Gavá, zajęcia 18 października
Rośnie w ogrodzie ogromna dynia.
Obok niej, młodsza siostra cukinia.
Dalej pomidor, wczoraj zielony,
Pewnie z zazdrości stał się czerwony…….
Jesienne skarby ogrodu i lasu dostarczyły naszym Maluszkom podczas
sobotnich zajęć wiele doznań sensorycznych, uruchomiły się wszystkie
zmysły.
Po muzycznym powitaniu, gimnastyce rączek, ćwiczeniu naszej koncentracji
i skupienia usiedliśmy na moment wpatrując się już kolejny raz w
październikową ilustrację lasu. A co tym razem mieliśmy wypatrzeć?
Chodziło o grzyby. Dzieci odnalazły ich wiele. W kolejnych etapach
naszych aktywności wróciliśmy do grzybów. Wykorzystując poranną energię
dzieci zajęliśmy się wytwarzaniem plastelinowych form owoców i skarbów
lasu, które zwierzęta w swoich norkach, gniazdach, gawrach, kopcach,
dziuplach gromadzą na zimę. Dzieci z Rodzicami bardzo się postarały, aby
zapasów było dużo. Aby zapoznać się z zimowymi domami zwierząt
wykleiliśmy niektóre z nich na karcie.
Dzieci w swej nieograniczonej wyobraźni od razu zanosiły śpiącym na
ilustracjach stworzonkom przygotowane z plasteliny grzybki, żołędzie,
jagody.
Z leśnego tematu poprzez opowieści o tym, że na leśne spacery najlepiej wychodzić w wolny dzień, kiedy możemy obserwować przyrodę w promykach słońca, najlepiej z rodzicami, którzy zadbają o to żebyśmy nie niszczyli, nie zjadali tego czego nie wolno, doszliśmy do zabawy „zbieranie grzybów”.
Zadaniem dzieci było zabrać ciasteczkowo - czekoladowy grzybek do koszyczka za pomocą patyczków. Dzieci bardzo się starały żeby nie stracić grzybka. Radością wielką był moment, kiedy dowiedziały się, że grzybki można zjeść. W lesie można zjeść tylko to co widzi rodzic i zgodzi się na to. Tak, tak dzieci obiecały, że nigdy nie skosztują niczego bez wiedzy dorosłych!
W wolne dni w Polsce leśne ścieżki zapełniają się spacerującymi rodzinami i tak na moment zatrzymaliśmy się w Polsce, wspominając najbliższe święto, dzień wolny dla wszystkich.
Narodowe Święto Niepodległości - 11 listopada, piękne święto wszystkich Polaków. Rozmawialiśmy o tym jak w Polsce je obchodzimy. Rodzice pytali o zwyczaje, każdy wspominał o obchodach ze swojego regionu.
Wspomniałam o śpiewaniu pieśni patriotycznych w Rynku Głównym w Krakowie, co jest już wieloletnią tradycją tego dnia. Rodziców bardzo zainteresował temat - podczas kolejnych zajęć spróbujemy coś zaśpiewać razem.
Wspólnie wykonaliśmy plakat zawierający symbole narodowe, plakat w kolorze biało – czerwonym, aby dzieci zawsze kojarzyły te barwy z Polską. Jest na nim mapa Polski, Flaga, Godło i dzieci śpiewające Hymn. Ilustracje zamocowaliśmy za pomocą ulubionego rzepa, dzięki czemu mogliśmy zmieniać położenie obrazków. Byliśmy dumni z pierwszej patriotycznej gazetki Maluszków.
Wróciliśmy do ogrodów, sadów i jesiennego lasu. Dyniową wyliczanką https://www.youtube.com/watch?v=D6ZjjfzH3y8 gestami wykreśliliśmy obraz różnych dyń.
Na naszym stoliku pojawiły się prawdziwe skarby, nazwaliśmy je i zaczęła się kolejna sensoryczna zabawa.
Były śliwki, dynie, pigwa – plony jesieni, które po przetworzeniu można zachować jako bogate w witaminy zapasy na czas zimy. Dokładnie tak jak nasi leśni bohaterowie.
Zadaniem dzieci było wydobywanie pestek z otwartych owoców. Zmysły węchu, smaku, wzroku, dotyku natychmiast zostały uaktywnione. W czasie wydobywania pestek, wąchania, próbowania, próby zdjęcia skórek towarzyszyła nam piosenka https://www.youtube.com/shorts/AJc1bU4VPMM. Bardzo przyjemną i ciekawą w dziecięcych odkryciach zabawę zakończyliśmy wykonaniem dyniowych czapeczek. Dzieci mierzyły czapeczki, cieszyły się, że wyglądają podobnie jak ten piękny w budowie i kolorach owoc. Dodatkowo utrwaliliśmy prawdę o dyni – dynia to owoc, każda część rośliny powstaje z kwiatu i zawiera pestki. Kulinarnie uznawana jest za warzywo. Dzieci błyskawicznie zareagowały na nadjeżdżający pociąg, który po kilku okrążeniach zatrzymał się, żebyśmy mogli zabrać wszystkie swoje pamiątkowe prace i pożegnać się do kolejnych zajęć.
Bardzo dziękuję za radosny udział w zajęciach i za pomoc podczas szybkich zmian aktywności.
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek
Żabki
Dzień rozpoczęliśmy od kontynuacji tematu jesieni, który realizowany był
na poprzednich zajęciach. Na początku wspólnie wykonaliśmy pracę
plastyczną – duże, jesienne drzewo. Każde dziecko mogło przykleić
kawałki kolorowej bibuły, tworząc z nich liście. Była to nie tylko
zabawa plastyczna, ale również aktywność sensoryczna, która pobudzała
zmysł dotyku i rozwijała motorykę. W tym czasie przypomnieliśmy sobie
również charakterystyczne cechy jesieni – rozmawialiśmy o zmieniających
się kolorach liści, pogodzie, darach jesieni oraz zwierzętach, które
przygotowują się do zimy. Kolejnym punktem była wspólna zabawa w
tworzenie bajki. Dzieciom przedstawiane były obrazki różnych zwierząt
leśnych, ich zadaniem były stworzenie wspólnymi siłami historyjki, w
której te zwierzęta były bohaterami. Podczas tego zadania dzieci
rozwijały swoją wyobraźnię. Następnie przyszedł czas na drugie
śniadanie. Po posiłku odbyły się zabawy ruchowe, które jak zawsze dostarczyły
dzieciom mnóstwo radości i pozwoliły im rozładować energię. W dalszej
części dnia rozpoczęliśmy wprowadzenie do tematu Święta Niepodległości.
Dzieci poznały podstawowe symbole narodowe. Rozmawialiśmy o tym,
dlaczego te symbole są ważne i co oznaczają dla nas jako Polaków. W
ramach pracy plastycznej dzieci malowały polskie flagi, a podczas pracy
opowiadały, co lubią robić w Polsce i z czym kojarzy im się ich
ojczyzna. Wysłuchaliśmy również legendy o Lechu, Czechu i Rusie, która
wprowadziła dzieci w temat początków państwa polskiego. Na zakończenie
części edukacyjnej uczyliśmy się wierszyka „Kto Ty jesteś? – Polak
mały”.
Ostatnim punktem dnia była zabawa na ppdwórku oraz dalsze zabawy ruchowe, które pozwoliły dzieciom aktywnie zakończyć dzień.
Julia M. i Julia R.
Czaple
Ostatnie zajęcia w grupie Czapli były kontynuacją tematyki
historycznej rozpoczętej na poprzednim spotkaniu. Przypomnieliśmy sobie
postać Bolesława Chrobrego, pierwszego króla Polski, lecz tym razem
dowiedzieliśmy się również, na czym polega koronacja i wzięliśmy udział w
symbolicznej koronacji. Każdy otrzymał koronę i miecz, a następnie
został mianowany królem lub królową.
