem, aby dzieci lepiej mogły poznać daty, pogodę, dni, miesiące oraz daną porę roku.
Trafnym spostrzeżeniem było odkrycie w kalendarzu dnia 21 stycznia czyli Dzień Babci i 22 stycznia Dzień Dziadka. Dlatego też z teczek Tropiciela postanowiliśmy przygotować breloczki w postaci kwiatka i samochodu. Niektóre dzieci wpisały swoje imię i życzenia dla swoich dziadków. Życzymy Wam dużo zdrowia i zadowolenia z wnuków!
Na zakończenie zajęć zorganizowaliśmy wcześniej już obiecany konkurs z nagrodą. Aby ułatwić dzieciom zadanie zaśpiewaliśmy piosenkę ''Głowa, ramiona, kolana, pięty'' z pokazywaniem. Zabawa polegała na znajomości wyrazów. Po wypowiedzianym słowie dzieci zgłaszały się i mówiły co oznaczają. Zagadkowymi słowami były: prosię, piana, broda, rogi, kark, drzwiczki i smalec. Z ostatnim słowem było troszkę trudniej, ale za to dzieci wiedziały jaki ma kolor! Najtrudniejszym okazał się kark. Jestem pod wrażeniem dzielnej i zaciętej walki. Zwycięzca okazał się Iker, który otrzymał książeczkę z naklejkami na temat owoców i warzyw. Drugie miejsce zajęli Marlenka i Antonio. Gratulujemy! Dzięki poznanym słowom mogliśmy przejść do rymów. Oto one:
Powiedz ,,prosię'' i podrap się po nosie.
Powiedz ,,drzwiczki'' i złap się za policzki.
Powiedz ,, lody'' i dotknij brody.
Powiedz ,,wysoko'' i zamknij jedno oko.
Powiedz ,,park'' i chwyć się za kark.
Powiedz ,,rogi'' i chwyć się za nogi.
Powiedz ,,piana'' i dotknij kolana.
Powiedz ,, smalec'' i zegnij palec.
Po wesołych rymach spakowaliśmy nasze plecaki i pożegnalnym słowem ''Do widzenia'' rozeszliśmy się do domów.
Dziękuje i pozdrawiam,
Małgosia
Orły
Pierwsze zajęcia w nowym roku rozpoczęliśmy od przywitania nowych uczniów w naszej grupie i pogawędki na temat minionych Świąt Bożego Narodzenia oraz Święta Trzech Króli. Opowiedzieliśmy o otrzymanych prezentach.
Następnie rozpoczęliśmy nasze zajęcia plastyczno-techniczne. Uczniowie wykonali ramki na zdjęcia dla swoich dziadków. Podczas pracy dzieci opowiadały o swoich babciach i dziadkach, m.in., jakie najlepsze potrawy na świecie gotuje babcia, jak mają na imię nasi dziadkowie. Była to dobra okazja do pracy z mapą. Uczniowie opowiadali, z jakich miast pochodzą ich bliscy. Wspólnie odszukaliśmy nazwy tych miast oraz przypomnieliśmy sobie podstawowe informacje na temat Polski (pokazaliśmy gdzie jest Warszawa, Kraków, Zakopane, Morze Bałtyckie, rzeka Wisła oraz wymieniliśmy sąsiadów Polski: Rosja, Litwa, Białoruś, Ukraina, Słowacja, Czechy i Niemcy).
W tym semestrze zaczynamy wspólnie czytać lekturę pt. „Antek” Bolesława Prusa. Podczas zajęć będziemy czytać kilka stron. Dlatego podczas przerwy śniadaniowej uczniowie wysłuchali wstępu do lektury. Już wiemy jak nazywa się nasz główny bohater – Antek, kim jest Rozalia – siostra Antka oraz, że akcja utworu rozgrywa się w małej wiosce nad Wisłą.
Po tak intensywnej pracy wraz z Sikorkami wyszliśmy na boisko szkolne, aby trochę odpocząć od pracy umysłowej.
Po powrocie do klasy uczniowie otrzymali kartę pracy, na której musieli wykonać szlaczki. Ćwiczenie to miało nas wprowadzić do intensywnego pisania. Po zakończonym zadaniu uczniowie przepisali do zeszytów wierszyk pt. ”Babciu, babciu”:
Babciu, babciu, coś ci dam.
Tylko jedno serce mam.
Babciu, babciu, żyj sto lat!
Po zapisaniu wiersza i kilkukrotnym powtórzeniu uczniowie w ciszy a następnie na głos przeczytali czytankę z podręcznika pt. ”Dzień babci i dzień dziadka”.
Na zakończenie zrobiliśmy małą powtórkę, przypomnieliśmy sobie nazwy pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia, a także części ciała. Niektóre części ciała takie jak brwi czy rzęsy sprawiły nam trochę trudności.
Do domów rozchodziliśmy się z uśmiechami na twarzy, żegnając się tradycyjnym słowem do widzenia.
Serdecznie witamy w grupie Orłów nowych uczniów: Konstancję, Alicję i Paula.
ZADANIE DOMOWE: proszę, aby uczniowie nauczyli się na pamięć wiersza „Babciu, babciu” oraz odrobili zaległe zadanie domowe - dokończyć pisać list.
Pozdrawiam,
Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz