Tarragona, zajęcia 13 listopada

Sikorki

Listopadowe zajęcia już za nami. Zaczęliśmy od przywitania się i omówienia tematu dnia, a mianowicie zjawisk pogodowych. Powtórzyliśmy i nazwaliśmy wyszczególnione zjawiska z czasownikami, takie jak: słońce świeci, deszcz pada, wiatr wieje... Jeden z uczni wspomniał nawet o witaminie D, jaką daje nam słońce. Jak zwykle Sikorki mnie zaskakują swoją wiedzą, brawo!!!
Na podstawie książki ''Skąd się wzięła pogoda'' poznaliśmy grad, mgłę i rosę.  Wspomnieliśmy też, iż temperaturę mierzymy termometrem. Niektóre Sikorki przyznały, że mają je w domach.
W dalszej kolejności na Sikorki czekało zadanie wcześniej przygotowane. Na podłodze musiały odnaleźć swoje imię napisane na liściu. Następnie wraz z piosenką ''Dmucha wiatr'' K.Kulikowskiej https://youtu.be/RNL5xekCBsI wykonaliśmy ćwiczenie ortofoniczne z naśladowaniem. Po jego skończeniu skosztowaliśmy naszych śniadań, słuchając w tle kolęd.
Pozostając w temacie pogody uczniowie po kropkach odszyfrowały rysunek dziewczynki z parasolem. Niczym się obejrzeliśmy a Orły czekały na nas, aby przećwiczyć jasełka, które przedstawimy na spotkaniu świątecznym. Przerywnikiem w próbach było małe co nieco w postaci ciasteczek, co zmobilizowało obydwie grupy do odśpiewania Hymnu Polski, jako iż 11 listopada świętowaliśmy Dzień Niepodległości. Brawo!!!

Nadszedł czas na spalenie energii na świeżym powietrzu. Piękna, słoneczna pogoda była bardzo łaskawa, aczkolwiek musieliśmy wracać do klasy, gdzie czekał na nas eksperyment. Wraz z dziećmi postanowiliśmy wywołać deszcz. Ówcześnie wspomnieliśmy, że niewielki deszcz to kapuśniaczek, niczym zupa, a większy to ulewa. Powiedzieliśmy też o normach przed eksperymentem. Ważna jest odległość, założenie okularów czy fartucha ochronnego. Gotowi na wyzwanie, w słoiku z wodą pojawiła się chmura w postaci pianki do włosów, następnie przy pomocy pipety niebieski barwnik. Mali badacze z wielkim zaciekawieniem czekali na efekt. Udało się, chwila oczekiwania dała rezultaty i z chmury spadł deszcz. Do tego typu doświadczeń, zapewne wrócimy nie raz.
Tym razem punktualnie, rozeszliśmy się do domów.

Dziękuje i pozdrawiam,
Małgosia

Orły

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od realizacji scenariusza zajęć w ramach projektu Erasmus+ „Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu”. Poruszanym tematem była intymność. Na początku zastanowiliśmy się nad relacjami oraz więziami, jakimi połączeni są poszczególni członkowie rodziny. Uczniowie otrzymali kartki z narysowanymi kręgami i strzałkami. Zadanie polegało na wpisaniu poszczególnych osób we właściwe pole w zależności jak czujemy się z nimi związani. Powyższe ćwiczenie miało za zadanie uświadomić nam, że każda osoba ustala wokół siebie pewne sfery, im bliższa mu osoba, tym bliżej do siebie ją dopuszcza. Następnie obejrzeliśmy animację edukacyjną „Gadki z psem” (https://www.youtube.com/watch?v=70jkbhY6Nx4&t=8s). Jest to film animowany dla dzieci na temat zagrożeń. Zaprezentowane zostały zasady:
    • Gdy mówisz nie, to znaczy nie.
    • Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy.

    • Dobrze zrobisz mówiąc o tajemnicach, które cię niepokoją.
    • Koniecznie pamiętaj, że twoje ciało należy tylko do ciebie.
    • Intymne części ciała są szczególnie chronione.
Przy ostatniej zasadzie zatrzymaliśmy się na trochę dłużej. Ustaliliśmy, co kryje się pod terminem intymne części ciała (czyli takie, które zasłaniamy bielizną, strojem kąpielowym). Urządziliśmy pogawędkę na temat intymności. Intymność kojarzy się z nagością, ale również z uczuciami, rozmową czy pamiętnikiem. Podczas swobodnej rozmowy omówiliśmy sytuacje zagrożenia oraz ćwiczyliśmy naszą asertywność. Ochotnicy wzięli udział w odegraniu scenek. Przykładowe sytuacje:
    • Idziesz ulicą, nieznajomy mężczyzna zatrzymuje cię i proponuje podwiezienie do domu. Jak się zachowasz?
    • Nieznajomy pan podchodzi nagle do ciebie i chce koniecznie abyś się poczęstował cukierkami. Co zrobisz?
    • Kolega z klasy zaprasza cię do domu, gdyż rodzice są w pracy. Chce ci koniecznie pokazać czasopisma dla dorosłych. Co mu odpowiesz?
    • Starszy niedawno poznany kolega koniecznie chce abyś szedł z nim do jego domu. Podobno ma ci pokazać coś ciekawego. Jak postąpisz?

Podsumowaliśmy zadanie tym, że większość ludzi dorosłych to osoby uczciwe i życzliwe dzieciom. Nie powinniśmy bać się świata dorosłych, trzeba jednak być czujnym i nie pozwolić się skrzywdzić. Powinniśmy pamiętać, że nikt nie ma prawa: dotykać cię w sposób, który ci nie odpowiada; mówić do ciebie o rzeczach, których nie chcesz słuchać; dotykać cię w miejscach intymnych; pokazywać ci rzeczy, których nie chcesz oglądać; proponować ci udział w czynnościach lub sytuacjach, które cię krępują. Na zakończenie dzieci odczytały kilka zasad jak się zachować w sytuacjach zagrożenia (Jak najszybciej powiedz o tym zajściu któremuś z rodziców; natychmiast odejdź lub uciekaj; powiedz wyraźnie, że na to się nie zgadzasz).
    Po tak intensywnej pracy zasłużyliśmy na odpoczynek, podczas przerwy śniadaniowej opowiadaliśmy o naszych planach weekendowych. Następnie wraz z młodszą grupą zorganizowaliśmy próbę jasełkową, ćwiczyliśmy nasze role oraz śpiewanie kolędy: „Świeć gwiazdeczko mała świeć”. Korzystając z okazji, że zgromadziliśmy się wszyscy w jednej klasie odśpiewaliśmy Hymn Polski, w ten sposób uczciliśmy kolejną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Na chwile wyszliśmy również na boisko szkolne pograć w piłkę, poskakać na skakankach, pobawić się z rówieśnikami. Po powrocie do klasy ćwiczyliśmy naszą motorykę małą oraz współpracę przy wykonywaniu ozdób świątecznych. Udało nam się stworzyć łańcuch świąteczny z kolorowego papieru. Na zakończenie ochotnicy wypożyczyli książki z naszej biblioteki, do domów rozchodziliśmy się z uśmiechami na twarzy.
Do zobaczenia na następnych zajęciach 27 listopada.

Pozdrawiam, 

Gabrysia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?