Schiedam (Holandia), 06-11.10.2022, Międzynarodowe spotkanie projektowe Erasmus Plus „Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu”
W dniach 06-11.10.2022r. w Schiedam w Holandii odbyło się kolejne
międzynarodowe spotkanie szkoleniowe w ramach realizacji projektu
Erasmus Plus (akcja KA2) pt. „Polska szkoła na emigracji. Kompetentny
nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu”, którego gospodarzem
była szkoła: Stichting Nederlands-Pools Centrum voor Cultuur en Educatie
– Polska Szkoła w Schiedam (Holandia)
W spotkaniu wzięły udział wszystkie organizacje partnerskie uczestniczące w projekcie:
1. Associació Cultural Escuela Polaca – Szkoła Polska w Barcelonie, Gironie, Tarragonie i Castelldefels/Gavà (Hiszpania)
2. "ProPolonia" Poolse Vereniging voor Cultuur en Onderwijs – Polska Szkoła Sobotnia w Geel (Belgia)
3. Vilniaus r. Maisiagalos vaiku lopselis-darzelis – Żłobek Przedszkole w Mejszagole (Litwa)
4. Integrative Saturday School Limited by Guarantee – Polska Szkoła Sobotnia w Bristolu (Wlk. Brytania)
5. Polish School Altogether – Polska Szkoła Altogether w Dublinie (Irlandia)
6. Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (Polska) – główny koordynator projektu
Z naszych placówek na spotkanie udały się: Ewa Hojna - dyrektor szkół i prezes Stowarzyszenia, Agata Kozarow (nauczycielka w Szkole Polskiej w Barcelonie) oraz Gabriela Marczewska-Galimany (nauczycielka w Szkole Polskiej w Tarragonie).
Pobyt w Holandii rozpoczęliśmy od warsztatów metodycznych przeprowadzonych przez nauczycieli dydaktyków z Białegostoku. Pierwszy warsztat dotyczył wykorzystania aplikacji internetowych w edukacji polonijnej. Uczyliśmy się korzystać z takich aplikacji jak:
• Genially
• LearningApps.org
• Educoplay
• Coggle.it
• Mentimeter.com
Z pewnością zdobytą wiedzę wykorzystamy w przyszłości przygotowując nasze zajęcia w poszczególnych szkołach.
Drugie szkolenie było kursem dotyczącym wykorzystania różnych technik plastycznych podczas zajęć. Mogliśmy w praktyce stworzyć przepiękne krajobrazy jesienne i zimowe z wykorzystaniem takich środków dydaktycznych jak: farby, bibuły, folia aluminiowa, kartoniki tekturowe, wycinanki, rolki po papierze toaletowym, pastele, płatki kosmetyczne. Nie ukrywamy, że zajęcia te sprawiły nam dużo frajdy.
Na zakończenie kursów każdy uczestnik otrzymał zaświadczenie wzięcia udziału w szkoleniu. Po południu wyruszyliśmy na zwiedzanie Hoek van Holland. Spacerowaliśmy wzdłuż portu, zatrzymaliśmy się przy pomniku upamiętniającym transport dzieci żydowskich uciekających przed wojną z czasów drugiej wojny światowej. Znajduje się tam również muzeum Atlantikwall. Po spacerze brzegiem morza wszyscy uczestnicy spotkania projektowego udali się na kolacje do nadmorskiej restauracji.
