Barcelona, 25 października

Klub Malucha 

Podczas ostatnich zajęć Klubu Malucha w Barcelonie na początku jak zawsze powitaliśmy jeża Toma. Wspólnie z nim rozpoczęliśmy dzień od omówienia kalendarza i zaśpiewania piosenek o porach roku oraz dniach tygodnia. Dzieci z radością tańczyły i pokazywały ruchy do znanych melodii z naszych muzycznych pudełek, a kolorowa chusta animacyjna dodała zajęciom jeszcze więcej energii i barw.

Nowością była piosenka o deszczu - dzieci nie tylko ją zatańczyły z pokazywaniem, ale także wystukiwały rytm spadających kropli na instrumentach muzycznych: grzechotkach, tamburynach i dzwonkach. W sali rozbrzmiewały dźwięki jak z jesiennego ogrodu!

W części plastycznej stworzyliśmy „parasol w deszczu”. Dzieci malowały farbami, dmuchając przez słomki na niebieskie krople, dzięki czemu na kartkach powstały prawdziwe deszczowe kompozycje.

Nie zabrakło też ulubionych zabaw w kole: „Baloniku nasz malutki” i „Kółko graniaste”, które  wywołały mnóstwo śmiechu i radości.


W związku ze zbliżającym się Świętem Niepodległości 11 listopada, wykonaliśmy serduszkową mapę Polski. Dzieci przypomniały sobie kolory polskiej flagi, a każde z nich próbowało opowiedzieć, z czym kojarzy mu się Polska – padały wzruszające odpowiedzi: „babcia”, „pierogi”, „wakacje”.
Na zakończenie zajęć zrobiliśmy relaksujące masażyki i powtórzyliśmy nowo poznaną piosenkę o deszczu.
Dziękujemy wszystkim maluszkom za aktywny udział i rodzicom za wsparcie. Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!


Dorota

Poziomki

„Nasza Polska – kraj, który kochamy”
Ostatnia sobota w grupie Poziomek była wyjątkowa - pełena symboli, emocji i rozmów o tym, skąd pochodzimy i dlaczego jesteśmy dumni, że mówimy po polsku.
Już od wejścia do sali Poziomek czuć było twórczą atmosferę - na stołach pojawiały się kartki i kredki, a dzieci z zapałem rysowały serduszka, księżniczki, syrenki i wszystko to, co tylko podpowiedziała im wyobraźnia.
Po chwili radosnego gwaru rozpoczęliśmy piosenką na powitanie, którą dzieci dosłownie
uwielbiają. I przeszliśmy do tematu dnia. Rozmawialiśmy o Polsce, o tym tym, że ma góry i morze, trochę zimniejsze niż to tutaj, szerokie rzeki i piękne lasy, a jej krajobrazy są zupełnie inne niż te, które widzimy tutaj, w Barcelonie.
Dzieci z ogromnym zainteresowaniem słuchały o tym, że w Warszawie bije serce Polski, w Krakowie mieszkał smok, w Toruniu wypiekane są słynne pierniki, a Wisła płynie przez cały kraj. Wspólnie zastanawialiśmy się, jaki właściwie kształt ma Polska, jak wygląda na mapie. Dzieci chętnie opowiadały o swoich wizytach w Polsce - o babciach i dziadkach, kuzynach, spacerach nad jeziorem, że są kaczki w parkach, jabłka na drzewach i o tym, że „tam jest zimniej, ale bardzo ładnie”.
W dalszej części dnia poznaliśmy bajkę o Polsce, która zniknęła i znów się odnalazła -
ciepłą, pełną emocji opowieść o niepodległości. Z zaciekawieniem śledziły losy Polski, która na wiele lat przestała istnieć na mapie, ale nigdy nie zniknęła z serc ludzi.
Po wysłuchaniu opowieści rozmawialiśmy o tym, że jesteśmy również Polakami i że w
naszym przedszkolu rozmawiamy po polsku. Dzieci zauważyły, że na co dzień w swoich
szkołach i na podwórku mówią po hiszpańsku, ale tutaj, w Poziomkach, mają przestrzeń, by pielęgnować język i kulturę swoich rodziców oraz poznawać swoje polskie korzenie. Z
radością stwierdziły, że bardzo lubią Polskę.
Następnie poznaliśmy symbole narodowe – flagę, godło oraz hymn Polski. Dzieci
powtarzały, że flaga ma kolory biały i czerwony, a w godle widnieje biały orzeł ze złotą
koroną. Wysłuchaliśmy “Mazurka Dąbrowskiego” i wspólnie zastanawialiśmy się nad jego znaczeniem. Dzieci słuchały słów o wolności i o tym, że „Jeszcze Polska nie zginęła” i
będzie istnieć dopóki mamy ją w sercach i o niej rozmawiamy. Rozmawialiśmy także o
stolicy - Warszawie, w której bije serce naszego kraju i mieszka prezydent.

Po rozmowie o Polsce zjedliśmy wspólnie pyszne śniadanko, a po krótkiej zabawie zabraliśmy się do pracy plastycznej pod tytułem „Nasze godło”. Każde dziecko odrysowało swoje dłonie, które po wycięciu stały się częścią orlich skrzydeł. Następnie przykleiliśmy je na czerwone tło, dodaliśmy koronę, oczy i dziób, tworząc piękne, własnoręczne godła Polski.
Po tej pełnej emocji części ubraliśmy się w nasze poziomkowe kamizelki i wyszliśmy na patio, żeby się trochę poruszać i rozprostować nogi. Na świeżym powietrzu dzieci z radością biegały i śmiały się. Było widać, że wspólny ruch sprawia im ogromną przyjemność.
Po powrocie do sali wróciliśmy do naszego jesiennego tematu z poprzedniego spotkania.
Następnie dzieci wykonały piękne stojące jesienne jeżyki - prace plastyczne pełne kolorów.W sali zapanowała twórcza atmosfera, a każde dziecko z dumą prezentowało  swojego jeża, który powstał z wyobraźni.
Pod koniec zajęć usiedliśmy wspólnie, by poczytać książkę o przyjaźni. Była to chwila
wyciszenia po dniu pełnym wrażeń. Właśnie wtedy do sali zaczęli przychodzić rodzice,
których dzieci z radością witały.
Magda i praktykantki - Wiktoria i Julia 

Jagódki

W minioną sobotę w grupie Jagódek rozmawialiśmy o zbliżającym się Święcie Niepodległości. Dowiedzieliśmy się, czym jest 11 listopada i dlaczego to tak ważny dzień dla naszego kraju. Poznaliśmy flagę i godło Polski oraz wysłuchaliśmy hymnu państwowego.
Następnie przenieśliśmy się w jesienny świat zwierząt. Bohaterem zajęć został jeż! Obejrzeliśmy film edukacyjny o jego życiu i zwyczajach. Byliśmy bardzo zaciekawieni, zwłaszcza gdy dowiedzieliśmy się, że jeżom zdarza się nawet zjeść żmiję!
W części plastycznej wykonaliśmy własne żmije z papieru i rolek po papierze, a także urocze jeże z kolców i jesiennych liści. Każda praca była niepowtarzalna i pełna jesiennych barw.
Zajęcia upłynęły w wyjątkowo twórczej, patriotyczno-jesiennej atmosferze. Jagódki z zaangażowaniem poznały świat przyrody i ważne symbole narodowe. 🇵🇱🍂🦔
Do zobaczenia!
Gosia i Martyna 🤍❤️ 

Śliweczki

Śliweczki w sobotnie przedpołudnie miały okazję poznać kilka nowych zasad i dobrych nawyków podczas zajęć. Poznały kolejny ważny wątek polskiej historii i zaprzyjaźniły się z zapachem jesiennego daru ogrodów.


Przywitaliśmy się odnajdując jeszcze nieśmiałe minki, zamieniliśmy wszystkich w uśmiechnięte buźki i zabraliśmy się do stworzenia grupy teatralnej.
Zaplanowaliśmy ustawienie sceniczne, mini dekorację, która była bardzo potrzebna, żeby pozbawić dzieci zrozumiałej tremy. Wybraliśmy suflera, który w ukryciu pomagał naszym aktorom. Cała grupa wystąpiła na scenie, każdy dbał o to, żeby recytujący mógł to zrobić w ciszy.Dzieci okazały się bardzo koleżeńskie i z prawdziwym zaangażowaniem, cierpliwością wytrwały w czasie prób i nagrań. Tak naprawdę zabawa w „teatr” pojawiła się u nas z powodu włączenia uczniów do drugiego tematu konkursu, tym razem recytatorskiego pod tytułem „Piękno polskiego słowa”.
Nagrane indywidualne recytacje przesłaliśmy organizatorowi i cierpliwie będziemy czekać na werdykty. Życzymy Śliweczkom powodzenia w obu konkursach, trzymam mocno kciuki za każdego.



Po teatralnych wysiłkach i śniadaniu, zmieniliśmy temat na rozmowę o świętach, ale tym razem o tych narodowych. Dzieci dowiedziały się, że są takie dni, kiedy ludzie w różnych państwach świata cieszą się wolnością, mogą być obywatelami kraju niepodległego, niezależnego. To cenny skarb, dzień który warto uczcić, cieszyć się wspólnie i doceniać.
Narodowe Święto Niepodległości 11 listopad to dla Polaków ważny dzień. Wykonaliśmy patriotyczną pracę plastyczną. Poznaliśmy znaczenie wyrazów ordery, odznaczenia wojskowe, mundur, kolorując postać historycznego bohatera tego święta Marszałka Józefa Piłsudskiego. Pracowaliśmy w rytmie marszowym poznając tę formę utworów muzycznych. Dzieciom bardzo podobał się radosny rytm legionowej, patriotycznej pieśni „Ułani”.  Bardzo łagodna treść utworu.
Zajęcia zakończyliśmy wspólnym przygotowaniem jesiennego deseru, z którym zaczekaliśmy na rodziców. Z biszkoptów, musu dyniowego i odrobiny cukru przygotowaliśmy ciastka – nazwaliśmy je „duszki”, „chmurki”, „słodkie migdałki”, przykryte puszystą pierzynką.
Zmysłami węchu,  smaku, dzieci „badały” mus dyniowy zwracają uwagę jak zmienia się jego zapach po dodaniu łyżki cukru. Wrażeń było wiele, nie ukrywały niechęci do dyniowego miąszu,  gotowe ciastko to zmieniło. Dyniowy deser pozostanie we wspomnieniach jesiennego czasu obfitującego w pełne wartości owoce i warzywa. Kolejne pory roku dostarczą nam innych inspiracji kulinarnych. 
Dziękuję Śliweczkom za ich energię i radość, pozdrawiam  - do następnego spotkania.
Naszym praktykantom Julii i Siarheiowi bardzo dziękuję za pomoc!
Joanna Tylek 

Malinki


Tematem ostatnich zajęć było Święto Niepodległości obchodzone  co roku 11 listopada. Zaczęliśmy oczywiście od serdecznego powitania, ponieważ z wieloma dziećmi znałam się już wcześniej. Spotykaliśmy się w szkole, gdy były trzylatkami. Po serdecznościach i krótkim wstępie tematycznym Malinki obejrzały film edukacyjny poświęcony obchodom  tego ważnego Święta Narodowego. Dzieci dowiedziały się co to jest niepodległość, wolność, utrwaliły symbole narodowe. Poznały znaczenie tego święta dla Polaków. Następnie wspólnie zaczęliśmy naukę piosenki pt. "Serce w plecaku". https://www.youtube.com/watch?v=grxkGqmq3PM&list=RDgrxkGqmq3PM&start_radio=1 Podczas zajęć muzycznych dzieci z dużym zaangażowaniem uczyły się tekstu i melodii utworu. Po nauce piosenki odbyła się przerwa na śniadanie. Dzieci z apetytem zjadły  posiłek , po czym przystąpiliśmy do kolejnego punktu zajęć, odśpiewania Hymnu Polski. Podczas śpiewania "Mazurka Dąbrowskiego" wszystkie Malinki zachowały właściwą, pełną szacunku postawę, prezentując powagę i zaangażowanie. Kolejnym zadaniem czekającym na dzieci było wykonanie  kotylionów w polskich barwach narodowych. Zadanie to sprawiło im wiele radości, a jednocześnie pozwoliło rozwijać zdolności manualne oraz wzmacniać poczucie przynależności narodowej. Po zakończonej pracy dzieci wyszły na podwórko szkolne, gdzie miały chwilę na wspólną zabawę i odpoczynek po aktywnościach w sali. Podczas pobytu na patio część dzieci wykazało się inicjatywą i chęcią współpracy w przygotowywaniu długiego " sznura" z gazet, który będzie potrzebny podczas kolejnych zajęć do kontynuowania tematu niepodległościowego. Po powrocie do sali przeczytaliśmy  z podręcznika tekst o 11 listopada. Podręcznik
" Lokomotywa 2" będzie towarzyszył Malinkom w bieżącym roku szkolnym. Na zakończenie spotkania zaśpiewaliśmy jeszcze piosenkę " Serce w plecaku".

 Bardzo dziękuję Malinkom za obecność, zaangażowanie i zapraszam na kolejne zajęcia,
Maria Kołomyjec , praktykantki Julia O. i Zuzia 

Jarzębina

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy krótkim quizem ze znajomości drzewa genealogicznego. Następnie przeszliśmy do głównego tematu lekcji, którym był Fryderyk Chopin – pianista i kompozytor romantyczny polskiego pochodzenia. Poznaliśmy najważniejsze informacje dotyczące jego życia i twórczości, a także omówiliśmy niedawno zakończoną XIX edycję Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina potocznie zwanym konkursem chopinowskim.


Obejrzeliśmy film edukacyjny poświęcony temu wydarzeniu, dzięki któremu poznaliśmy jego historię, znaczenie dla polskiej sceny muzycznej oraz sylwetki laureatów wszystkich dotychczasowych edycji, w tym tegorocznego zwycięzcy – Erica Lu.
Wysłuchaliśmy również dwóch nokturnów Chopina: op. 9 nr 1 i op. 9 nr 2. Dowiedzieliśmy się, jak poprawnie odczytywać tytuły utworów muzycznych wraz z oznaczeniami tonacji i numerem opus. Na zakończenie wspomnieliśmy o letnich koncertach chopinowskich w Łazienkach Królewskich oraz o Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po przerwie rozpoczęliśmy przygotowywanie prac konkursowych – lapbooków. Powstało wiele różnorodnych i pięknych projektów, którym towarzyszyła w tle muzyka Fryderyka Chopina: mazurki, nokturny oraz Koncert fortepianowy e-moll.

Agata i Ignacy 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Zuzia, spełnia swoje marzenia na praktykach w Barcelonie