Gavá, zajęcia 20 stycznia

Klub Maluszka

W minioną sobotę Maluszki z naszego Klubu bawiły się, uczyły, wspólnie z Rodzicami wykonały mnóstwo pracy.
Po wyśpiewaniu naszej powitalnej piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI wraz z przygrywką muzyczną wykonaną przez nas wszystkich, zajęliśmy się nadal zimową stroną książki,  poszukując tym razem ptaków i opisując ich tryb życia.
Potem dzieci dowiedziały się, że nie wszystkie ptaki wytrzymują zimowe miesiące i muszą zmienić miejsce pobytu. Wędrują w grupach „kluczach” do cieplejszych stron świata między innymi do Hiszpanii i takim przykładem jest żuraw, który już w październiku lokuje się na południu tego kraju, a w marcu wraca do Polski. Posłuchaliśmy odgłosu żurawia, który jest bardzo charakterystyczny – Maluszki z ciekawością odsłuchiwały odgłosu.
Dzieci obejrzały otrzymane karty prezentujące ptaki zimujące w Polsce, te które wytrzymują niskie temperatury. Dzieci miały za zadanie wyciąć obrazki ( ulubione zajęcie naszych Klubowiczów!) później dopasowywały ptaszki, aby każdy obrazek dołączył do podobnego.
Posłuchaliśmy odgłosów ptaków, próbowaliśmy zapamiętać odgłos wróbla, gila. Bardzo skupiło to naszą uwagę. Przeczytany dzieciom wiersz Juliana Tuwima „Ptasie plotki” wprawił nas w dobre humory – dzieci miały za zadanie zakończyć wers głosem ptaka. Czekały z uwagą, żeby np. słysząc indyk powiedzieć – gul, gul etc.
Śniadanie jak zawsze było miłą okazją do wspólnych rodzicielskich rozmów, a już zaraz po zakończeniu zajęliśmy się pracą manualną. Wykonaliśmy ptaszki w kolorze zimy (białym), które usiadły w gniazdku (starym z zeszłego ptasiego roku!!) lub wisiały na gałęzi. Metodą kulkową tworzenia z  plasteliny  powstały bardzo kształtne figurki ptaszków.
Kilka zimowych zabaw, w których zjeżdżaliśmy z górki na sankach, udawaliśmy jazdę na nartach, zabawę śnieżkami – dzieci wyobrażały sobie prawdziwą, białą zimę słuchając piosenek: „Zima, Zima”  https://www.youtube.com/watch?v=vqOP1i4vmrI  i „Buch w śnieżny puch”  https://www.youtube.com/watch?v=_Qf0eXzPBcU.
Styczeń to także okazja wg polskiego kalendarza do świętowania Dnia Babci i Dnia Dziadka, które przypadają 21 i 22 stycznia. Dowiedzieliśmy się skąd wzięła się tradycja tych świąt i gdzie jeszcze na świecie, w jakich miesiącach obchodzone są te dni. Wielkim zaskoczeniem dla Rodziców była data Dnia Babci i Dziadka w Hiszpanii – nie znali jej, mam nadzieję, że teraz już i polscy dziadkowie i dziadkowie naszych Maluszków  z innych krajów będą otrzymywali ciepłe życzenia.

Wykonaliśmy serduszka z masy solnej, nadając im błyszczący połysk dzięki brokatowi.
Dzieci zawsze chętnie wkładają rączki do różnych mas plastycznych, ucząc się  nowych wyrazów, a także tego, że nie wszystko wkładamy do buzi. Masa solana jest bardzo dobrym przykładem, bo już polizanie paluszka daje poczucie bardzo słone – dzieci odbierają ten smak za niedobry i już nie powtarzają.
Praca nad serduszkami pochłonęła ostatnie momenty naszych zajęć i wraz z odgłosem pociągu pożegnaliśmy się https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8
Jak zawsze dziękuję bardzo za super zajęcia z Wami, pozdrawiam serdecznie  - do zobaczenia znowu.