W sobotę 8 października pojechaliśmy do szkoły Polskiej w Schiedam, gdzie reprezentanci każdego kraju podzielili się metodami, które stosują w swoich szkołach. Tam my przeprowadziłyśmy zajęcia w grupie pięciolatków na temat jesieni. Jest nam niezmiernie miło, że dzieci z chęcią uczestniczyły w lekcji. Stworzyliśmy wspólnie makietę lasu, przy okazji zapoznaliśmy się z wierszami o takich zwierzętach jak lis, dzik, jeż. Każde dziecko wykorzystując techniki origami wykonało własnego Lisa. Nie mogło zabraknąć również pogadanki na temat cech charakterystycznych tejże pory roku oraz tańca jesiennego pt. Trepak. Na koniec naszej wizyty w szkole mieliśmy okazję wysłuchać kilku ciekawych historii na temat Holandii oraz otrzymać prezent zrobiony własnoręcznie przez tamtejszych uczniów. Po zjedzeniu lunchu udaliśmy się na krótkie zwiedzanie Schiedam. Nazwa miasta pochodzi od nazwy rzeki Schie oraz wyrazu dam czyli tama. Schiedam znane jest z produkcji narodowego trunku Jenever. Zwiedziliśmy Kościół św. Jana, Bazylikę św. Ludwiny, najwyższe na świecie wiatraki oraz kanały schiedamskie.
Wieczorem zostałyśmy zaproszone przez tamtejszą szkołę na tak zwany pomarańczowy wieczór. Oczywiście każdy z uczestników musiał posiadać coś pomarańczowego czy to część ubioru czy drobny dodatek tj. gumka do włosów, przypinka. Mogliśmy spróbować przepysznych dań holenderskich serwowanych przez znakomitego polskiego kucharza. Podczas tego wieczoru obejrzeliśmy spektakl „Pan Twardowski”, przygotowany przez grono pedagogiczne tamtejszej placówki. Została również wyświetlona krótka prezentacja na temat zwyczajów Holendrów i tak np. dowiedzieliśmy się, że święty Mikołaj przypływa na statku z Hiszpanii, jeśli zobaczymy wiszące plecaki przed domem to znak, że mieszka tam maturzysta, który zdał egzamin. Miłym zaskoczeniem było przybycie świętego Mikołaja. Każda osoba otrzymała drobny upominek.
W niedzielę (9 października) braliśmy udział w wycieczce do Rotterdamu. Nazwa miasta również pochodzi od nazwy rzeki (Rotte – rzeka, dam – tama). Mogliśmy zwiedzić główne atrakcje miasta oraz posłuchać historii opowiedzianych przez parę Polaków, którzy tam mieszkają i wspierają działalność tamtejszej placówki. Zobaczyliśmy m.in. Ratusz miejski, Cube Houses – krzywe domki, Wielką halę targową Markthal, Wieżę widokową Euromast, most Erasmusburg, pomnik Erasmusa. Znaleźliśmy również czas na spacer po nabrzeżu. Wizytę w Rotterdamie zakończyliśmy rejsem i kolacją na statku.
W poniedziałek (10 października) udaliśmy się do Amsterdamu. Na początku w Domu Kultury wysłuchaliśmy prezentacji pt. „Polskie Ślady w Amsterdamie. 700 lat historii kontaktów między Polską a Holandią” wygłoszonej przez panią Bożenę Kopczyńską. Następnie udaliśmy się właśnie tymi śladami na zwiedzanie Amsterdamu. Amsterdam także zawdzięcza swoją nazwę rzece Amstel. Spacerując uliczkami miasta zobaczyliśmy dom Rembrandta, dawne spichlerze, Hermitage, Pałac Królewski, plac dam, liczne kanały (wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO), piękne kamienice, budynek wagi miejskiej (to właśnie tu powstało słynne dzieło Rembrandta „Lekcja anatomii doktora Tulpa”) czy Kino Tuschinski. Zwieńczeniem wizyty była kolacja w restauracji z widokiem na port.
We wtorek (11 października) pojechaliśmy do Hagi. Był to nasz ostatni dzień projektu. Jeszcze przed wylotem do domu mogłyśmy podziwiać przepiękne budynki miasta, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Pałac Królewski, Parlament, który mieści się w kompleksie budynków trzynastowiecznych. Uczestniczyłyśmy również w spotkaniu z Paniami Konsul: Katarzyną Smoter i Dagmarą Bobak w Ambasadzie Polskiej w Hadze. Po wspólnym lunchu w bardzo urokliwej i klimatycznej restauracji pożegnałyśmy się z przedstawicielami każdej instytucji oraz organizatorkami naszego wyjazdu i ruszyłyśmy w drogę powrotną do Hiszpanii. Dziękujemy za wspaniałą organizację, atrakcje, opiekę organizatorom z Niderlandów.
