Barcelona, zajęcia 25 stycznia
Maluchy z Klubu w Barcelonie w minioną sobotę po gromkim i radosnym
powitaniu się https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4 i gimnastyce
rączek https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w poznały bohaterkę
spotkania.
Miałam przyjemność poprowadzić zajęcia z grupą Pani Dorotki, poznałam
ich przyjaciela Jeża Toma, który jest „przyzwyczajony” do udziału w
zajęciach, kiedy jest Pani grupy, więc zaprosiłam zieloną, skaczącą,
zawsze mokrą, rechoczącą – dzieci szybko odgadły - ŻABĘ.
Dzieci wysłuchały wiersza Jana Brzechwy pt „Żaba”, zastanowiliśmy się
nad radami Doktora, wiersz zakończyliśmy wersem „Niech pani, pani
kochana na siebie chucha i dmucha, bo Pani musi być sucha”.
Wykonaliśmy paluszkowe pacynki Żaby i Doktora, aby później w teatrzyku
przedstawić rozmowę bohaterów wiersza w parach - rodzic z dzieckiem. W
tym celu powstała mini scena przygotowana z kolorowych chustek.
Mieliśmy okazję posłuchać kilku dialogów pełnych humoru, dziecięcej wyobraźni i spontanicznych odpowiedzi.
Czas zajęć powoli dobiegł końca, dzieci poznały „Zabawę w pociąg” https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8, który zawsze odwozi Maluszki ze Szkoły w Gavà na obiad do domów, również wsiadły do niego i odjechały……….
Dziękuję bardzo za przemiły czas, który minął stanowczo za szybko.
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek
Poziomki
Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały:
– Droga pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,
żeby nam saneczki
nie ustały w biegu.
Ostatnie zajęcia Poziomki spędziły częściowo z grupą Jagódek. Przewodnim tematem była zima. Na początku po przywitaniu się zagraliśmy wszyscy w grę z białą dmuchaną piłką nawiązującą wyglądem do kuli śniegu. Rzucaliśmy do siebie piłką i trzeba było wypowiedzieć swoje imię i podać jeden wyraz kojarzący się z zimą. Następnie uczyliśmy się piosenki pt. " Zima, zima , zima", najpierw słów i melodii, a później przy użyciu instrumentów perkusyjnych utworzyliśmy orkiestrę. Kolejną aktywnością było zgadywanie co kryje "magiczna torba". Dzieci chętnie podjęły się tego zadania i dzięki temu poznaliśmy ubrania, które bardzo przydają się w zimie. Wyjęte z torby części garderoby trzeba było nazwać i powiedzieć na jaką część ciała się je zakłada. Czapka, szalik i skarpeta nie stanowią już problemu dla maluszków. Dzieci, które nie znały jeszcze polskich nazw z łatwością mogły je przyswoić. Po wspólnym śniadaniu kontynuowaliśmy zimowy temat. Każde dziecko otrzymało książeczkę składająca się z obrazkowych historyjek. Zadaniem dzieci było wyszukać części pasujące do danej historyjki. To było niełatwe zadanie, ponieważ utrudnieniem było podzielenie stroniczek książki na trzy części. Tak więc, aby powstała jedna logiczna historyjka trzeba było wertować prawie całą książeczkę i wyszukać pasujące elementy. Ale Poziomki i Jagódki poradziły sobie doskonale. No, może z malutkimi niedociągnięciami u niektórych dzieci. Aby rozruszać się nieco wysłuchaliśmy piosenki "Bałwankowa rodzina" i próbowaliśmy poruszać się w rytm piosenki. Wstępem do kolejnego zimowego zagadnienia było obejrzenie filmu z serii Miś Uszatek pt. "Saneczki" , po którym przeprowadziliśmy dokładną analizę treści filmu. Dzieci doskonale znają zabawy na śniegu i potrafią opowiedzieć jak trzeba się bezpiecznie bawić, żeby nikomu nie stała się krzywda. Brawo!
Podsumowaniem tematu było wykonanie przez każdą grupę wielkiego zimowego obrazu. Na rozłożonych na podłodze dwóch białych arkuszach papieru każda grupa tworzyła własny pejzaż zimowy. Bałwanki, nie tylko białe, ale też kolorowe, śnieg i inne elementy zimowego krajobrazu pojawiły się na arkuszach. To była wspaniała praca zespołowa. Pod koniec zajęć Poziomki i Jagódki pracowały oddzielnie. Maluszki uzupełniły swoje karty pracy i bawiły się dowolnie według swoich zainteresowań.
