Zajęcia w Tarragonie, 24 kwietnia
Najmłodsze Sikoreczki znów przyfrunęły do Szkoły Polskiej. Nasze zajęcia
zaczęliśmy od przywitania się i ułożenia kalendarza pogody. Po kolei
wymienialiśmy dni tygodnia oraz pory roku. Prognozę pogody dzieci już umieją
nazywać ale i wyszukiwać odpowiedniego obrazka, jak Pada deszcz, Świeci
słońce, Wieje wiatr...Brawo!!!
W tym też dniu zeszły się nam dwa ważne święta. Dzień Ziemi przypadający
dnia 22 kwietnia oraz Dzień Książki obchodzony 23 kwietnia. Żeby
uwrażliwić dzieci na temat dbania o Ziemię, jedząc śniadanie obejrzały
krótki filmik https://youtu.be/1MZovZPTP7I Przypomnieliśmy też by
zakręcać wodę, wyłączać światło po wyjściu z pokoju.
Kolejnym punktem zajęć była praca, którą wykonaliśmy z Teczek
Tropiciela. Dzieci miały za zadanie wypchnąć i złożyć
książeczkę o Smoku Wawelskim według kolejności zdarzeń. Przy okazji
powtórzyliśmy nasze liczenie do numeru siedem. Złożone książeczki
posłużyły nam do wypowiedzi, tj. zamieniliśmy się miejscami i to dzieci
indywidualnie przed swoimi kolegami i przed p. Gosią opowiadały kolejno
zdarzenia. Brawo Sikoreczki, w ten sposób przełamujemy bariery wstydu i
uczymy się opowiadać. Jestem naprawdę pod wrażeniem wypowiedzi!
Na zakończenie naszych zajęć wysłuchaliśmy piosenkę, która będzie niespodzianką już niedługo (będziemy się uczyć w klasie). Następnie odwiedziliśmy szkolną bibliotekę, gdzie oddaliśmy i na nowo wypożyczyliśmy książki, by w paszportach małego czytelnika zdobyć jak najwięcej pieczątek. Słowem do widzenia pożegnaliśmy się życząc sobie miłego dnia.
Dziękuje i pozdrawiam,
Małgosia
Sikorki, grupa Pani Ani
W ostatnią sobotę na kolejne zajęcia w Szkole Polskiej Sikorki
pomaszerowały do szkoły spod bramy wjazdowej ucząc się rymowanki:
1,2,3,4 zapraszamy na rowery... Gdy dotarliśmy do szkoły umyliśmy rączki
i usiedliśmy na dywanikach w kółku. Na przywitanie zaśpiewaliśmy kilka
razy piosenkę Wszyscy są, witam was. Następnie posługując się piosenką
Gdzie jesteś? sprawdziliśmy listę obecności. Tematem ubiegłych zajęć
było Tykanie zegara. Na początek wykonaliśmy ćwiczenie słuchowe, w
którym dzieci miały określić natężenie dźwięku, a później same miały
zaśpiewać znane nam piosenki bardzo cicho, cicho lub bardzo głośno.
Następnie oglądaliśmy szkolny zegar, wskazywaliśmy na jego elementy oraz
opisywaliśmy jego funkcje. Nauczyliśmy się odczytywać z tarczy zegara
pełne godziny posługując się piosenką:
Zegar bije bim bam (3x)
ja na zegarze już trochę się znam (2 x)
dwunasta, szósta,
dwunasta, szósta,
dziewiąta, trzecia
jak ten czas szybko leci dziś
Zegar tika: tik i tak (3x)
życie tak pędzi,
że wciąż czasu brak (2 x)
dwunasta, szósta,
znów dwunasta, szósta,
dziewiąta, trzecia
jak ten czas szybko leci dziś
Później pobawiliśmy się w zegarową grę. Najpierw dzieci dobrały się w pary, jedno z nich było zegarem a drugie zegarmistrzem. Zegarmistrze musieli “nastawić” zegary na odpowiednie godziny, sporo było przy tym zabawy.
Kolejnym punktem zajęć była praca plastyczna, podczas której Sikorki zrobiły własne zegary malując ich tarcze paluszkami. W trakcie pracy Sikorki opowiadały o której godzinie z reguły wstają, idą do szkoły czy oglądają bajki. Później każde dziecko opowiadało o swojej ulubionej godzinie dnia.
Praca artystyczna zajęła nam sporo czasu i Sikorki miały po niej już wielką ochotę na drugie śniadanie więc z chęcią pobiegły umyć ręce. Podczas posiłku obejrzały krótki film o tym jak działają zegary.
Po posiłku razem z Orłami i młodszymi Sikorkami wspólnie wybraliśmy się na boisko. Tam dzieci jak zawsze świetnie się bawiły, a po powrocie do klasy umyły ręce i zabraliśmy się za drugą część pracy plastycznej. Praca polegała na tym, że każda Sikorka dostała osiem ilustracji przedstawiających różne rutynowe czynności. Omawiając rytm dnia i nocy podzieliliśmy obrazki na dwie grupy. Pierwsza zawierała karteczki z obrazkami przestawiającymi czynności, które wykonuje się w ciągu dnia, a druga obrazki przestawiające czynności, które wykonuje się wieczorem.
Gdy czas zajęć dobiegał końca przybiliśmy pieczątki do naszych bibliotecznych paszportów i wybraliśmy się po nowe książki do naszej szkolnej biblioteki. Każde dziecko samo wybrało sobie książkę. Tak zaopatrzeni, ubraliśmy kurtki i plecaki i wyruszaliśmy na spotkanie z rodzicami przy bramie wjazdowej.
Dziękuję i pozdrawiam,
Ania
Orły
Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od sprawdzenia zadania domowego. Uczniowie w domu wyszukali imiona i nazwiska znanych polek, tj. Małgorzata Kożuchowska, Ewa Błaszczyk, Sylwia Grzeszczak, Natalia Kukulska, Iga Świątek.Następnie korzystając z mapy powtórzyliśmy ogólne informacje o Polsce (Warszawa – stolica, sąsiedzi – Niemcy, Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś, Litwa, Rosja oraz wskazaliśmy większe miasta: Poznań, Wrocław, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Zielona Góra, Rzeszów, Lublin, Szczecin). Przyglądając się mapie zapoznaliśmy się z głównymi rzekami: Wisła, Odra i Warta. Także wiemy już, że Polska podzielona jest na 16 województw (zachodnio-pomorskie, pomorskie, lubuskie, wielkopolskie, dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, opolskie, łódzkie, śląskie, świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie, lubelskie, podlaskie, mazowieckie, warmińsko-mazurskie).
Po części geograficznej przyszła pora na część przyrodniczą. Zajęliśmy się omawianiem pogody, warunków atmosferycznych oraz występujących anomalii pogodowych. Uczniowie zapoznali się z nowymi słowami, które zapisali do zeszytów: tornado, huragan, powódź, susza, tsunami. Przy okazji przypomnieliśmy sobie dwa przysłowia polskie: w marcu jak w garncu oraz kwiecień plecień, co przeplata trochę zimy trochę lata. Na zakończenie rozwiązaliśmy rebusy, a otrzymane hasła wpisaliśmy do krzyżówki. W ten sposób otrzymaliśmy hasło: marzec.
Po tak intensywnej pracy zrobiliśmy przerwę śniadaniową, podczas której wysłuchaliśmy piosenki, którą uczymy się na pamięć pt. „Jesteś mamo skarbem mym”. Po kilkukrotnym odśpiewaniu większość z nas zapamiętała refren.
Mówiąc o pogodzie musieliśmy też wspomnieć o dolegliwościach. Wykonaliśmy kilka zadań z naszych ćwiczeń (ABC po polsku). Odmieniliśmy czasownik boleć przez osoby oraz powtórzyliśmy nazwy części ciała oraz twarzy.
Korzystając z ładnej pogody wyszliśmy na boisko szkolne. Podczas wspólnej zabawy rozwijaliśmy kompetencje językowe podczas swobodnej zabawy.
Po powrocie do klasy obejrzeliśmy bajkę pt. „Dziwne przygody Koziołka Matołka – Żeby kózka nie skakała”. Na zakończenie zapoznaliśmy się z trzema rodzajami zdań:
• Zdanie oznajmujące – Chłopiec czyta.
• Zdanie pytające – Co czytasz?
• Zdanie rozkazujące – Przeczytaj tę książkę!
Ostatnim zadaniem dzieci było podanie przykładowego zdania oznajmującego.
Również w tym dniu zainicjowaliśmy nasz projekt czytelniczy, pierwsze pieczątki zostały postawione w indywidualnych paszportach czytelniczych uczniów.
Do domów rozchodziliśmy się życząc sobie miłego weekendu.
Zadanie domowe: Proszę, aby uczniowie wypisali nazwy województw polskich oraz nauczyli się na pamięć piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”.
Tekst piosenki do nauki:
1. Kiedy mija noc i dzień nastaje
Zawsze mówisz mi "witaj kochanie"
Po czym tulisz mnie, czule całujesz
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe
Niech w nie wpadną słowa te
Które Tobie teraz ja
Podarować właśnie chcę
Ref. Jesteś mamo skarbem mym
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam
Wszystko Tobie jednej dam
Pozdrawiam,
Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz