Barcelona, zajęcia 11 października
W sobotni poranek maluchy z radością powitały naszego przyjaciela jeża
Toma. Ten sympatyczny kolczasty bohater towarzyszył nam przez całe
zajęcia, wprowadzając dzieci w jesienny nastrój. Rozpoczęliśmy od
omówienia kalendarza – dzieci przypomniały sobie dni tygodnia i pory
roku, śpiewając wesołą piosenkę, która pomogła utrwalić te pojęcia.
Następnie wspólnie wyjrzeliśmy przez okno, by zaobserwować pogodę.
Dzieci opowiadały, co widzą, i dobierały odpowiednie ubrania do
jesiennej aury – ćwicząc przy tym logiczne myślenie i słownictwo.
Kolejnym punktem programu była praca plastyczna – tworzyliśmy jeża z
papieru, wyklejając jego kolce papierowymi słomkami. To zadanie nie
tylko sprawiło dzieciom wiele frajdy, ale też doskonale ćwiczyło
motorykę małą.
Uczyliśmy się piosenki „Idzie jeż tup tup tup” – najpierw wystukując
rytm rączkami o podłogę, a potem tupiąc i tańcząc w kole. Dzieci z
entuzjazmem wcielały się w małe jeżyki, poruszając się w rytm melodii.
W części sensorycznej dzieci miały okazję dotykać jesienne skarby –
kasztany, żołędzie, kolorowe liście i ciecierzycę. Zabawa z koszami
sensorycznymi pobudzała zmysł dotyku i rozwijała ciekawość poznawczą.
Nie zabrakło też ulubionej zabawy z chustą animacyjną – wspólne
podskoki, turlanie piłeczek i śmiech towarzyszyły nam przez długi czas.
Na zakończenie zajęć powtórzyliśmy piosenkę o liściach, którą dzieci
poznały na poprzednich zajęciach, a potem zrobiliśmy sobie relaksujące
masażyki – idealne na wyciszenie po pełnym wrażeń poranku.
Dziękujemy wszystkim maluchom i rodzicom za aktywny udział i rodzicom za obecność. Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Dorota
Poziomki
Miniona sobota w grupie Poziomek upłynęła w atmosferze radości, ciekawości i wspólnego odkrywania świata emocji oraz uroków polskiej jesieni. Nasze przedszkolaki, jak zawsze, rozpoczęły dzień od luźnej zabawy, która pozwoliła im na swobodne wyrażanie siebie i budowanie relacji z rówieśnikami. Następnie, podczas naszej piosenki powitalnej, cała grupa z uśmiechem i energią wkroczyła w dzień pełen przygód.
Pierwszym ważnym punktem programu był teatrzyk z udziałem pacynek - Kropki i Kropka, które dzieci znały z naszych pierwszych zajęć w tym roku szkolnym. Bohaterowie w przystępny sposób opowiedzieli historię o emocjach, pokazując dzieciom, że każda sytuacja, nawet ta, gdy wdepnie się w kałużę i ma się mokre buty, może mieć dobre zakończenie. Dzieci uśmiechały się, gdy Kropek pomagał swojej przyjaciółce rozwiązać problem. To była świetna okazja, by wprowadzić w temat emocji i nauczyć się, jak reagować na trudne emocje oraz jak wspierać innych w potrzebie.Kolejnym elementem była prezentacja o emocjach, dzięki której dzieci poznały różne stany emocjonalne i nauczyły się je rozpoznawać. Porozmawialiśmy w jakich sytuacjach czujemy radość, smutek, złość, wstyd, strach, rozbawienie i o tym, czy zły humor da się jakoś naprawić. Poziomki bardzo trafnie dopasowywały emocje, do konkretnych sytuacji z ich życia. Nawet padło zdanie, że “byłam smutna jak żegnałam się z mamą, ale teraz jestem szczęśliwa, bo tu jest fajnie”, co nie ukrywam, spowodowało uśmiech i na mojej twarzy.
W zabawie „Emocje w lustrze”, prowadzonej przez praktykantkę Wiktorię, przedszkolaki
mogły poćwiczyć mimikę i empatię, odgrywając różne nastroje - od radości, przez złość, aż po zaskoczenie. Następnie, w ćwiczeniu praktycznym, dzieci dobierały odpowiednie naklejki do przedstawionych sytuacji, ucząc się w ten sposób rozumienia emocji innych osób.
Po smacznym śniadaniu, pełnym energii Poziomki wkroczyły w drugą część zajęć,
poświęconą tematyce jesiennej. Najpierw porozmawialiśmy o tym czym właściwie są pory roku. Obejrzeliśmy film edukacyjny o polskiej jesieni, który wprowadził dzieci w świat przyrodniczych zmian tej pory roku, a następnie wspólnie rozmawialiśmy o darach Pani Jesieni, o tym co robią zwierzęta jak przychodzi jesień.
Poziomki stworzyły własne „Jesienne drzewa” - prace plastyczne wykonane farbami w
ciepłych, jesiennych barwach. Dzieci odbijały swoje paluszki, które zamieniały się w
kolorowe liście, tworząc niepowtarzalne dzieła sztuki.Nie zabrakło także ruchu i muzyki! W zabawie „Wirujące liście” przy dźwiękach “Jesieni”
Antonio Vivaldiego dzieci zamieniły się w kolorowe listki, które wirowały tańcząc na wietrze i opadały, gdy muzyka cichła. Radość, śmiech i taneczna ekspresja sprawiły, że sala zamieniła się w prawdziwy jesienny park pełen uśmiechniętych liści.
Mieliśmy również ważnych gości - Konsul Generalną RP w Barcelonie, Panią Ilonę
Kałdońską, dyrektora Instytutu Rozwoju Języka Polskiego w Warszawie oraz dyrektor
polskiej szkoły w Walencji, Panią Karolinę Głodowską. Gdy nasi goście przekroczyli próg
sali, dzieci z ogromną kulturą osobistą i uśmiechem na twarzy przywitały ich serdecznym „dzień dobry”, mimo tego, że były pochłonięte zabawą.
Dzień zakończyliśmy wspólnym czytaniem książki o przygodach małpki - chwila wyciszenia i refleksji po pełnym emocji i zabawy dniu.
Magda i praktykantka Wiktoria
Jagódki
Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od
przypomnienia sobie (wykorzystując przy tym alfabet) nazw warzyw i
owoców, które były tematem poprzednich zajęć. W symboliczny sposób wraz z
dziećmi, stworzyliśmy sałatkę owocową i warzywną. Każde dziecko
dodawało do niej poszczególne składniki nazywając je. Podczas tej zabawy
rozmawialiśmy o jesieni , jej kolorach, o nazwach drzew oraz poznaliśmy
inne dary jesieni: kasztany, żołędzie , jarzębinę, głóg oraz grzyby.
Po wprowadzeniu, przyszedł czas na wypełnienie kart pracy z naszych
podręczników. Zadaniem dzieci było pokolorowanie stworków z liści w
odpowiednich barwach. Gdy prace zostały ukończone, nasze Jagódki
stwierdziły, że są głodne, więc było śniadanko Po posiłku i odpoczynku przeszliśmy do zabawy ruchowej. W rytm muzyki
dzieci tupały, maszerowały, machały rękami i klaskały, dzięki czemu
zadbaliśmy o rozwój koordynacji ruchowej.
Kolejnym punktem zajęć, było wprowadzenie nowego tematu. Obejrzeliśmy
film edukacyjny o najciekawszych i najdziwniejszych zwierzętach
morskich. Dzieci z zainteresowaniem śledziły ujęcia podwodnego świata, a
po zakończeniu film ,chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami
związanymi z tym światem.
Następnie przystąpiliśmy do części plastycznej -miało powstać mini
akwarium . Każde dziecko przyniosło z domu mały słoiczek, do którego
wlaliśmy wodę. Potem wrzuciliśmy niebieską bibułę, dzięki czemu woda
przybrała kolor przypominający morską głębię. Na dno słoiczków
wsypaliśmy piasek i muszelki, a następnie dzieci ozdobiły swoje
„miniaturowe oceany” naklejkami z rybkami oraz dokleiły im oczka. Dzieci
były zachwycone efektem końcowym.
Po części plastycznej przyszedł czas na kolejną porcję ruchu. W zabawie
„Rekin i rybki” dzieci zamieniały się w pływające stworzonka, a
pływający rekin łapał kolejno rybki. Zabawa została przeprowadzona z
uwzględnieniem warunków panujących w pomieszczeniu. Kiedy wszystkie
rybki zostały kilkukrotnie schwytane, usiedliśmy w kole i wysłuchaliśmy
bajki o żółwiu, który stworzył własny alfabet.
Na zakończenie zajęć jeszcze chwilę się poruszaliśmy i przeliczyliśmy
wszystkie rybki. Zabawa choć prosta okazała się skraść serca dzieci. W
ten radosny sposób zakończyliśmy pełen wrażeń dzień.
Tego dnia mieliśmy również niespodziankę. W trakcie naszych zajęć
odwiedził nas : Dyrektor Instytutu Rozwoju Języka Polskiego wraz z
dwiema osobami towarzyszącymi oraz Pani Konsul Generalna i Pani Konsul RP w Barcelonie. Wszystkim dzieciom bardzo podobało się nasze ostatnie
spotkanie z którego wyszły wraz z rybkami pływającymi w słoiczkach.
Gosia i Julia
Śliweczki
Śliweczki sobotnie przedpołudnie spędziły pracowicie, wesoło, świętując też urodziny koleżanki i kolegi.
Przywitaliśmy się, poszukując rytmów za pomocą różnych przedmiotów.
Poszukiwaliśmy dźwięków wysokich, niskich, miłych i uciążliwych.
Zauważyliśmy, że dźwięki mogą uspokajać, ale też mogą niepokoić, to
ciekawe spostrzeżenie spowodowało, że podczas zajęć dzieci naprawdę
unikały niepokojących dźwięków. Pod koniec potwierdziły, że bez
szurania, pukania, uderzania pracuje się lepiej i jest miło w klasie😊.
Ja też nie mogłam uwierzyć, że z grupą 18 Śliweczek można tak spokojnie
spędzić ponad 3 godziny.
„1000 lat koronacji Bolesława Chrobrego”. Dzieci wykonały prace w ramach konkursu „Poza Polską o Polsce”, którego organizatorem jest Fundacja Siempre Juntos. Prace Śliweczek, podpisane są gotowe do przekazania organizatorowi. Podczas kolejnych zajęć dołączymy też formę recytatorską – drugi temat konkursu „Piękno polskiego słowa” i cierpliwie będziemy czekać na wyniki obrad jury konkursowego. Trzymamy mocno kciuki, życząc powodzenia wszystkim dzieciom.W czasie długo wyczekiwanej przerwy śniadaniowej mieliśmy miły moment świętowania urodzin naszych solenizantów, którym złożyliśmy najrozmaitsze dobre życzenia, a my mogliśmy się poczęstować pysznościami, dziękujemy bardzo, życząc raz jeszcze Ewuni i Mauelowi wszystkiego co najlepsze!
Nie zapomnieliśmy o pracy z książkami, mając już dobrze rozgrzane palce po pracy rysunkowej korzystając nadal z kredek wykonaliśmy 4 zadania matematyczne, które również możemy zaliczyć do zadań usprawniających umiejętność pięknego pisania. Dzieci dodawały, dzieliły (rozdzielając) poszczególne oznaczenia, starannie wykonując trudną część graficzną zadania -poradziły sobie doskonale😊
Kończąc zajęcia zastanowiliśmy się jakie zwierzęta możemy spotkać w ZOO i jakie są nam najbliższe, to znaczy jakie umielibyśmy w sytuacji występu scenicznego naśladować. Dzieci chętnie podjęły temat. Wszystko po to, żeby na następne zajęcia nauczyć się krótkich zwrotek wiersza Jana Brzechwy pt „ZOO”. Każdy otrzymał jedną zwrotkę o wybranym, opisanym przez poetę w formie rymu mieszkańcu zoo.
Dziękuję Śliweczkom za radosny, aktywny udział w zajęciach, czekam z niecierpliwością na Wasze krótkie recytacje i pozdrawiam mocno, do zobaczenia
Joanna Tylek
Malinki
Sobotni poranek w grupie Malinek rozpoczęliśmy od krótkiego wyjścia na
dwór, aby się porozciągać, dotlenić i z energią rozpocząć dzień. Dzieci
chętnie uczestniczyły w prostych ćwiczeniach ruchowych, które pomogły im
się obudzić i wprowadziły wszystkich w dobry nastrój.
Po powrocie do sali przywitaliśmy się i porozmawialiśmy o tym, jak minął
tydzień. Każdy miał okazję opowiedzieć o czymś miłym, co wydarzyło się w
ostatnich dniach. Następnie zagraliśmy w grę integracyjną z
krzesełkami. Ustawiliśmy krzesła w kółku tak, by jedno z nich było
wolne. Osoba, która została bez miejsca, mówiła, co lubi robić, a
wszyscy, którzy też to lubią, musieli szybko wstać i zmienić krzesło.
Zabawa wymagała refleksu i uwagi, a przy tym przyniosła dzieciom mnóstwo
radości i śmiechu.
Po zabawie porozmawialiśmy o Polsce i jej początkach. Dzieci
przypomniały sobie, jak wygląda flaga i godło naszego kraju, a następnie
wysłuchały legendy o Lechu, Czechu i Rusie. Wspólnie odkryliśmy, skąd
wziął się biały orzeł w polskim godle.
Kolejnym punktem zajęć była opowieść o Bolesławie Chrobrym, pierwszym
królu Polski. Następnie rozpoczęliśmy przygotowania do konkursu
plastycznego, podczas których dzieci tworzyły własne prace
przedstawiające Bolesława Chrobrego i jego koronację. Powstały
przepiękne, kolorowe ilustracje pełne wyobraźni i detali.
W dalszej części zajęć uczyliśmy się dwóch pierwszych zwrotek hymnu
Polski – „Mazurka Dąbrowskiego”. Dzieci śpiewały z dużym zaangażowaniem,
starając się zapamiętać słowa i melodię.
Na zakończenie wspólnie ułożyliśmy prosty układ taneczny do piosenki
„Jesteś moją bajką” autorstwa Sanah. Dzieci tańczyły z ogromną radością,
pokazując gestami słowa piosenki i tworząc pełen uroku finał zajęć.
Zajęcia przebiegły w radosnej, ciepłej atmosferze. Dzieci z
zainteresowaniem poznawały początki historii Polski, rozwijały swoją
kreatywność i dumę narodową.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Julia M. i Julia O.
Jarzębina
Następnie przeszliśmy do omówienia odbywającego się aktualnie w naszej szkole konkursu plastycznego, recytatorskiego i na najpiękniejszy lapbook. W celu zachęcenia uczniów do wzięcia udziału w konkursie recytatorskim przeczytaliśmy kilka krótkich wierszy autorstwa Juliana Tuwima i Jana Brzechwy. Potem przygotowaliśmy projekty prac konkursowych naszych uczniów jakimi będą lapbooki. Każde dziecko po krótkiej burzy mózgu wybrało temat swojego lapbooka i zabrało się do projektowania pracy konkursowej. Obejrzeliśmy krótki filmik instruktażowy i wzięliśmy się do pracy. Powstały przeróżne pomysły, które będziemy realizować na następnych zajęciach. W minioną sobotę nauczyliśmy się także odmieniać liczebniki porządkowe przez rodzaje, a także przypomnieliśmy sobie jak poprawnie czytać, pisać i wymawiać godziny. Wykonaliśmy zadania z książki ze strony 47 i 48.
Podczas zajęć mieliśmy także wizytę delegacji z Instytutu Rozwoju Języka Polskiego oraz Konsulatu RP w Barcelonie.
Ignacy
Komentarze
Prześlij komentarz