Zajęcia w Barcelonie, 27 marca
Malujemy jajka,
a każde z nich to niespodzianka.
W złociste słoneczka,
w gwiazdeczki na niebie,
zrobię pisaneczkę –
mamusiu dla ciebie.
A dla mego taty –
wymaluję kurka,
będzie miał tęczowo
malowane piórka.
Dla babci i dziadka
też piękne pisanki,
oplecione w koło
w kolorowe wianki.
Pisanka dla brata
cała w żółte plamy.
To stado kurczątek
obok swojej mamy.
Gdy wszystkie pisanki
już będą zrobione,
w wiklinowy koszyk
ułożę święcone.
Ostatnie przed Świętami Wielkanocnymi zajęcia przebiegały oczywiście pod znakiem przygotowań do tychże świąt. Jak poprzednio , zgodnie z obostrzeniami covidowymi dzieci były podzielone na dwa turnusy. Na początku spotkania opowiedzieliśmy o polskich tradycjach związanych ze świętami Wielkiej Nocy https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g. Następnie zajrzeliśmy do koszyczka wielkanocnego https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4&ab_channel=martakos i wysłuchaliśmy skocznej piosenki o zajączku https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce-Piosenkidladzieci , który pomalowane przez siebie jajeczka - pisanki ukrył w ogródku. Piosenka ta zaprosiła Poziomeczki do poszukiwania czekoladowych jajeczek i zajączków w naszej sali lekcyjnej. Oj, co to była za radość, gdy udało się odnaleźć kolejne kolorowe jajeczka i zajączki. Wszystkie zebrane "wielkanocne skarby" umieściliśmy w koszyczku, aby częstować się nimi podczas szkolnego posiłku. Podczas zajęć wykonywaliśmy papierowe pisanki, oklejaliśmy styropianowe jajeczka, kolorowaliśmy koszyczki wielkanocne i uzupełnialiśmy je nalepkami wielkanocnymi oraz bawiliśmy się w zabawę edukacyjną rozwijającą spostrzegawczość i orientację. Wszystko oczywiście w tematyce pisankowej. Na zakończenie spotkania życzyliśmy sobie wzajemnie zdrowych i radosnych świąt z pięknymi kolorowymi pisankami.
Pozdrawiam serdecznie i życzę spokojnych, w zdrowiu i radości spędzonych Świąt Wielkanocnych,
Maria Kołomyjec
I jeszcze w prezencie piosenka https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08
Jagódki
Niektórzy już spodziewali się o czym będziemy mówić. To tradycje polskiej Wielkanocy. Omówiliśmy więc tradycyjne polskie potrawy i elementy wielkanocnej Święconki, powiedzieliśmy czym są pisanki, a dzieci rozśmieszyła wielką Baba Wielkanocna, która na rysunku wyglądała bardziej jak mała muffinka. Widzieliśmy też piękne wysokie Palmy Wielkanocne i trzy zwierzątka, które kojarzymy z Wielkanocą.
Po krótkiej przerwie śniadaniowej wzbogaconej słodkim akcentem wielkanocnych jajeczek, zajączków i kurczaczków z czekolady, wróciliśmy do naszego roboczego stolika i wykonaliśmy za pomocą naszych rączek i ich odbicia wielkanocne kartki. Niektórzy zdecydowali się wykonać wszystkie trzy zwierzątka wielkanocne, inni jedno ulubione. Technika ozdabiania dowolna tak więc zajączkowe spódniczki okryły też futerko owieczek, za to białe futerko stało się innym elementem wykończenia. Kurczaczki również otrzymały niebywale kształty, a każdy egzemplarz oryginalny, wykończony uroczymi oczkami.
Może na Waszych kartach pojawią się świąteczne życzenia, co będzie pretekstem do uradowania serca Babci, Dziadka, Cioci, Wujka - tym samym rozmiar jagódkowych rączek zostanie upamiętniony na dłużej ;)
Przesyłam dla Was najlepsze życzenia na te Święta Wielkiej Nocy! Niech nadzieja, zdrowie i pokój powracają tej wiosny.
Do zobaczenia,
Aleksandra
Śliweczki
Ostatnia sobota w grupie Śliweczek upłynęła pod hasłem Wielkanoc i wiosna.
Spotkaliśmy się w dwóch grupach. Po radosnym wyśpiewaniu powitalnej
piosenki przeszliśmy do tematu naszych zajęć, które przebiegły w
następującej kolejności:
porozmawialiśmy o budzącej się wiośnie, nazwaliśmy wiosenne kwiaty:
szafirek, krokus, przebiśnieg, żonkil i kilka innych. Zdjęcia kwiatów
przywołały wspomnienia spotkanych roślin podczas spacerów i były to
spacery górskie w Polsce :-)
Porozmawialiśmy też o zwierzętach, które już wyszły, wypełzły ze swoich zimowych legowisk.
Chociaż z zimowym snem nie kojarzy nam się zając ale ponieważ jest
symbolem odradzającej się przyrody, pojawił się w naszej rozmowie. Kurka i baranek były następnymi, które
wymieniliśmy.
Postanowiliśmy z masy solnej wykonać wielkanocnego baranka - symbol zwycięstwa.
Posypały się: mąka, sól, odrobina mąki ziemniaczanej (zawartej w
ziemniaczanym puree), dolaliśmy wodę i nasze ręce - zawsze chętne do
takich prac - zaczęły zagniatać masę.
Każde dziecko podzieliło masę na 3 części i uważnie słuchając moich
wskazówek zaczęły powstawać figurki leżącego baranka. Dołączyliśmy
jeszcze flagę z gałązką bukszpanu, który symbolizuje "trwałość życia" -
tradycyjnie używany do dekoracji wielkanocnych.