Niecodzienne zajęcia, pozwalające na doskonalenie umiejętności działania w zespole, współpracy i radości ze wspólnej zabawy przypadły dzieciom do gustu. Różnorodność zaproponowanych działań sprawiła, że każde dziecko mogło znaleźć coś dla siebie.
Dziękuję Poziomeczkom za wspólnie spędzony czas i zapraszam na kolejne zajęcia,
Maria Kołomyjec
Linki do materiału audiowizualnego wykorzystanego podczas zajęć:
Piosenka "Zima, zima, zima" https://www.youtube.com/watch?v=pvlkUq0XVnM
Piosenka "Bałwankowa rodzina" https://www.youtube.com/watch?v=kEMt4WeCxKA
Jagódki
Ostatnie sobotnie zajęcia w grupie Jagódek były wyjątkowe i pełne
niezapomnianych wrażeń. Nasze spotkanie nabrało szczególnego charakteru
dzięki wspólnym aktywnościom z grupą Poziomek, co stworzyło atmosferę
radosnej integracji i współpracy.
Zajęcia rozpoczęliśmy tradycyjnie – od piosenek powitalnych i znanych
wszystkim pląsów, które wprowadziły dzieci w dobry nastrój. Następnie
odbyła się zabawa z piłką, podczas której dzieci przypominały swoje
imiona i dzieliły się skojarzeniami związanymi z zimą. Maluchy świetnie
poradziły sobie z tym zadaniem, wykazując się kreatywnością i chętnie
dzieląc swoimi pomysłami.
Tematem przewodnim dnia była zima. Nauczycielki zaplanowały różnorodne
zabawy dydaktyczne związane z tą porą roku. Jedną z nich było wspólne
śpiewanie piosenki „Zima, zima, zima, pada, pada śnieg”. Moment ten stał
się prawdziwym koncertem – dzieci mogły wykorzystać wszystkie szkolne
instrumenty muzyczne, co sprawiło im ogromną radość.
Kolejną atrakcją była „magiczna torba” pełna zimowych niespodzianek.
Dzieci wyjmowały z niej różne części garderoby, takie jak czapka czy
szalik, i z łatwością odgadywały ich nazwy. Podzieliły się także swoimi
doświadczeniami związanymi z noszeniem zimowych ubrań. Przy okazji
przypomnieliśmy sobie nazwy pór roku.
Dzieci miały również do dyspozycji książeczki, w których wyszukiwały
ilustracje związane z zimą. Ta cicha i skupiona praca doskonale
uzupełniła bardziej dynamiczne aktywności. Niezwykłą atrakcją było
wspólne rysowanie na wielkim arkuszu papieru rozłożonym na podłodze.
Razem z Poziomkami dzieci stworzyły piękne zimowe krajobrazy – nie
zabrakło bałwanów, śniegu i innych zimowych motywów. Taka forma pracy
bardzo przypadła im do gustu, ponieważ była zupełnie inna niż
dotychczasowe zajęcia.
Grupa Jagódek wykonała również trzy karty pracy związane z zimą, a przy
okazji rozmawialiśmy o sportach zimowych. Dzieci z dużym entuzjazmem
opowiadały o swoich doświadczeniach i marzeniach związanych z zimowymi
aktywnościami.
To była sobota pełna wrażeń, wspólnej zabawy i nauki. Dzięki integracji z
grupą Poziomek dzieci mogły jeszcze lepiej rozwijać swoje umiejętności
społeczne, a różnorodność zajęć sprawiła, że każde dziecko znalazło coś,
co sprawiło mu radość.
Pani Basia i Pani Gosia
Śliweczki
Na początek, aby się rozruszać i wprowadzić Śliweczki w dobry nastrój, zagraliśmy w dobrze znaną i lubianą grę „Simon mówi".
Kolejnym punktem naszego spotkania była gra „Tak lub Nie”. Śliweczki z
zainteresowaniem odpowiadały na różne pytania, rozwijając logiczne
myślenie i umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Pytania takie jak
„Krowa daje zielone mleko?” czy „Warszawa to stolica Polski?”.
Następnie zajęliśmy się tematem litery „K”. Dzieci ćwiczyły pisanie
dużej i małej literki, a także wspólnie wymienialiśmy słowa
rozpoczynające się na tę literę, takie jak kiwi, klaun, kangur czy
Kraków. Podczas rozmowy o Krakowie dzieci miały okazję poznać legendę o
smoku wawelskim, oglądając bajkę przedstawiającą tę historię.
Dowiedziały się również, dlaczego smok wawelski jest symbolem Krakowa i
co takiego wydarzyło się na Wawelu.
Na zakończenie zajęć Śliweczki stworzyły kreatywną pracę plastyczną –
smoka z rolek po papierze toaletowym oraz kolorowej bibuły. Dzięki tej
aktywności dzieci rozwijały swoją wyobraźnię, zdolności manualne i
czerpały ogromną satysfakcję z własnych, wyjątkowych dzieł.
Zajęcia były pełne zabawy, śmiechu i zaangażowania. Śliweczki wyniosły z
nich nie tylko nowe wiadomości, ale także mnóstwo pozytywnych emocji.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Karolina i Filip
Malinki
Zajęcia w Szkole Polskiej w Barcelonie rozpoczęły się od krótkiego
powitania i wprowadzenia w temat dnia, który obejmował naukę pisania i
czytania, gry i zabawy na świeżym powietrzu oraz poznanie zasad
działania służb ratunkowych.
Głównym elementem tej części zajęć było rozwiązywanie krzyżówki. Dzięki
temu dzieci mogły rozwijać umiejętność pisania, utrwalać poznane litery
oraz wzbogacać słownictwo. Po krzyżówce dzieci wykonywały inne zadania z
książek, w których uczyły się czytać krótkie zdania oraz rozwiązywały
proste zagadki językowe. Zadania były dostosowane do poziomu grupy, co
pozwoliło na zaangażowanie każdego ucznia. Po tym nastąpiła przerwa na
drugie śniadanie.
Po intensywnej pracy nad nauką pisania i czytania dzieci udały się na
dwór, gdzie wzięły udział w grach ruchowych. Dzieci z entuzjazmem
uczestniczyły w takich aktywnościach, jak gra w berka, skakanie przez
linę oraz zabawy z piłką.
W ostatniej części zajęć dzieci poznały zasady działania służb
ratunkowych: policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego.
Rozmawialiśmy o tym, w jakich sytuacjach należy dzwonić na numer
alarmowy 112, jakie zadania wykonują poszczególne służby oraz jak się
zachować w sytuacjach zagrożenia. Dzieci aktywnie uczestniczyły w
rozmowie, dzieląc się swoimi doświadczeniami i zadawały pytania. W
ramach podsumowania dzieci wykonały rysunki przedstawiające wybraną
służbę ratunkową.
Na zakończenie Malinki podziękowały sobie nawzajem za wspólną naukę i
zabawę. Każde dziecko otrzymało pochwałę za aktywny udział w zajęciach.
Patrycja i Borys
Jarzębina
Na ostatnich zajęciach nauczyliśmy się kilku nowych polskich przysłów
i powiedzeń. “Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść”, “Miłość jest
ślepa”, “Apetyt rośnie w miarę jedzenia” “Co dwie głowy to nie jedna” to
tylko kilka z nich... Przy każdym powiedzeniu wyjaśniliśmy jego
dokładne znaczenie i podaliśmy przykłady użycia.
“Wybierać się jak sójka za morze” to jedno z nowopoznanych powiedzeń.
Przy jego okazji odsłuchaliśmy wiersz Jana Brzechwy pod tytułem “Sójka”.
Tym samym poznaliśmy kilka nowych polskich miast występujących w tym
wierszu: Gdynia, Pułtusk, Toruń, Gniezno, Szczecin… Wiecie gdzie
znajdują się na mapie Polski? Przy okazji sójki, która wybiera się za
morze poznaliśmy też inne ptaki migrujące (lub nie) do ciepłych krajów.
Bocian, wróbel, sikorka, kaczka, kormoran, albatros - znasz niektóre z
nich? Wiesz jak wyglądają i jak duże są? Kondor to największy ptak
świata - jego skrzydła osiągają szerokość 3,5 metra. Zmieściłby się w
naszej szkolnej klasie? Wyjaśniliśmy, co to znaczy szybować i które
ptaki potrafią to robić.
Pani Agata i Ignacy
Komentarze
Prześlij komentarz