Tarragona, zajęcia 11 października

Sikorki

Październikowe zajęcia już za nami! Tego dnia powitaliśmy nowe Sikorki w naszej grupie! Witamy Was wśród nas!
Aby lepiej się poznać zaczęliśmy nasze spotkanie od zabaw i gier integracyjnych. Ponadto śpiewając przy tym piosenki utrwalaliśmy słowa po polsku. Czas śniadanka pozwolił nam na mini powtórkę odnośnie pór roku, aczkolwiek skupiliśmy się na obecnej teraz, jesieni. Tym samym uczniowie wykonali pracę manualną, ''wełniane liście'', które mogą posłużyć jako zakładki do książek. Należy wspomnieć, iż podczas pracy plastycznej towarzyszyło nam niezwykłe skupienie i precyzja w kreowaniu własnej pracy. A przy tym ćwiczyliśmy motorykę małą, ważną w rozwoju poznawczym i rozwoju samodzielności.
Po skończonej aktywności przyszedł czas na swobodne zabawy z klockami i kukiełkami. 
Drugą część zajęć poświęciliśmy, a zarazem zainaugurowaliśmy I edycję Głośnego Czytania w Szkole Polskiej w Tarragonie. Wydarzenie to w Polsce wypada dnia 29 września jako Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, ustanowiony przez Polską Izbę Książki w 2001 roku. Dzień ten upamiętnia urodziny pisarki dla dzieci i młodzieży, Janiny Porazińskiej, a jego głównym celem jest promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych oraz podkreślenie korzyści płynących z głośnego czytania, takich jak wspieranie rozwoju, wzbogacanie słownictwa i pobudzanie wyobraźni.

Tego dnia zaprosiliśmy rodziców, aby wraz ze swoimi pociechami zaprezentowali lekturę na forum klasy. Przygotowano wiersze  polskich poetów takich jak  J.Brzechwa, M.Konopnicka, J. Tuwim, L.Staff, W.Bełza, W.Broniewski, J. Kochanowski, T.Różewicz, Cz.Miłosz, J.Czechowicz, itd.  Najpierw ochotnicy losowali wiersze, a następnie na głos je czytali. Wiersze były przygotowane dla dwóch grup wiekowych, ze względu na ich krótkie i proste zrozumienie (grupa Sikorki), po coraz to złożone i dłuższe treściowo (grupa Orły). Wśród wierszy przeczytane zostały, ''Lokomotywa'' , ''Na straganie'', '' Kaczka dziwaczka'', Wąż kaligraf'', '' Abecadło'', '' Tańcowała igła z nitką'', '' Pomidor'', '' Bambo'', ''Fabryka lalek'', ''Rączki robią klap,klap,klap'', itd. Wszyscy uczestnicy, zarówno rodzice jak i uczniowie wywiązali się z zadań, a nawet jeden rodzic hiszpańskiego pochodzenia zgłosił się i przeczytał wiersz. Brawo za odwagę!!! 
Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody książkowe, które miejmy nadzieję zaszczepią w dzieciach pasję do czytania.
Dziękujemy za przybycie rodzicom i za towarzyszenie dzieciom w naszym szkolnym wydarzeniu, a jednocześnie zachęcamy do kontynuowania wspólnego czytania.  
Na zakończenie zajęć zagraliśmy jeszcze w grę loteryjkę o porach roku. 

Dziękuje i do zobaczenia już za dwa tygodnie,
Gosia 

Orły

Październikowe zajęcia rozpoczęliśmy od poznania nowych kolegów w grupie. Każdy z uczniów musiał się przedstawić i opowiedzieć kilka słów o sobie. Witamy Jacoba i Leo w Orłach.
Następnie przeszliśmy do zapoznania się z sylwetką Bolesława Chrobrego. Obejrzeliśmy krótką animację i przeczytaliśmy tekst o pierwszym królu Polski. Dowiedzieliśmy się, że Bolesław był synem Mieszka I (pierwszego władcy Polski) i pierwszym królem. Uzyskał przydomek Chrobry, co oznacza waleczny i dzielny. W 997 roku Bolesław pomógł zorganizować wyprawę misyjną czeskiego biskupa Wojciecha do Prus, w której misjonarz niestety zginął. Bolesław wykupił ciało Wojciecha i doprowadził do uznania jego za świętego. W 1000 r. odbył się zjazd gnieźnieński, w którym uczestniczył cesarz niemiecki Otton III. W czasie tego wydarzenia ogłoszono powstanie polskiego arcybiskupstwa. Obaj władcy obdarowali się cennymi podarkami - Bolesław otrzymał kopię włóczni św. Maurycego (insygnium władzy cesarskiej), a cesarz - relikwię (ramię św. Wojciecha). Był to bardzo cenny prezent i znak, że cesarz szanuje polskiego księcia i zgadza się, aby został on królem. W 1025 roku odbyła się koronacja Bolesława Chrobrego, dzięki niej Polska stała się królestwem i zyskała poważną pozycję w Europie. Dowiedzieliśmy się również, że Bolesław toczył wiele wojen, których celem było powiększenie terytorium. W jednej z takich walk poniósł śmierć. Na kartach historii zapisał się, jako pierwszy król Polski. Po tylu nowych informacjach przeszliśmy do wykonania pracy plastycznej na konkurs zatytułowany "1000 lat koronacji Bolesława Chrobrego".

Po tak wyczerpującym poranku i po śniadaniu udaliśmy się do Sikorek. Tego dnia w naszej szkole odbyła się I edycja Głośnego Czytania. Zadanie nie należało do najłatwiejszych. Wysłuchaliśmy wierszy m.in. Jana Brzechwy, Marii Konopnickiej czy Juliana Tuwima.  Każdy ochotnik losował jeden wiersz a następnie prezentował go na forum. Sikoreczkom pomagali w czytaniu rodzice (pięknie dziękujemy za obecność), a Orły samodzielnie musiały zmierzyć się z tym zadaniem. Serdeczne gratulacje dla ochotników z naszej grupy Alicji, Alexii i Janka. Gdyż, jako jedyni z grupy przeczytali na głos po dwa wiersze, nie znając ich wcześniej. Mamy nadzieję, że zapoczątkowaliśmy piękną nową tradycję wspólnego głośnego czytania.
Na zakończenie zajęć powtórzyliśmy wiadomości o porach roku, skupiając się na jesieni a także na temat warunków atmosferycznych. Po tak długiej przerwie trochę zapomnieliśmy, w jakiej kolejności występują dni tygodnia oraz miesiące, ale wspólnymi siłami udało nam się ułożyć rozsypankę. 
Zapraszamy na kolejne zajęcia za 2 tygodnie, 25 października.
Pozdrawiam,

Gabrysia 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Zuzia, spełnia swoje marzenia na praktykach w Barcelonie