Barcelona, zajęcia 1 października
Zajęcia w Klubie Malucha rozpoczął sympatyczny jeż Tom, którego dzieci i
rodzice przywitali piosenką. Rozśpiewani uczestnicy kontynuowali zabawy
ze śpiewem i pokazywaniem, a jeż bacznie przyglądał się im z parapetu.
Dzieci śpiewały piosenki o wesołym autobusie, pokazywały w rytm melodii
swoje części ciała, a nawet wybrały się na krótką przejażdżkę pociągiem
po sali.
Nie mogło zabraknąć zabaw z chustą animacyjną - próbowaliśmy wspólnymi
siłami wrzucić piłkę w otwór na środku chusty, kołysaliśmy się na niej
niczym na hamaku. Chusta była też naszym parasolem, kiedy bawiliśmy się w
zabawę "świeci słońce - pada deszcz".
Główną atrakcją zajęć była zabawa sensoryczna z produktami sypkimi.
Dzieci pod okiem rodziców przesypywały, mieszały i rozsypywały różne
ziarna. Dotykały je rączkami i bosymi stópkami. Na koniec każdy
przygotował sobie specjalną sensoryczną rękawiczkę z ziarnami w środku.
Dzieci mogą teraz wracać do zabawy w domu, ściskać i zgniatać, a nawet
deptać własnoręcznie przygotowaną zabawkę.
Aby rozruszać się przed zakończeniem zajęć bawiliśmy się biegając i
skacząc. Tańczyliśmy do muzyki, a gdy ucichła wszystkie dzieci
zamieniały się w posągi. Uciekaliśmy przed "starym niedźwiedziem",
którego obudziliśmy śpiewaniem, a także bawiliśmy się w uwielbianego
przez dzieci balonika.
Na zakończenie dzieci i rodzice pożegnali się piosenką z jeżem Tomem.
Monika i Dorota
Poziomki
Pani Jesień - Zofia Dąbrowska (fragm).
Przeszedł sobie dawno
śliczny, złoty wrzesień...
Teraz nam październik
Dała pani jesień...
Słonko takie śpiące,
coraz później wstaje,
Ptaszki odlatują,
hen, w dalekie kraje.
W cieniu, pod drzewami
cicho śpią kasztany,
każdy błyszczy pięknie,
niby malowany.
Lecą liście z drzewa
różnokolorowe,
te są żółto – złote,
a tamte – brązowe.
Nadeszła jesień, a wraz z nią możliwość wykorzystywania kolorowych liści do różnorodnych zabaw. Poziomeczki rozpoczęły spotkanie od zaprezentowania przyniesionych liści i po przywitaniu się naszą piosenką pt. "Wesołe powitanie" https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec przeszliśmy od razu do tematu dnia. Najpierw każde dziecko otrzymało układankę puzzle. Po ułożeniu wszystkich elementów dzieci ujrzały przed sobą obrazki jesiennego lasu. Opowiedzieliśmy co na nich widzimy, jakie kolory występują i na tej podstawie określiliśmy porę roku przedstawioną w układance. Było to doskonałe ćwiczenie budowania wypowiedzi i wzbogacania słownictwa polskiego. Kolejnym zadaniem było wykonanie bazy wyjściowej dla wspólnego jesiennego dzieła. Dzieci zaopatrzone w fartuszki chroniące ubranka i pędzle różnej grubości pomalowały na jesienne kolory arkusz papieru, który po wyschnięciu miał być tłem poziomkowego obrazu. Po umyciu rączek i zjedzeniu szkolnego śniadania wyszliśmy na podwórko szkolne, gdzie czekały na dzieci kolejne zadania - dowolne zabawy na torze przeszkód, z chustą animacyjną i edukacyjna zabawa w przyporządkowywanie .
Pożegnaliśmy się w wyśmienitych nastrojach, chociaż szkoda było nam się rozstawać.
