Girona, zajęcia 27 listopada
Biedronki
Nasze ostatnie listopadowe zajęcia rozpoczęliśmy zabawą w przekazywanie
iskierki. Od naszej zabawy wyszliśmy z rozmową na temat wpływu jaki mamy
na innych oraz jak czynniki zewnętrzne wpływają na nas. W końcu
przecież nasza iskierka musiała do nas przyjść od kogoś, a gdy ktoś ją
po drodze “zgubił” informacja nie miała szansy do nas dotrzeć.
Elementem przewodnim zajęć było słonko jako element kojarzący się z
budującymi emocjami i chmurki, reprezentujące grupę smutnych emocji.
Nauczyliśmy się grupować emocje na emocje pozytywne i negatywne za pomocą naszej gry z wykorzystaniem emotikonek. Następnie opowiedzieliśmy o tym jak się czujemy i dlaczego. To pomogło nam zauważyć, że nasze emocje mają swoje przyczyny. Przypomnieliśmy sobie także, że każda emocja jest ważna. Nasze emocje przelaliśmy na nasze piękne kalosze. Dzieci przedstawiły swoje uczucia, tworząc niesamowicie oryginalne wzory. Nawiązując do rysunku kaloszy, zagraliśmy w grę ruchową - poszukiwanie odpowiedniego koloru kałuży w pauzach muzycznych. W zabawie towarzyszyła nam deszczowa piosenka. Zapoznaliśmy się również z krótkim filmikiem edukacyjnym o tym, jak powstaje deszcz.
Udało nam się również pokazać dwie skrajne emocje - smutek i radość - kolorując odpowiednio - chmurkę i słonko. Dzieci fenomenalnie spisały się w wyrażeniu smutku za pomocą rysunku. Niektóre dzieci dodały w nim również elementy złości, o której rozmawialiśmy wcześniej.
Na koniec zajęć stworzyliśmy autoportrety lub portrety naszych koleżanek z grupy oraz udaliśmy się do naszej biblioteki :).
Martyna
Motylki
Zajęcia w Szkole Polskiej w Gironie rozpoczęliśmy od zapoznania się. Na
kolorowych karteczkach każdy z uczniów napisał swoje imię, w
kolejności przedstawił się kolegom, opowiadając w kilku zdaniach między
innymi skąd jest, ile ma lat oraz o swoich zainteresowaniach. Było to
niezwykle pomocne, ponieważ tego dnia w zastępstwie przyszła do nas nowa
pani.
Po tym króciutkim wstępie przeszliśmy do właściwego tematu naszego
spotkania, a mianowicie do Andrzejek. Rozpoczęliśmy od podziału klasy
na cztery grupy według części mowy. I tak powstała grupa czasowników,
rzeczowników, przysłówków i przymiotników. Podział ten pozwolił na
przypomnienie nazwy części mowy oraz ich funkcji w zdaniu. Kolejno każda
z grup otrzymała tekst pochodzący z książki „Rok polski. Zwyczaje i
obrzędy.” pod redakcją Renaty Hryń- Kuśmierek.
Czytaliśmy wspólnie kolejne akapity naszego tekstu i nadawaliśmy im
tytuły. Uczniowie chętnie zgłaszali swoje propozycje. Praca z tekstem
nie tylko wyjaśniła nam pochodzenie obrzędów andrzejkowych, ale również
pozwoliła na sprawdzenie i korektę naszych czytelniczych umiejętności.
Po tym krótkim wprowadzeniu w tematykę zajęć przyszła pora na przerwę
śniadaniową oraz zabawy na szkolnym podwórku. Słońce tego dnia ogrzewało
mocno nasze buzie i przez chwilę pozwalało zapomnieć, że zbliżają się
do nas Święta Bożego Narodzenia i zimowa pora.
Drugą część lekcji, przeznaczoną na zabawę i andrzejkowe wróżby
rozpoczęliśmy jeszcze w szkolnym ogródku. Jedno drzewko, przyozdobione w
kolorowe karteczki, zostało naszym drzewkiem szczęścia. Po kolei każdy z
uczniów zrywał jedną z karteczek z symbolami i pani odczytywała nam
znaczenie tego symbolu. Śmiechu było co niemiara, a to dopiero była
rozgrzewka do dalszej zabawy.
Po powrocie do klasy usiedliśmy wszyscy razem w kręgu. Nasza kolejna
wróżba „Magiczny krąg” polegała na tym, że każdy uczeń rzucał dwiema
kostkami do gry, tak aby trafić w karton. Po rzucie liczyliśmy oczka i
odczytywaliśmy znaczenie wróżby.
Kolejno przyszła pora na wróżbę z sercami. Dziewczynki przekłuwały serce
z imionami chłopców, a chłopcy przekłuwali serce z imionami dziewcząt.
Gdy dziecko natrafiło na określone imię, oznaczało to, że ta osoba darzy
je sympatią.
Następnie zajęliśmy się wróżbą z kolorami. Z drewnianej szkatułki
uczestnicy zabawy, z zamkniętymi oczami, losowali jeden z kolorowych
kartoników, a nasza pani wróżka odczytywała znaczenie wylosowanego
koloru.
Wróżba z talerzykami, pod którymi znajdowały się różne symbole sprawiła
najwięcej uśmiechu. Najczęściej losowano banknot, który oznaczał
bogactwo, listek, który miał być oznaką sławy oraz auto, które
przepowiadało dalekie podróże.
Ostatnia wróżba andrzejkowa polegała na wrzuceniu do miski z wodą
kolorowych rurek. Każde z dzieci pomalowało rurkę mazakami, tak aby
wiedziało która należy właśnie do niego. Właściciele rurek, które się
połączyły mieli na zawsze zostać przyjaciółmi.
Po tych wesołych zabawach, na zakończenie, powtórzyliśmy informacje na
temat andrzejkowych obrzędów i zwyczajów oraz każdy z uczniów namalował
obrazek z zabawą, która sprawiła mu najwięcej radości.
Pozdrawiam serdecznie,
Dominika Włodarczyk
Komentarze
Prześlij komentarz