Barcelona, zajęcia 11 października

Klub Malucha

W sobotni poranek maluchy z radością powitały naszego przyjaciela jeża Toma. Ten sympatyczny kolczasty bohater towarzyszył nam przez całe zajęcia, wprowadzając dzieci w jesienny nastrój. Rozpoczęliśmy od omówienia kalendarza – dzieci przypomniały sobie dni tygodnia i pory roku, śpiewając wesołą piosenkę, która pomogła utrwalić te pojęcia. Następnie wspólnie wyjrzeliśmy przez okno, by zaobserwować pogodę. Dzieci opowiadały, co widzą, i dobierały odpowiednie ubrania do jesiennej aury – ćwicząc przy tym logiczne myślenie i słownictwo.
Kolejnym punktem programu była praca plastyczna – tworzyliśmy jeża z papieru, wyklejając jego kolce papierowymi słomkami. To zadanie nie tylko sprawiło dzieciom wiele frajdy, ale też doskonale ćwiczyło motorykę małą.
Uczyliśmy się piosenki „Idzie jeż tup tup tup” – najpierw wystukując rytm rączkami o podłogę, a potem tupiąc i tańcząc w kole. Dzieci z entuzjazmem wcielały się w małe jeżyki, poruszając się w rytm melodii.
W części sensorycznej dzieci miały okazję dotykać jesienne skarby – kasztany, żołędzie, kolorowe liście i ciecierzycę. Zabawa z koszami sensorycznymi pobudzała zmysł dotyku i rozwijała ciekawość poznawczą.
Nie zabrakło też ulubionej zabawy z chustą animacyjną – wspólne podskoki, turlanie piłeczek i śmiech towarzyszyły nam przez długi czas. Na zakończenie zajęć powtórzyliśmy piosenkę o liściach, którą dzieci poznały na poprzednich zajęciach, a potem zrobiliśmy sobie relaksujące masażyki – idealne na wyciszenie po pełnym wrażeń poranku.

Dziękujemy wszystkim maluchom i rodzicom za aktywny udział i rodzicom za obecność. Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!


Dorota  

Poziomki

Miniona sobota w grupie Poziomek upłynęła w atmosferze radości, ciekawości i wspólnego odkrywania świata emocji oraz uroków polskiej jesieni. Nasze przedszkolaki, jak zawsze, rozpoczęły dzień od luźnej zabawy, która pozwoliła im na swobodne wyrażanie siebie i budowanie relacji z rówieśnikami. Następnie, podczas naszej piosenki powitalnej, cała grupa z uśmiechem i energią wkroczyła w dzień pełen przygód.

Pierwszym ważnym punktem programu był teatrzyk z udziałem pacynek - Kropki i Kropka, które dzieci znały z naszych pierwszych zajęć w tym roku szkolnym. Bohaterowie w przystępny sposób opowiedzieli historię o emocjach, pokazując dzieciom, że każda sytuacja, nawet ta, gdy wdepnie się w kałużę i ma się mokre buty, może mieć dobre zakończenie. Dzieci uśmiechały się, gdy Kropek pomagał swojej przyjaciółce rozwiązać problem. To była świetna okazja, by wprowadzić w temat emocji i nauczyć się, jak reagować na trudne emocje oraz jak wspierać innych w potrzebie.
Kolejnym elementem była prezentacja o emocjach, dzięki której dzieci poznały różne stany emocjonalne i nauczyły się je rozpoznawać. Porozmawialiśmy w jakich sytuacjach czujemy radość, smutek, złość, wstyd, strach, rozbawienie i o tym, czy zły humor da się jakoś naprawić. Poziomki bardzo trafnie dopasowywały emocje, do konkretnych sytuacji z ich życia. Nawet padło zdanie, że “byłam smutna jak żegnałam się z mamą, ale teraz jestem szczęśliwa, bo tu jest fajnie”, co nie ukrywam, spowodowało uśmiech i na mojej twarzy.
W zabawie „Emocje w lustrze”, prowadzonej przez praktykantkę Wiktorię, przedszkolaki
mogły poćwiczyć mimikę i empatię, odgrywając różne nastroje - od radości, przez złość, aż po zaskoczenie. Następnie, w ćwiczeniu praktycznym, dzieci dobierały odpowiednie naklejki do przedstawionych sytuacji, ucząc się w ten sposób rozumienia emocji innych osób.
Po smacznym śniadaniu, pełnym energii Poziomki wkroczyły w drugą część zajęć,
poświęconą tematyce jesiennej. Najpierw porozmawialiśmy o tym czym właściwie są pory roku. Obejrzeliśmy film edukacyjny o polskiej jesieni, który wprowadził dzieci w świat przyrodniczych zmian tej pory roku, a następnie wspólnie rozmawialiśmy o darach Pani Jesieni, o tym co robią zwierzęta jak przychodzi jesień.
Poziomki stworzyły własne „Jesienne drzewa” - prace plastyczne wykonane farbami w
ciepłych, jesiennych barwach. Dzieci odbijały swoje paluszki, które zamieniały się w
kolorowe liście, tworząc niepowtarzalne dzieła sztuki.
Nie zabrakło także ruchu i muzyki! W zabawie „Wirujące liście” przy dźwiękach “Jesieni”
Antonio Vivaldiego dzieci zamieniły się w kolorowe listki, które wirowały tańcząc na wietrze i opadały, gdy muzyka cichła. Radość, śmiech i taneczna ekspresja sprawiły, że sala zamieniła się w prawdziwy jesienny park pełen uśmiechniętych liści.
Mieliśmy również ważnych gości - Konsul Generalną RP w Barcelonie, Panią Ilonę
Kałdońską, dyrektora Instytutu Rozwoju Języka Polskiego w Warszawie oraz dyrektor
polskiej szkoły w Walencji, Panią Karolinę Głodowską. Gdy nasi goście przekroczyli próg
sali, dzieci z ogromną kulturą osobistą i uśmiechem na twarzy przywitały ich serdecznym „dzień dobry”, mimo tego, że były pochłonięte zabawą.
Dzień zakończyliśmy wspólnym czytaniem książki o przygodach małpki - chwila wyciszenia i refleksji po pełnym emocji i zabawy dniu.
Magda i praktykantka Wiktoria

Jagódki

Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie (wykorzystując przy tym alfabet) nazw warzyw i owoców, które były  tematem poprzednich zajęć. W symboliczny sposób wraz z dziećmi, stworzyliśmy sałatkę  owocową i warzywną. Każde dziecko dodawało do niej poszczególne składniki nazywając je. Podczas tej zabawy rozmawialiśmy o jesieni , jej kolorach,  o nazwach drzew oraz poznaliśmy inne dary jesieni: kasztany, żołędzie , jarzębinę, głóg oraz grzyby.
Po wprowadzeniu, przyszedł czas na wypełnienie kart pracy z naszych  podręczników. Zadaniem dzieci było pokolorowanie stworków z liści w odpowiednich barwach. Gdy prace zostały ukończone, nasze Jagódki stwierdziły, że są głodne, więc było śniadanko Po posiłku i odpoczynku przeszliśmy do zabawy ruchowej. W rytm muzyki dzieci tupały, maszerowały, machały rękami i klaskały, dzięki czemu zadbaliśmy o rozwój koordynacji ruchowej.
Kolejnym punktem zajęć, było wprowadzenie nowego tematu.  Obejrzeliśmy film edukacyjny o najciekawszych i najdziwniejszych zwierzętach morskich. Dzieci z zainteresowaniem śledziły ujęcia podwodnego świata, a po zakończeniu film ,chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami związanymi z tym  światem.
Następnie przystąpiliśmy do części plastycznej -miało powstać mini akwarium . Każde dziecko przyniosło z domu mały słoiczek, do którego wlaliśmy wodę. Potem wrzuciliśmy niebieską bibułę, dzięki czemu woda przybrała kolor przypominający morską głębię. Na dno słoiczków wsypaliśmy piasek i muszelki, a następnie dzieci ozdobiły swoje „miniaturowe oceany” naklejkami z rybkami oraz dokleiły im oczka. Dzieci były zachwycone efektem końcowym.
Po części plastycznej przyszedł czas na kolejną porcję ruchu. W zabawie „Rekin i rybki” dzieci zamieniały się w pływające stworzonka, a pływający rekin łapał kolejno rybki. Zabawa została przeprowadzona z uwzględnieniem warunków panujących w pomieszczeniu. Kiedy wszystkie rybki zostały kilkukrotnie schwytane, usiedliśmy w kole i wysłuchaliśmy bajki o żółwiu, który stworzył własny alfabet.
Na zakończenie zajęć jeszcze chwilę się poruszaliśmy i przeliczyliśmy wszystkie rybki. Zabawa choć prosta okazała się skraść serca dzieci. W ten radosny sposób zakończyliśmy pełen wrażeń dzień. 
Tego dnia mieliśmy również niespodziankę. W trakcie naszych zajęć odwiedził nas : Dyrektor Instytutu Rozwoju Języka Polskiego wraz z dwiema osobami towarzyszącymi oraz Pani Konsul Generalna i Pani Konsul RP w Barcelonie.  Wszystkim dzieciom bardzo podobało się nasze ostatnie spotkanie z którego wyszły wraz z rybkami pływającymi w słoiczkach.

 Gosia i Julia 

Śliweczki

Śliweczki  sobotnie przedpołudnie spędziły pracowicie, wesoło, świętując też urodziny koleżanki i kolegi.
Przywitaliśmy się, poszukując rytmów za pomocą różnych przedmiotów. Poszukiwaliśmy dźwięków wysokich, niskich, miłych i uciążliwych. Zauważyliśmy, że dźwięki mogą uspokajać, ale też mogą niepokoić, to ciekawe spostrzeżenie spowodowało, że podczas zajęć dzieci naprawdę unikały niepokojących dźwięków. Pod koniec potwierdziły, że bez szurania, pukania, uderzania pracuje się lepiej i jest miło w klasie😊. Ja też nie mogłam uwierzyć, że z grupą 18 Śliweczek można tak spokojnie spędzić ponad 3 godziny.

Po krótkiej opowieści historii, która wydarzyła się 1000 lat temu, porównując zarys granic Polski w tamtym czasie z obecnym obrazem granic, dzieci zadając bardzo mądre pytania dowiedziały się kim był Bolesław Chrobry, z kim się przyjaźnił, kto docenił jego działania i kiedy przez nałożenie korony został pierwszym Królem Polski. Wydarzenie to miało miejsce w Katedrze w Gnieźnie w 1025 roku.  Mając już plan wykonania ilustracji, dzieci zabrały się do plastycznego przedstawienia tego historycznego wydarzenia. Pracowały w dźwiękach muzyki dworskiej https://www.youtube.com/watch?v=02ihEXqkjVE i ceremonialnej https://www.youtube.com/watch?v=QfyqPhgE8_k co bardzo wpłynęło na spokój w tworzeniu i skupienie. Przy tej okazji dzieci poznały również dwa style muzyczne, które bardzo się podobały, cytuję „ ale śliczna muzyka” „jaka miła muzyka” 😊 Koncepcji było wiele, prawie każdy wyobraził sobie w inny sposób moment koronacji – to właśnie temat naszej pracy plastycznej
„1000 lat koronacji Bolesława Chrobrego”. Dzieci wykonały prace w ramach konkursu „Poza Polską o Polsce”,  którego organizatorem jest Fundacja Siempre Juntos. Prace Śliweczek, podpisane są gotowe do przekazania organizatorowi. Podczas kolejnych zajęć dołączymy też formę recytatorską – drugi temat konkursu „Piękno polskiego słowa” i cierpliwie będziemy czekać na wyniki obrad jury konkursowego. Trzymamy mocno kciuki, życząc powodzenia wszystkim dzieciom.
W czasie długo wyczekiwanej przerwy śniadaniowej mieliśmy miły moment świętowania urodzin naszych solenizantów, którym złożyliśmy najrozmaitsze dobre życzenia, a my mogliśmy się poczęstować pysznościami, dziękujemy bardzo, życząc raz jeszcze Ewuni i Mauelowi wszystkiego co najlepsze!
Nie zapomnieliśmy o pracy z książkami, mając już dobrze rozgrzane palce po pracy rysunkowej korzystając nadal z kredek wykonaliśmy 4 zadania matematyczne, które również możemy zaliczyć do zadań usprawniających umiejętność pięknego pisania.  Dzieci dodawały, dzieliły (rozdzielając) poszczególne oznaczenia, starannie wykonując trudną część graficzną zadania -poradziły sobie doskonale😊
Kończąc zajęcia zastanowiliśmy się jakie zwierzęta możemy spotkać w ZOO i jakie są nam najbliższe, to znaczy jakie umielibyśmy w sytuacji występu scenicznego naśladować. Dzieci chętnie podjęły temat. Wszystko po to, żeby na następne zajęcia nauczyć się krótkich zwrotek wiersza  Jana Brzechwy pt „ZOO”. Każdy otrzymał jedną zwrotkę o wybranym, opisanym przez poetę w formie rymu mieszkańcu zoo. 
Dziękuję Śliweczkom za radosny, aktywny udział w zajęciach, czekam z niecierpliwością na Wasze krótkie recytacje i pozdrawiam mocno, do zobaczenia


Joanna Tylek  

Malinki

Sobotni poranek w grupie Malinek rozpoczęliśmy od krótkiego wyjścia na dwór, aby się porozciągać, dotlenić i z energią rozpocząć dzień. Dzieci chętnie uczestniczyły w prostych ćwiczeniach ruchowych, które pomogły im się obudzić i wprowadziły wszystkich w dobry nastrój.
Po powrocie do sali przywitaliśmy się i porozmawialiśmy o tym, jak minął tydzień. Każdy miał okazję opowiedzieć o czymś miłym, co wydarzyło się w ostatnich dniach. Następnie zagraliśmy w grę integracyjną z krzesełkami. Ustawiliśmy krzesła w kółku tak, by jedno z nich było wolne. Osoba, która została bez miejsca, mówiła, co lubi robić, a wszyscy, którzy też to lubią, musieli szybko wstać i zmienić krzesło. Zabawa wymagała refleksu i uwagi, a przy tym przyniosła dzieciom mnóstwo radości i śmiechu.
Po zabawie porozmawialiśmy o Polsce i jej początkach. Dzieci przypomniały sobie, jak wygląda flaga i godło naszego kraju, a następnie wysłuchały legendy o Lechu, Czechu i Rusie. Wspólnie odkryliśmy, skąd wziął się biały orzeł w polskim godle.
Kolejnym punktem zajęć była opowieść o Bolesławie Chrobrym, pierwszym królu Polski. Następnie rozpoczęliśmy przygotowania do konkursu plastycznego, podczas których dzieci tworzyły własne prace przedstawiające Bolesława Chrobrego i jego koronację. Powstały przepiękne, kolorowe ilustracje pełne wyobraźni i detali.
W dalszej części zajęć uczyliśmy się dwóch pierwszych zwrotek hymnu Polski – „Mazurka Dąbrowskiego”. Dzieci śpiewały z dużym zaangażowaniem, starając się zapamiętać słowa i melodię.
Na zakończenie wspólnie ułożyliśmy prosty układ taneczny do piosenki „Jesteś moją bajką” autorstwa Sanah. Dzieci tańczyły z ogromną radością, pokazując gestami słowa piosenki i tworząc pełen uroku finał zajęć.
Zajęcia przebiegły w radosnej, ciepłej atmosferze. Dzieci z zainteresowaniem poznawały początki historii Polski, rozwijały swoją kreatywność i dumę narodową.

Do zobaczenia na kolejnych zajęciach! 
Julia M. i Julia O. 

Jarzębina  





Na wstępie przypomnieliśmy sobie czym jest drzewo genealogiczne i jak się je rysuje. Powtórzyliśmy nazwy członków rodziny i narysowaliśmy na tablicy drzewo genealogiczne rodziny Alka. Obejrzeliśmy też krótki fragment popularnego polskiego serialu pt. Rodzinka.pl 
Następnie przeszliśmy do omówienia odbywającego się aktualnie w naszej szkole konkursu plastycznego, recytatorskiego i na najpiękniejszy lapbook. W celu zachęcenia uczniów do wzięcia udziału w konkursie recytatorskim przeczytaliśmy kilka krótkich wierszy autorstwa Juliana Tuwima i Jana Brzechwy. Potem przygotowaliśmy projekty prac konkursowych naszych uczniów jakimi będą lapbooki. Każde dziecko po krótkiej burzy mózgu wybrało temat swojego lapbooka i zabrało się do projektowania pracy konkursowej. Obejrzeliśmy krótki filmik instruktażowy i wzięliśmy się do pracy. Powstały przeróżne pomysły, które będziemy realizować na następnych zajęciach. 
W minioną sobotę nauczyliśmy się także odmieniać liczebniki porządkowe przez rodzaje, a także przypomnieliśmy sobie jak poprawnie czytać, pisać i wymawiać godziny. Wykonaliśmy zadania z książki ze strony 47 i 48.
Podczas zajęć mieliśmy także wizytę delegacji z Instytutu Rozwoju Języka Polskiego oraz Konsulatu RP w Barcelonie.


Ignacy 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Zuzia, spełnia swoje marzenia na praktykach w Barcelonie