Maria Kołomyjec, Małgosia Pawłowska, polska Babcia i Patrycja, praktykantka
Jagódki
Nowy miesiąc grupa “Jagódek” powitała śpiewająco, ucząc się tekstu
wiersza pt. “Abecadło” Juliana Tuwima, a potem śpiewając tekst w dwóch
aranżacjach muzycznych. Dzieci są coraz odważniejsze i śmiało
powtarzały na głos słowa refrenu: “Abecadło z pieca spadło, o ziemię się
hukło, …”. Zapoznaliśmy się również z kolejnymi literkami i słowami
słuchając “Warzywno-owocowego alfabetu”. Po intensywnych śpiewach i
nauce “Jagódki” zgłodniały więc nastał czas na przerwę śniadaniową. Po
przerwie zobaczyliśmy muzyczny filmik o Polce i Polaku oraz poznaliśmy
kilka historycznych i geograficznych faktów dotyczących naszego kraju
oraz miast: Zakopane, Kraków, Warszawa, Toruń i Gdańsk.
Podczas przerwy na szkolnym podwórku dopisała nam słoneczna pogoda i
świetnie bawiliśmy się balonami, które z radością podrzucaliśmy i
odbijaliśmy. prócz balonów niektórzy pobijali rekord w rzutach piłką do
kosza, a inni ćwiczyli sprawność na urządzeniach lub stając na rękach.
Drugą część zajęć w sali poświęciliśmy na grupowe wykonanie pracy
plastycznej pt. “Sklep” w technice collage’u. Z różnych gazetek
reklamowych wycinaliśmy obrazki z produktami spożywczymi i na brystolu
tworzyliśmy kompozycję, przyklejając obrazki na narysowanych półkach
sklepowych, czasem dorysowywaliśmy brakujące elementy kredkami i
uczyliśmy się zapisywać nazwy tych produktów. Wszystkie trzy grupy
bardzo się zaangażowały, a skończone wspólnie prace omówiliśmy, po czym
Pani Beata zawiesiła je na oknach przed salą, aby mogli je zobaczyć
rodzice. Na koniec zajęć wspólnie zaśpiewaliśmy dwukrotnie piosenkę.
Zachęcamy rodziców do śpiewania razem z dziećmi:
https://www.youtube.com/watch?v=_x_QQ4KC58c
https://www.youtube.com/watch?v=QTdz3p1N64A
https://www.youtube.com/watch?v=gMZDply5YCg
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Z niecierpliwością czekamy na kolejne zajęcia!
Beata i Magda
Śliweczki
W ostatnią sobotę do grupy Śliweczek przybyło kilka nowych uczennic i
uczniów, dlatego w zabawie "zabieram na spacer" poznawaliśmy nasze
imiona, aby się poznać i dobrze czuć podczas zajęć.
Przywitaliśmy się naszymi powitalnymi melodiami
https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA i rozpoczęliśmy zajęcia,
których temat krążył wokół różnorodności i piękna w naturze.
Po tym jak dzieci dokładnie ze starannością odcisnęły swoje dłonie
pomalowane farbą na kartce -charakteryzowaliśmy oglądany obraz. Była to
próba wydobycia z dzieci wyrazów opisujących. Poznaliśmy takie
określenia, jak : układ kostny, linie papilarne, opuszek, palec
wskazujący.
Dzieci starały się krótkimi zdaniami powiedzieć: to jest lewa ręka, po
prawej stronie jest palec wskazujący, widać też linie papilarne itd.
Bardzo się starały. Poza tym obserwacja odbitej dłoni trwała dłuższą
chwilę, dzieci zauważyły, że każda odbita dłoń jest inna.
Potem nauczyliśmy się wykorzystując dłonie, nazywać członków rodziny.
Tworząc domek z dłoni wymienialiśmy kto mieszka w domu. Ćwiczenie
palców, koordynacja obu dłoni, koordynacja wzroku w krótkiej rymowance
zakończonej układem palców w kształcie serca.
Las - to miejsce cudów natury o każdej porze roku, obecny czas po lecie, przed jesienią to czas, kiedy las zamienia się w "spiżarnię", w której każdy mieszkaniec znajduje odpowiednie dla siebie pożywienie. U nas na stole pojawiła się kora z mchem, liście leśnego bluszczu i nasiona krzewu - buk pospolity. Opowiedzieliśmy skąd są te leśne dary - dzieci dotykały i szczerze były zaskoczone, że są prawdziwe. Po pierwsze dowiedziały się, że kory nie wolno "wydzierać" z drzewa, korę można poszukiwać pod drzewem ( sucha, która na skutek braku wilgoci odpadła z pnia drzewa), bluszcz ma główną nić i gałązki boczne, jeśli chcemy pożyczyć od natury tą piękną roślinę, aby ją ukorzenić w naszym ogrodzie, możemy zrywać tylko te boczne - nie uszkadzamy jej wtedy. Śliweczki wykonały mini dekoracje leśne, planując gdzie będą umieszczone w domu. Oprócz naturalnych elementów dodaliśmy listki z filcu. Dzieci pracowały niesamowicie wytrwale i w skupieniu.
Potem przyjrzeliśmy się wielkim liściom popularnego w Hiszpanii drzewa Platan klonolistny, aby zwrócić uwagę na pewne linie, które widoczne są na całym liściu - to ważne unerwienia liścia, żyłki, których zadaniem jest doprowadzenie do tkanek wody i minerałów, usztywnienie liścia. Dzieci szybko to odniosły do wcześniej odbitej dłoni, gdzie również są żyłki - bardzo były zainteresowane tym podobieństwem. Narysowaliśmy różne liście ( po wpatrzeniu się w szablon), a w nich odpowiednio ułożone unerwienia.
Podczas zajęć był również czas na śniadanie z ciastkiem. Była opowieść o tym co można spotkać na straganie targowym. W przerwie prac manualnych był taniec, który wymagał od nas utrzymania równowagi i szybkiej orientacji stron.
Linki poniżej - zapraszamy do ćwiczeń.
https://www.youtube.com/watch?v=38QNVaK7a-s
https://www.youtube.com/watch?v=pxtmP2hRdPo
Pozdrawiamy serdecznie, dziękujemy wszystkim za wytężoną pracę i bardzo fajny czas.
Czekamy na kolejne spotkanie z Wami,
Joanna i Karolina
Malinki
W minioną sobotę wraz z początkiem października odbyły się kolejne
zajęcia w Szkole Polskiej w Barcelonie. Grupa Malinek z niezwykłym
entuzjazmem i zaangażowaniem uczestniczyła w zajęciach. Wspólnie
powtórzyliśmy nazwy znanych owoców i warzyw oraz nauczyliśmy się nowych
słów w tym zakresie, żeby następnie wszystko przenieść na płótno podczas
wspólnego malowania ulubionych produktów z tej grupy. Wszyscy wykazali
się ogromną kreatywnością i powstały piękne rysunki oraz figurki z
plasteliny. Po tym zadaniu omówiliśmy razem piramidę zdrowego żywienia
człowieka oraz pobawiliśmy się w zgadywanki w obrębie tej samej
tematyki. Następnie wspólnie zjedliśmy śniadanko i przyszedł czas na
trochę zabawy i ruchu na świeżym powietrzu. Po powrocie do sali odbyło
się kilka zabaw ruchowych w tym zabawy z kolorową chustą animacyjną. W trakcie
zabawy „robię sałatkę owocową z..” , dzieci przypomniały sobie nazwy
poznanych owoców i jednocześnie była to szybka powtórka z kolorów, które
grupa doskonale już zna. Były to cudowne zajęcia pełne zarówno
praktycznej i ważnej wiedzy, jak i zabawy i uśmiechu :)
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach w Szkole Polskiej!
Wiktoria
Jarzębina
Na zajęciach pojawiły się nowe dzieci. Są najmłodszymi uczniami w grupie Jarzębin.
Mieliśmy wizytę Pani Anety Lewińskiej z Uniwersytetu Gdańskiego z Korpusu Języka
Polskiego « FoKo » opracowywanego przez językoznawców z Instytutu
Filologii Polskiej, Instytutu Logopedii oraz Instytutu Rusycystyki i
Studiów Wschodnich Uniwersytetu Gdańskiego. Korpus FoKo jest korpusem
uczniowskim gromadzącym przede wszystkim prace pisemne dzieci z
doświadczeniem migracyjnym uczących się w szkołach podstawowych na
Pomorzu. W grupie badanych uczniów z doświadczeniem migracyjnym znaleźli
się zarówno nierodzimi użytkownicy języka polskiego, którzy przyjechali
do Polski i zaczęli uczęszczać do polskich szkół, jak i polscy
emigranci, którzy wcześniej wychowywali się poza krajem pochodzenia, ale
wrócili do Polski. Dodatkowo w korpusie zostaną zamieszczone prace
polskich dzieci żyjących na emigracji ( z polskim zapleczem kulturowym).
Badani uczniowie są poproszeni o napisanie wypracowania na jeden z
trzech tematów podanych do wyboru: 1.Mój najszczęśliwszy dzień w życiu;
2. Mój największy bohater; 3. Szkoła przyszłości. Każda praca jest
tagowana danymi dziecka określającymi wiek, narodowość, historię
edukacji, kontakt z językiem polskim poza szkołą. Dane nie pozwalają na
identyfikację autora pracy.
Dzieci przedstawiły się i opowiedziały o sobie.
Przeczytaliśmy wspólnie „Abecadło „ Juliana Tuwima . Wytłumaczyliśmy przy okazji słowa takie jak: huk, kąt, kropeczka, kładeczka, zwichnąć nogę, pęknąć, dno, udawać.
Powiedziałam o Konkursie Literackim realizowanym przez Szkołę Podstawową im. Orła Białego w Ostrołęce. Tegoroczny temat konkursowy brzmi: SŁOWA TWORZĄ ŚWIATY . Zachęciłam do spisywania wspomnień. Mogą być to wspomnienia o rodzinie czy trudach codziennej egzystencji, ale także wspomnienia przyjaźni.
Następnie zrobiliśmy przerwę na śniadanie.
Zrobiliśmy ćwiczenie z ortografii z literami „h” i „ch”.
Przygotowując się do uroczystości 20- lecia Szkoły Polskiej w Barcelonie, które odbędą się 26 listopada, zaśpiewaliśmy hymn Polski.
Historia Mazurka Dąbrowskiego sięga 1797 roku, czyli okresu trzeciego rozbioru Polski. Józef Wybicki, polski pisarz i polityk, napisał w tym czasie Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, zwaną obecnie Mazurkiem Dąbrowskiego. Słowa Pieśni Legionów Polskich we Włoszech nawiązywały do wzniosłych wydarzeń z dziejów polskiego oręża oraz współczesnych zwierzchników wojskowych, w których pokładano nadzieję na powrót do Ojczyzny i odzyskanie niepodległości. Pierwsza zwrotka wyraża patriotyzm i wiarę w odzyskanie niepodległości. Po III rozbiorze Rzeczypospolitej znaczna liczba polskich żołnierzy wyemigrowała do Francji i Włoch. W styczniu 1797 generał Jan Henryk Dąbrowski w porozumieniu z Francuzami, utworzył Legiony Polskie. W refrenie autor, który współtworzył Legiony, wyraził nadzieję powrotu do Polski pod dowództwem gen. Dąbrowskiego.
Nadzieja legionistów na powrót do Polski była jednak związana z walkami prowadzonymi pod zwierzchnictwem generała Napoleona Bonaparte, który już wówczas odnosił sukcesy wojskowe w północnych Włoszech, a kilka lat później rządził Francją. W drugiej zwrotce hymnu autor wyraził przekonanie, iż z pomocą Bonapartego żołnierze podążając z zachodu poprzez rzekę Wartę i południa poprzez Wisłę byliby w stanie przywrócić niepodległą Polskę.
Publicznie hymn państwowy wykonuje się lub odtwarza w szczególności w czasie uroczystości oraz świąt i rocznic państwowych. Podczas wykonywania lub odtwarzania hymnu państwowego obowiązuje zachowanie powagi i spokoju.
Na koniec poszliśmy na podwórko. Dzieci grały w piłkę, skakały na skakankach, graliśmy w gumę.
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz