Gavá, zajęcia 18 stycznia

Klub Maluszka

W minioną sobotę Maluszki w Szkole Polskiej w Gavá przybyły licznie na zajęcia po długiej świątecznej przerwie.
Onieśmielone i zawstydzone nieco po rozgrzewce muzycznej https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI i gimnastyce rączek https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w chętnie zgromadziły się przy naszej książce otwartej na stronie STYCZNIOWEJ.
Rozmawialiśmy o kolorze, o tym co robią zwierzęta, jak nazywają się ich domy i jak nazywa się ich zimowy sen.
Wszyscy spróbowaliśmy ułożyć się wygodnie, zamknąć oczy i sprawdzić jak to jest, kiedy  w grupie odpoczywamy. Wytrzymaliśmy kilkanaście sekund w takiej ciszy. Dzieci nie były w ogóle zainteresowane snem – bardzo dobrze😊
Nasze Maluszki mimo, że nie wszystkie widziały śnieg, doskonale wiedzą, co możemy robić na śniegu, jak się bawić i jak aktywnie spędzać czas. Wiedzą, że możemy jeździć na sankach, na nartach, na łyżwach, możemy lepić bałwana, budować igloo z kawałków mokrego śniegu.
Udawaliśmy jazdę na nartach, na sankach i na łyżwach w rytmie melodii  https://www.youtube.com/watch?v=Y8K7qVN4E-c
Dzieci nazywały zwierzęta wydobywane z tajemniczego domku. Opisywały je pod kątem barw i odgłosów. Podzieliliśmy zwierzęta na te, które nie są przystosowane do życia w zimnych rejonach i na te które możemy spotkać zawsze. Wśród wielu zwierząt były tylko dwa osobniki, które znoszą zimę, wróbelek i kaczuszka – dzielne stworzenia!
Ulepiliśmy bałwanki z plasteliny nie zapominając o marchewkowym nosie, guziczkach i kapeluszu!


Przypomnieliśmy sobie „Jak chodzą zwierzątka” https://www.youtube.com/watch?v=Ma-2i7U-t5w i jakie odgłosy wydają https://www.youtube.com/watch?v=DK9CBPH86Q4
W styczniu nie możemy zapomnieć o Babci i Dziadku, to oni mają w polskim kalendarzu zapisane swoje daty 21 stycznia Dzień Babci, 22 stycznia Dzień Dziadka. W tych dniach należy o nich pamiętać i podkreślić ich ważną rolę w życiu dzieci miłymi, ciepłymi życzeniami.
Nasze Maluszki wykonały dwa ordery połączone ze sobą trwale – jako symbol ich relacji z dziećmi.
Praca nad tym połączeniem była prawdziwym wyzwaniem dla dzieci i rodziców – musieliśmy przeciągnąć przez rurkę sznurek – oj, nie było łatwo - ćwiczenie pokazało nam jak cierpliwe i precyzyjne są nasze Maluszki, nie poddały się! Połączenie się udało.
W trakcie pracy słuchaliśmy wpadających w ucho piosenek o Babci i Dziadku https://www.youtube.com/watch?v=Dc0bmqFOm3Ahttps://www.youtube.com/watch?v=jgklTkIKibQ, https://www.youtube.com/watch?v=0cz8xYGU8Io, https://www.youtube.com/watch?v=fly3s4udUK4
Rozstaliśmy się jak zwykle „wsiadając” do pociągu https://www.youtube.com/watch?v=H0XJ3T12Dxk

Dziękuję za radosne spotkanie, pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia na kolejnych zajęciach
Joanna Tylek

Żabki 1

Pierwsze spotkanie w nowym roku grupa Żabek 1 rozpoczęła wesołym powitaniem, pełnym śpiewu i tańca. Po serdecznym przywitaniu wszystkich uczestników, wspólnie wspominaliśmy czas świąt. Żabki opowiadały o swoich doświadczeniach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, dzieląc się historiami o tym, co znalazło się na ich świątecznych stołach oraz o wizycie Świętego Mikołaja.
Kolejnym tematem, który omówiliśmy, był Sylwester. Wyjaśniliśmy pojęcie starego i nowego roku oraz pojęcie następstwa czasu. Przypomnieliśmy sobie charakterystyki poszczególnych pór roku, słuchając piosenki https://www.youtube.com/watch?v=69B_ZJ37PYw, która pomogła nam jeszcze lepiej poznać cechy wiosny, lata, jesieni i zimy. Aby utrwalić te informacje, wykonaliśmy zadanie polegające na dopasowaniu ilustracji do odpowiednich pór roku.
Następnie przeszliśmy do omawiania dni tygodnia. Wysłuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy "Tydzień", na podstawie którego wykonaliśmy ćwiczenia rozwijające naszą percepcję wzrokowo-słuchową oraz grafomotorykę, a także doskonaliliśmy operacje na zbiorach zastępczych.

Po krótkiej przerwie śniadaniowej, przyszedł czas na swobodną zabawę, oraz zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej. W drugiej części zajęć poruszyliśmy temat zbliżających się Dni Babci i Dziadka. Każda z Żabek opowiedziała o swoich dziadkach, o tym, co lubią razem robić i jak spędzają wspólnie czas. Dzięki temu Żabki miały okazję poćwiczyć budowanie wypowiedzi. Z tej okazji wykonały prace plastyczne przedstawiające babcię i dziadka. Na zakończenie zajęć wykorzystaliśmy karty pracy związane z tym świętem.
Zajęcia były pełne radości i zaangażowania, a dzieci miały okazję nie tylko utrwalić wiedzę, ale także wyrazić swoje uczucia i kreatywność. 


Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina i Karolina 

Żabki 2

Za nami pierwsze zajęcia w nowym roku 2025, na które Żabki 2 licznie przybyły. Po złożeniu noworocznych życzeń, opowieściach o minionych świętach i podróżach do Polski, na Żabki czekało pierwsze zadanie: dzieci z zamkniętymi oczami musiały rozpoznać i scharakteryzować obiekty ukryte w termosie. A że były to kostki lodu, Żabki od razu odgadły, co będzie tematem przewodnim zajęć. Po krótkiej rozmowie kierowanej na temat zimowej aury królującej obecnie w Polsce, Pan Filip (praktykant z Polski) z pomocą przygotowanej przez siebie prezentacji, przeniósł grupę do Warszawy. Podziwialiśmy najważniejsze obiekty znajdujące się w stolicy Polski (m.in. Pałac Kultury, Stadion Narodowy, Starówkę i Zamek Królewski, pomnik warszawskiej Syrenki), dzięki kolorowej mapie utrwaliliśmy kontur Polski, w tym położenie Warszawy i królowej polskich rzek – Wisły, poznaliśmy legendę o Syrence.
Po śniadaniu nadszedł czas na zmianę sali. Podekscytowane dzieci ruszyły do sali gimnastycznej, w której musiały wcielić się w rolę budowniczych. I tak ze znajdujących się w pomieszczeniu przedmiotów nasi mali Konstruktorzy zbudowali Pałac Kultury, Stadion Narodowy, Kolumnę Zygmunta, pomnik Syrenki. Radosne okrzyki pewnie było słychać na drugim końcu miasta!

Nadszedł czas na swobodną zabawę na szkolnym boisku.  Po przerwie na świeżym powietrzu, Żabki kontynuowały temat zimy, charakterystycznych dla niej symboli, zimowych zabaw, uroczystości i świąt, takich jak minione Boże Narodzenie oraz zbliżające się w Polsce święto Babci (21 stycznia) i Dziadka (22 stycznia). Z tej okazji powstały piękne serca na patyczkach, które dzieci przy najbliższej okazji, będą mogły podarować swoim dziadkom.
Po krótkim filmie edukacyjnym na temat zimy, Żabki zrozumiały, jak bardzo potrzebna przyrodzie jest ta pora roku, jakie zjawiska towarzyszą zimie, czym jest i jak powstaje śnieg. Dzieci doskonale wiedziały, jak należy się ubrać, kiedy na zewnątrz pada biały, zimny puch i jakie są najpopularniejsze zabawy/aktywności na świeżym, mroźnym powietrzu (rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana, jazda na sankach/łyżwach/nartach) z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Każda Żabka miała też szansę rozwiązać zimową łamigłówkę z multimedialnego quizu.
Pod koniec zajęć na dzieci czekał mały eksperyment wyjaśniający magnetyzm. Wykorzystując zjawisko magnetyzmu Żabki wykonały pracę manualną: łyżwiarza i łyżwiarkę poruszających się po lodowisku, czasami pośród zasp śniegu. Wystarczyły 2 magnesy, plastikowy talerz, patyczek laryngologiczny, kontur postaci na łyżwach, sól i klej na gorąco, by stworzyć angażującą i rozwijającą zabawę. To również bardzo dobre ćwiczenie wzmacniające koordynację wzrokowo-ruchową – można „rysować” szlaczki, litery czy inne skomplikowane wzory.

Drogie Żabki 2! Dziękuję za Wasze zaangażowane, uśmiech i energię! Do zobaczenia już w najbliższą sobotę! Przed nami kolejne zimowe zadania i wyzwania (eksperymenty), dające odpowiedź na pytanie: Magia czy nauka?


Z pozdrowieniami,
Żaneta, Daria, Filip

Bociany

Ostatnie zajęcia były pierwszymi w nowym roku, a także pierwszymi prowadzonymi przez Panią Alicję. Spotkanie rozpoczęło się od krótkiego przedstawienia się prowadzącej. Na początku dzieci miały okazję zadać Pani Alicji pytania, a następnie same mogły opowiedzieć o sobie – o swoich zainteresowaniach, wieku oraz ulubionych zajęciach.
Kolejnym punktem było omówienie zasad obowiązujących w klasie przez cały rok. Bociany zostały poinformowane, że w razie pytań należy podnosić rękę, oraz zachęcone do zadawania jak największej liczby pytań. Podkreśliliśmy także, jak ważne jest, by w klasie nie przekrzykiwać się, nie oceniać ani nie wyśmiewać innych. Pani Alicja przedstawiła również plan przerw podczas zajęć. Na koniec tej części zajęć omówiono system nagród – dzieci będą zdobywać punkty za aktywność: trzy punkty to naklejka, a dziesięć naklejek uprawnia do otrzymania wyróżnienia w formie niespodzianki. System ten zmotywował Bociany do aktywności i chętnego odpowiadania na pytania.
Następnie rozpoczęliśmy realizację pierwszego tematu: „Nowy rok – moje postanowienia i marzenia”. Na dużej rolce papieru wspólnie stworzyliśmy mapę myśli, na której każde dziecko miało możliwość podzielenia się swoim postanowieniem lub marzeniem na ten rok. Po uzupełnieniu mapy razem zastanawialiśmy się, jak można zrealizować te cele. Dzieci opowiadały m.in. o tym, że chciałyby więcej rysować lub częściej odwiedzać Polskę.

Kolejnym punktem była gra w kalambury, podczas której hasła związane były z noworocznymi postanowieniami. Pierwsze hasło wymyśliła Pani Alicja, a potem dzieci chętnie uczestniczyły w zabawie, proponując swoje pomysły. Po tej aktywności dzieci miały 10-minutową przerwę.
Po przerwie punktualnie wróciliśmy do sali i rozpoczęliśmy rozmowę o feriach zimowych w Polsce oraz różnicach między zimą w Polsce a w Hiszpanii. Bociany miały możliwość podzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami na ten temat. Obejrzeliśmy również krótki film przedstawiający najpiękniejsze zimowe krajobrazy Polski. Po filmie dzieci uczestniczyły w krótkim quizie, w którym zdobywały punkty, dopasowując znaczenia do obrazków (https://wordwall.net/pl/resource/7744116).
Kolejną aktywnością było obejrzenie filmu o najpopularniejszych sportach zimowych, po którym także odbył się quiz (https://wordwall.net/pl/resource/8812768). Następnie odbyła się 20-minutowa przerwa na boisku, gdzie dzieci miały czas wolny. Chętni mogli wziąć udział w zabawie „ciepło-zimno”.
Po przerwie wróciliśmy do sali, gdzie odbyło się krótkie sprzątanie. Na zakończenie zajęć Pani Alicja poprosiła dzieci o chwilę skupienia i zapytała każdego z osobna, co najbardziej podobało im się podczas zajęć oraz co chciałyby robić lub czego chciałyby dowiedzieć się na kolejnych spotkaniach. Dzieci uważnie słuchały siebie nawzajem i do samego końca były zaangażowane oraz chętne do współpracy.

Bardzo dziękuję za wspólnie spędzony czas!

Do zobaczenia!
Alicja

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?