Barcelona, zajęcia 25 stycznia

Klub Malucha

Maluchy z Klubu w Barcelonie w minioną sobotę po gromkim i radosnym powitaniu się https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4 i gimnastyce rączek  https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w  poznały bohaterkę spotkania.
Miałam przyjemność poprowadzić zajęcia z grupą Pani Dorotki, poznałam ich przyjaciela Jeża Toma, który jest „przyzwyczajony” do udziału w zajęciach, kiedy jest Pani grupy, więc zaprosiłam zieloną, skaczącą, zawsze mokrą, rechoczącą – dzieci szybko odgadły  - ŻABĘ.
Dzieci wysłuchały wiersza Jana Brzechwy pt „Żaba”, zastanowiliśmy się nad radami Doktora, wiersz zakończyliśmy wersem „Niech pani, pani kochana na siebie chucha i dmucha, bo Pani musi być sucha”.
Wykonaliśmy paluszkowe pacynki Żaby i Doktora, aby później w teatrzyku przedstawić rozmowę bohaterów wiersza w parach  - rodzic z dzieckiem. W tym celu powstała mini scena przygotowana z kolorowych chustek.
Mieliśmy okazję posłuchać kilku dialogów pełnych humoru, dziecięcej wyobraźni i spontanicznych odpowiedzi.


Po przerwie śniadaniowej bawiliśmy się nadal. Zatańczyliśmy z piosenką https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI   słuchając opowieści o żabce, która nie słuchała mamy. Bawiliśmy się skacząc przez kałużę,  potem uciekając przed żartobliwym boćkiem wskakiwaliśmy do wody.
Ostatnie chwile naszych zajęć poświęciliśmy na przygotowanie „leczniczej” maści inhalującej, na wypadek gdyby nie słuchając rad rodziców nasze Maluszki tak się zmęczyły, zmoczyły, przeziębiły, że potrzebowałyby wsparcia maścią.
Nasi mali farmaceuci mieszali dokładnie bezbarwną wazelinę z tymiankiem, obserwując przy tym dokładnie wszystko – zapach, moment wpadania mielonego tymianku, łączenie się składników, bardzo ich to zainteresowało.  „Pakowanie” maści do mini pojemniczków, mini łyżeczką to dopiero wyzwanie – udało się – brawo. Wszyscy starannie nabierali pachnącą konsystencję i przy pomocy zwinnych rąk mamy lub taty wkładały ją do małego pojemniczka, nie było to łatwe zadanie.
Dzieci chętnie zabrały swoje wypełnione maścią pojemniczki planując ratowanie w potrzebie wszystkich domowników.
Z piosenką TAK-NIE https://www.youtube.com/watch?v=pJj1EVg8S_4 poćwiczyliśmy jeszcze nasze gesty - z naciskiem na TAK😊
Czas zajęć powoli dobiegł końca, dzieci poznały „Zabawę w pociąg”  https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8,   który zawsze odwozi Maluszki ze Szkoły w Gavà na obiad do domów, również wsiadły do niego i odjechały……….
Bardzo się cieszę, że mogłam spotkać się z tak aktywnymi Rodzicami - radosnych, ciekawych, chętnych do zabawy Maluchów.
Dziękuję bardzo za przemiły czas, który minął stanowczo za szybko.
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek

Poziomki


Je­dzie pani Zima
na ko­ni­ku bia­łym,
spo­tka­ły ją dzie­ci,
pięk­nie po­wi­ta­ły:

  – Dro­ga pani Zimo,
     syp­nij dużo śnie­gu,
     żeby nam sa­necz­ki
     nie usta­ły w bie­gu.
  

Ostatnie zajęcia Poziomki spędziły częściowo z grupą Jagódek. Przewodnim tematem była zima. Na początku po przywitaniu się zagraliśmy wszyscy w grę z białą dmuchaną piłką nawiązującą wyglądem do kuli śniegu. Rzucaliśmy do siebie piłką i trzeba było wypowiedzieć swoje imię i podać jeden wyraz kojarzący się z zimą. Następnie uczyliśmy się piosenki pt. " Zima, zima , zima", najpierw słów i melodii, a później przy użyciu instrumentów perkusyjnych utworzyliśmy orkiestrę. Kolejną aktywnością było zgadywanie co kryje "magiczna torba". Dzieci chętnie podjęły się tego zadania i dzięki temu poznaliśmy ubrania, które bardzo przydają się w zimie. Wyjęte z torby części garderoby trzeba było nazwać i powiedzieć na jaką część ciała się je zakłada. Czapka, szalik i skarpeta nie stanowią już problemu dla maluszków. Dzieci, które nie znały jeszcze polskich nazw z łatwością mogły je przyswoić. Po wspólnym śniadaniu kontynuowaliśmy zimowy temat. Każde dziecko otrzymało książeczkę składająca się z obrazkowych historyjek. Zadaniem dzieci było wyszukać części pasujące do danej historyjki. To było niełatwe zadanie, ponieważ utrudnieniem było podzielenie stroniczek książki na trzy części. Tak więc, aby powstała jedna logiczna historyjka trzeba było wertować prawie całą książeczkę i wyszukać pasujące elementy. Ale Poziomki i Jagódki poradziły sobie doskonale. No, może z malutkimi niedociągnięciami u niektórych dzieci. Aby rozruszać się nieco wysłuchaliśmy piosenki "Bałwankowa rodzina" i próbowaliśmy poruszać się w rytm piosenki. Wstępem do kolejnego zimowego zagadnienia było obejrzenie filmu z serii Miś Uszatek pt. "Saneczki" , po którym przeprowadziliśmy dokładną analizę treści filmu. Dzieci doskonale znają zabawy na śniegu i potrafią opowiedzieć jak trzeba się bezpiecznie bawić, żeby nikomu nie stała się krzywda. Brawo!



Podsumowaniem tematu było wykonanie przez każdą grupę wielkiego zimowego obrazu. Na rozłożonych na podłodze dwóch białych arkuszach papieru każda grupa tworzyła własny pejzaż zimowy. Bałwanki, nie tylko białe, ale też kolorowe, śnieg i inne elementy zimowego krajobrazu pojawiły się na arkuszach. To była wspaniała praca zespołowa. Pod koniec zajęć Poziomki i Jagódki pracowały oddzielnie. Maluszki uzupełniły swoje karty pracy i bawiły się dowolnie według swoich zainteresowań.
 Niecodzienne zajęcia, pozwalające na doskonalenie umiejętności działania w zespole, współpracy i radości ze wspólnej zabawy przypadły dzieciom do gustu. Różnorodność zaproponowanych działań sprawiła, że każde dziecko mogło znaleźć coś dla siebie.


Dziękuję Poziomeczkom za wspólnie spędzony czas  i zapraszam na kolejne zajęcia,
Maria Kołomyjec


Linki do materiału audiowizualnego wykorzystanego podczas zajęć:
Piosenka "Zima, zima, zima" https://www.youtube.com/watch?v=pvlkUq0XVnM
Piosenka "Bałwankowa rodzina" https://www.youtube.com/watch?v=kEMt4WeCxKA
 

