Barcelona, zajęcia 20 listopada
Dzień Jeża czyli jesienna zabawa w Klubie Malucha
W minioną sobotę do Klubu Maluch zawitał Jurek. Kto?-spytacie. Jurek na
co dzień mieszka w jabłkowym ogrodzie i chodzi na spacery po lesie. Tej
soboty zrobił wyjątek i zamiast do lasu, zrobił sobie jesienny wypad do
Szkoły Polskiej w Barcelonie. Na początek zmęczony podróżą pociągiem i
metrem, odpoczywał w swoim leśnym pudełku i strasznie chrapał. Tym
chrapaniem zaskoczył klubowe maluchy, które chciały się z nim bawić.
Delikatnym pukaniem pani Dominika i dzieci wybudziły jeżyka ze snu.
Będzie miał ten jeż jeszcze czas sobie pospać zimową
W ramach zajęć ekspresji z papieru wykonaliśmy jeża. Wystarczyło obrysować na liściu jedną rękę i w magiczny sposób na liściu pojawił się jeżyk. Każde dziecko narysowało mu oczy, nosek, i wesołą minkę. Pokolorowany jeżyk dostał też naklejkę w postaci jabłuszka. Taką zawieszkę każdy klubowicz zaniósł do domu i ozdobi nią swój kącik.
Wierszyk na do widzenia to powtórka z orientacji...lewa rączka, prawa rączka i do domu ruszyliśmy.
Bardzo dziękuję dzieciom i rodzicom za
udział w zajęciach i to jesienne spotkanie. Zapraszam na kolejne
spotkanie i serdecznie pozdrawiam.
Pani Dominika
Poziomki
Dzień 25 listopada obchodzony jest na całym świecie jako Międzynarodowy
Dzień Pluszowego Misia. Grupa Poziomek obchodziła to święto na
ostatnich zajęciach. Pluszowy Miś Kubuś, który przyjechał do dzieci z
panią Marią aż z Litwy opowiedział o historii powstania pluszowego
misia. Działo się to bardzo dawno temu w Stanach Zjednoczonych - w 1902
roku. Ówczesny prezydent USA Theodore Roosevelt podczas polowania
znalazł rannego małego niedźwiadka. Zaopiekował się nim. O wydarzeniu
tym pisały gazety, a pewien przedsiębiorca produkujący zabawki wpadł na
pomysł wykonania zabawki - pluszowego misia i nazwał go Teddy. Nowa
zabawka bardzo szybko podbiła serca dzieci i rozpowszechniła się w
Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. Historia Pluszowego Misia https://www.youtube.com/watch?v=Ty-Or07KPcs
Historia Misia bardzo zaciekawiła Poziomki. Każde dziecko mogło
przytulić pluszaczka i szepnąć mu na uszko swoje życzenie. Wspólnie
wymieniliśmy zalety z posiadania misia w domu.
Jak się okazało misie mogą być pomocne w bardzo wielu sytuacjach: miś na
smutki i radości, gdy jest nam źle, dla dzieci i dla dorosłych, do
spania i do przytulania, do podróży i do poduszki.
Misie mogą być wykonane z różnych materiałów, m.in. z pluszu, z futerka i
z łatek. Mają jedną wspólną cechę - są do przytulania.
Zadowoleni ze wspólnie spędzonego czasu pożegnaliśmy się życząc sobie wspaniałego weekendu.
Piosenki:
" Jadą jadą misie"
https://www.youtube.com/watch?v=XRqkAePXbmc
" Rysujemy misia"
https://www.youtube.com/watch?v=_mMoisb4t0o
Pozdrawiamy serdecznie,
Maria Kołomyjec, Ada praktykantka i gościnnie Babcia Polska Małgosia
Jagódki
Tej soboty Jagódki wybrały się w podróż do krainy muzyki. Zaczęliśmy jednak nasze zajęcia od zupełnie innego tematu. Stworzyliśmy wspólnie nasz „Jagódkowy Kodeks”, czyli zbiór kilku zasad, dzięki którym będziemy mogli się lepiej bawić podczas naszych spotkań w Szkole Polskiej. Następnie zabraliśmy się za poznawanie dźwięków. Rozpoczęliśmy od wirtualnej wycieczki do szkoły muzycznej, gdzie dowiedzieliśmy się jak brzmią poszczególne instrumenty. Potem przyszedł czas na sprawdzenie uwagi i zagadki muzyczne. Jagódki musiały po słyszanych dźwiękach odgadnąć jaki instrument je wydaje. Poszło śpiewająco. 😊 Następnie na kartach pracy Jagódki zaznaczały przedmioty, które wydają cichy dźwięk. Na zakończenie przygody z instrumentami wykonaliśmy wspólnie
grzechotkę z butelki, bębenek z kartonowego pudełka, spróbowaliśmy swoich sił grając na tamburynie i prawdziwej grzechotce, a także zrobiliśmy doświadczenie sprawdzające jaki wpływ na wydawany dźwięk ma ilość wody w kieliszku. Po tym wszystkim Jagódki zrobiły się trochę głodne, więc przyszła pora na drugie śniadanie przy dźwiękach muzyki klasycznej. Z pełnymi brzuszkami obejrzeliśmy bajkę „Jaś i Małgosia”. Następnie przyszedł czas na taneczne zmagania. Zaczęliśmy od nauczenia się „Tańca zygzaka”. Powtórzyliśmy również piosenki, które już znamy, a także tańczyliśmy zumbę do piosenki Shakiry „La la la”. Na koniec zajęć stworzyliśmy muzyczne ludziki (skrzypce i fortepian). Przy tym również towarzyszyła nam muzyka, tym razem jazzowa.
Do zobaczenia następnym razem,
Pani Oliwia i Babcia Polska
Śliweczki
W ostatnią sobotę wróciliśmy do zajęć o Polsce - do poznawania jej
krajobrazu, kultury i historii - oczywiście wszystko na miarę dzieci 5
letnich.
Za nami Narodowe Święto Polski - 11 Listopad, chcąc przybliżyć
Śliweczkom co to znaczy i dlaczego z dumą świętujemy ten dzień.
Porównaliśmy dwie mapy - Polska w czasie zaborów - wąski obszar i Polska
po odzyskaniu niepodległości.
Mapa na zajęciach zawsze jest chętnie obserwowana, dzieci zauważyły różnicę granic obecnych z tymi z okresu zaborów.
Porozmawialiśmy przy okazji o emocjach, które nam towarzyszą, kiedy nam
ktoś coś zabierze, jak się czujemy, co możemy zrobić, czy warto się
kłócić?
Nasza rozmowa była bardzo ciekawa - dzieci miały szansę wypowiedzieć się
w języku polskim, co czasami jest wielkim wysiłkiem, ale każda próba
jest dla nich praktyką języka, poznawaniem nowych słów i korygowaniem
błędów.
Każdy kraj ma swoje symbole narodowe - polskie symbole narodowe to godło, hymn, flaga.
Patrząc na obraz godła Polski, dzieci same wykonały orła - byłam pod wrażeniem zdolności plastycznych naszych uczniów.
Wykorzystując gry planszowe, podzieliliśmy się na 3 grupy, które
najpierw rywalizowały ze sobą, aby z rozsypanki wyrazowej ułożyć piękne
polskie zdanie, potem nazwać symbole występujące na kartach do gry o
Polsce, a następnie na planszach map Polski w kolejności rzucając kostką
czekaliśmy na zwycięzcę, który pierwszy dojdzie do Morza Bałtyckiego.
Nie obyło się bez chęci małych oszust w czasie gry, ale były to pocieszne akcje sprytu, aby szybciej dotrzeć do morza.
Pobawiliśmy się również w "statki" - trzy, dwu i jednomasztowe.
Najpierw nazwaliśmy grupy osób, które dbają o bezpieczeństwo w każdym
kraju. Padały bardzo trafne odpowiedzi. My skupiliśmy się na tych którzy
dbają o bezpieczeństwo granic na lądzie, na morzu i w powietrzu.
Nazwaliśmy wojska - lądowe, desant powietrzny i flota morska.
Wykonując flagę Polski, (pamiętając o kolejności kolorów: 1/ biało- 2/czerwony :-)) powtarzaliśmy słowa pierwszej zwrotki i refrenu Hymnu Polski. Dzieci wykazały się niesamowitą koordynacją pracy - (manualna - powtarzanie- zapamiętywanie).
Śliweczki były zdziwione, kiedy powiedziałam o etykiecie śpiewu hymnów narodowych, nie wiedziały, że to nie są zwykłe utwory - należy w czasie odśpiewania zachować powagę, spokój i odpowiednią postawę.
Dodam jeszcze, że w czasie śniadania słuchaliśmy i nuciliśmy "Płynie Wisła Płynie" - piękną opowieść tak naprawdę patriotyczną.
Do wykonanych prac dzieci dołączyły tekst Hymnu Polski - może będą razem z Rodzicami śpiewać kolejne zwrotki? Zachęcam!!
Pozdrawiam - do zobaczenia,
Joanna Tylek
Linki do wykorzystanych utworów:
https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA
https://www.youtube.com/watch?v=TbFm9euILT4
https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8
Jarzębina
Na ostatnich zajęciach grupa Jarzębina powtarzała i kontynuowała temat
odzyskania niepodległości oraz postaci Józefa Piłsudskiego.
Dowiedzieliśmy się jakie były jego pierwsze decyzje po stanięciu na
czele państwa. Ciekawym faktem było np. nadanie przez niego praw
wyborczych kobietom.
Przeczytaliśmy też wiersz Antoniego Słonimskiego "Polska"
I cóż powiedzą tomy słowników,
lekcje historii i geografii,
gdy tylko o niej mówić potrafi
krzak bzu kwitnący i śpiew słowików.
Choć jej granice znajdziesz na mapach,
ale o treści, co je wypełnia,
powie ci tylko księżyca pełnia
i mgła nad łąką, i liści zapach.
Pytasz się, synu, gdzie jest i jaka?
W niewymierzonej krainie leży.
Jest w każdym wiernym sercu Polaka,
co o nią walczył, cierpiał i wierzył.
W szumie gołębi na starym rynku,
w książce poety i na budowie,
w codziennej pracy, w życzliwym słowie,
znajdziesz ją w każdym dobrym uczynku
Uczniowie dostali tekst do domu aby mogli poćwiczyć czytanie a może ktoś chętny nauczy się go na pamięć????
Na ostatnich zajęciach zajęliśmy się też tematem rodzin. A konkretniej
rodzin wyrazów. Dowiedzieliśmy się co to takiego wyrazy pokrewne oraz
czym jest słowotwórstwo. Uczniowie samodzielnie próbowali wyszukać
wyrazy pokrewne do słów takich jak: dom, książka, itp
Rozwiązaliśmy też wspólnie interaktywny test o wyrazach pochodnych.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Anna Lintner
Komentarze
Prześlij komentarz