Gavá, zajęcia 18 stycznia
W minioną sobotę Maluszki w Szkole Polskiej w Gavá przybyły licznie na zajęcia po długiej świątecznej przerwie.
Onieśmielone i zawstydzone nieco po rozgrzewce muzycznej
https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI i gimnastyce rączek
https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w chętnie zgromadziły się przy
naszej książce otwartej na stronie STYCZNIOWEJ.
Rozmawialiśmy o kolorze, o tym co robią zwierzęta, jak nazywają się ich domy i jak nazywa się ich zimowy sen.
Wszyscy spróbowaliśmy ułożyć się wygodnie, zamknąć oczy i sprawdzić jak
to jest, kiedy w grupie odpoczywamy. Wytrzymaliśmy kilkanaście sekund w
takiej ciszy. Dzieci nie były w ogóle zainteresowane snem – bardzo
dobrze😊
Nasze Maluszki mimo, że nie wszystkie widziały śnieg, doskonale wiedzą,
co możemy robić na śniegu, jak się bawić i jak aktywnie spędzać czas.
Wiedzą, że możemy jeździć na sankach, na nartach, na łyżwach, możemy
lepić bałwana, budować igloo z kawałków mokrego śniegu.
Udawaliśmy jazdę na nartach, na sankach i na łyżwach w rytmie melodii https://www.youtube.com/watch?v=Y8K7qVN4E-c
Dzieci nazywały zwierzęta wydobywane z tajemniczego domku. Opisywały je
pod kątem barw i odgłosów. Podzieliliśmy zwierzęta na te, które nie są
przystosowane do życia w zimnych rejonach i na te które możemy spotkać
zawsze. Wśród wielu zwierząt były tylko dwa osobniki, które znoszą zimę,
wróbelek i kaczuszka – dzielne stworzenia!
Ulepiliśmy bałwanki z plasteliny nie zapominając o marchewkowym nosie, guziczkach i kapeluszu!
Przypomnieliśmy sobie „Jak chodzą zwierzątka” https://www.youtube.com/watch?v=Ma-2i7U-t5w i jakie odgłosy wydają https://www.youtube.com/watch?v=DK9CBPH86Q4
W styczniu nie możemy zapomnieć o Babci i Dziadku, to oni mają w polskim kalendarzu zapisane swoje daty 21 stycznia Dzień Babci, 22 stycznia Dzień Dziadka. W tych dniach należy o nich pamiętać i podkreślić ich ważną rolę w życiu dzieci miłymi, ciepłymi życzeniami.
Nasze Maluszki wykonały dwa ordery połączone ze sobą trwale – jako symbol ich relacji z dziećmi.
Praca nad tym połączeniem była prawdziwym wyzwaniem dla dzieci i rodziców – musieliśmy przeciągnąć przez rurkę sznurek – oj, nie było łatwo - ćwiczenie pokazało nam jak cierpliwe i precyzyjne są nasze Maluszki, nie poddały się! Połączenie się udało.
W trakcie pracy słuchaliśmy wpadających w ucho piosenek o Babci i Dziadku https://www.youtube.com/watch?v=Dc0bmqFOm3A, https://www.youtube.com/watch?v=jgklTkIKibQ, https://www.youtube.com/watch?v=0cz8xYGU8Io, https://www.youtube.com/watch?v=fly3s4udUK4
Rozstaliśmy się jak zwykle „wsiadając” do pociągu https://www.youtube.com/watch?v=H0XJ3T12Dxk
Dziękuję za radosne spotkanie, pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia na kolejnych zajęciach
Joanna Tylek
Żabki 1
Pierwsze spotkanie w nowym roku grupa Żabek 1 rozpoczęła wesołym
powitaniem, pełnym śpiewu i tańca. Po serdecznym przywitaniu wszystkich
uczestników, wspólnie wspominaliśmy czas świąt. Żabki opowiadały o
swoich doświadczeniach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, dzieląc
się historiami o tym, co znalazło się na ich świątecznych stołach oraz o
wizycie Świętego Mikołaja.
Kolejnym tematem, który omówiliśmy, był Sylwester. Wyjaśniliśmy pojęcie
starego i nowego roku oraz pojęcie następstwa czasu. Przypomnieliśmy
sobie charakterystyki poszczególnych pór roku, słuchając piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=69B_ZJ37PYw, która pomogła nam jeszcze
lepiej poznać cechy wiosny, lata, jesieni i zimy. Aby utrwalić te
informacje, wykonaliśmy zadanie polegające na dopasowaniu ilustracji do
odpowiednich pór roku.
Następnie przeszliśmy do omawiania dni tygodnia. Wysłuchaliśmy wiersza
Jana Brzechwy "Tydzień", na podstawie którego wykonaliśmy ćwiczenia
rozwijające naszą percepcję wzrokowo-słuchową oraz grafomotorykę, a
także doskonaliliśmy operacje na zbiorach zastępczych.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina i Karolina
Żabki 2
Za nami pierwsze zajęcia w nowym roku 2025, na które Żabki 2 licznie
przybyły. Po złożeniu noworocznych życzeń, opowieściach o minionych
świętach i podróżach do Polski, na Żabki czekało pierwsze zadanie:
dzieci z zamkniętymi oczami musiały rozpoznać i scharakteryzować obiekty
ukryte w termosie. A że były to kostki lodu, Żabki od razu odgadły, co
będzie tematem przewodnim zajęć. Po krótkiej rozmowie kierowanej na temat
zimowej aury królującej obecnie w Polsce, Pan Filip (praktykant z
Polski) z pomocą przygotowanej przez siebie prezentacji, przeniósł grupę
do Warszawy. Podziwialiśmy najważniejsze obiekty znajdujące się w stolicy
Polski (m.in. Pałac Kultury, Stadion Narodowy, Starówkę i Zamek
Królewski, pomnik warszawskiej Syrenki), dzięki kolorowej mapie
utrwaliliśmy kontur Polski, w tym położenie Warszawy i królowej
polskich rzek – Wisły, poznaliśmy legendę o Syrence.
Po śniadaniu nadszedł czas na zmianę sali. Podekscytowane dzieci ruszyły
do sali gimnastycznej, w której musiały wcielić się w rolę
budowniczych. I tak ze znajdujących się w pomieszczeniu przedmiotów nasi
mali Konstruktorzy zbudowali Pałac Kultury, Stadion Narodowy, Kolumnę
Zygmunta, pomnik Syrenki. Radosne okrzyki pewnie było słychać na drugim
końcu miasta!
Z pozdrowieniami,
Żaneta, Daria, Filip
Bociany
Ostatnie zajęcia były pierwszymi w nowym roku, a także pierwszymi
prowadzonymi przez Panią Alicję. Spotkanie rozpoczęło się od krótkiego
przedstawienia się prowadzącej. Na początku dzieci miały okazję zadać
Pani Alicji pytania, a następnie same mogły opowiedzieć o sobie – o
swoich zainteresowaniach, wieku oraz ulubionych zajęciach.
Kolejnym punktem było omówienie zasad obowiązujących w klasie przez cały
rok. Bociany zostały poinformowane, że w razie pytań należy podnosić
rękę, oraz zachęcone do zadawania jak największej liczby pytań.
Podkreśliliśmy także, jak ważne jest, by w klasie nie przekrzykiwać się,
nie oceniać ani nie wyśmiewać innych. Pani Alicja przedstawiła również
plan przerw podczas zajęć. Na koniec tej części zajęć omówiono system
nagród – dzieci będą zdobywać punkty za aktywność: trzy punkty to
naklejka, a dziesięć naklejek uprawnia do otrzymania wyróżnienia w
formie niespodzianki. System ten zmotywował Bociany do aktywności i
chętnego odpowiadania na pytania.
Następnie rozpoczęliśmy realizację pierwszego tematu: „Nowy rok – moje
postanowienia i marzenia”. Na dużej rolce papieru wspólnie stworzyliśmy
mapę myśli, na której każde dziecko miało możliwość podzielenia się
swoim postanowieniem lub marzeniem na ten rok. Po uzupełnieniu mapy
razem zastanawialiśmy się, jak można zrealizować te cele. Dzieci
opowiadały m.in. o tym, że chciałyby więcej rysować lub częściej
odwiedzać Polskę.
Po przerwie wróciliśmy do sali, gdzie odbyło się krótkie sprzątanie. Na zakończenie zajęć Pani Alicja poprosiła dzieci o chwilę skupienia i zapytała każdego z osobna, co najbardziej podobało im się podczas zajęć oraz co chciałyby robić lub czego chciałyby dowiedzieć się na kolejnych spotkaniach. Dzieci uważnie słuchały siebie nawzajem i do samego końca były zaangażowane oraz chętne do współpracy.
Bardzo dziękuję za wspólnie spędzony czas!
Do zobaczenia!
Alicja
Komentarze
Prześlij komentarz