Baranki pozostały na chwilkę w świetle promieni słonecznych, aby stwardniały (chociaż powinny tak odpoczywać co najmniej 6 dni, można też im pomóc i na chwilkę włożyć do nagrzanego piekarnika).
Zapytałam dzieci jak możemy to uporządkować? Bystre Śliweczki po chwili namysłu porozumiały się ze sobą i zaczęło się wielkie zamieszanie. Chłopcy zaczęli z dokładnością o każde zagięcie naciągać równo obrus, dziewczynki wiedziały jak poukładać dekoracje. Stół zaczął przybierać wygląd bardzo elegancki i uroczysty. Pojawił się problem z odpowiednim ułożeniem sztućców ale wspólnie udało się je umieścić na odpowiednich miejscach, pamiętając gdzie powinno być zwrócone ostrze noża:-).
Z rozsypanych ilustracji wybraliśmy te, które przedstawiały produkty tradycyjnie spożywane podczas świątecznego śniadania: Ser (związek człowieka z przyrodą), chleb (podstawa życia), jajko (życie), chrzan- korzeń (siła), sól ( przeciwko zepsuciu), pieprz (gorycz, smutki życia), kurka, zając (odnawiająca się przyroda), baranek (zwycięstwo), wędlina (dobrobyt), babka (kunszt pracy człowieka - umiejętności). Każda ilustracja poprawnie wybrana była nagrodzona czekoladową słodkością, która trafiała do wcześniej przygotowanych "rożków". Nagradzanie spodobało się dzieciom, więc jeszcze pojawiło się kilka zagadek związanych z Wielkanocą.
Leżące na stole jajko - prawdziwe - co z nim zrobimy? Dzieci dowiedziały się, że polska tradycja zawiera taki moment śniadania, kiedy gospodarz domu podzielonym, poświęconym jajkiem częstuje każdego gościa przy stole życząc "Wesołego Alleluja".
Nadeszła chwila rozstania :-(
Złożyliśmy sobie świąteczne życzenia z naszą zawsze wędrującą iskierką.
Pozdrawiam Wszystkich, życzę raz jeszcze wesołych, radosnych Świąt Wielkiej Nocy.
Joanna Tylek
Ostatnie marcowe spotkanie w Szkole Polskiej w Barcelonie odbyło się
w bardzo świątecznej atmosferze. Zbliżają się Święta Wielkanocne i
wreszcie przyszła wiosna. Ten właśnie specjalny czas był tematem
ostatnich, naszych lekcji.
https://dziecisawazne.pl/tradycje-wielkanocne-jak-to-bylo-kiedys/#:~:text=Wielkanocny%20Poniedzia%C5%82ek%20(lany%20poniedzia%C5%82ek%2C%20%C5%9Bmigus,wierzbowymi%20ga%C5%82%C4%85zkami%20lub%20polewanie%20wod%C4%85.
Omówiliśmy i przypomnieliśmy sobie wszystkie znane nam tradycje i zwyczaje Wielkanocy.
Było o baranku wielkanocnym, Śmigusie Dyngusie, niedzielnym śniadaniu,
święceniu jajek,charakterystycznych potrawach. Malinki ochoczo
opowiadały o wszystkim co wiedzą, dostając za to czekoladowe
nagrody: króliczki, kurczątka i jajeczka.
https://haps.pl/Haps/7,167251,26815386,sniadanie-wielkanocne-co-powinno-pojawic-sie-na-stole-sprawdz.html
Najdłużej omawianym wielkanocnym zwyczajem było dekorowanie jajek i
istniejące sposoby. My nasze jajeczka przyniesione specjalnie na tę
okazję okleiliśmy skrawkami materiału i koralikami. Takie pisanki nazywają się oklejankami. Wyszły nam bardzo ładnie.
Opowiedziałam dzieciom legendę o bogini wiosny, która idąc przez ciemny
las, ostatniego dnia zimy, przemieniła umierającego ptaszka w króliczka.
Króliczek z wdzięczności za uratowanie mu życia, co roku, w okresie
Wielkanocnym przynosi jajka.
Graliśmy w grę , która polegała na rzucaniu kostką i odczytywaniu zdań i
wyrazów w języku polskim z ładnie ilustrowanych kart. Dzieci dobrze
sobie radzą z czytaniem, ale,, to praktyka czyni mistrza".
Wyszliśmy też na dwór, aby wykorzystać prawdziwie wiosenną pogodę i graliśmy w koszykówkę. Są u nas prawdziwi mistrzowie!
Życzę wszystkim Wesołych Świąt Wielkanocnych, słonecznych i wiosennych dni. Pozdrawiam gorąco
Ania Rafalska
Jarzębina
Ostatnie zajęcia w Szkole Polskiej w grupie Jarzębina spędziliśmy
rozmawiając o Świętach Wielkanocnych. O wielu tradycjach już się
zapomina dlatego też była to dobra okazja, żeby je sobie przypomnieć.
Uwaga drodzy rodzice: dzieci bardzo dopytywały o to, kiedy dokładnie
wypada Śmigus Dyngus. Czyżby coś planowały????
Poćwiczyliśmy też czytanie ze zrozumieniem na podstawie krótkiego tekstu o Wielkanocy.
Na zakończenie zajęć wykonaliśmy prace plastyczne o tematyce wielkanocnej, które pięknie mogą ozdobić nasze domy w te święta.
Jako pracę domową proszę aby dzieci uzupełniły wielkanocną krzyżówkę.
Życzę wszystkim wesołych Świąt Wielkiej Nocy.
Anna Lintner
Komentarze
Prześlij komentarz