Barcelona, zajęcia 17 września
Kolejne zajęcia za nami. Były również bardzo ciekawe. Zaczęliśmy od
układania puzzli, którymi dzieci od razu się zainteresowały. Następnie
ponownie przywitał nas Tom: jeż, którego dzieci z każdymi zajęciami
coraz bardziej lubią. Późnej przyszedł czas na nieco ruchu i zabawy w
towarzystwie muzyki. Nie zabrakło również chusty animacyjnej, która
ponownie bardzo ucieszyła maluchy i chętnie się z nią bawiły. Nie
zabrakło też zabaw, które już zostały poznane na ostatnich zajęciach.
Oczywiście chodzi o : stary niedźwiedź mocno śpi oraz chodzi lisek koło
drogi. Można było zauważyć, że im częściej dzieci grają w jakąś grę, to
oswajają się z nią i chętniej biorą w niej udział. Mimo, że nie znają
wszystkich słówek wypowiadanych w czasie jakiejś zabawy, to maluchy
rozumieją ją poprzez mimikę twarzy i gesty ciała rodziców czy też
prowadzących zajęcia. Główną atrakcją ostatnich sobotnich zajęć była
część plastyczna. Polegała ona na tym, że dzieci kładły się na kawałkach
papieru, a rodzice je odrysowywali, a dokładniej ich kontury. Następnie
klubowicze wspólnie z rodzicami kolorowali powstałe prace. Na sam
koniec dzieci pożegnały się z Tomem.
Monika i Patrycja
Poziomki
Za nami już drugie spotkanie z Poziomeczkami w Szkole Polskiej. Poznajemy się coraz bardziej, znamy już nasze imiona. Czasami tylko pomylimy imię jednej Poziomeczki z drugą , ale natychmiast korygujemy pomyłkę. Na początku spotkania powitaliśmy się naszą piosenką "Wesołe powitanie" https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec, a następnie po krótkiej wspólnej zabawie przeszliśmy do pierwszego zagadnienia. Jako że prawie wszystkie Poziomki są nowymi uczniami w naszej grupie, postanowiliśmy na początku roku szkolnego zapoznać się z zasadami bezpiecznego dotarcia do szkoły. Wykonaliśmy pracę plastyczną przygotowując sygnalizację świetlną dla pieszych czyli semafor z dwoma światłami: czerwonym i zielonym. Obejrzeliśmy film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=0khNii9A2f0 o zasadach bezpieczeństwa na drodze. Wymieniliśmy zasady i bawiliśmy się w przechodzenie przez ulicę. Oczywiście przechodziliśmy po " pasach" czyli inaczej po " zebrze". Nie było żadnych pomyłek, wszystkie Poziomki
wykonały zadanie rewelacyjnie. Po przerwie śniadaniowej wybraliśmy się na poznawanie budynku szkolnego i dotarliśmy do naszej biblioteki. Dzieci z zaciekawieniem oglądały wysokie półki na których znajdowały się kolorowe książki dla dzieci i dorosłych. Po krótkiej informacji co to jest biblioteka i jak korzystamy z niej wróciliśmy do sali. Każda Poziomka wypożyczyła wybraną przez siebie książeczkę, aby dokładnie przyjrzeć się jej i poznać treść. Siedząc razem na dywanie oglądaliśmy książeczki z przedszkolnej biblioteczki, omówiliśmy wygląd , dostrzegliśmy tekst i ilustracje. Zauważyliśmy, że książki różnią się od siebie wielkością i grubością okładki. Rozmawialiśmy o tym , jak powinno się dbać o książki i ustaliliśmy zasady. Podsumowaniem tej części zajęć była lektura jednej z wybranych książeczek. Pani Irena przeczytała dzieciom książeczkę , opowiedzieliśmy w skrócie jej treść i ułożyliśmy wszystkie książeczki na szkolnej półce. Pod koniec bawiliśmy się na podwórku szkolnym utrwalając zdobyte wiadomości.Moje książki (Iwona Salach)
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim, pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.
Bardzo dziękujemy wszystkim Poziomeczkom za aktywny udział w zajęciach i
zapraszamy na kolejne spotkanie z przygodą w Szkole Polskiej,
Maria Kołomyjec, Irena Dobosz i Małgosia Pawłowska ( szkolna Babcia)
Jagódki
Podczas kolejnych zajęć grupa “Jagódek” coraz bardziej się poznawała i
integrowała. Zajęcia rozpoczęliśmy od ozdabiania jagódkowych plakietek
ze swoimi imionami, poznaliśmy też pisownię polskich liter A i B oraz
kilka nowych słów zaczynających się od tych liter, próbowaliśmy zapisać
je na karteczkach. Potem poznaliśmy polskie symbole narodowe takie jak
godło i flaga, oraz samodzielnie wykonaliśmy flagi z papieru.
Obejrzeliśmy animowaną legendę O Lechu, Czechu i Rusie, z której
dowiedzieliśmy się, jak powstało państwo polskie, skąd zaczerpnięto
kolorystykę symboli narodowych i gdzie znajdowała się pierwsza stolica
Polski. Po zajęciach w sali nadszedł czas na aktywność fizyczną,
zrobiliśmy pociąg do piosenki Jedzie pociąg z daleka, i tanecznym
krokiem udaliśmy się na plac zabaw. Na podwórku oprócz biegów, skoków i
swobodnych zabaw, ćwiczyliśmy celne rzuty piłeczkami ping-pongowymi do
kubeczków. Po powrocie do sali ćwiczyliśmy kolorowanie kredkami koników
wyciętych z kartonu. Czas nam mijał tak szybko i przyjemnie, że nawet nie
spostrzegliśmy, że zajęcia dobiegły końca.
Beata i Magda
"Oto rycerz Krzykalski,
Spójrzcie, co za mina!
Zdarzyło się mu kiedyś
Złapać Tatarzyna
Któż by się mógł porównać
Z takim bohaterem?
Niech tu sam król przyjedzie
Z największym orderem!"
Śliweczki w minioną sobotę miały okazję poprzez wiersz Juliana Tuwima i
kilka przykładów z polskich legend poznać cechy dobrego, wartościowego
człowieka.
Nasze spotkanie jak zwykle zaczęło się powitalnie. Piosenki, którymi
zawsze próbujemy się zintegrować, obudzić, ośmielić, otworzyć.
Wróciliśmy też do naszych imion, aby dzieci utrwaliły sobie kto obok
siedzi, jak ma na imię koleżanka w różowej sukience, albo kolega w
futbolowym podkoszulku. Zagadki te wywołały aktywność i przemykał się w
nich sposób, aby pomyśleć i użyć polskie rzeczowniki i przymiotniki (
kolory, wzory).
Książki!! Z dużym zainteresowaniem dzieci zaczęły oglądać Polskie
Legendy, Baśnie, Klechdy - bogato ilustrowane strony obudziły ciekawość.
Zadanie tym razem polegało na tym, żeby odszukać ilustracje, które nie
przedstawiają dziewczynki ani kobiety. Po chwili znalazły się postaci
przedstawiające mieszczan, rycerzy, królów. Opisaliśmy ich wygląd ze
szczególnym naciskiem na rodzaj dekoracji i materiał, z którego był
wykonany strój. Aż miło było słuchać tych opisów :-)
Poprosiłam dzieci, aby narysowały order w dowolnym kształcie i umieściły w nim znaczki, którymi mogłyby wyrazić te cechy. Śliweczki są niesamowite, od kropeczek, poprzez serduszka i mini kamyczki z uśmiechem wyraziły cechy wartościowego człowieka. To bardzo ciekawe jak dzieci obrazują odwagę (kamyk) i jak dobro (dużo ziarenek).
Każde dziecko miało się zastanowić, kogo odznaczyłoby swoim orderem. Większość orderów otrzymaliby Państwo - Rodzice :-)
Z Panią Olą zaprosiłyśmy wszystkich do tańca - pokazując kroki tańca rycerskiego.
Bardzo prosty układ zachęcił Śliweczki do włączenia się. Nasz kawałek klasy zamienił się w balową salę z dworskim tańcem i muzyką.
Na zakończenie nasi artyści wykonali "płaskorzeźbę" -Rycerz. Ciastolina okazała się wcale nie taka prosta w tym zadaniu. Musieliśmy pamiętać o "płaskości" postaci, a to nie było takie oczywiste. W skupieniu i w cierpliwości powstawały płaskie rzeźby z kolorowej ciastoliny. Dzieci przekonały się, jaka jest różnica w tworzeniu z plasteliny i ciastoliny. To było odkrycie! W trakcie tworzenia pozostając w temacie dobra przypomnieliśmy sobie nasze grupowe 4 zasady, które pomagają nam wspólnie spędzać fajnie i miło czas.
Śliweczki, które już z nami były w ubiegłym roku pamiętały, a obecne w tym roku potwierdziły, że zapamiętają, aby:
- słuchać siebie nawzajem
- być uprzejmym, grzecznym wobec innych- ładnie jeść śniadanie przy stole - nie w kąciku, a przed pożyczyć wszystkim wokół "smacznego"
- zawsze po zajęciach pożegnać się z grupą i pamiętać o dobrym życzeniu na czas kiedy się nie widzimy.