Joanna Tylek

Żabki 1


"Zmysły" Gabriela Lipińska
Każdy z nas pięć zmysłów ma, masz je ty, mam i ja!
Dwoje oczu mam - patrzę nimi tu i tam.
Dwoje uszu mam - wszystko dobrze słyszę sam.
Nos mi służy do wąchania, dłonie zaś do dotykania.
Język jest do smakowania, różnych potraw próbowania.
Smaki zaś czuję aż cztery: gorzki, kwaśny, słodki, słony.
Który jest mój ulubiony? Nie wiesz, drogi mój kolego?
Nie podpowiem ci , nic z tego! Jednak zgadniesz chyba sam...
Teraz w buzi słodko mam...Bo cukierek zjadłem, mniam!


Wprowadzeniem do zajęć był wiersz i piosenka "Pięć zmysłów mam" https://www.youtube.com/watch?v=EL9-xoZbnYk&ab_channel=KUKURYKU-Piosenkidladzieci. Wyjaśniliśmy do czego służą nam zmysły: dotyk, smak, słuch, wzrok i węch. Po wysłuchaniu obydwu utworów przeprowadziliśmy analizę wszystkich zmysłów. Każda Żabka miała inne doświadczenia, dlatego postanowiliśmy przeprowadzić eksperymenty, żeby wspólnie zastanowić się " jak to naprawdę" z tymi zmysłami jest. Na początku badaliśmy dotyk. Dzieci miały za zadanie " po dotyku" zgadnąć , jaki przedmiot znajduje się w ich ręce. Nie było to łatwe zadanie, ale Żabki prawidłowo rozpoznawały i opisywały fakturę, kształt i twardość przedmiotów. A to znaczy, że receptory dotyku funkcjonują idealnie we współpracy z mózgiem. Po wyjęciu danego przedmiotu z kuferka trzeba było go nazwać. I poszło świetnie. Brawo! Kolejnym ćwiczeniem połączonym z naszym szkolnym śniadaniem było " badanie" zmysłu smaku. Dzieci opowiadały jaki smak ma " śniadanie " przyniesione z domu. Uzupełnieniem było pokazanie Żabkom produktów, które reprezentują  cztery smaki: słodki - cukier, kwaśny - cytryna, gorzki - gorzkie kakao i słony - sól. Chętne dzieci mogły popróbować wybranych smaków.
Aby doświadczyć zmysłu wzroku i słuchu obejrzeliśmy filmik z iluzjonistą https://www.youtube.com/watch?v=sVe916baFpg&ab_channel=KinderNiespodzianka To było ciekawe doświadczenie. Ostatnim zmysłem jaki badaliśmy był węch. Przy użyciu gry " Nos w nos" wąchaliśmy kubeczki zapachowe i dopasowywaliśmy zapachy do kartoników przedstawiających poszczególne zapachy.
Jako że już w niedzielę 21.01. i poniedziałek 22.01. to Dni Babci i Dziadka przygotowaliśmy i nagraliśmy życzenia dla babć i dziadków.  W trakcie spotkania nie zabrakło oczywiście dowolnych zabaw w kącikach zainteresowań i na szkolnym podwórku.

Pozdrawiamy cieplutko i zapraszamy na kolejne zajęcia,
Maria Kołomyjec i Wiktoria- praktykantka 

Żabki 2


Okres bardzo roztańczony
w rytmie samby zanurzony.
Obfituje w huczne bale -
nie czas to na smutki wcale!

W minioną sobotę Żabki 2 tanecznym susem wkroczyły w czas karnawału. Zajęcia rozpoczęliśmy zabawą i tańcem do piosenek „Czekolada” (https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk) oraz „Chu chu ua” (https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM). Po wesołych wygibasach nadszedł czas na dmuchanie balonów i krótką rozmowę, czym jest karnawał. Dzieci słusznie zauważyły, że jest to wyjątkowy czas, który kojarzy się z radością, śmiechem, zabawą, balonami, wesołą muzyką i smacznym (choć niekoniecznie zdrowym) jedzeniem. W niektórych rejonach Polski do karnawałowych tradycji należą bale maskowe, korowody kolędników, świętowanie „Zapustów” czy „Tłustego Czwartku” (Żabki były bardzo zdziwione informacją, że dawniej objadano się nie tylko łakociami , lecz przede wszystkim tłustymi mięsiwami). Bardzo ważnym elementem karnawału jest maska, dlatego też część plastyczna polegała na wykonaniu i przyozdobieniu szablonu maski klejnocikami, piórami i innymi materiałami kreatywnymi.

Po śniadaniu nadszedł czas na drugą część zajęć, podczas której wszyscy mogli puścić wodze fantazji i zwiedzić kosmos. Aby to było możliwe, należało zaprojektować i zbudować pojazd kosmiczny. Zadanie wymagało od Żabek współpracy oraz twórczego myślenia, bowiem rakieta i kosmiczny ekwipunek miały powstać z bezpiecznych elementów znajdujących się w szkolnej sali. Po wielu próbach udało się zbudować statek kosmiczny na miarę XXI wieku. Po aktywnym treningu ruchowym i testach technicznych załoga astronautów wyposażona w odpowiedni prowiant (śniadaniówki i bidony z wodą), butle z tlenem (wcześniej nadmuchane balony) oraz skafandry kosmiczne ruszyła na podbój przestrzeni kosmicznej. Oczywiście, nie obyło się bez przygód (deszcz meteorytów, spotkanie innych form życia, resuscytacja krążeniowo-oddechowa małego pluszowego „kosmity”, naprawa drzwi i kadłuba rakiety). Zwieńczeniem kosmicznych wojaży był piknik na 3 planecie od Słońca (cóż za szczęście, że młodzi odkrywcy zabrali ze sobą sporą ilość wody i jedzenia). Dzięki wybranym elementom filmu edukacyjnego „Misja w kosmosie” Żabki poznały kilka faktów o naszym Układzie Słonecznym i najważniejszych ciałach niebieskich.

Po zejściu na Ziemię, mali konstruktorzy z poszczególnych figur geometrycznych zbudowali miniatury statków kosmicznych, by później z pomocą interaktywnego „gadającego pióra” i książki o Wszechświecie, dalej zgłębiać tajemnice kosmosu. Oczywiście był też czas na świeżym, ziemskim powietrzu na szkolnym podwórku.
Misję w kosmosie uważamy za udaną!
Do zobaczenia na następnych zajęciach!


Żaneta Pomorska

Bociany 

Na ostatnich zajęciach Bociany poznały jedne z najbardziej ważnych i znanych polskich legend: ,,Lech, Czech i Rus”, ,,Smok Wawelski”, ,,Wars i Sawa” oraz ,,Pan Twardowski”. Do każdej z nich wykonały zadania w grupie. Poćwiczyły też czytanie. Razem rozmawialiśmy o  Wiśle oraz o stolicach Polski i oglądaliśmy zdjęcia ukazujące, jak wyglądają owe miasta obecnie. Dzieci zagrały również w grę na spostrzegawczość, której motywem była legenda o Panu Twardowskim. Z głosowania wynikło, że legendami, które najbardziej spodobały się dzieciom, były te o Smoku Wawelskim i o Panu Twardowskim. Dlatego też uczniowie podzielili się na dwie grupy i wspólnie przygotowali swego rodzaju mapy myśli, związane z najważniejszymi postaciami i/lub wydarzeniami.

Ponadto, Arturowi został przekazany dyplom i nagrody za zajęcie drugiego miejsca w XI Ostrołęckim Konkursie Literackim ,,O Orle Pióro”. Jeszcze raz gratulujemy oraz zachęcamy pozostałe dzieci do uczestnictwa w konkursach :)


Dziękujemy za współpracę i do zobaczenia następnym razem!
Klaudia i Ania

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?