Gavá, zajęcia 25 marca
W ostatnią marcową sobotę Maluszki w Klubie z radością pożegnały długo
ciągnącą się zimę spoglądając po raz ostatni na zimową stronę naszej
klasowej książki.
Z jeszcze większą radością powitaliśmy nową porę roku WIOSNĘ. Już na
poprzednich zajęciach zastanawialiśmy się jak pachnie wiosna, jak
zwracać na nią uwagę? Bez wątpienia dzieci zauważyły, że jest cieplej,
pachną kwiaty, zielenią się drzewa i jest więcej słońca. Emocje, które
wydobywają dzieci odpowiadając na proste pytania są niesamowite -
uśmiechnięte buzie i śmiejące oczy - wszyscy lubimy łagodniejszą pogodę!
Nie zapomnieliśmy się przywitać, roztańczoną piosenką "Powitanie" https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
Po rozważaniach na temat zauważalnych różnic w pogodzie - zatańczyliśmy
"Uciekaj Żabko", https://www.youtube.com/watch?v=6ME8rNHARx4 "Rozganiamy
chmury" https://www.youtube.com/watch?v=6ME8rNHARx4
Ponieważ niektóre Maluszki już wyjeżdżają na Święta Wielkanocne do
Polski - nie spotkamy się 1 kwietnia, bardzo zależało mi żeby wejść
wspólnie w temat tradycji polskich związanych z tymi świętami.
Wielkanoc to czas ściśle związany z wiosną, jego data określana jest na
podstawie pierwszych wiosennych pełni księżyca, w związku z tym nie
trudno było nam połączyć oba te tematy.
Piosenka "Wielkanocna zabawa" https://www.youtube.com/watch?v=NX0NBclT7DI wyłoniła nam wszystkie symbole związane z Wielkanocą. Śpiewając staraliśmy się zapamiętać ich nazwy, a potem utworzyliśmy je z plasteliny, aby je później nazwać. Zabawa bardzo nam się podobała, zwłaszcza kiedy dzieci zachwycały się wyglądem postaci wytworzonych z twardej plasteliny. Mogliśmy do nich "wgnieść" wiosenne ozdoby. Nagle dzieci zobaczyły zupełnie coś innego - figurki jakby ożyły i o to chodziło.
Po klasowej przerwie śniadaniowej porozmawialiśmy o tradycyjnym śniadaniu wielkanocnym. Dzieci, choć tak małe już doskonale wiedzą co im smakuje a co nie. Oczywiście najbardziej lubią BABKĘ piaskową - nie ma się co dziwić!
Wiadomo, że poprzedzająca święta Niedziela Palmowa to w każdym zakątku Polski, kiermasze i festyny, a na nich zawsze obecny naszyjnik z kolorowych precli pszennych. Takie naszyjniki wykonaliśmy. Z wielką cierpliwością dzieci nawlekały płatki kukurydziane w kształcie kółek na żyłkę.
Jeszcze raz zabawa w "Żabki" https://www.youtube.com/watch?v=GjAj8QALmv0 i na koniec wykonaliśmy coś, co jest niezbędne, aby przenieść pomalowane jajka - pisanki. Czy to będzie transport ze szkoły (po sobotnim spotkaniu, kiedy wspólnie będziemy zdobić jajka), czy to będzie przetransportowanie z domu, do domu Babci w Polsce. KOSZYK zawsze jest potrzebny. Wyszły nam bardzo kształtne koszyczki, które wyścieliliśmy rafią, aby jajka były bezpieczne. W nich Maluszki poukładały plastelinowe figurki kojarzące się ze Świętami i zabierając nasze "Jeże" na spacer pożegnaliśmy się.
Życzę Wszystkim udanego tygodnia, pozdrawiam serdecznie - do zobaczenia niedługo.
Joanna Tylek
Żabki 1
Na ostatnich zajęciach omówiliśmy szeroko pojęty temat wiosny.
Przypomnieliśmy sobie wszystkie pory roku, scharakteryzowaliśmy je. Jednak na jednej skupiliśmy się najbardziej. Zajęcia zaczęliśmy od
obejrzenia filmu edukacyjnego. Dowiedzieliśmy się m.in. kiedy zaczyna i
kończy się wiosna, czym jest równonoc i na czym polega symboliczne
topienie Marzanny.
Rozmawialiśmy o zwierzętach i ich charakterystycznych cechach podczas
wiosny - przykładami były bociany i ich powrót z ciepłych krajów, lisy i
niedźwiedzie, które budzą się ze snu zimowego oraz motyle, które są
zwiastunem nadchodzącej wiosny. Pojawiły się również zagadki o innych
zwierzętach. Żabki poradziły sobie świetnie!
Dłuższą chwilę poświeciliśmy także roślinom. Uczyliśmy się rozpoznawać
m.in. żonkile, tulipany i maki… Dzieci usłyszały też o warzywach i
owocach, które możemy zacząć sadzić w naszych ogrodach.
W filmie dowiedzieliśmy się o znanych polskich powiedzeniach związanych
z pogodą podczas wiosny. Następnie omówiliśmy jeszcze
raz dlaczego mówi się „W marcu jak w garncu” lub „Kwiecień plecień, bo
przeplata trochę zimy trochę lata”.
Po przerwie przyszedł czas na zabawę. Bawiliśmy się w kółeczku śpiewając „Stary niedźwiedź mocno śpi..” i w kolory.
Nie mogło zabraknąć wykonania prac plastycznych. Dzieci otrzymały wzory
najpopularniejszych wiosennych kwiatów, a za pomocą plasteliny i kredek
ozdobiły je. Rozwinęliśmy swoje zdolności manualne oraz pobudziliśmy
kreatywność.
Za oknem co chwilę witało nas piękne słońce, więc postanowiliśmy wyjść
na dwór. Dookoła nas było wiele wszelakich barw, więc gra w berka na
kolory, przyniosła nam wiele radości.
Gdy wróciliśmy zmęczeni do sali, przyszedł czas na chwilę odpoczynku.
Posłuchaliśmy autorskiej bajki o Jeżyku Jurku i jego przyjaciołach. Na
koniec wspólnie poczytaliśmy trochę książek i posprzątaliśmy klasę.
To był bardzo udany i cenny czas.
Martyna i Maja
Żabki 2
Na ostatnich zajęciach Żabek 2 kontynuowaliśmy temat wiosny.
Przypomnieliśmy sobie jakie są jej pierwsze oznaki, z czym nam się
kojarzy wiosna i jakie kolory dominują podczas omawianej pory roku.
Obejrzeliśmy filmy dotyczące wiosennej roślinności, ptaków i owadów, a
następnie przeszliśmy do dyskusji na ich temat. Dzieci odgadywały
zagadki słowne związane z wiosennymi zagadnieniami. Kolejne zadanie
wiązało się z doskonaleniem pisania, było to rozwiązywanie krzyżówki
składającej się z haseł poruszanych podczas wcześniej obejrzanych
filmów. Podczas wykonywanego zadania poćwiczyliśmy pisanie polskich
literek takich jak „ó”, „ź”, „ł”. Po odgadnięciu głównego hasła jakim
był BOCIAN przeszliśmy do jego wyklejania. Praca manualna rozpoczęła się
od wycinania poszczególnych elementów, z których wspólnie stworzyliśmy
bociana. Następnie zobaczyliśmy film edukacyjny na jego temat. Żabki z
zaciekawieniem wysłuchiwały historii białego ptaka. Tak jak zawsze
omówiliśmy sobie pokrótce czego się dowiedzieliśmy z filmu. Kolejnym
punktem naszych sobotnich zajęć było ćwiczenie umiejętności kojarzenia i
wspólnie układaliśmy interaktywne puzzle przedstawiające wiosenne
krajobrazy. Korzystając z wiosennej pogody postanowiliśmy zaczerpnąć
świeżego powietrza i pobawiliśmy się wspólnie na szkolnym boisku. Po
powrocie do sali część Żabek rysowało wiosenną łąkę, część tworzyła
Panią Wiosnę, a jeszcze inne Żabki tworzyły wiosenne wianki z kolorowej
krepy.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Paulina
Bociany
W ten sobotni poranek spotkaliśmy się w 7 osobowej grupie. Rozpoczęliśmy od rozgrzewki zabawą "Taniec wokół krzeseł" przy piosence "Mucha w mucholocie". Potem przypomnieliśmy sobie nasze imiona oraz wiek . Zagraliśmy w koło fortuny. Każdy uczestnik losował pytanie na temat czasu wolnego, wspomnień, preferencji czy samopoczucia. Odpowiadaliśmy pełnymi zdaniami, tłumaczyliśmy nieznane słowa i przytaczaliśmy synonimy niektórych z nich. Następnie zjedliśmy śniadanie. Poszliśmy na świeże powietrze gdzie bawiliśmy się w berka, chowanego. Urządziliśmy też konkurencję rzucania piłeczkami do tarczy, którą wygrał Arnau. W ostatniej części zajęć wysłuchaliśmy 2 opowiadań pod tytułem "Szczęście czy pech " oraz "Chata" , w nawiązaniu do których dyskutowaliśmy o prawdziwym znaczeniu szczęścia i spełnienia w naszej codzienności (relacje rodzinne, przyjaźnie, poczucie bezpieczeństwa w domu i miejscu zamieszkania etc.) W trakcie dyskusji wykonywaliśmy dowolne pracę plastyczne.
Pozdrawiamy,
Kuba i Monika
Komentarze
Prześlij komentarz