Zajęcia w Tarragonie, 17 kwietnia

Sikorki, grupa Pani Małgosi


Kolejne zajęcia, tym razem kwietniowe, już za nami. Tradycyjnie spod szkolnej bramy zebrane Sikoreczki odfrunęły do szkoły, by pogłębić swoją wiedzę na temat dobrych nawyków.
Umywszy rączki, zebrani w kręgu przywitaliśmy się powitanką oraz przy pomocy piłki całymi zdaniami wypowiadaliśmy  Mam na imię... Następnie przeszliśmy do zabaw z pokazywaniem na podstawie tych utworów ,,Moja Ulijanko'' oraz ,,Głowa, ramiona,kolana, pięty''. Nie zabrakło Starego niedźwiedzia i Balonika, którego dzieci uwielbiają. Czas na śniadanko jak zwykle umiliła nam muzyka, dzieci wysłuchały piosenki ,,Szczotka, pasta, kubek ciepła woda'' https://www.youtube.com/watch?v=WAzhFrdQDyE i obejrzały krótki filmik na temat zdrowia i higieny. https://youtu.be/gp2suh3M2nY
Wysłuchana piosenka i filmik były wstępem do naszej pogadanki: co robimy jak wstajemy rano z łóżka...Niektóre dzieci powiedziały, że same się ubierają, inne z małą pomocą. Następnie wspólnie uczyliśmy się piosenki o myciu zębów. Nasz palec wskazujący był naszą szczoteczką. Przy okazji poznaliśmy nowe słowo, tj. dentysta.
Kolejnym punktem zajęć była praca manualna. Najpierw na otrzymanych kartach z teczek Tropiciela dzieci przewlekały sznurowadła. Posłużyło nam to do  dalszej pracy, a mianowicie  zgodnie z tematem dnia Sikorki odciskały swoje paluszki specjalną farbą do malowania paluszkami.


Widać, że dzieci nie za bardzo chciały się ubrudzić, czekały na pędzelki, ale głównie chodzi o małą motorykę, w której przygotowujemy rączki do pisania. Brawo Sikorki, zadanie wykonane!
Po odłożeniu prac do wyschnięcia wyszliśmy na szkolne boisko, by zrelaksować się na świeżym powietrzu. Powrót do klasy zainaugurowaliśmy pójściem do szkolnej biblioteki, by każda Sikoreczka wypożyczyła sobie książeczkę do domu. I tak się stało, każde dziecko wybrało coś dla siebie. A ja wybrałam J.Brzechwę dla dzieci, czytając wybrane wierszyki tak zakończyliśmy nasze zajęcia.

Dziękuje i pozdrawiam,
Małgosia   

Sikorki, grupa Pani Ani

W ostatnią sobotę na kolejne zajęcia w Szkole Polskiej Sikorki pomaszerowały do szkoły spod bramy wjazdowej ucząc się rymowanki:  1,2,3,4 zapraszamy na rowery... Gdy dotarliśmy do szkoły umyliśmy rączki i usiedliśmy na dywanikach w kółku. Na przywitanie tradycyjnie zaśpiewaliśmy piosenkę Wszyscy są, witam was. Następnie posługując się piosenką Gdzie jesteś? sprawdziliśmy listę obecności.
Zajęcia zaczęliśmy od quizu.


Las, pagórek, rzeczka.
Przez las idzie ścieżką wesoła dzieweczka.
Wilk skrył się za górką i oczami błyska.
Ach, strzeż się, dziewczynko,
Groźnego wilczyska.  
                   „Czerwony Kapturek”
   
Wykluło się z jajka spojrzało w toń wody
i zapłakało z powodu urody.
Za kaczą mamą powędrowało,
Nad swą brzydotą ubolewało.  
              „Brzydkie kaczątko”

Jest taki kotek w krainie bajek
co chodzi w butach i pali faję.
Kapelusz z piórem nosi na głowie.
Niejedną bajkę dzieciom opowie.   
        „Kot w butach”

Ciągnie sieci stary rybak.
Ach, skarb jakiś złowił chyba,
A tu rybka ludzkim głosem
Mówi: puść mnie, puść mnie, proszę.       
                    „O rybaku i złotej rybce”
 
Chłopczyk i dziewczynka zabłądzili nocą.
Patrzą, okienka wśród lasu migocą.
- Domek z piernika!
- Wejdźmy do środka!
Ach, czy nic złego dzieci nie spotka?   
                        „Jaś i Małgosia”

