Gavá, zajęcia 13 maja
Sobotnie przedpołudnie w Klubie Maluszka w Gavá jak zwykle minęło nam za szybko.
Zaczęliśmy witając się naszymi dobrze już znanymi utworami
https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4,
https://www.youtube.com/watch?v=R5mV7kWivvU i poszukaliśmy na majowej
stronie książki tym razem "zwierzęcych rodzin" wraz z próbą nazwania ich
domów.
Po zabawie w tworzenie słów, którymi można określić dany kształt domu,
już przy stolikach przyglądaliśmy się ilustracjom przedstawiającym różne
domy różnych zwierząt.
Naszym celem było stworzenie z tych małych obrazków gry "Pamięć", która
polega na odnalezieniu właściwego domu danego zwierzątka. Kartoniki
spakowaliśmy do ozdobionej koperty i Maluszki w domu mogą powtarzać
bawiąc się z Rodzicami i wiedzieć, że dom niedźwiedzia to gawra, dom
bobra to żeremie, a dom termita to termitiera, osa to gniazdo, a
pszczoła to ul i 26 innych domów.
Po śniadaniu, wydarzyło się coś nietypowego, coś co podczas naszych zajęć się nie zdarza, a powodem tego była niezwykła okazja.
Wraz z Maluszkami poprosiliśmy Mamy, aby wyszły na kilka chwil z klasy bo my mamy pewną tajemnicę. "Tajemnica", "sekret" to słowa, które bardzo ośmieliły dzieci do pozostania ze mną bez rodziców i wytworzyły też pełną ciekawości atmosferę.
Mamy zdziwione wyszły, a my zabraliśmy się do pracy, rozpoczynając od dokładnego wymycia rączek, potem truskawek. Ubijając śmietanę na puszystą masę i wreszcie smarując warstwy biszkoptowych podkładów marmoladą i dekorując pociętymi w serduszka truskawkami powstał nasz tort! Udało się! To prezent dla Mam z okazji ich święta Dnia Mamy, przypadającego w polskim kalendarzu w dniu 26 maja, nie zapomnieliśmy dodać daty 23 czerwiec (z dużym wyprzedzeniem) - Dzień Taty.
W czasie pracy powtarzaliśmy bardzo krótki wierszyk "Mamo, Mamo cóż Ci dam? Jedno serce, które mam", Tato, Tato cóż Ci dam - jedno serce, które mam".
Zaprosiliśmy Mamy do klasy, aby usiadły już jako goście i posłuchały naszego mini występu.
W przypadku Maluszków był to pierwszy występ w ich życiu - naprawdę można było podziwiać te buźki, które tak szczerze wypowiadały krótkie życzenia zapraszając na tort i wręczając kilka serc w postaci zawieszki. Pojawiły się nieukrywane łzy wzruszenia w oczach Mam.
Był tort, kawa, herbata tak, żeby Mamy czuły się wyjątkowo!
Po tych zachwycających chwilach przeczytaliśmy kilka rymowanych wierszyków w formie życzeń dla Mamy i dla Taty, wycięliśmy i stworzyliśmy pamiątkową "książeczkę" do której jeszcze razem z Rodzicami dzieci mogą wracać, a kiedyś może same odczytają te rymowanki. Np.:
Moje małe ręce, malutka gębusia nikt mnie tak nie kocha jak moja Mamusia i kilka innych bardzo prostych, ale mówiących o wartości Rodziców. Dzieci również dzięki takim utworom mogą pogłębiać uczucia do Mamy i Taty. Każdy sposób jest cenny!
Pożegnaliśmy się śpiewając naszą piosenkę "Zabawa w pociąg" tym razem bez podkładu (awaria) i okazało się, że dobrze znamy jej zwrotki - cieszę się, że powtarzanie naszych stałych punktów zajęć daje piękne efekty - zapamiętywanie tekstów w języku polskim.
Dziękuję Dzieciom kochanym za każdy wesoły moment i niesamowite oddanie się w przebieg zajęć, a naszym obecnym Mamom za współpracę i nieukrywanie emocji - wzruszeń.
Żeby jeszcze świętować możecie razem śpiewać, piosenki o Mamie o Tacie dla Mamy dla Taty...........
Załączam linki:
https://www.youtube.com/watch?v=2ps7ASUGMNM
https://www.youtube.com/watch?v=ImrdTLic7_U
https://www.youtube.com/watch?v=LSnpQYW_44I
https://www.youtube.com/watch?v=-hHjXK0ZOeQ
Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia.
Joanna Tylek
Żabki 1
"Zawody" S. Karaszewski (fragment)
Kto dom stawia?- Murarz!
Kto chleb piecze? - Piekarz!
Kto stół robi? - Stolarz!
A ty? Na co czekasz?
Każdy jakiś zawód ma,
swoją pracę dobrze zna.
W domu, w polu, w szkole też
pracuj z nami jeśli chcesz!
Piosenka o zawodach uzupełniła wiadomości i rozruszała dzieci. Zajęcia zakończyliśmy wykonaniem wspólnego grupowego zdjęcia.
Pozdrawiamy cieplutko,
Maria Kołomyjec i praktykant Mateusz
Materiał audiowizualny
Zawody/ Nauka zawodów
https://www.youtube.com/watch?v=YkgPlDXJjNk&t=76s&ab_channel=Tolai%C5%9Bwiat
Poznajemy miejsca pracy i różne zawody
https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc&ab_channel=123Edukacja
Żabki 2
Na ostatnich zajęciach Żabek 2 omawialiśmy temat zawodów. Nasze
spotkanie rozpoczęliśmy od rozwiązania krzyżówki, której hasło stanowiło
temat przewodni. Przy okazji poćwiczyliśmy umiejętność pisania polskich
liter. Po jej rozwiązaniu wspólnie wyjaśniliśmy sobie pojęcie zawodu.
Dzieci początkowo same próbowały wytłumaczyć własnymi słowami co oznacza
wspomniane pojęcie. Następnie staraliśmy się określić jakie znamy
zawody. Część Żabek opowiadała czym zajmują się ich bliscy, część
przytaczała przykłady z bajek. Chcąc zgłębić i lepiej poznać temat
zajęć, obejrzeliśmy film edukacyjny dotyczący zawodów. Dowiedzieliśmy
się czym zajmuje się górnik, archeolog, dziennikarz, informatyk,
przypomnieliśmy sobie takie zawody takie lekarz, nauczyciel, policjant i
wiele innych. Po obejrzeniu materiału edukacyjnego przeszliśmy do
dyskusji na jego temat. Rozmawialiśmy o tym, że każdy z wymieniowych
zawodów jest potrzebnym i ważnym, a do jego wykonywania potrzebne są
określone umiejętności. Kolejnym punktem naszego spotkania były zagadki
słowne dotyczące wcześniej obejrzanego filmu, a następnie pobawiliśmy
się w kalambury podczas których dzieci starały się przedstawić takie
zawody jak kucharz, murarz, lekarz, informatyk, fryzjer. Korzystając z
wiosennej pogody postanowiliśmy zaczerpnąć świeżego powietrza i
pobawiliśmy się wspólnie na szkolnym boisku. Po powrocie do sali, Żabki
narysowały postać przedstawiającą najbardziej interesujący ich zawód, a
kolejnym krokiem było stworzenie i pokolorowanie wozu strażackiego.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina i Zosia
Bociany
Tematem przewodnim zajęć w grupie “Bocianów” w Gavà, były dziecięce marzenia. Inspiracją do zajęć stał się II Międzynarodowy Wirtualny Konkurs Plastyczny "Ja i moje marzenie", organizowany przez Narodowo-Kulturalne Stowarzyszenie Polaków "Polska Nuta" (Odessa, Ukraina, członek FOPnU). Na wstępie zapoznaliśmy się z wierszem “Dyzio Marzyciel” i omówiliśmy go. Potem każde dziecko stworzyło listę własnych marzeń, które były czasem bardzo osobiste - jak nowe zwierzątko, abstrakcyjne - jak czekoladowy dom, czy bardzo empatyczne - jak marzenie o świecie bez biedy. Potem zaczęliśmy wizualizować nasze marzenia, próbując opisać je za pomocą obrazów graficznych. Przed przystąpieniem do malowania, przypomnieliśmy sobie zasady mieszania kolorów, kolory podstawowe i pochodne oraz przeczytaliśmy wytyczne z regulaminu konkursu. Dzięki życzliwości szkoły hiszpańskiej mogliśmy pracować przy sztalugach. Prace zostały wykonane w technice akrylu. Cała grupa z pasją oddała się pracy malarskiej, która trwała blisko dwie godziny. Po przerwie śniadaniowej resztę zajęć spędziliśmy na aktywnościach sportowych i rekreacyjnych na szkolnym podwórku. Powstałe prace zostaną zgłoszone do konkursu przez rodziców uczniów. Z uwagi na fakt, że były to ostatnie zajęcia prowadzone przeze mnie w Szkole Polskiej w Gavà, chciałam serdecznie podziękować dzieciom i rodzicom za tą wielomiesięczną współpracę i aktywność. Z wielką przyjemnością będę wspominać ten czas.
Pozdrawiam wszystkich,
Beata
Komentarze
Prześlij komentarz