Jagódki

Ostatnie sobotnie zajęcia w grupie Jagódek były wyjątkowe i pełne niezapomnianych wrażeń. Nasze spotkanie nabrało szczególnego charakteru dzięki wspólnym aktywnościom z grupą Poziomek, co stworzyło atmosferę radosnej integracji i współpracy.
Zajęcia rozpoczęliśmy tradycyjnie – od piosenek powitalnych i znanych wszystkim pląsów, które wprowadziły dzieci w dobry nastrój. Następnie odbyła się zabawa z piłką, podczas której dzieci przypominały swoje imiona i dzieliły się skojarzeniami związanymi z zimą. Maluchy świetnie poradziły sobie z tym zadaniem, wykazując się kreatywnością i chętnie dzieląc swoimi pomysłami.
Tematem przewodnim dnia była zima. Nauczycielki zaplanowały różnorodne zabawy dydaktyczne związane z tą porą roku. Jedną z nich było wspólne śpiewanie piosenki „Zima, zima, zima, pada, pada śnieg”. Moment ten stał się prawdziwym koncertem – dzieci mogły wykorzystać wszystkie szkolne instrumenty muzyczne, co sprawiło im ogromną radość.
Kolejną atrakcją była „magiczna torba” pełna zimowych niespodzianek. Dzieci wyjmowały z niej różne części garderoby, takie jak czapka czy szalik, i z łatwością odgadywały ich nazwy. Podzieliły się także swoimi doświadczeniami związanymi z noszeniem zimowych ubrań. Przy okazji przypomnieliśmy sobie nazwy pór roku.
Dzieci miały również do dyspozycji książeczki, w których wyszukiwały ilustracje związane z zimą. Ta cicha i skupiona praca doskonale uzupełniła bardziej dynamiczne aktywności. Niezwykłą atrakcją było wspólne rysowanie na wielkim arkuszu papieru rozłożonym na podłodze. Razem z Poziomkami dzieci stworzyły piękne zimowe krajobrazy – nie zabrakło bałwanów, śniegu i innych zimowych motywów. Taka forma pracy bardzo przypadła im do gustu, ponieważ była zupełnie inna niż dotychczasowe zajęcia.
Grupa Jagódek wykonała również trzy karty pracy związane z zimą, a przy okazji rozmawialiśmy o sportach zimowych. Dzieci z dużym entuzjazmem opowiadały o swoich doświadczeniach i marzeniach związanych z zimowymi aktywnościami.
To była sobota pełna wrażeń, wspólnej zabawy i nauki. Dzięki integracji z grupą Poziomek dzieci mogły jeszcze lepiej rozwijać swoje umiejętności społeczne, a różnorodność zajęć sprawiła, że każde dziecko znalazło coś, co sprawiło mu radość.


Pani Basia i Pani Gosia

Śliweczki

Na początek, aby się rozruszać i wprowadzić Śliweczki w dobry nastrój, zagraliśmy w dobrze znaną i lubianą grę „Simon mówi".
Kolejnym punktem naszego spotkania była gra „Tak lub Nie”. Śliweczki z zainteresowaniem odpowiadały na różne pytania, rozwijając logiczne myślenie i umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Pytania takie jak „Krowa daje zielone mleko?” czy „Warszawa to stolica Polski?”.
Następnie zajęliśmy się tematem litery „K”. Dzieci ćwiczyły pisanie dużej i małej literki, a także wspólnie wymienialiśmy słowa rozpoczynające się na tę literę, takie jak kiwi, klaun, kangur czy Kraków. Podczas rozmowy o Krakowie dzieci miały okazję poznać legendę o smoku wawelskim, oglądając bajkę przedstawiającą tę historię. Dowiedziały się również, dlaczego smok wawelski jest symbolem Krakowa i co takiego wydarzyło się na Wawelu.
Na zakończenie zajęć Śliweczki stworzyły kreatywną pracę plastyczną – smoka z rolek po papierze toaletowym oraz kolorowej bibuły. Dzięki tej aktywności dzieci rozwijały swoją wyobraźnię, zdolności manualne i czerpały ogromną satysfakcję z własnych, wyjątkowych dzieł.
Zajęcia były pełne zabawy, śmiechu i zaangażowania. Śliweczki wyniosły z nich nie tylko nowe wiadomości, ale także mnóstwo pozytywnych emocji.

Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Karolina i Filip

Malinki

Zajęcia w Szkole Polskiej w Barcelonie rozpoczęły się od krótkiego powitania i  wprowadzenia w temat dnia, który obejmował naukę pisania i czytania, gry i zabawy na świeżym powietrzu oraz poznanie zasad działania służb ratunkowych.
Głównym elementem tej części zajęć było rozwiązywanie krzyżówki. Dzięki temu dzieci mogły rozwijać umiejętność pisania, utrwalać poznane litery oraz wzbogacać słownictwo. Po krzyżówce dzieci wykonywały inne zadania z książek, w których uczyły się czytać krótkie zdania oraz rozwiązywały proste zagadki językowe. Zadania były dostosowane do poziomu grupy, co pozwoliło na zaangażowanie każdego ucznia. Po tym nastąpiła przerwa na drugie śniadanie.
Po intensywnej pracy nad nauką pisania i czytania dzieci udały się na dwór, gdzie wzięły udział w grach ruchowych. Dzieci z entuzjazmem uczestniczyły w takich aktywnościach, jak gra w berka, skakanie przez linę oraz zabawy z piłką.
W ostatniej części zajęć dzieci poznały zasady działania służb ratunkowych: policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Rozmawialiśmy o tym, w jakich sytuacjach należy dzwonić na numer alarmowy 112, jakie zadania wykonują poszczególne służby oraz jak się zachować w sytuacjach zagrożenia. Dzieci aktywnie uczestniczyły w rozmowie, dzieląc się swoimi doświadczeniami i zadawały pytania. W ramach podsumowania dzieci wykonały rysunki przedstawiające wybraną służbę ratunkową.
Na zakończenie Malinki podziękowały sobie nawzajem za wspólną naukę i zabawę. Każde dziecko otrzymało pochwałę za aktywny udział w zajęciach.
Patrycja i Borys

 

Jarzębina

Na ostatnich zajęciach nauczyliśmy się kilku nowych polskich przysłów i powiedzeń. “Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść”, “Miłość jest ślepa”, “Apetyt rośnie w miarę jedzenia” “Co dwie głowy to nie jedna” to tylko kilka z nich... Przy każdym powiedzeniu wyjaśniliśmy jego dokładne znaczenie i podaliśmy przykłady użycia.
“Wybierać się jak sójka za morze” to jedno z nowopoznanych powiedzeń. Przy jego okazji odsłuchaliśmy wiersz Jana Brzechwy pod tytułem “Sójka”. Tym samym poznaliśmy kilka nowych polskich miast występujących w tym wierszu: Gdynia, Pułtusk, Toruń, Gniezno, Szczecin… Wiecie gdzie znajdują się na mapie Polski? Przy okazji sójki, która wybiera się za morze poznaliśmy też inne ptaki migrujące (lub nie) do ciepłych krajów. Bocian, wróbel, sikorka, kaczka, kormoran, albatros - znasz niektóre z nich? Wiesz jak wyglądają i jak duże są? Kondor to największy ptak świata - jego skrzydła osiągają szerokość 3,5 metra. Zmieściłby się w naszej szkolnej klasie? Wyjaśniliśmy, co to znaczy szybować i które ptaki potrafią to robić.

Zorganizowaliśmy też ćwiczenie na koordynację. W rytm wystukiwany przez metronom dzieci musiały przybijać kolejno piątkę, żółwika, “Wiktorię” i “okejkę” z odpowiadającym temu rysunkiem.
Aby naszej nowej tradycji stało się zadość, zagraliśmy całą klasą w “Państwa Miasta”. Musieliśmy wymyślić hasła na literę A, C, K i S.
Na koniec naszych zajęć teoretycznych zorganizowaliśmy quiz i następnie udaliśmy się na boisko, a po czasie wolnym spędzonym na świeżym powietrzu, wróciliśmy do klasy i wręczyliśmy nagrody dla najbardziej aktywnych uczniów: Sary i Natalii.

Pani Agata i Ignacy

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?