Dzieci na podstawie quizu miały zgadnąć co będzie tematem naszych zajęć. Pomysłów było sporo, ale  nie udało się im rozwikłać tej zagadki.
Tematem ubiegłych zajęć była Magia książek. Po quizie rozmawialiśmy o tym jak się robi książki, co to wydawnictwo, biblioteka i księgarnia. Później dzieci oglądały swoje biblioteczne paszporty w których już od kolejnego tygodnia będą mogły zbierać pieczątki.
Kolejnym punktem zajęć była praca plastyczna, dzięki której Sikorki przeistoczyły się w autorów książek. Dzieci miały za zadanie wybrać sześć karteczek z różnymi obrazami i ułożyć z tych obrazków krótkie historie. Kreatywność dzieci była na bardzo wysokim poziomie i wiele z nich zdecydowało się na puste karteczki na których mogły narysować własne obrazki. Niektórzy młodzi autorzy zdecydowali się na to by streścić swoje książki przed koleżankami i kolegami z klasy.
Praca artystyczna zajęła nam sporo czasu i Sikorki miały po niej już wielką ochotę na drugie śniadanie więc z chęcią pobiegły umyć ręce.  Podczas posiłku obejrzały krótki film o tym jak powstają książki, poniżej podaje link:
https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
Po posiłku razem z Orłami i młodszymi Sikorkami wspólnie wybraliśmy się na boisko. Tam dzieci jak zawsze świetnie się bawiły, a po powrocie do klasy wysłuchały bajki Pinokio. Później każda Sikorka dostała osiem karteczek, z których każda ilustrowała inny moment historii Pinokia. Zadaniem Sikorek było uszeregowanie karteczek w kolejności chronologicznej. 
Gdy czas zajęć dobiegał końca wybraliśmy się po książki do naszej szkolnej biblioteki. Każde dziecko samo wybrało sobie książkę. Tak zaopatrzeni, ubraliśmy kurtki i plecaki i wyruszaliśmy na spotkanie z rodzicami przy bramie wjazdowej.
Dziękuję i pozdrawiam,
Ania

Orły

Nasze ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od podsumowania naszego czwartego modułu z projektu „Emocja” i wysłuchania opowiadania pt. „Antek i wycieczka do Aquaparku”. Była to historia chłopca i jego siostry Klary. Antek nie mógł doczekać się rodzinnej wycieczki do aquaparku. Niestety w dzień wyjazdu siostra chłopca zachorowała. Podczas choroby siostry Antek bardzo się troszczył o młodsze rodzeństwo. Opowiadanie opisuje godną naśladowania postawę głównego bohatera, który mimo rozczarowania i chwilowego smutku wykazał się zrozumieniem i empatią.


Kiedy wszystkie Orly zebrały się na zajęciach przedstawiliśmy naszych nowych uczniów. Do naszych szeregów dołączyli Laia i Pol. Wszyscy uczniowie krótko się przedstawili, opowiedzieli jak się nazywają, ile mają lat i czym się interesują.
Następnie przeszliśmy do głównego tematu naszych zajęć, a mianowicie zajęliśmy się omawianie sylwetek sławnych Polek. Na początku uczniowie zapoznali się z postacią Marii Skłodowskiej-Curie. Obejrzeliśmy krótką animację przedstawiającą historię życia Marii (https://www.youtube.com/watch?v=OPHQ0mh2nEc) i pokolorowaliśmy kolorowankę, którą przykleiliśmy do naszych zeszytów. Wiemy już, że Maria była naukowcem. Urodziła się w rodzinie nauczycielskiej (ojciec – nauczyciel matematyki i fizyki, matka – prowadziła szkołę z internatem dla dziewcząt). Maria gdy osiągnęła podstawowe wykształcenie wyjechała do Paryża, aby kontynuować naukę w dziedzinie chemii, fizyki i matematyki i to właśnie tam poznała swojego męża Piotra (profesora fizyki). Wraz z Piotrem otrzymała nagrodę Nobla za badania nad zjawiskiem promieniowania. Odkryli oni również takie pierwiastki jak rad i polon. Maria otrzymała drugiego Nobla za wyprodukowanie pierwiastka rad w stanie metalicznym. Maria była pierwszą osobą, która zdobyła dwie Nagrody Nobla w dwóch różnych dziedzinach nauki (fizyka i chemia).

Drugą sławną Polka była królowa Jadwiga. Na początku obejrzeliśmy opowiadanie jak Jadwiga została królem Polski (https://www.youtube.com/watch?v=vZooBISfsw0). Wiemy już, kim była i skąd się wzięła na tronie polskim. Jadwiga była najmłodszą córką króla Ludwika Węgierskiego. Nie miał on synów, którzy mogliby dziedziczyć tron na Węgrzech i w Polsce. Dlatego aby tron mogła przejąć jego córka wydał przywilej koszycki, w którym zmniejszył podatki dla szlachty polskiej. Dzięki temu uzyskał przychylność szlachty, aby królem Polski została jego córka Jadwiga. Jej mężem został litewski Książe Władysław Jagiełło. Jadwiga poświeciła życie na rozwijanie państwa polskiego (wspierała rozwój kultury i nauki, odnowiła Akademię Krakowską), dbała o swój lud. Jak dobrą osobą była można zobaczyć w legendzie pt. Stopka królowej Jadwigi (https://www.youtube.com/watch?v=G8IGJCk4Yiw). Legenda mówi, że ślad ten został zostawiony, gdy rozmawiała ze smutnym kamieniarzem. Kiedy zapytała, co mu jest, ten odpowiedział, że nie stać go na leczenie jego chorej żony. Królowa Jadwiga oddała mu wówczas bezcenną złotą klamerkę i pantofelek obsadzany szlachetnymi kamieniami, by miał, za co zapłacić lekarzom i aptekarzom. Wówczas postawiła niechcący bosą stopę na kamieniu świeżo polanym wapnem. Odbity ślad został obkuty przez kamieniarza, a następnie wmurowany w zewnętrzną ścianę świątyni. Można go oglądać do dzisiaj w Krakowie na ulicy Karmelickiej.

Nasze rozważania zakończyliśmy pogadanką na temat współczesnych sławnych Polek (aktorek, piosenkarek, artystek, kobiet utytułowanych w dziedzinie sportu). Zadanie okazało się bardzo trudne dla dzieci. Większość uczniów zna sławnych Polaków (sportowców). Dzieciom udało się przypomnieć nazwisko polskiej piosenkarki m.in. Roksany Węgiel, Majki Jeżowskiej, z niewielką pomocą okazało się, że znamy też Agnieszkę Radwańską. Dlatego zadanie domowe dla dzieci proszę poszukać i zapisać w zeszytach imię sławnej Polki obecnie żyjącej.

Po tak intensywnej pracy zrobiliśmy sobie przerwę śniadaniową, podczas której wysłuchaliśmy piosenki Majki Jeżowskiej „A ja wolę moją mamę”. Podczas kolejnych zajęć będziemy się jej uczyć na pamięć. Nawet nie spostrzegliśmy, że zrobiło się dosyć późno i wyszliśmy chwilę się przewietrzyć na boisko szkolne. Po powrocie do klasy zajęliśmy się częścią gramatyczną języka polskiego. Uczniowie zapoznali się z definicją słowa rymy. Rymy to nic innego jak jednakowe lub podobne układy brzmieniowe występujące w odpowiednio usytuowanych w wersie lub zdaniu, wyrazach. Innymi słowy, aby móc powiedzieć, że słowa się rymują, potrzebne jest identyczne lub podobne brzmienie ich końcówek (https://polszczyzna.pl/rymy-w-jezyku-polskim/). Abyśmy mogli poćwiczyć układanie rymów każdy uczeń otrzymał krótki wierszyk rymowany, w którym brakowało wyrazów. Zadanie bardzo się spodobało dzieciom, prawie bezbłędnie udało nam się znaleźć zaginione słowa.
RYMOWANKA:
"Lata mucha koło ucha,
Lata bąk koło rąk,
Lecą ważki koło paszki,
Lata pszczoła koło czoła,
Lata mucha koło brzucha,
Lecą muszki koło nóżki,
Biegną mrówki koło główki,
Pełznie gąsieniczka dokoła policzka."


Zajęcia upłynęły nam bardzo szybko, do domów rozchodziliśmy się życząc sobie miłego weekendu.

ZADANIE DOMOWE: Proszę o wpisanie imienia i nazwiska współcześnie żyjącej sławnej Polki (może to być aktorka, piosenkarka, osoba uprawiająca sport itd.)

Do zobaczenia w sobotę 24.04.2021r.

Pozdrawiam,

Gabrysia


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?