Ewa Hojna, Gabriela Marczewska-Galimany, Agata Kozarow
W spotkaniu wzięły udział wszystkie organizacje partnerskie uczestniczące w projekcie:
1. Associació Cultural Escuela Polaca – Szkoła Polska w Barcelonie, Gironie, Tarragonie i Castelldefels/Gavà (Hiszpania)
2. "ProPolonia" Poolse Vereniging voor Cultuur en Onderwijs – Polska Szkoła Sobotnia w Geel (Belgia)
3. Vilniaus r. Maisiagalos vaiku lopselis-darzelis – Żłobek Przedszkole w Mejszagole (Litwa)
4. Integrative Saturday School Limited by Guarantee – Polska Szkoła Sobotnia w Bristolu (Wlk. Brytania)
5. Polish School Altogether – Polska Szkoła Altogether w Dublinie (Irlandia)
6. Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (Polska) – główny koordynator projektu
Z naszych placówek na spotkanie udały się: Ewa Hojna - dyrektor szkół i prezes Stowarzyszenia, Agata Kozarow (nauczycielka w Szkole Polskiej w Barcelonie) oraz Gabriela Marczewska-Galimany (nauczycielka w Szkole Polskiej w Tarragonie).
Pobyt w Holandii rozpoczęliśmy od warsztatów metodycznych przeprowadzonych przez nauczycieli dydaktyków z Białegostoku. Pierwszy warsztat dotyczył wykorzystania aplikacji internetowych w edukacji polonijnej. Uczyliśmy się korzystać z takich aplikacji jak:
• Genially
• LearningApps.org
• Educoplay
• Coggle.it
• Mentimeter.com
Z pewnością zdobytą wiedzę wykorzystamy w przyszłości przygotowując nasze zajęcia w poszczególnych szkołach.
Drugie szkolenie było kursem dotyczącym wykorzystania różnych technik plastycznych podczas zajęć. Mogliśmy w praktyce stworzyć przepiękne krajobrazy jesienne i zimowe z wykorzystaniem takich środków dydaktycznych jak: farby, bibuły, folia aluminiowa, kartoniki tekturowe, wycinanki, rolki po papierze toaletowym, pastele, płatki kosmetyczne. Nie ukrywamy, że zajęcia te sprawiły nam dużo frajdy.
Na zakończenie kursów każdy uczestnik otrzymał zaświadczenie wzięcia udziału w szkoleniu. Po południu wyruszyliśmy na zwiedzanie Hoek van Holland. Spacerowaliśmy wzdłuż portu, zatrzymaliśmy się przy pomniku upamiętniającym transport dzieci żydowskich uciekających przed wojną z czasów drugiej wojny światowej. Znajduje się tam również muzeum Atlantikwall. Po spacerze brzegiem morza wszyscy uczestnicy spotkania projektowego udali się na kolacje do nadmorskiej restauracji.
W sobotę 8 października pojechaliśmy do szkoły Polskiej w Schiedam, gdzie reprezentanci każdego kraju podzielili się metodami, które stosują w swoich szkołach. Tam my przeprowadziłyśmy zajęcia w grupie pięciolatków na temat jesieni. Jest nam niezmiernie miło, że dzieci z chęcią uczestniczyły w lekcji. Stworzyliśmy wspólnie makietę lasu, przy okazji zapoznaliśmy się z wierszami o takich zwierzętach jak lis, dzik, jeż. Każde dziecko wykorzystując techniki origami wykonało własnego Lisa. Nie mogło zabraknąć również pogadanki na temat cech charakterystycznych tejże pory roku oraz tańca jesiennego pt. Trepak. Na koniec naszej wizyty w szkole mieliśmy okazję wysłuchać kilku ciekawych historii na temat Holandii oraz otrzymać prezent zrobiony własnoręcznie przez tamtejszych uczniów. Po zjedzeniu lunchu udaliśmy się na krótkie zwiedzanie Schiedam. Nazwa miasta pochodzi od nazwy rzeki Schie oraz wyrazu dam czyli tama. Schiedam znane jest z produkcji narodowego trunku Jenever. Zwiedziliśmy Kościół św. Jana, Bazylikę św. Ludwiny, najwyższe na świecie wiatraki oraz kanały schiedamskie.
Wieczorem zostałyśmy zaproszone przez tamtejszą szkołę na tak zwany pomarańczowy wieczór. Oczywiście każdy z uczestników musiał posiadać coś pomarańczowego czy to część ubioru czy drobny dodatek tj. gumka do włosów, przypinka. Mogliśmy spróbować przepysznych dań holenderskich serwowanych przez znakomitego polskiego kucharza. Podczas tego wieczoru obejrzeliśmy spektakl „Pan Twardowski”, przygotowany przez grono pedagogiczne tamtejszej placówki. Została również wyświetlona krótka prezentacja na temat zwyczajów Holendrów i tak np. dowiedzieliśmy się, że święty Mikołaj przypływa na statku z Hiszpanii, jeśli zobaczymy wiszące plecaki przed domem to znak, że mieszka tam maturzysta, który zdał egzamin. Miłym zaskoczeniem było przybycie świętego Mikołaja. Każda osoba otrzymała drobny upominek.
W niedzielę (9 października) braliśmy udział w wycieczce do Rotterdamu. Nazwa miasta również pochodzi od nazwy rzeki (Rotte – rzeka, dam – tama). Mogliśmy zwiedzić główne atrakcje miasta oraz posłuchać historii opowiedzianych przez parę Polaków, którzy tam mieszkają i wspierają działalność tamtejszej placówki. Zobaczyliśmy m.in. Ratusz miejski, Cube Houses – krzywe domki, Wielką halę targową Markthal, Wieżę widokową Euromast, most Erasmusburg, pomnik Erasmusa. Znaleźliśmy również czas na spacer po nabrzeżu. Wizytę w Rotterdamie zakończyliśmy rejsem i kolacją na statku.
W poniedziałek (10 października) udaliśmy się do Amsterdamu. Na początku w Domu Kultury wysłuchaliśmy prezentacji pt. „Polskie Ślady w Amsterdamie. 700 lat historii kontaktów między Polską a Holandią” wygłoszonej przez panią Bożenę Kopczyńską. Następnie udaliśmy się właśnie tymi śladami na zwiedzanie Amsterdamu. Amsterdam także zawdzięcza swoją nazwę rzece Amstel. Spacerując uliczkami miasta zobaczyliśmy dom Rembrandta, dawne spichlerze, Hermitage, Pałac Królewski, plac dam, liczne kanały (wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO), piękne kamienice, budynek wagi miejskiej (to właśnie tu powstało słynne dzieło Rembrandta „Lekcja anatomii doktora Tulpa”) czy Kino Tuschinski. Zwieńczeniem wizyty była kolacja w restauracji z widokiem na port.
We wtorek (11 października) pojechaliśmy do Hagi. Był to nasz ostatni dzień projektu. Jeszcze przed wylotem do domu mogłyśmy podziwiać przepiękne budynki miasta, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Pałac Królewski, Parlament, który mieści się w kompleksie budynków trzynastowiecznych. Uczestniczyłyśmy również w spotkaniu z Paniami Konsul: Katarzyną Smoter i Dagmarą Bobak w Ambasadzie Polskiej w Hadze. Po wspólnym lunchu w bardzo urokliwej i klimatycznej restauracji pożegnałyśmy się z przedstawicielami każdej instytucji oraz organizatorkami naszego wyjazdu i ruszyłyśmy w drogę powrotną do Hiszpanii. Dziękujemy za wspaniałą organizację, atrakcje, opiekę organizatorom z Niderlandów.
Ewa Hojna, Gabriela Marczewska-Galimany, Agata Kozarow
Komentarze
Prześlij komentarz