Podczas śniadania wsłuchiwaliśmy się w dźwięki wiersza w formie słuchowiska "Rycerz Krzykalski".
A w czasie harców na szkolnym podwórku oprócz swobodnej zabawy, uformowaliśmy koło zabaw grupowych.
Zapraszamy do klimatu naszych zajęć, dzięki utworom:
https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA
https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI
https://www.youtube.com/watch?v=Ib4IRz4I1o0
https://www.youtube.com/watch?v=HY8OoE2zg_w
https://www.youtube.com/watch?v=-F3kNTlp_w0 - taniec
Dziękujemy, pozdrawiamy serdecznie i czekamy na Was znowu,
Joanna i Ola
Malinki
W dniu dzisiejszym doszła do naszych Malinek nowa koleżanka.
Przywitaliśmy ją serdecznie, omówiliśmy zasady w grupie oraz kodeks.
Nowa koleżanka przygotowała wizytówkę ze swoim imieniem.
Dzisiaj rozmawialiśmy o marzeniach, tych większych i tych mniejszych.
Uczniowie przenieśli na kartki papieru swoje myśli- wyszły piękne
obrazy.
Następnie przerwa na kanapki i ciasteczka oraz kubeczek wody. Gdy siły
zostały zebrane zaczęły się rozgrywki gier planszowych, gier na
skojarzenia. Rewelacyjna zabawa! To były zabawy słowne: kolory, opisy
przedmiotów.
Później zabawa na świeżym powietrzu.
Na koniec malowanie, malowanie i malowanie. W Malinkach mamy samych artystów!!!!
Magdalena Stefanowicz
Jarzębina
Zaczęliśmy zajęcia od tworzenia ananimów z nazwisk obecnych uczniów.
Ananim to pseudonim utworzony przez odwrócenie kolejności liter w
nazwisku. Stefan Żeromski , polski prozaik, publicysta epoki
dwudziestolecia międzywojennego posługiwał się m.in. pseudonimem Stefan
Iksmoreż.
Pseudonim (z stgr. pseudonymos, dosł. „pod fałszywym imieniem”) to
przybrane imię, nazwisko lub inna nazwa, używane najczęściej przez
artystów lub konspiratorów zamiast lub oprócz prawdziwych. Najczęściej
pseudonim stosowany jest w celu ukrycia oficjalnych personaliów, czasami
też jego nadanie ma ułatwić zapamiętanie jakiejś osoby lub ma
podkreślać czyjeś cechy osobowe czy fizyczne. Pseudonim można wybrać
sobie samemu, lecz przeważnie bywa on nadawany osobie przez grupę, w
której jest później używany.
Następnie obejrzeliśmy odcinek “Misia Uszatka” pt. “Wrotki”.
“Miś Uszatek “ to polski animowany serial telewizyjny o charakterze
wychowawczo-dydaktycznym. Opowiada o przygodach Misia Uszatka i jego
przyjaciół. Każdy odcinek kończy się morałem skierowanym do dzieci,
który jest podsumowaniem danej historii. Postać Misia znana była
wcześniej z książek dla dzieci, powstała w 1957 roku jako dzieło pisarza
Czesława Janczarskiego oraz ilustratora Zbigniewa Rychlickiego.
Rozwinęliśmy temat antropomorfizacji, zabiegu językowego, polegającego
na nadawaniu m.in przedmiotom, zwierzętom cech ludzkich i ludzkich
motywów postępowania. Termin jest kombinacją dwóch greckich słów
anthrōpos, oznaczającego „człowiek”, oraz morphē, oznaczającego
„kształt” lub „formę”.
Antropomorfizm znalazł wyraz także w sferze mitologicznej i religijnej.
Zrobiliśmy origami, tym razem rybę.
Na sam koniec pokazaliśmy na mapie miasto Łódź, gdzie w 2009 roku, w
ramach projektu Łódź Bajkowa, przy ulicy Piotrkowskiej odsłonięto pomnik
Misia Uszatka.
Wspomniałam , że w Łodzi w 1948 roku utworzono Państwową Wyższą Szkołę
Filmową, często nazywaną również "Filmówką". Ta prestiżowa placówka,
jedna z najstarszych uczelni filmowych w Europie, wykształciła wielu
wybitnych artystów, którzy położyli podwaliny pod polską powojenną
kinematografię. Do grona jej absolwentów należą m.in. Roman Polański,
Andrzej Wajda, Krzysztof Kieślowski .
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz