Zajęcia w Barcelonie, 27 marca

Poziomki 

Malujemy jajka,
a każde z nich to niespodzianka.
W złociste słoneczka,
w gwiazdeczki na niebie,
zrobię pisaneczkę –
mamusiu dla ciebie.

A dla mego taty –
wymaluję kurka,
będzie miał tęczowo
malowane piórka.

Dla babci i dziadka
też piękne pisanki,
oplecione w koło
w kolorowe wianki.

Pisanka dla brata
cała w żółte plamy.
To stado kurczątek
obok swojej mamy.

Gdy wszystkie pisanki
już będą zrobione,
w wiklinowy koszyk
ułożę święcone.

    
Ostatnie przed Świętami Wielkanocnymi zajęcia przebiegały oczywiście pod znakiem przygotowań do tychże świąt. Jak poprzednio , zgodnie z obostrzeniami covidowymi dzieci były podzielone na dwa turnusy.  Na początku spotkania opowiedzieliśmy o polskich tradycjach związanych ze świętami Wielkiej Nocy https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g. Następnie zajrzeliśmy do koszyczka wielkanocnego  https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4&ab_channel=martakos i wysłuchaliśmy skocznej piosenki o zajączku  https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce-Piosenkidladzieci , który pomalowane przez siebie jajeczka - pisanki ukrył w ogródku. Piosenka ta zaprosiła Poziomeczki do poszukiwania czekoladowych jajeczek i zajączków w naszej sali lekcyjnej. Oj, co to była za radość, gdy udało się odnaleźć kolejne kolorowe jajeczka i zajączki. Wszystkie zebrane "wielkanocne skarby" umieściliśmy w koszyczku, aby częstować się nimi podczas szkolnego posiłku. Podczas zajęć wykonywaliśmy papierowe pisanki, oklejaliśmy styropianowe jajeczka, kolorowaliśmy koszyczki wielkanocne i uzupełnialiśmy je nalepkami wielkanocnymi oraz bawiliśmy się w zabawę edukacyjną rozwijającą spostrzegawczość i orientację. Wszystko oczywiście w tematyce pisankowej. Na zakończenie spotkania życzyliśmy sobie wzajemnie zdrowych i radosnych świąt z pięknymi kolorowymi pisankami.

Pozdrawiam serdecznie i życzę spokojnych, w zdrowiu i radości spędzonych Świąt Wielkanocnych,



Maria Kołomyjec


I jeszcze w prezencie piosenka https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08

Jagódki

Tej przedświątecznej soboty Jagódki przywitały wiosnę. I to serdecznie, bo razem z piosenką, niektórzy tanecznym ruchem, opowiadaliśmy o czterech porach roku: czym się one charakteryzują, jakimi świętami i dniami wolnymi się wtedy cieszymy i dużo innych... Na naszej poręcznej planszy z czterema porami roku niektórzy pokusili się o charakterystyczne rysunki do ulubionej pory, a niektórzy próbowali stworzyć paletę barw odpowiednią do danego czasu. Po tym ruchowo- taneczno - plastycznym akcencie wprowadzającym nas w wiosenną atmosferę udaliśmy się do stołu.
Niektórzy już spodziewali się o czym będziemy mówić. To tradycje polskiej Wielkanocy. Omówiliśmy więc tradycyjne polskie potrawy i elementy wielkanocnej Święconki, powiedzieliśmy czym są pisanki, a dzieci rozśmieszyła wielką Baba Wielkanocna, która na rysunku wyglądała bardziej jak mała muffinka. Widzieliśmy też piękne wysokie Palmy Wielkanocne i trzy zwierzątka, które kojarzymy z Wielkanocą.
Aby móc w przyszłości pomoc w przygotowaniu takiego stołu w naszych domach, każda Jagódka wykonała schemat ułożenia talerza i sztućców razem z serwetką i szklanką. Wszyscy obiecali, że będą pomagać przy nakrywaniu stołu do posiłków.
Po krótkiej przerwie śniadaniowej wzbogaconej słodkim akcentem wielkanocnych jajeczek, zajączków i kurczaczków z czekolady, wróciliśmy do naszego roboczego stolika i wykonaliśmy za pomocą naszych rączek i ich odbicia wielkanocne kartki. Niektórzy zdecydowali się wykonać wszystkie trzy zwierzątka wielkanocne, inni jedno ulubione. Technika ozdabiania dowolna tak więc zajączkowe spódniczki okryły też futerko owieczek, za to białe futerko stało się innym elementem wykończenia. Kurczaczki również otrzymały niebywale kształty, a każdy egzemplarz oryginalny, wykończony uroczymi oczkami.
Może na Waszych kartach pojawią się świąteczne życzenia, co będzie pretekstem do uradowania serca Babci, Dziadka, Cioci, Wujka  - tym samym rozmiar jagódkowych rączek zostanie upamiętniony na dłużej ;)

Przesyłam dla Was najlepsze życzenia na te Święta Wielkiej Nocy! Niech nadzieja, zdrowie i pokój powracają tej wiosny.

Do zobaczenia,
Aleksandra

Śliweczki

Ostatnia sobota w grupie Śliweczek upłynęła pod hasłem Wielkanoc i wiosna.
Spotkaliśmy się w dwóch grupach. Po radosnym wyśpiewaniu powitalnej piosenki przeszliśmy do tematu naszych zajęć, które przebiegły w następującej kolejności:
porozmawialiśmy o budzącej się wiośnie, nazwaliśmy wiosenne kwiaty: szafirek, krokus, przebiśnieg, żonkil i kilka innych. Zdjęcia kwiatów przywołały wspomnienia spotkanych roślin podczas spacerów i były to spacery górskie w Polsce :-)
Porozmawialiśmy też o zwierzętach, które już wyszły, wypełzły ze swoich zimowych legowisk.
Chociaż z zimowym snem nie kojarzy nam się zając ale ponieważ jest symbolem odradzającej się przyrody, pojawił się w naszej rozmowie. Kurka i baranek były następnymi, które wymieniliśmy.
Postanowiliśmy z masy solnej wykonać wielkanocnego baranka - symbol zwycięstwa.
Posypały się: mąka, sól, odrobina mąki ziemniaczanej (zawartej w ziemniaczanym puree), dolaliśmy wodę i nasze ręce - zawsze chętne do takich prac - zaczęły zagniatać masę.
Każde dziecko podzieliło masę na 3 części i uważnie słuchając moich wskazówek zaczęły powstawać figurki leżącego baranka. Dołączyliśmy jeszcze flagę z gałązką bukszpanu, który symbolizuje "trwałość życia" - tradycyjnie używany do dekoracji wielkanocnych.

Czegoś nam brakowało - to nasza zagadka? Myśleliśmy chwilkę i u baranków pojawił się kolorowy "dzwoneczek" , który wywołał uśmiech i komentarze ( w języku hiszpańskim que mono, que guay!!) - o jaki śliczny - poprawiłam :-)
Baranki pozostały na chwilkę w świetle promieni słonecznych, aby stwardniały (chociaż powinny tak odpoczywać co najmniej 6 dni, można też im pomóc i na chwilkę włożyć do nagrzanego piekarnika).
Dzieci po chwili przerwy przekąskowej wróciły i zastały na stoliku koszyk wypełniony różnymi rzeczami: kordonkowa serwetka, obrus, sztućce, talerzyk, dekoracje wiosenne i wielkanocne, gałązki bukszpanu, chleb w białej serwetce, prawdziwe jajko i wiele ilustracji przedstawiających produkty spożywcze. Hmmm, co z tym zrobić?
Zapytałam dzieci jak możemy to uporządkować? Bystre Śliweczki po chwili namysłu porozumiały się ze sobą i zaczęło się wielkie zamieszanie. Chłopcy zaczęli z dokładnością o każde zagięcie naciągać równo obrus, dziewczynki wiedziały jak poukładać dekoracje. Stół zaczął przybierać wygląd bardzo elegancki i uroczysty. Pojawił się problem z odpowiednim ułożeniem sztućców ale wspólnie udało się je umieścić na odpowiednich miejscach, pamiętając gdzie powinno być zwrócone ostrze noża:-).
Z rozsypanych ilustracji wybraliśmy te, które przedstawiały produkty tradycyjnie spożywane podczas świątecznego śniadania: Ser (związek człowieka z przyrodą), chleb (podstawa życia), jajko (życie), chrzan- korzeń (siła), sól ( przeciwko zepsuciu), pieprz (gorycz, smutki życia), kurka, zając (odnawiająca się przyroda), baranek (zwycięstwo), wędlina (dobrobyt), babka (kunszt pracy człowieka - umiejętności). Każda ilustracja poprawnie wybrana była nagrodzona czekoladową słodkością, która trafiała do wcześniej przygotowanych "rożków". Nagradzanie spodobało się dzieciom, więc jeszcze pojawiło się kilka zagadek związanych z Wielkanocą.
Leżące na stole jajko - prawdziwe - co z nim zrobimy? Dzieci dowiedziały się, że polska tradycja zawiera taki moment śniadania, kiedy gospodarz domu podzielonym, poświęconym jajkiem częstuje każdego  gościa przy stole życząc "Wesołego Alleluja".

Jajko zamieniło się potem we wspólnie wykonaną pisankę, każdy mógł coś namalować na twardym jajku. Dzieci dowiedziały się, że jest kilka tradycyjnych  metod zdobienia jajek: pisanki, kraszanki, ażurki, oklejanki, nalepianki, drapanki - zdziwione tą informacją zdecydowanie powiedziały, że ich ulubiony sposób to pisanka. Może kiedyś wykonają inne zdobienia?
Nadeszła chwila rozstania :-(
Złożyliśmy sobie świąteczne życzenia  z naszą zawsze wędrującą iskierką.
Mam nadzieję, że Wasze baranki dotarły do domu i będą miłą ozdobą wielkanocnego stołu. Jeśli zostały zgniecione, zniekształcone pamiętajcie, wilgotnymi rękami możecie je uformować, nadać im kształt i dopiero suszyć lub zapiec.
Pozdrawiam Wszystkich, życzę raz jeszcze wesołych, radosnych Świąt Wielkiej Nocy.


Joanna Tylek

Malinki

Ostatnie marcowe spotkanie w Szkole Polskiej w Barcelonie odbyło się w bardzo świątecznej atmosferze. Zbliżają się Święta Wielkanocne i wreszcie przyszła wiosna. Ten właśnie specjalny czas był tematem ostatnich, naszych lekcji.

https://dziecisawazne.pl/tradycje-wielkanocne-jak-to-bylo-kiedys/#:~:text=Wielkanocny%20Poniedzia%C5%82ek%20(lany%20poniedzia%C5%82ek%2C%20%C5%9Bmigus,wierzbowymi%20ga%C5%82%C4%85zkami%20lub%20polewanie%20wod%C4%85.

Omówiliśmy i przypomnieliśmy sobie wszystkie znane nam tradycje i zwyczaje Wielkanocy.
Było o baranku wielkanocnym, Śmigusie Dyngusie, niedzielnym śniadaniu, święceniu jajek,charakterystycznych potrawach. Malinki ochoczo opowiadały o wszystkim co wiedzą, dostając za to czekoladowe nagrody: króliczki, kurczątka i jajeczka.

https://haps.pl/Haps/7,167251,26815386,sniadanie-wielkanocne-co-powinno-pojawic-sie-na-stole-sprawdz.html


Najdłużej omawianym wielkanocnym zwyczajem było dekorowanie jajek i istniejące sposoby. My nasze jajeczka przyniesione specjalnie na tę okazję okleiliśmy skrawkami materiału i koralikami. Takie pisanki nazywają się oklejankami. Wyszły nam bardzo ładnie.
Opowiedziałam dzieciom legendę o bogini wiosny, która idąc przez ciemny las, ostatniego dnia zimy, przemieniła umierającego ptaszka w króliczka. Króliczek z wdzięczności za uratowanie mu życia, co roku, w okresie Wielkanocnym przynosi jajka.
Graliśmy w grę , która polegała na rzucaniu kostką i odczytywaniu zdań i wyrazów w języku polskim z ładnie ilustrowanych kart. Dzieci dobrze sobie radzą z czytaniem, ale,, to praktyka czyni mistrza".
Wyszliśmy też na dwór, aby wykorzystać prawdziwie wiosenną pogodę i graliśmy w koszykówkę. Są u nas prawdziwi mistrzowie!
Życzę wszystkim Wesołych Świąt Wielkanocnych, słonecznych i wiosennych dni. Pozdrawiam gorąco

Ania Rafalska

Jarzębina 

Ostatnie zajęcia w Szkole Polskiej w grupie Jarzębina spędziliśmy rozmawiając o Świętach Wielkanocnych. O wielu tradycjach już się zapomina dlatego też była to dobra okazja, żeby je sobie przypomnieć. Uwaga drodzy rodzice: dzieci bardzo dopytywały o to, kiedy dokładnie wypada Śmigus Dyngus. Czyżby coś planowały????
Poćwiczyliśmy też czytanie ze zrozumieniem na podstawie krótkiego tekstu o Wielkanocy.
Na zakończenie zajęć wykonaliśmy prace plastyczne o tematyce wielkanocnej, które pięknie mogą ozdobić nasze domy w te święta.
Jako pracę domową proszę aby dzieci uzupełniły wielkanocną krzyżówkę.

Życzę wszystkim wesołych Świąt Wielkiej Nocy.
Anna Lintner


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?