W części plastycznej wykonaliśmy prace na konkurs, przedstawiające
Bolesława Chrobrego oraz scenę jego koronacji. Następnie poznaliśmy
legendę o Lechu, Czechu i Rusie, dzięki której dowiedzieliśmy się, skąd
wzięło się godło Polski.
W drugiej części zajęć wprowadziliśmy temat Święta Niepodległości 11
listopada. Rozmawialiśmy o fladze i barwach narodowych, o historii
Polski oraz o znaczeniu tego święta. Wspólnie uczyliśmy się słów hymnu
narodowego, który następnie zaśpiewaliśmy, zwracając uwagę na właściwą
postawę i sposób jego wykonywania.
Na zakończenie zajęć wyszliśmy na patio, gdzie odbyły się zabawy
integracyjne, sprzyjające współpracy, radości i utrwalaniu pozytywnej
atmosfery w grupie.
Zajęcia przebiegły w radosnym, patriotycznym nastroju, łącząc naukę historii, tradycji i języka polskiego z aktywną zabawą.
Do zobaczenia!
Julia i Martyna
Bociany
Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od dokończenia prac plastycznych na konkurs pt. „1000 lat koronacji Bolesława Chrobrego”. Podczas wykonywania prac przez grupę Bocianów , jeden z uczniów zaprezentował wiersz pt. „Baran” Jana Brzechwy, który weźmie udział w konkursie recytatorskim pt. „Piękno polskiego słowa”. Dzieci miały również możliwość przystąpienia do konkursu literackiego „Orle pióro”. Temat konkursu to "Pamiętajmy skąd przyszliśmy". Konkurs pozwolił przypomnieć dzieciom, skąd pochodzą i jakie są ich korzenie rodzinne, kulturowe i narodowe. Omawiając ten temat doszliśmy do wniosku, że nasza przeszłość jest jak cichy kompas, prowadzący nas przez całe życie. Po przerwie śniadaniowej, dzieci obejrzały film edukacyjny, który wprowadził je w temat zbliżającego się Święta Odzyskania Niepodległości 11 listopada. Jest to ważny temat nie tylko dla Polaków mieszkających w Polsce, ale również za granicą. W obejrzanym przez dzieci filmie zostały poruszone aspekty związane z rozbiorami Polski. Następnie wsłuchaliśmy się w historię odzyskania przez naszych rodaków niepodległości. Grupa Bocianów aktywnie uczestniczyła w rozmowie oraz potrafiła wymienić trzy najważniejsze symbole narodowe: Godło, Flaga i Hymn. Dalsza część zajęć, miała na celu sprawdzenie umiejętności czytania tekstu pt. „Jak żyli ludzie”. Każde dziecko czytało wybrany fragment. Następnie wspólnie przypomnieliśmy sobie polski alfabet. Niektórzy uczniowie świetnie znają wszystkie litery. Kolejnym elementem zajęć było przypomnienie w jaki sposób możemy przedstawić się oraz opowiedzenie kilku zdań o sobie i swoim rodzeństwie. Po krótkiej przerwie wykonaliśmy wspólnie zadania w ćwiczeniach związane z naszymi emocjami- jak je nazwać i rozpoznać za pomocą mimiki twarzy. Na zakończenie zajęć każde dziecko otrzymało kartkę, a zadaniem było napisanie jakie są ich zainteresowania i co lubią robić w wolnym czasie. Omówione zostanie to na kolejnych zajęciach. Czekając na rodziców czas spędziliśmy na świeżym powietrzu na tak uwielbianym przez dzieci patio.
Wszystkim Dzieciom bardzo dziękuję za wspaniałą i twórczą pracę. Czekamy na następne spotkanie.
Gosia i praktykantki Zuzia i Kamila



.png)



Komentarze
Prześlij komentarz